BFG lanserar Geforce 8600 GTS med ny kylning

Permalänk
Melding Plague

BFG lanserar Geforce 8600 GTS med ny kylning

Grafikkortstillverkaren BFG har designat en ny grafikkortskylare som ska ge flera grader bättre kylningsförmåga än Nvidias referenskylare. Nu lanserar BFG två stycken Geforce 8600 GTS-grafikkort som använder deras nya kylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror nog inte riktigt på att det kan vara så stor skillnad på det vanliga kortet och BFGs

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

-

Permalänk
Medlem

Kanske är bättre för kortet, men kastar varmluft tillbaka "fram" i lådan.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

Fan vilken ful design. Fan ska man klocka så byter man till en gx815 eller vf900.
Varför ? (många Fan det blev....det blir bra luftflöde )

Permalänk
Medlem

Eftersom fläkten på BFG kortet ser något mindre ut och kylaren är lika stor så tvivlar jag på att den kan sänka tempen utan att låta mer.
Möjligtvis om dom hade ett annat material i kylflänsen.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Usch, pluttfläkt, enormt skeptiskt

Edit: Enligt deras bild på hur kylning ska se ut så sabbar ju deras grafikkort (; Myspys

Permalänk
Medlem

bara 5 c skillnad, och sen värmer den i chassiet mer också då den blåser åt "fel" håll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocaj
kan det mycket möjligt vara att det är så stor skillnad. Man kan dock undra hur ljudnivån är

skiljer typ 0.5 db

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinuC
bara 5 c skillnad, och sen värmer den i chassiet mer också då den blåser åt "fel" håll

skiljer typ 0.5 db

Stod det någonstans? Orkar inte kolla.
Aja den skillnaden är iaf inte hörbar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Stod det någonstans? Orkar inte kolla.
Aja den skillnaden är iaf inte hörbar.

Var trejde db så blir ljudet dubbelt så högt så hörbart är det nog.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Från wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

"För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån;
1 dB är en tydlig förändring."

"Förändringar i elektrisk signalstyrka, den elektriska signalnivån, fördubblas när den ökar med 3 dB."

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Men hur högt man uppfattar ljudet dubblas "bara" var tionde decibel, inte var tredje.

Permalänk
Medlem

Nej, den där kylaren var väl inte ett steg framåt jämfört med Nvidias referenskylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinuC
bara 5 c skillnad, och sen värmer den i chassiet mer också då den blåser åt "fel" håll

Det verkar spela mindre roll. Standardkylningen blåser bakåt, men det finns ändå ingen öppning där. Den här kylaren blåser åt andra hållet. I båda fallen hamnar värmen i chassit. Föga revolutionerande konstruktion dock.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

De är inte så att de höjt hastigheten på fläkten?

Permalänk

Varför kan man inte använda boxade kylare på grafikkort med riktigt tunna 120 eller 80 fläktar?

Varför kan man inte ha fläktar som skjuter luft i sidled fast är större och snurrar långsammare?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

När jag tänkte ny kylare ville jag se en passiv. BFG har jämt haft problem med ljudnivån på sina grafikkort tycker jag, men det är väl för att dom alltid använder Nvidiasreferenskylare.

Det är ändå kul att BFG hittar på något eget och inte bara överklockar korten lite och sätter på klisterlappar.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mycket väl kan bli bättre om man låter fläkten blåsa varmluften framåt i lådan istället för bakåt.

Referenskylaren blåser ju varmluften bakåt men sedan sitter den ju fast där utan att komma nånstans men BFGs lösning blåser ju fram varmluften så att den kan "haka på" luftflödet i resten av burken och komma bort på det viset, så ja, jag tror att det kan bli svalare på det viset men 11°C kallare vid SLi låter ju mycket.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/