Linus Torvalds inte oroad över Core 2-buggar

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds inte oroad över Core 2-buggar

För någon vecka sedan blev det rubriker då det kommit fram att Intels Core 2-processorer har många buggar. Grundaren av OpenBSD, Theo de Raadt, menade att flera buggar var riktigt allvarliga och kunde orsaka säkerhetsproblem. Nu säger Linux-grundaren Linus Torvalds att buggarna faktiskt inte är så allvarliga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

någon som kan förklara av som exakt menars med buggarna?

att det är en kopparbana som slutar helt plötsligt eller?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Eh... hur kommer det sig att den första som får kommentera eventuella buggar i Core2duo är Linus? Vore det inte lämpligare att höra vad intelmänniskor har att säga i första hand innan operativsystemskapare uttalar sig om konsekvenser? Andra kanske redan har hört deras uttalanden men de finns såvitt jag kan se inte bland nyheterna. En resumé kanske vore på sin plats...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

det kommer väl någon update man kan tanka och uppdatera sin processor

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
någon som kan förklara av som exakt menars med buggarna?

att det är en kopparbana som slutar helt plötsligt eller?

Kan inte ge någon exakt beskrivning, men tror att det handlar om olika logikfel, och garanterat inte kopparen ^^

Det här känns för övrigt som vanligt, de Raadt skriker om annalkande katastrof och Torvalds säger att allt är lugnt.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Eh... hur kommer det sig att den första som får kommentera eventuella buggar i Core2duo är Linus? Vore det inte lämpligare att höra vad intelmänniskor har att säga i första hand...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det som kommenteras i stort var redan publicerat av Intel i följande dokument: http://download.intel.com/design/processor/specupdt/31327914....

Intel har alltså beskrivit problemen och även angett hur vissa av problemen kan lösas.

Linus är knappast först med att kommentera detta, men hans uttalanden är intressanta eftersom han fortfarande har inflytande och viss kontroll över Linux-kärnan, vilkens instruktioner direkt påverkas av en CPU:s egenheter, bugg eller vad fenomenet nu klassas som.

Vad gäller sidan "Real World Technologies" så är den oberoende.

Sedan väger väl inte Linus Torvalds uppfattning tyngre än Theo de Raadts; två uppfattningar som kommer att bedömmas av tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
det kommer väl någon update man kan tanka och uppdatera sin processor

Det är precis så det går till. Med tanke på din smiley antar jag att du inte visste om att det är möjligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
någon som kan förklara av som exakt menars med buggarna?

att det är en kopparbana som slutar helt plötsligt eller?

Antagligen är de föesta av buggarna redan tillrättalagda då BIOS kan uppdateras för att kunna föregygga buggar.

För övrigt förstår jag inte denna hysteri över buggarna i core 2 processorerna. Det är om Torvalds säger, det är inte första gången det är byggaer på hårdvarunivå.

Jag skulle nästan kunna sätta pengar på att ingen på swec har märkt av dessa buggar, faktiskt är det antagligen så att ingen gjort det. För annars skulle det inte bli ett sånt stort ståhej nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Eh... hur kommer det sig att den första som får kommentera eventuella buggar i Core2duo är Linus? Vore det inte lämpligare att höra vad intelmänniskor har att säga i första hand innan operativsystemskapare uttalar sig om konsekvenser? Andra kanske redan har hört deras uttalanden men de finns såvitt jag kan se inte bland nyheterna. En resumé kanske vore på sin plats...

Linus har skapat Linux kernel, inte ett OS.
Sedan har han trots allt jobbat med microprocessorutveckling på Transmeta i 6 år, så helt ute och seglar är han nog inte.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är precis så det går till. Med tanke på din smiley antar jag att du inte visste om att det är möjligt?

