Intel Core 2 Duo E4300

Permalänk

Kan någon säga vad skillnaden är på denna och en Pentium D?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Kan någon säga vad skillnaden är på denna och en Pentium D?

Den är enorm. Core 2 Duo har en helt ny arkitektur jämfört mot Pentium. Detta innebär betydligt bättre prestanda till en lägre klockfrekvens och betydligt lägre effektförbrukning vid samma klockfrekvens. Sen är Core 2 Duo native, alltså det är inte två kärnor bredvid varandra utan riktig dual core vilket också är ett stort övertag mot Pentium D. Det är alltså en mycket bättre processor rent generellt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tycker inte ens man behöver fundera på 6300 eller 6600 - det är 4300:an som är bäst för klockning helt enkelt.

Och snälla sweclockers - Oblivion är den nya benchmarken för spel. Oblivion och Half-Life 2. Det är ingen som bryr sig om Prey...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Tycker inte ens man behöver fundera på 6300 eller 6600 - det är 4300:an som är bäst för klockning helt enkelt.

Och snälla sweclockers - Oblivion är den nya benchmarken för spel. Oblivion och Half-Life 2. Det är ingen som bryr sig om Prey...

Hl2? Hl2 är varken snyggt, modernt eller nått vidare bra att mäta med. Det är typ som att mäta ett 8800GTX genom att kolla FPS i harpan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Funderade på lite mer extrem kylning och det är fullt möjligt att det fortfarande blir av (inte bestämt). C1- och C2- är olika versioner av nordbryggan på styrkretsen P965 så på det moderkortet finns inte den skillnaden.

Annars kan man t.ex. använda senaste CPU-Z för att se vilken version man har på nordbryggan (P965).

Vattenkylning e inte extremt... kompressorkylning e extremt...

Ok, läste till, ASUS kortet pallar inte hålla uppe spänningen... så det får utgå

Men hur vet man om det är en C1 eller C2 före man köper moderkortet?

EDIT: fick inte skriva ett inlägg till...
Skulle vara ganska bra om ni klockade de andra processorerna till max oxå och sen hade prestanda per kr typ med stockkylning, bra luftkylare, vatten och kompressor
Räknade på kompressorkylning isamband med att man sprängde 3 GHz gränsen, och det skulle ha blivit billigare att köra med kompressor än att köra med den värsta processorn...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Hl2? Hl2 är varken snyggt, modernt eller nått vidare bra att mäta med. Det är typ som att mäta ett 8800GTX genom att kolla FPS i harpan.

Jag antar att han menar HL2: Lost Coast. Det är ett hyfsat test, tillsammans med t.ex. FEAR, Oblivion och något i stil med BF2142 eller Company of Heroes. Sen kan vi ju alltid mäta e-penisar med 3Dmark...

Prey är väl bra för att kolla OpenGL idag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Har trilskat hit och dit mellan AMD och Intel de senaste dagen, givetvis core 2 duo bäst men för de tunnaste plånböckerna lite saftig. Men har nu beställt en E4300, buget mobo (tillsvidare) och Corsair XMS2 minne (för senare överklockning). Min flickvän kommer att äta upp mig, förhoppningsvis får jag något för mina gamla grejer

Permalänk
Medlem

Varför ens fundera över vilka spel de använder. Det är ju bara bra i et sånt här test att grafiken på spelen inte är extrem. Är ju trots allt cpuer man testar. Inte grafikkort.

Permalänk
Medlem

Värdelös prestanda i spel för att vara en 3,7 E6600 Orginal låg ju inte så lågt efter ::)

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Men du förstår att FPS i spel inte står i linjärt förhållande till CPU:s MHz, va?

Som du såg så var det INGEN skillnad vid lite högre upplösning mellan CPU:erna. Så du skall nog inte kategorisera prestandan som kass. Däremot är det ju uppenbart att grafikkorten spelar mycket större roll än processorn vid intressanta upplösningar/högkvalitetsinställningar.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har trilskat hit och dit mellan AMD och Intel de senaste dagen, givetvis core 2 duo bäst men för de tunnaste plånböckerna lite saftig. Men har nu beställt en E4300, buget mobo (tillsvidare) och Corsair XMS2 minne (för senare överklockning). Min flickvän kommer att äta upp mig, förhoppningsvis får jag något för mina gamla grejer

Jag vill också ha en kannibalistisk flickvän

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Men du förstår att FPS i spel inte står i linjärt förhållande till CPU:s MHz, va?

