Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Permalänk
Medlem

Jag tycker Anders Bergsten borde förbjudas, såna som han är farliga för samhället.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Korstågen är ett tag sedan, men det var kristna, som skulle "upplysa" de mindre upplysta, och i processen lägga beslag på lite guld. Precis som vilket rollspel som helst egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Det enda som behövs är att det skärps som sagts tidigare i hur butiker säljer spel till mindreåriga. Gör ett tillägg i den lagbalken, om butiksägaren tror ungen ljuger om ålder kan han förvägras att köpa spelet om mor eller far inte är med och voila, mycket löst.

I de fall det är fråga om en lag som kräver en viss ålder för inköp, krävs det redan att man kan legitimera sig vid köp. Spels åldersmärkning är, om jag inte minns fel bara en rekomendation, och därför inte ett krav, men det är ju upp till handlarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Det är väldigt lätt att komma undan de här åldersgränserna när du köper spelen. Jag ville köpa The Sims, men jag fick inte för att jag var för ung (Du måste vara 15 år för att köpa det), så jag gick dit nästa dag med min mamma och då fick jag köpa spelet.

Något som jag skulle kunna vara okej är om att personalen frågar vem som ska spela det och hur gammal den personen är. Om den personen inte uppfyller ålders kravet så får dom inte köpa det spelet.

Det är precis så det är meningen det ska fungera. Dina föräldrar har ansvaret för din uppfostran, och det åliger dem att hålla sig informerade om vad du gör med din fritid. Att din mor stälde upp och handla, är ett perfekt exempel, på hur det ska / bör fungera. Vem vet, din mor hade kanske inte varit lika snabb med att låta dig köpa Postal osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmer
Jo att religon dödar/dödat är det ingen snack om saken. Däremot måste man ifrågasätta om det är religon som är grunden till det hela. Själv tror jag de mera handlar om maktmissbruk och pengar och sånt piss. Visst kan man tänka sig tex att korstågena halshögg folk som vägrade konvertera för att dom inte trodde på "rätt gud" men grunded till det handlar nog mera om att: Mer folk till kyrkan = mer Cash/makt till översteprästerna. För länge sedan måste man ju köpa förlåtelse av kyrkan....

Korstågen handlade om att dra in stora mängder rikedom från länderna man bedrev sina korståg i, religonen var täckmantlen man använde sig av. Religösa representanter borde vara väldigt försiktiga med vilken typ av censur de förespråkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Okej, var i sverige kan man hitta en vapenbutik runt hörnet? Vi har haft tur i det här landet som har mentalitet nog att anse att man inte behöver skjutvapen hemma. Spel är en så liten del av orsaken till varför störda människor tar till våld. Det handlar om störningar, uteslutning, frustration och tillgång till vapen.

Lustigt nog, kan nära nog vem som helst skaffa sig en revolver på ett par månader, helt lagligt. Gå med i en skytte klubb. Efter att man varit aktiv medlem en viss tid får man lov att klassa upp sig, till halvautomatiska vapen, och även där är tillgängligheten hög. Det är inte lika enkelt som i staterna, men det är inte precis svårt i heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnis
Tycker de e helt fel att föräldrar köper våldsamma spel till sina barn.

Det ska du skita i, låt föräldranra ta ansvar för sin barnupfostran. Nåja, jag överdriver kraftigt, men det är trots allt så, att det är fullt lagligt för barn att spela vilka spel som helst, med målsmans medgivande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnis
Inför en lag som hindrar föräldrar att köpa våldsamma spel till sina barn.
Gör så att de blir en form av langning när en person köper ett spel till ett barn som är under den satta åldersgränsen. De skulle förmodligen inte sätta stop för alla. Men kanske skulle ge föräldrar en tankeställare.