Så du menar att man kan flasha sin prolle?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Du kan förändra processorns sätt att utföra en viss instruktion genom att uppdatera dess 'microcode'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microcode
Ännu en nivå lägre än maskinkod.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Eh... hur kommer det sig att den första som får kommentera eventuella buggar i Core2duo är Linus? Vore det inte lämpligare att höra vad intelmänniskor har att säga i första hand innan operativsystemskapare uttalar sig om konsekvenser? Andra kanske redan har hört deras uttalanden men de finns såvitt jag kan se inte bland nyheterna. En resumé kanske vore på sin plats...

Då får vi vänta, sen när har tillverkaren erkänt buggar.. specielt Intel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Då får vi vänta, sen när har tillverkaren erkänt buggar.. specielt Intel

Öh? Intel har redovisat erratan i tiotals år, likaså AMD.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Antagligen är de föesta av buggarna redan tillrättalagda då BIOS kan uppdateras för att kunna föregygga buggar.

För övrigt förstår jag inte denna hysteri över buggarna i core 2 processorerna. Det är om Torvalds säger, det är inte första gången det är byggaer på hårdvarunivå.

Jag skulle nästan kunna sätta pengar på att ingen på swec har märkt av dessa buggar, faktiskt är det antagligen så att ingen gjort det. För annars skulle det inte bli ett sånt stort ståhej nu.

Jag har märkt av det men det var ganska snabbt fixat med AMD:s drivrutin. Jag vet inte om detta klassas som en bugg men det ställde iaf till problem. Kunde som sagt rättas till med mjukvara, dvs inte med en flashning av prollen (vilket jag aldrig hört talas om att man skulle kunna göra... finns väl inget i CPU:n som kan programmeras om, eller?)

Buggen, för de som är intresserade (utan att gå alltför hårdvarunära); de olika kärnornas tidräkning var inte synkad vilket (bl a) ledde till att man kunde få negativ ping... vilket inte alls är så bra som det låter

Om det är missar av den typen som räknas som buggar så finns det säkerligen en uppsjö av sätt att gå runt det utan att för den saken flasha något i processorn (om detta öht är möjligt)

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Du kan förändra processorns sätt att utföra en viss instruktion genom att uppdatera dess 'microcode'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microcode
Ännu en nivå lägre än maskinkod.

Tror jag inte, mikrokoden brukar ligga i ett ROM av hastighetsskäl. Om du läser artikeln så ser du att bara ett fåtal processorer klarar det.

Sättet jag skulle tro att man löser dessa problem är genom att anpassa mjukvaran. En kompilator kan ju t.ex. veta vad processorn har för buggar och på så sätt lägga instruktionerna så att fel inte kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tror jag inte, mikrokoden brukar ligga i ett ROM av hastighetsskäl. Om du läser artikeln så ser du att bara ett fåtal processorer klarar det.

Behöver ju inte uppdatera mikrokoden permanent, räcker ju att processorn har en temporär buffer som kan uppdateras av BIOS:et eller OS:et under runtime och på så sätt override:a orginalimplementationen av en instruktion.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det som kommenteras i stort var redan publicerat av Intel i följande dokument: http://download.intel.com/design/processor/specupdt/31327914....

Intel har alltså beskrivit problemen och även angett hur vissa av problemen kan lösas.

Linus är knappast först med att kommentera detta, men hans uttalanden är intressanta eftersom han fortfarande har inflytande och viss kontroll över Linux-kärnan, vilkens instruktioner direkt påverkas av en CPU:s egenheter, bugg eller vad fenomenet nu klassas som.

Vad gäller sidan "Real World Technologies" så är den oberoende.

Sedan väger väl inte Linus Torvalds uppfattning tyngre än Theo de Raadts; två uppfattningar som kommer att bedömmas av tiden.

Jag syftade väl mest på vår avgränsade del av webben. För oss som har sweclockers som vår främsta/enda nyhetskälla så upplevdes det (för mig) som om det var Linus som var först ut för jag har inte sett någon nyhet här om logikfel och några uttalanden ifrån intel.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]