Vista Service Pack 1 redan i november?

Permalänk
Musikälskare

Stannar kvar på mitt XP ett bra tag till ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Det var en grej som gjorde att jag bytte tillbaka till XP... en sak som jag inte fick att funka på Vista som jag väldigt gärna spelar fortfarande...
Battlefield 2

Battlefield 2 fungerar hur bra som helst för mig ? :S
Testa igen! ^_^

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Det var en grej som gjorde att jag bytte tillbaka till XP... en sak som jag inte fick att funka på Vista som jag väldigt gärna spelar fortfarande...
Battlefield 2

Battlefield 2 är det enda spel som för mig funkar bättre i Vista än i XP. Har ca 5 fps högre i genomsnitt med dom grafikinställningar jag kör med.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Aldrig använt vista o lär inte göra det fören länge till kanske efter SP1 man kan testa fanskapet, eller till nästa sommar om man skall inhandla en skiva.

Jag har testat vista på andra datorer, men inte på mina egna Tyckte systemet kändes som unga fjortisar som sminkade sig som galna inför en fest.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har kört vista sedan i mars, i början var det mycket strul men efter några uppdatering fungerar det riktigt bra.
Det enda som retar mig nåt otroligt är att internet explorer 7 buggar sig när man använt de ett tag, de gör att man inte kan använda högerklicks funktioner överhuvudtaget i alla program, ibland så får man bara upp halva den menyn och oftast ingen alls, det enda man kan göra är att stänga ner alla internet explorer i aktvitetshanteraren om man lyckas få upp den.
Efter man stängt av det bara i taskbaren så ligger det oftast en iexplorer.exe som tar ca 100mb ram kvar i aktvitetshanteraren. Grymt jobbigt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Någon här som har en svensk eller eng sida med alla tips o trix för Vista att rec??

Kör XP men känner att det börjar bli dax att läsa på.

www.alltomvista.se har jag för mig är en hyffsad sida, värd att kika på kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
www.alltomvista.se har jag för mig är en hyffsad sida, värd att kika på kanske?

Tack så mycket. Ska genast börja läsa

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jo altså, vista fungerar grymt fint här. Största fördelen, eller rättaresagt nöjjet är väll att prestandan håller (gämfört med xp som iaf jag upplevde bli vidrigt segt efter sissådär 7-8 veckor).
Tho tyckte att xp var "ultimat" tills jag prövade Vista Ultimate Edition
Kommer ihåg dagen då jag instalerade vista så satt jag i bios å undrade vad i He**ete som gjorde burken seg.. efter sparade inställningar och diverse "tunings" av volt, minnes timings, fsb and so on.. försökte starta operativsystemet och blähu, omstarta, bluescreen efter bluesreen. Som tur var hade en vänn någon ja testversion på 30 dagar till hands, provade och fastnade
Sure lite prestanda förlust i fps var det ju, men det "flyter" bättre av någon anledning... inte samma "hangups" som jag upplevde på XP.

Peace // feffe

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk

Och Vista innehåller ändå 19.000 uppdateringar. November? Tja vi får väl se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Mycket fixar till Ultimate Ed då många klagade att dom inte fick allt som lovades har jag för mig...

Men ni som kör med Vista, inga tecken på att det skulle krävas Service Pack? buggar eller att många program/spel inte fungerar?

Jag känner inget krav på Servicepack för min del, då min dator till och med känns stabilare med vista än XP (i dagsläget)..

Men visst när dagen kommer och man måste formatera så kan det kännas ganska bra med Servicepack och slippa att det står att det är 100 nya uppdateringar så fort man har intallerat....Att det sen finns några individuella kan ju inte hjälpas..

Till er som liksom jag själv vet att inte Microsoft håller vad de lovar alltid... så är det väl bättre att de slipar lite på sin mjukvara och är lite sena än att de slänger ut mjukvaran så fort de kommer på en ide...

Personer som klagar på vista har helt änkelt för klen dator... Passa på nu när CPU priserna sjunker.. NU när jag har spelat Lostplanet i DX10 så kommer jag aldrig gå över till XP kan jag lugnt säga..

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Vad är det i Vista, relaterat till DRM som hindrar dig från att göra någonting? Vista har stöd för DRM vilket ger dig möjlighet att spela upp filer som är skyddade med detta. Jag förstår inte varför möjligheter är dåligt?

Orkar itne gå in på det igen, har diskuterats rätt myvke i andra trådar men det har att göra med DRM-PVP (Protected Video Path) och DRM-PMP (Protected Media Path) att göra så att jag inte kan ha TVn kopplad som jag vill till datorn.

Men detta är diskuterat i oändlighet i en annan tråd.

Men slutsatsen är att DRM hindrar mig, därför kan jag itne gå över till Vista.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Det här med indexering verkar vara orsaken till att diskarna tuggar så in i helv... någon som har mer kött på benen än mig som kanske vet hur man stänger av eländet?

control panel -> indexing options (har engelsk vista)
där kan man kan välja vad som ska indexeras och inte indexeras

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Orkar inte gå in på det igen, har diskuterats rätt mycket i andra trådar men det har att göra med DRM-PVP (Protected Video Path) och DRM-PMP (Protected Media Path) att göra så att jag inte kan ha TVn kopplad som jag vill till datorn.

Hur menar du nu går det inte använda en TV som bildskärm eller vad? :-/

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

var dte inte vista som kontrollerade hårdvaran var 15 sekund eller minut? så att minsta voltfel buggar ner skiten??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Hur menar du nu går det inte använda en TV som bildskärm eller vad? :-/

Jo det går, men inte som jag vill ha det.

