Permalänk
Avstängd

3GB RAM med 32-bit OS?

Stämmer det att Windows XP och andra 32-bit operativsystem kan hantera 3GB fullt ut?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för komponenter i datorn. Ofta hamnar mängden tillgängligt minne på mellan 2,8GB och 3,5GB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det beror på vad du har för komponenter i datorn. Ofta hamnar mängden tillgängligt minne på mellan 2,8GB och 3,5GB

Okej.. Vilka komponenter påverkar hur mycket minne som går att använda?

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att söka eller titta igenom mer relevanta rubriker som "Microsoft Operativsystem"?

Läs denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Är det så svårt att söka eller titta igenom mer relevanta rubriker som "Microsoft Operativsystem"?

Läs denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Där står det 3.12GB. raaaz skrev ju att det kunde variera mellan 2.8 och 3.5GB. Vad är det sm påverkar det?

Permalänk
Medlem

Övriga komponenter som har minne på sig som måste adresseras, grafikkortet t.ex. Desto mer minne på grafikkortet desto mindre minnesadresseringsutrymme blir det ledigt till att adressera det vanliga systemminnet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd

Ok, jag har ett 8800gts med 640MB. Betyeer det att jag kommer kunna ha 3500 - 640 = 2860MB som kan användas?

Permalänk

Ja typ, som jag förstår det. Men vad ska du ha så mycket minne till?

Jag kör med 1GB och tycker det är tillräckligt.. möjligtvis skulle man vilja ha 1.5GB men till alla nyare spel räcker mitt iallafall.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad ska jag ha det till? Jag ska spela F.E.A.R på 1680x1050 med alla detaljer och skuggor samtidigt som jag bränner en DVD, konverterar en DVD-film, kopierar några GB mellan hårddiskar m.m.

Hehe, jag gillar att göra många saker samtidigt...

Permalänk
Avstängd

3gb dvs 2x1gb samt 2x512mb är optimalt för xp 32 bitars. Vista oxå.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
3gb dvs 2x1gb samt 2x512mb är optimalt för xp 32 bitars. Vista oxå.

Tack för det svaret... Det var det jag undrade.

Permalänk
Avstängd

2 GB är för lite i vissa men få spel. Om man spelar Gothic III demot så förstår du kanske vad jag menar, Silverfall är ett annat som inte flyter speciellt bra med 2 GB, men jag skyller mer på dålig programmering är att det kräver mycket minne

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
2 GB är för lite i vissa men få spel. Om man spelar Gothic III demot så förstår du kanske vad jag menar, Silverfall är ett annat som inte flyter speciellt bra med 2 GB, men jag skyller mer på dålig programmering är att det kräver mycket minne

Okej... Men det kommer säkert komma massa fler spel som inte fungerar perfekt med 2GB.

Tycker ni att jag ska köpa 2x512MB extra och få 3GB som körs i dual-channel och därmed ta upp alla fyra minnesplatserna, eller ska jag låta bli och köpa extra minne nu, och köpa 2x1024MB senare när jag har ett 64-bitars system. Hur stor är skillnaden mellan 3GB i Windows Xp jämfört med 4GB i Vista?