AMD är strömsnål med Phenom X2 GE

Permalänk
Melding Plague

AMD är strömsnål med Phenom X2 GE

AMD släppte nyligen en strömsnål 45 watt-version av deras Athlon X2-serie. Den fick namnet Athlon X2 BE. Nu planerar AMD en liknande strömsnål variant av AMD:s Phenom X2-processor. Den kommer att få namnet Phenom X2 GE.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker det är alldeles för sent. Vad ska AMD lansera Q3 då?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

I modellbeteckningen, menar dom att de ska motsvara intels modeller som heter "6400" också eller?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
I modellbeteckningen, menar dom att de ska motsvara intels modeller som heter "6400" också eller?

Det får man hoppas. Då kan spel tillverkarna ge rättvisa benämningar på speficikationer (de flesta spelen följer ju fortfarande "netburstskalan" (Minimum 3 GHz för att spela ett spel, mums.)). Och svenssons behöver inte tänka "bara 1.6 GHz?? och intel? Nääääää... då köper jag hellre den här datorn som är 20 gånger mer än vad jag behöver som säljaren försöker lura på mig"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det får man hoppas. Då kan spel tillverkarna ge rättvisa benämningar på speficikationer (de flesta spelen följer ju fortfarande "netburstskalan" (Minimum 3 GHz för att spela ett spel, mums.)). Och svenssons behöver inte tänka "bara 1.6 GHz?? och intel? Nääääää... då köper jag hellre den här datorn som är 20 gånger mer än vad jag behöver som säljaren försöker lura på mig"

Väldigt sant det du skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tycker det är alldeles för sent. Vad ska AMD lansera Q3 då?

Du menar att de skall lägga sig ner o dö eftersom de inte
fått ut något ÄN som preseterar som C2D?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Du menar att de skall lägga sig ner o dö eftersom de inte
fått ut något ÄN som preseterar som C2D?

Klart de inte ska lägga sig ner och dö men det är alldeles för sent. Dessa processorer måste prestera markant bättre än intels nuvarande för att det överhuvudtaget ska bli en ide om att köpa dom. Priserna om inget annat måste vara extremt bra. En Quadcore från intel för 2200-2700 kr ser vi snart. Vad ska dessa kosta? 1000 kr ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart de inte ska lägga sig ner och dö men det är alldeles för sent. Dessa processorer måste prestera markant bättre än intels nuvarande för att det överhuvudtaget ska bli en ide om att köpa dom. Priserna om inget annat måste vara extremt bra. En Quadcore från intel för 2200-2700 kr ser vi snart. Vad ska dessa kosta? 1000 kr ?

Varför måste de prestera markant bättre och inte "bara" bättre?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart de inte ska lägga sig ner och dö men det är alldeles för sent. Dessa processorer måste prestera markant bättre än intels nuvarande för att det överhuvudtaget ska bli en ide om att köpa dom. Priserna om inget annat måste vara extremt bra. En Quadcore från intel för 2200-2700 kr ser vi snart. Vad ska dessa kosta? 1000 kr ?

Keep dreaming.
En processor som är markant bättre än Intels och har ett extremt bra pris. Det går inte ihop med tjäna pengar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart de inte ska lägga sig ner och dö men det är alldeles för sent. Dessa processorer måste prestera markant bättre än intels nuvarande för att det överhuvudtaget ska bli en ide om att köpa dom. Priserna om inget annat måste vara extremt bra. En Quadcore från intel för 2200-2700 kr ser vi snart. Vad ska dessa kosta? 1000 kr ?

Det räcker väl egentligen med att de presterar låt säga 5% bättre än c2q (hypoteeetiskt alltså, helt taget ut luften) och kostar lika mycket så är det klart att man väljer den framför c2q, eller? jag skulle det iaf Phenom kommer väl dessutom vara bättre än c2q ur effektförbruknings-synpunkt också eller har jag misstagit mig?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Du menar att de skall lägga sig ner o dö eftersom de inte
fått ut något ÄN som preseterar som C2D?

Out of box är det många amds som är likvärdiga intels modeller i samma prisklass. Ex. 6000+ och e6600

Permalänk
Medlem

Men vad snålt att hänga på L3 cache på cpu'erna, kolla intel som kör 2MB L2 till varje core.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men vad snålt att hänga på L3 cache på cpu'erna, kolla intel som kör 2MB L2 till varje core.

Snålt och snålt. Beror ju på om arkitekturen blir snabbare av det, eller om Intel använder mängder av cache som nödlösning för att kompensera för klen minneskommunikation?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Snålt och snålt. Beror ju på om arkitekturen blir snabbare av det, eller om Intel använder mängder av cache som nödlösning för att kompensera för klen minneskommunikation?

Helt rätt
Större cache=högre latencys.
Och högre latencys i de höga hastigheterna betyder stor prestandaförlust.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Trevligt att AMD satsar på strömsnålt.

Men 65 och 89w är inte dirkekt strömsnålt, de har funnits länge.

45w däremot är lite trevligare, men Intel's ska ha 35w på Penryn, men det är klart, AMD och Intel mäter ju på olika sätt. =/

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!