Biosinställningar sparas inte när datorn stängs av?

Permalänk
Avstängd

Biosinställningar sparas inte när datorn stängs av?

BIOS resettas varje gång datorn varit avstängd. Har också fått konstiga krascher som kan vara relaterade. Vad är fel? CMOS jumpern är rätt. Och moderkortet är splirrans nytt så batteriet borde väl inte vara gammalt?

Permalänk
Medlem

kolla så att batteriet har 3V annars är det nog det :).
kan nog inte vara så mycket annat än det

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Tappar klockan tiden? Om den går rätt efter att datorn varit avstängd så är det knappast batteriet.
Snarare så att moderkortet detekterar en hängning eller misslyckad uppstart och startar om med bios standardinställningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tappar klockan tiden? Om den går rätt efter att datorn varit avstängd så är det knappast batteriet.
Snarare så att moderkortet detekterar en hängning eller misslyckad uppstart och startar om med bios standardinställningar.

Det nollställer väl inte klockan heller?
Upptäckte att ställa in datorn till Optimized defaults stoppade nollställning när strömmen varit av iaf. Så nu är inte nollställningsproblemet kvar. Nu är det bara eviga krascher. Går sånt på garanti?

Permalänk
Medlem

min dator hadde samma problem så jag bytte batteriet på moderkortet sen hadde jag alldrig mer problem men jag tkr det är dåligt att de är fel på nya datorer som min var

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
min dator hadde samma problem så jag bytte batteriet på moderkortet sen hadde jag alldrig mer problem men jag tkr det är dåligt att de är fel på nya datorer som min var

Var det samma problem? För Optimized Defaults funkade ju för mig, vilket inte tyder på batteri, dessutom kraschar denna.
Var det så för dig med?

Permalänk
Medlem

oj kanske lästa lite fel men jag hadde liknande ;P men de var 2-3 år sen så jag kommer inte ihåg riktigt! :/ men lycka till iaf

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Boris.
Jag hade nog tagit kontakt med Butiken och förklarat felet.
Själv hade jag inte nämnt något om att man måste ställa in Optimized Defaults för att det skall fungera någorlunda bra.
Ang. krasher kan vara minnet som inte är ok. Det har hänt mig nu senaste ggr jag har byggt system att utav 5 beställda paket så var 3 paket problem med minnena. Det handlade i första hand om TwinMos och sen 1 paket med Kingstone.

Prova att plocka ut minnena och köra en och en för att testa om det funkar.

Glöm inte kolla upp dina spänningsvärde dvs. vad din nätaggregat levererar. Det kan vara en stor bov i det hela. Du nämnde att du hade nytt moderkort men inte nåt om nätaggregatet.

Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Det är lustigt för det verkar som att det är slumpen som avgör när det kraschar. Belastning spelar ingen roll. Den kan kör stabilitetstest i 3 timmar utan att gå ner, men kan dö av surfning efter en halvtimme. Sen kan den dö efter 5 timmar i WoW eller efter 5 minuter.
Kör det på ett Hiper 580W. Känns som det borde räcka när man inte kör SLI.
Spänningsvärdena verkar okej, har testat olika minnesconfigs. Sen har jag testat slappa timings med frekvenser ner till 200MHz (400DDR). Det med 500Mhz (1000DDR) minnen. Jag har testat utan nVidia SW-drivern och olika BIOSar.
Problemet är det att det är min polares grejer, och han kan ingenting så det är jag som får fixa. Men då ska man också vara säker innan man skickar tillbaka moderkortet ifall de inte godkänner returen.
Dessutom slängde han kartongen så om det är kompitabilitets problem så kan man ju få svårare att sälja.

Permalänk
Medlem

Är det ett MSI K9N?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Abit AN9 32x Fatal1ty tror jag det heter.

Permalänk
Medlem

Nollställdes klockan eller hur var det med det, det är ju avgörande

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Den nollställdes. Hela BIOS resetades. Tror du det kan vara någon inkompatibilitet? Borde väl inte yttra sig så?
Sen har vi ju haft dessa krascher som är helt orelaterade till belastning. Stabilitetstest kraschar inte datorn i högre utsträckning än om man bara har skrivbordet framme.

Har skickat RMA till komplett. Men frågan är om man ska sätta ihop datorn igen och testa med andra ram-minnen innan man skickar, är ju ett jäkla jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Den nollställdes. Hela BIOS resetades. Tror du det kan vara någon inkompatibilitet? Borde väl inte yttra sig så?
Sen har vi ju haft dessa krascher som är helt orelaterade till belastning. Stabilitetstest kraschar inte datorn i högre utsträckning än om man bara har skrivbordet framme.

Har skickat RMA till komplett. Men frågan är om man ska sätta ihop datorn igen och testa med andra ram-minnen innan man skickar, är ju ett jäkla jobb.

Eftersom klockan också nollställs så verkar det vara problem med att bioskretsen inte får någon ström från batteriet. Hade det "nollställts" pga hårdvarufel så hade inte klockan nollställts. Det kan vara batteriet, socketen till batteriet, glapp eller en ledningsbana som inte leder. I enkelt fall kan det vara en biosbugg. Prova byt batteri, annars RMA.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]