Och föräldrar som själv tävlar i CS, ska då straffas enligt lagens bokstav, när deras barn smygspelar? Nej, låt bli att lagstifta om vem som får, och inte får spela vilka spel, och ha åldersgränser för inköp, precis som alkohol. (Du vet väll att det är lagligt för minderåriga att dricka alkohol? Det är inte ens olagligt att köpa ut alkohol till en minderårig, så långe målsman är närvarande vid konsumtion. (finns viss oklarhet här, det kan räcka målsman är medveten om konsumtionen, och samtycker))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnis
EDIT: Ni skall inte missuppfatta mig. Jag är helt och hållet IMOT ett förbud mot våldsamma spel. Men tycker de e fel att barn som är så lättpåverkade skall spela sådana spel.

Föräldrarnas ansvar. Om butikerna följer åldersrekomendationerna, är det upp till föräldrarna att ta stälning till hurvida de vill köpa spelet eller inte till sina barn. (Eller acceptera gåvor i form av våldsamma spel från släktingar, och vänner)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Datorspel bidrar till att folk begår mord, det är bara löjligt att påstå något annat. Filmer, musik bidrar också till mer mord.
När man spelar våldsamma datorspel blir man avtrubbad, och det blir lättare att utföra våldsamma handlingar i det verkliga livet.

Jag har spelat massor med motorcross spel, trots det vågar jag inte hoppa 25-30 meter långa platå-hopp med en dirtbike, jag har spelat massor med tony hawk's lir, och vågar mig inte upp i en ram, oavsett om det är med rollerblades, skateboard, eller bmx. Jag har spelat en massa Elite, men tror inte jag är något ace på att flyga rymdskepp. Dina "fakta" motsägs av min verklighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Själv spelar jag inte sån skit men tycker det är BRA att det säljs och att jag får bestämma själv om jag vill spela det eller inte.

100% medhåll. (Uttalandet gäller Postal 2)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kort sagt, religion är lite som spel, och spel är min religion.

Ctrl+Alt+Del

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lixen
Tex när jag var inne på "Game"(spelaffär) så var det en 12 åring (skulle tippa på det iaf) som skulle köpa ett spel som det var 18 års gräns på.. hon i kassan ringde till hans förälder och fråga om han fick köpa det .. föräldern visste säkert inte alls vad det var för spel han köpte !!

Jag anser fortfarande att det är rätt sätt att hantera det på. Att butiken ringer hem och frågar om det är okaj, bör vara någonting som får föräldern att titta på det när spelet kommer hem. Det är föräldrarna som ska stå för barnuppfostran, inte samhället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
MEN RÖR INTE PAC-MAN!!!

Killen käkar tabletter, blir superman, och dödar allt som kommer nära, för att när tabletternas effekt tar slut, bli en whimp på nytt, tills han får tag i nya tabletter... Shit, varför skulle man förbjuda det?

låååångt... sorry.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet gör för en gångs skull något vettigt: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1110708,00....

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Mer skrämmande än själva nyheten anser jag mångas reaktioner och världsuppfattning i den här tråden vara. Några få visar prov på att de kan göra en distinktion mellan påstådd eller påklistrad orsak och verklig orsak med dess bedrägeri.

Vanvett kan grundas på allehanda suspekta idéer. En av de mer bisarra som trots allt kommit att influera både naturvetenskap, politik och livssyn är Malthus doktrinen, som inte har det minsta med religion att göra. Även om Malthus själv försökte ta tillbaka sina påståenden var det redan för sent. Darwin blev som jag uppfattar det ett omedvetet offer när han inkluderade denna doktrin, ovetandes om vilka makabra historiska skeenden detta skulle komma att bidra till. Hursom fanns det ivriga tolkare av denna doktrin som gladeligen och egennyttigt praktiserande den; tyvärr har miljontals människor mördats i processen.