Som du såg så var det INGEN skillnad vid lite högre upplösning mellan CPU:erna. Så du skall nog inte kategorisera prestandan som kass. Däremot är det ju uppenbart att grafikkorten spelar mycket större roll än processorn vid intressanta upplösningar/högkvalitetsinställningar.

Precis. Den enda möjligheten för en C2D att briljera över t ex gamla goda AMD 939 arkitekturen i grafiktest är i typ gamla 3DMark2001 ("dåligt" grafikkort men snabb CPU är sällan ett minus och därför totalt värdelöst som grafikkorts testare) eller nyare 3D-test vid låga upplösningar.

Mig veterligen är det först vid en SLI uppsättning av 8800GTX kort som faktiskt CPU:n börjar få större inverkan vid högre upplösningar, varvid C2D får möjlighet att visa sitt klara övertag och AMD sacka efter. I övrigt spelar ju heller inte 1000 FSP i 1024 x 768 någon som helst roll, för det är inget som kan uppfattas i verklig användning ändå. Mer intressant är lägsta FSP som fås vid den skärmupplösning man använder och med vilka effekter påslagna.

Diagram kan vara totalt missvisande ifall man inte ser till helheten.

/"icke-gamer"

Permalänk
Medlem

Ytterliggare ett fint test: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2903&p=2

Att högre upplösningar visar på inga skillnader beror nog på att grafikkortet var otillräckligt, vilket påminner om statistiska fenomenet "golveffekt".

Som de flesta vet är HDD den främsta flaskhalsen i dagens PC-system. En viktig faktor för mig är HDD-läsning som C2D-system är generellt sätt mycket bättre på. Finns flera tester som visar på att C2D-system är mycket bättre på just HDD bl.a: http://www.reghardware.co.uk/2006/07/27/core_2_duo_vs_athlon_...

Funderat på hur man med budgetmoderkort skulle kunna få ut så mycket som möjligt ur C2D. Eftersom E4300 har busshastighet på 800 och multipel 9 borde E4300 med mindre överklockningsvänligt kort komma upp till 2398 Mhz vilket inte heller fy skam. Problemet med budgetkort skulle kunna vara strömmen, men ofta kunna lösas med ingrepp på moderkortet (penntrick etc). Men jag är novis på C2D så det finns säkert någon här med mer kunskap och erfarenhet på det här området.

MOrKiz: Jag har idag löst problemet med flickvännen, givetvis ska hon få lika mycket pengar att röra sig med efter att jag passerat gräns vi satt tillsammans; då kan jag köpa användbar hårdvara och hon köpa sällskapsspel som hamnar i bokhyllan. Hon kan ibland vara lite bitskt iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Precis. Den enda möjligheten för en C2D att briljera över t ex gamla goda AMD 939 arkitekturen i grafiktest är i typ gamla 3DMark2001 ("dåligt" grafikkort men snabb CPU är sällan ett minus och därför totalt värdelöst som grafikkorts testare) eller nyare 3D-test vid låga upplösningar.

Mig veterligen är det först vid en SLI uppsättning av 8800GTX kort som faktiskt CPU:n börjar få större inverkan vid högre upplösningar, varvid C2D får möjlighet att visa sitt klara övertag och AMD sacka efter. I övrigt spelar ju heller inte 1000 FSP i 1024 x 768 någon som helst roll, för det är inget som kan uppfattas i verklig användning ändå. Mer intressant är lägsta FSP som fås vid den skärmupplösning man använder och med vilka effekter påslagna.

Diagram kan vara totalt missvisande ifall man inte ser till helheten.

/"icke-gamer"

Helt rätt icke gamer... men om man köper en C2d så kan man om tex ett eller två år uppgradera med ett nytt grafikkort och datorprestandan är helt ok. Sen att man får sådanna bonusar som att allt utanför spel också går betydligt snabbare kan göra edt värt en uppgradering.
Jag tycker ultimata datorn pris/prestanda nu är en E4300, p5n-E Sli, passande minnen (2gb) och sedan grafikkort så bra man har råd med. En sådan komplett dator med 8800GTS kan man få för ca 11kkr. (detta förutsätter att man kan klocka lite)

Permalänk
Avstängd

halv taskig test som man inte får ut ett skit av om man är intresserad av spel.
varför testa FEAR??
det är ju gammalt att FEAR inte utnytjar CPUerna och använder CPU kraften.

varför äns ta med det spelet i ett test??

