Måste man ha stöd för raid på moderkortet för att kunna köra raid?

Permalänk
Medlem

Måste man ha stöd för raid på moderkortet för att kunna köra raid?

Tänkte göra min filserver aningen mer avancerad genom att köra två diskar i raid. Den raidvariant som dubbellagrar. tänkte mig ca två st 400gb eller 500gb. Vet dock inte om mitt moderkort stöder raid om det nu behöver det för att man ska kunna köra raid?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, bara hitta en instickskort som funkar med Linux då. Känar jag nåt när det kommer till snabbhet ifall jag kör raid eller är det bara säkerhet jag skaffar mig om jag kör dubbellagring?

Permalänk
Medlem

Om du kör RAID1 så tjänar du inget i snabbhet men däremot i säkerhet då du lagrar infon på bägge diskarna. Kör du RAID0+1 som kräver minst 3 diskar då har du både snabbhet och säkerhet medan RAID0 då ahr du bara snabbhet då datan lagras om varnadra på dom bägge diskarna.

Permalänk
Medlem

Raid0+1 säger du, är det nåt i den här stilen då att man har 1 disk där allt lagras som om det vore den ända disken, sen två diskar där, precis som du sa, datan lagras om vartannat?

Permalänk
Medlem

Ungefär å har jag förstått det så när en disk pajar så ska man kunna återskapa raiden iaf men jag har ingen praktisk erfarenhet ifrån det mer än RAID0 där man vid byte till annat raid-kort förlorat all data men det är en annan fråga det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Om du kör RAID1 så tjänar du inget i snabbhet men däremot i säkerhet då du lagrar infon på bägge diskarna. Kör du RAID0+1 som kräver minst 3 diskar då har du både snabbhet och säkerhet medan RAID0 då ahr du bara snabbhet då datan lagras om varnadra på dom bägge diskarna.

RAID 1: Increased read performance occurs when using a multi-threaded operating system that supports split seeks, very small performance reduction when writing. från wikipedia, så kan ge en viss ökning i lästprestanda

RAID 0+1 kräver minst 4 diskar, RAID 5 kräver dock bara 3 diskar med liknande funktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vill du ha extra säkerhet så kan du köra Raid 6 och det är samma som Raid 5 bara att mera feltolerans (upp till två hdd kan pajas utan att du behöver oroa dig).

Lägger in denna länk den kommer att vara till nytta!

www.acnc.com

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.