Varför leder några fåtals vanvett till storskalig massaker? En orsak är den fundamentala kopplingen mellan okunskap och fruktan, där fruktan inför det okända lätt leder till våldsamma yttringar. En annan orsak, och det belyses tyvärr tydligt av den här tråden, är att många människor är känslodrivna och snabba att dra slutsatser trots att de egentligen inte har den kunskap som krävs; grupper av sådana människor blir lätt manipulerade ifall någon ledarfigur kan utnyttja detta; gruppen kan växa sig stark och t o m leda till masshysteri vilket suddar ut gränserna mellan mänskligt och omänskligt beteende. Vad ledarfigurens propaganda kryddas med, nationalism, religion eller något annat har egentligen ingen som helst betydelse: skadan eller katastrofen blir densamma.

Mer om ämnet: att vi påverkas av vad vi ser och mer eller mindre aktivt deltar i är obestridligt, för annars skulle reklam vara helt meningslös. Däremot kan människor påverkas på olika sätt. Några kompisar till mig var för ungefär 20 år sedan engagerade i rollspel och deras personlighet förändrades på olika sätt: några var helt oberörda medans andra sorgligt nog fick ett kännbart våldsamt beteende (även som kompis kunde jag råka lite illa ut pga detta). Det enda jag vill ha sagt är att med frihet kommer ansvar; ingen kan ta för givet att vi inte påverkas negativt. Så jag håller med om att en vuxen bör kunna ansvara för sig själv, samtidigt som föräldrar borde engagera sig mer i sina barn (det handlar inte bara om spel, utan även om hur beklagligt många barn råkar illa ut genom kontakter med okända på nätet).

Permalänk
Medlem

Debatten borde rikta sig till åldersgränser och hur de ska kontrolloeras. Legitimation ska visas upp vid köp av spel om försäljaren misstänker "minderårig" köpare. Nekas ett barn köpa så får de ta det med föräldrarna, så svårt är det.

Idag finns det ju åldersgränser på mycket, filmer på bio har ju det och det borde även spel ha.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Debatten borde rikta sig till åldersgränser och hur de ska kontrolloeras. Legitimation ska visas upp vid köp av spel om försäljaren misstänker "minderårig" köpare. Nekas ett barn köpa så får de ta det med föräldrarna, så svårt är det.

Idag finns det ju åldersgränser på mycket, filmer på bio har ju det och det borde även spel ha.

Fan! Jag hade precis tänkt lägga ett liknande inlägg som dig Håller alltså med dig till fullo. Det ska vara samma regler med spel som vid köp av tobaksvaror eller alkohol.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

jag har spelat våldsamma spel så länge jag kan minnas, förstår inte vad allt folk vill med att säga att det borde förbjudas.
det är ju som många säger upp till föräldrarna att se till att barnen inte får tag på nåt dom inte borde.
sen att TV/data spel gör barn våldsamma tror jag inte så mycket på, jag är ju själv en lugn kille och spelar/har spelat spel som postal 2, kingpin: life of crime, Conkers bad fur day och mycket mer, tycker bara att dom är underhållande. Och det är ju det som ska va.
självklart finns det dom barn som är mer lättpåverkade, men om vi säger att man skulle ta bort alla våldsamma spel så hittar dom säkert nåt annat våldsamt att bli stimulerade av. sport t.ex, hur många fotbolls huliganer finns de inte? eller bara personer som blir sura när det laget dom hejar på förlorar.
har inte set så många "nördar" som springer omkring och slår ner varandra

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Religon i sig dödar visst, det kristna i sverige däremot.... Men det finns fortfarande länder där man stenar olydiga barn, otrogna kvinnor och spänger folk i luften för att stå på guds goda sida.

Edit: Även i den kristna bibeln stod det att man ska stena olydiga barn. Men iv har valt att bara ta och följa vissa delar av bibeln. Konstigt, antingen stämmer hela bibeln eller så stämmer inget! Man kan ju inte skriva om bibeln som man vill. Känns som att den version av bibeln som skrevs först bör vara den de kristna ska leva efter. Dvs, stena era barn!

Jag vill bara upplysa dig i ämnet en smula..