Ni skulle ha tagit med lite äldre spel och även ha testat lite flygsimmar och bilsimmar så som GTR2 eller Race.

ni måste väl ändå ha koll på att det är simulatorer som är mest beroende av snabba CPUer.
tydligen inte så det är bara att läsa på och lära.

Amatörer!

det enda jag fick ut av det där testet var att den klockade som fan.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Helt rätt icke gamer... men om man köper en C2d så kan man om tex ett eller två år uppgradera med ett nytt grafikkort och datorprestandan är helt ok. Sen att man får sådanna bonusar som att allt utanför spel också går betydligt snabbare kan göra edt värt en uppgradering.
Jag tycker ultimata datorn pris/prestanda nu är en E4300, p5n-E Sli, passande minnen (2gb) och sedan grafikkort så bra man har råd med. En sådan komplett dator med 8800GTS kan man få för ca 11kkr. (detta förutsätter att man kan klocka lite)

Jag har egentligen inget att invända emot vad du skriver. Rekommenderade min bror att invänta C2D, vilket han gjorde. Däremot är jag mer tveksam vad gäller Asus P5-mantrat, något som helt obefogat skymmer sikten av flera som jag ser det klart mer prisvärda lösningar (...men detta är ett oviktigt sidospår).

2 år är dock i mina ögon en omöjlig tidsperiod inom den här branschen. Prestandakrav, tid och prisvärdhet blir till syvende och sist en subjektiv bedömning. I förhållande till vad jag t ex teoretiskt skulle kunna tjäna på en uppgradering till C2D just nu, alltså sett till vilka applikationer jag använder i x antal timmar, så är min bedömning att det inte är prisvärt nog. En annan användare kanske gör utifrån sina krav en motsatt bedömning.

Kontentan av vad jag skrev hade egentligen inte med den här frågan att göra, utan jämförelsen gentemot 939 var endast till för att exemplifiera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
halv taskig test som man inte får ut ett skit av om man är intresserad av spel.
varför testa FEAR??
det är ju gammalt att FEAR inte utnytjar CPUerna och använder CPU kraften.

varför äns ta med det spelet i ett test??

Ni skulle ha tagit med lite äldre spel och även ha testat lite flygsimmar och bilsimmar så som GTR2 eller Race.

ni måste väl ändå ha koll på att det är simulatorer som är mest beroende av snabba CPUer.
tydligen inte så det är bara att läsa på och lära.

Amatörer!

det enda jag fick ut av det där testet var att den klockade som fan.

Så som expert borde du veta att cpun inte har så stor betydelse med ett 8800gts. Fear är det många "amatörer" som använder i tester runt om i världen eftersom det forfarande är ett av de mest krävande spelen. Varför skulle man vilja "lura" läsaren med att använda gamla spel som inte är speciellt krävande och där en "bättre" cpu kanske ger 200 fsp istället för 150 med en annan. Vad exakt säger den informationen? Skulle få massor med kritik om jag tog med gamla spel i låg upplösning, varför inte köra quake 3 i 1024x768? Det säger vad?

Ifall man använder inställningen 1024x768 och inte så avancerade inställningar så kan det ge en del med att överklocka osv. i spel. Nu är inte E4300 speciellt revolutionerande och jag har redan tidigare testat fler olika spel så om du vill kan du alltid gå igenom den eller tester som "experter" gjort.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=593&page=7

Hade inte inne 8800gtx vid tiden för testet men den är mer cpu krävande och där behöver man runt 3 GHz (Core 2 Duo) för att nå "optimal" prestanda. Sen får man i regel inte så mycket extra prestanda för ännu högre frekvenser. Nu varierar detta förstås på upplösning, spel och om grafikkortet är överklockat. Men som datorspelare så antar jag att du redan vet att grafikkortet är viktigast och cpun i regel har underordnad betydelse i allt utom låga upplösningar. Nu pratar vi förstås om nyare processorer så som Core 2 Duo och AM2, inte den äldre P4 osv. Fast som sagt för 8800gtx så har det lite större betydelse då den är mer cpu krävande.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Varför skulle man vilja "lura" läsaren med att använda gamla spel som inte är speciellt krävande och där en "bättre" cpu kanske ger 200 fsp istället för 150 med en annan.

gamla och gamla.
snackar du om tetris nu eller?