Jag har en TFT med 1680x1050, sen en 36" WS tv. Nu i XP så kollar jag på film genom VLC, har ställt in i clonat läge och "full screen video mirror" eller vad alternativet nu heter så att jag kan ha filmen på TVn i fullskärm medans VLC är minimerat på TFTn. Men I Vista så tycker DRM-pvp att jag gör något med utsignalen så att den manipuleras och vägrar låta mig se film på det sättet, detta resulterar i att filmen blir för stor på tv-rutan så att man inte ser allt, för den körs i 1680x1050.

Jag mailade lite med Nvidias tech-support, trodde först att det var drivrutinerna till mitt 8800GTS spm jag hade då som var dåliga, men dom sa då att det var DRM som ställde till det. Och att dom inte kunde göra något åt det.

Det finns lite fullösningar för att komma runt det som att tex köra med expanderat skrivbord mm. Men så vill jag inte köra då det har andra nackdelar, ibland vill man ju ha samma på båda.

Iofs så var detta runt jul, jag har inte orkat bry mig om att se om dom fixat det på något annat sätt nu så att det ändå fungerar som jag vill. Sålde kortet och kör nu som vanligt med mitt 6800GT i XP och tänker göra det så länge jag kan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Kört vista i dryga halvåret nu (eller mycket längre om man räknar med betan). Alla mina tidigare program funkar, men prestandan försämras väl en del i spel. Spelar man inte så ser jag ingen anledning till att inte gå över till vista. Allt är mycket snabbare och mer lätthanterligt. UAC inaktiverade jag så fort jag kunde. Förstår inte hur någon kan stå ut med det. UAC behövdes inte heller, inte i mitt fall. Har några antispyware/keylogger/worm-program samt NOD32, men har aldrig hittat något med dom. Inga problem med popups eller segt i övrigt. Ingen brandvägg aktiverad och ingen router.
En sak som stör mig är dock att efter varje "säkerhetsuppdatering" blir uppstarten segare. I början gick det väldigt mycket snabbare än xp, men nu har det nästan kommit ifatt. Blir liksom ett långt svart mellanrum mellan bootscreen och inloggninsskärm som bara växer. Men det är väl smällar man får ta.
Ska bli intressant att se vad som händer med uppstarten efter SP1.
Kör fortfarande dualboot XP/Vista, men XP kommer bara fram på LAN.

Hm... hur länge sedan vare du defragmenterade? 1 gång i veckan e rekommenderat.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
...

4. 200 poäng lägre än XP, det blir 2.5% om du har 8000 i XP.

...

Eller 50% om han får 400 i XP

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Hm... hur länge sedan vare du defragmenterade? 1 gång i veckan e rekommenderat.

1 gång i veckan? kom igen, så ofta behövde man ju inte ens göra det på fat16 tiden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
1 gång i veckan? kom igen, så ofta behövde man ju inte ens göra det på fat16 tiden.

Självklart beror de på om man håller på å installerar, avinstallerar, laddar ner, flyttar filer å raderar mycket eller ej. Gör man inte de, ja då behöver man inte defragmentera alls ofta, men gör man de, som jag, å har en ganska stor hårddisk, då ere att rekommendera kan ja säga. Själv gör ja de inte, för ja e lat, men när ja väl bestämmer mig så kan de ta 100 år om de va längesen sist. Sedan beror de på hur snabb hårddisken e.
Ja tänkte att de kanske kunde va problemet.

En odefragmenterad hårddisk blir självklart riktigt seg eftersom de tar mycket längre tid för den att hitta filer. De e exakt samma sak som att försöka hitta en specifik bok i en osorterad bokhylla på 1000 böcker.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Eller 50% om han får 400 i XP

hade ca 8622 efter vista 82?? humm oj det blr ju ca 400poäng:(

Visa signatur

Abit Fatality FP-IN9 SLI/C2DUO E6600 2.4GHz/Corsair XMS2-6400 ddr 2 2x 1024 800MHz/Leadtek 8800GTS 320MB/Corsair HX 520W/Lian Lee pc6070b/Vista home premium 64bit/Habu Razer/+ mera så klart

Permalänk
Medlem

Finns en mycket stor anledning till SP1, många företag har sagt att dom inte kommer köra det innan SP1 och ju fortare dom får över företag dit så kan dom minska supporten för XP. Förbannat fult spel av M$.

Sen har vi en del här som säger att deras Vista funkar bättre än deras XP, både prestandamässigt och stabilitetsmässigt. Jämför ni då en nyinstallerad XP med Vistan? Eller har ni kört XPinstallationen ett bra tag?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Hm... hur länge sedan vare du defragmenterade? 1 gång i veckan e rekommenderat.

Defragmenterar var 3e vecka, fast varje gång har det sagt att defragmentering inte behövts. Ser inte riktigt sambandet mellan att vista plötsligt blir segare i uppstarten efter uppdateringar (inte bara första starten utan alla efter uppdateringen) och att hårddisken är fragmenterad men..

För att kommentera tempels inlägg jämför jag vista efter ett halvårs användande med XP nyinstallerat efter att man installerat alla progam (antivirus osv). Så XP har då bättre förutsättningar. Kan nämna att jag har precis samma program installerade på Vista som jag har på XP (dualboot). Säger dock inte att spelprestandan ökar i vista (undantag BF2).

Stabilitet har jag inte haft så mycket problem med, varken på XP eller vista.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Själv kör man med XP fast med vista tema, det blir perfekt så man får enkelheten med XP och det snygga grafiska gränssnittet från vista..

Permalänk

Vista Ultimate funkar klockrent för mig så jag vet ej vad servicepacket skall göra för skillnad.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att bios borde försvinna som genom ett trollslag på nya moderkort när sp1 (EFI) kommer. Hur förberedda är linux på efi tro?

Visa signatur

| Errare humanum est |