Allt som du själv har läst och kanske ibland kanske tagit ur sitt sammanhang (för jag antar här att det är du som har läst det och inte "hört det"), som du tycker är våldsamt strängt konstigt osv har du troligtvis läst ur GT. NT kom med det nya förbundet alltså, att människan inte skulle behöva offra djur o ägodelar till gud för förlåtelse, Jesus var det ultimata offret som skulle gälla för alla människor. Därför tog det nya förbundet över det gamlas roll. GT ska mera ses som en historisk beskrivning, det är i NT som det står hur man ska leva.
Alltså ingenting som "väljs bort" för att det inte passar osv. DVS Stena inte era barn!

Enligt bibeln är allt mänskligt liv heligt och därför är det fel att släcka mänskligt liv vad du än ha för ursäkt, det är inte en kristen handling. Även om du kallar det korståg eller dödsstraff etc..

Simma lungt..

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?

Permalänk

Det jag säger är att GT som skrevs närmst händelserna i tid bör vara den korrekta skriften. Så varför följer man då inte den? Att skriva om en helig text bör vara på gränsen till hyckleri. Eller ångrade sig den all vetande guden sig en vacker dag?

Detta är inget påhopp men jag anser fortfarande att om en bok är skriven i närvaro av en övernaturlig kraft så bör man inte kunna lägga till/ändra något i efterhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Det jag säger är att GT som skrevs närmst händelserna i tid bör vara den korrekta skriften. Så varför följer man då inte den? Att skriva om en helig text bör vara på gränsen till hyckleri. Eller ångrade sig den all vetande guden sig en vacker dag?

Nya testamentet är förstås ingen omskriven version av gamla testamentet, utan (påstås) vara en fortsättning, beskrivningen av vad som hände senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Detta är inget påhopp men jag anser fortfarande att om en bok är skriven i närvaro av en övernaturlig kraft så bör man inte kunna lägga till/ändra något i efterhand.

Varken nya, eller gamla testamentet utger sig för att vara skrivet under inflytande av en gud. Det är text-samlingar, de fragment man lyckats spara av äldre texter, och historier som återberättats generation efter generation, innan de slutligen nedtecknades i en "helig bok." Det sker ett kontinuerligt arbete för att hålla texterna så korrekta som möjligt, åtminstone i teorin. Jag har svårt för att tro på att folk går på vatten, helar obotligt sjuka utan att faktiskt göra någonting, osv. Fast jag tror stenhårt på att bibeln är ett verktyg som använts i så många olika situationer för att få folk att göra saker som egentligen går rakt emot vad som står i boken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Men jag förväntar mig inte att högerextremister som tror för mycket på en bok skulle fatta det. [...] Extremhögern kan ta sig i häcken.

Okej, så nu är kristdemokraterna högerextremister..? LOL IDIOT.

Diskussionen om att förbjuda religion är helt absurd och går emot demokratins grundvärderingar. Lägg ner.

Ni diskuterar även att kommunismen förbjuder religion. Detta är sant, och vad som också är sant är att över 250 miljoner människor har dött i kommunismens namn.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Diskussionen om att förbjuda religion är helt absurd och går emot demokratins grundvärderingar. Lägg ner.

Självklart är det absurt att tänka sig att förbjuda religion i en demokrati, och självklart är det för att en fungerande demokrati kräver åsiktsfrihet, och yttrandefrihet. Nu saknar vi iofs båda här i Sverige, så vi kanske inte ska smickra oss själva med att påstå att vi har en fungerande demokrati. Poängen var, att det är lika vansinne att förbjuda våldsspel, baserat på samma anledning. Att jämförelsen med religion gjordes, istället för den med sällskaps spelet twister, var helt enkelt för att det är enklare att påpeka en blodig bakgrund, där våld bevisligen motiverats med religionen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Varför inte förbjuda KD istället ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Varför inte förbjuda KD istället ?

Religions, och åsiktsfrihet, kombinerat med yttrandefrihet. Mer förklaring torde inte vara nödvändig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.