GTR2 med Regn påslaget vid starten med ett fullt startfält ger 17FPS med en Core2 och ett 8800GTX i 640*480.
där snackar vi om krävande spel.
FEAR är enbart beroende av GPUn.
ska man testa en CPU så ska man väl inte testa spel som inte utnytjar CPUerna eller hur.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
gamla och gamla.
snackar du om tetris nu eller?

GTR2 med Regn påslaget vid starten med ett fullt startfält ger 17FPS med en Core2 och ett 8800GTX i 640*480.
där snackar vi om krävande spel.
FEAR är enbart beroende av GPUn.
ska man testa en CPU så ska man väl inte testa spel som inte utnytjar CPUerna eller hur.

Man skall handplocka några äldre spel och på så sätt ge ett intryck av att cpun har stor betydelse i "alla" spel? ok.

Edit: Var aldrig tänkt att vara något heltäckande test av spelprestanda. Lite svårt att ordna på så pass många processormodeller. Bara att söka på tester över de spel man är intresserad av? Tycker fortfarande man kan se på amd-inteltesterna där det finns fler spel med. Men som sagt är man ute efter något speciellt spel går det utmärkt att söka (google osv.).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
gamla och gamla.
snackar du om tetris nu eller?

GTR2 med Regn påslaget vid starten med ett fullt startfält ger 17FPS med en Core2 och ett 8800GTX i 640*480.
där snackar vi om krävande spel.
FEAR är enbart beroende av GPUn.
ska man testa en CPU så ska man väl inte testa spel som inte utnytjar CPUerna eller hur.

De hade två spel som faktiskt visade på att resultaten kan vara väldigt lika eller mer olika. Det här är bara ett av alla test som gjorts, det är väldigt svårt att kunna testa allt för en artikel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur vet man om det är en C1 eller C2 före man köper moderkortet?

Jag citerar mig själv för jag väntar med att shopa, vill inte ha "skit" om det går att undvika.

I övrigt så tycker jag diskutionen kring vilka spel som testas är ganska irrelevant. Det ger en hum om hur dom uppförsig, det man kanske snarare isåfall skulle lägga in är ett medelvärde som är normerat för samtliga spel.

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag vet bara om att man kan kolla i cpu-z så står det i mainboard-fliken.

Rev.C2 i mitt fall.

Jag förstår att man helst vill veta detta innan man köper kortet kanske det går att få fram på moderkortstillverkarens hemsida eller i manualen som går att ladda ner på samma ställe?

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Mao är detta en filk som prisjakt.nu borde ha (iofs saknar dom en massa finesser som dom borde ha lagt in)

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem

Najs vad E4300 kan klockas! Läste inte igenom recensionen så noga, men jag har en fråga som nog kan besvaras lite snabbt. Hur är det med temperaturen på en E4300 när den ligger på ~3GHz? Det beror ju så klart på kylning och sådant, men på ett ungefär?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

polare som gjorde sin första klockning någonsin... han fick upp sin till 3,15 GHz och den håller sig på 34 grader med en ganska simpel 12cm heatpipekylare så den e kall och det måste den vara... bör vara under 50 grader för att vara stabil

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
polare som gjorde sin första klockning någonsin... han fick upp sin till 3,15 GHz och den håller sig på 34 grader med en ganska simpel 12cm heatpipekylare så den e kall och det måste den vara... bör vara under 50 grader för att vara stabil

Aha, se där. Då håller den sig rätt så kall ändå. Funderar på att skaffa mig en E4300, och om det blir klockning blir det nog att köpa en Ninja också
Men, menar du att den lär hålla sig under 50 grader för att vara stabil? Borde det inte funka med några grader varmare också?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

ska gälla hela C2D serien... köp en Thermalright Ultra-120 eXtreme och nån tyst 12cm fläkt så e det lungt

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
ska gälla hela C2D serien... köp en Thermalright Ultra-120 eXtreme och nån tyst 12cm fläkt så e det lungt

Jaså, är den en bättre kylare än Ninjan då?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
mycket bättre
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2981&p=3

Ja, se där, mycket bra resultat En sådan där och en Noctua 800rpm så blir det nog bra kylning samtidigt som man håller nere ljudnivån riktigt ordentligt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H