Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
För mig som älskar film och spel så är det en självklarhet att ha en SE eller vanligt kartong i hyllan.
Ger ett mycke mer värde på sakerna.
Plus att jag vill ge pengar till dom som gör bra saker.
Är inte spelet värt att köpa så är det inte värt att spela.

Äntligen någon med hjärna och hjärta.

Också trött på giriga människor som "ÄLSKAR DET DÄR SPELET JAG LADDA NER IGÅR", "ÄLSKAR DEN DÄR GRUPPEN JAG SKA TANKA DERAS NYA PLATTA IMORN"...

Som jag sagt tidigare, anarkin som råder på internet är naturligt då internet fortfarande är något relativt nytt. Det kommer inte forsätta såhär.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

så octabust du tror helt på allvar att du kan styra upp internet typ sätta upp regler som hela världen kommer att anamma för internet användning? vi har ett problem isf, folk gillar inte att vara precis likadana dvs. Du kommer aldrig att få igenom något sådant. Kan i princip garantera att alla länder i världen aldrig kommer komma överens om något, ibland pga att nått land dom inte gillar tycker något är bra så dom måste hata det etc.

Sen så är det väll klart att man ska köpa filmen om man tycker den är bra, samma sak gäller musik. Nu lyssnar jag själv iof bara på internet radio hemma och radio på jobbet så tankar inte sådant, sen äger jag alla filmer jag gillat. Det jag tankar är anime och manga vilket använder torrents i princip hela tiden skulle bli rätt frustrerad om jag skulle tvingas tanka det via irc med alla väntetider och crapping hastigheter det innebär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Det kommer inte forsätta såhär.

Vem ska stoppa det och vem kan stoppa det? Det är det som är problemet för dom idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Så du menar att det är acceptabelt att ladda ner musik för att priset är högt? Man ska donera pengar istället om man gillar musiken?

Är priset på en nivå som innebär att folk inte köper den så laddar de ner den från nån obskyr sajt.
Hade skivbolagen erbjudit ett förstklassiskt alternativ, med fantastisk kodning, snabb nedladdning och lägre priser, så hade de nog blivit förvånade över hur många som hade utnyttjat erbjudandet.

För att få ner priserna hade de kunnat utnyttja den nya tekniken med att göra reklam via nätet (och därmed sluppit ha tusentals anställda som enbart är anställda för att ringa runt och besöka radiostationer för att pusha sina plattor)

Hela skivbranschen måste ändras från grunden, men ingen vill erkänna det. (samma fenomen som när landstingen vill spara pengar och det slutar med att det knappt finns nån som vårdar men hela den administrativa sidan är intakt, eftersom ingen vill rationalisera bort sig själv)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe Ska MS, Apple, Adobe mm göra samma sak? Jag kanske är trög, men jag fattar inte hur mjukvaruföretag ska lyckas med något liknande.

PS. Vi pratar om all fildelning, inte bara musik. [/B]

De måste erbjuda nåt som gör det värt att köpa produkten... och de måste fortsätta erbjuda unika lösningar när gratisvarianterna kopierat deras funktioner.

De måste sänka priserna... då kommer argumentet att det inte blir lönsamt att göra programmen... eeehhh näe, strunta i att göra dem då?!!!

Det kanske är för högt pris att pröjsa 6000:- för ett program (se bara på hur InDesign konkurrerade ut QuarkXpress som då kostade 40 000:- .. med att helt plötsligt erbjuda ett paket med Illustrator, Photoshop i ett CS-paket för en tredjedel av priset)

Problemet är att många av dessa drakar helt tappat sin kreativitet i hur man får folk att pröjsa för nåt som finns gratis.

Se på hur Norton, Norman ser till att ha sina programvaror (som kostar pengar) i nya datorer, fastän det lika gärna skulle kunna finnas ett gratis AVG-program där.

Permalänk

Tja Linux tjänar massvis med pengar men inte genom att sälja linux i butiker i alla fall. Det gäller att vara smart.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Hoppas det blir hårdare, anarkin kommer ju att stoppas på Internet, ju fortfarare destu bättre.

Man ska betala för sig, oavsett argumentet "jag snor inte jag kopierar, ingen förlorar något".

Gröna lund förlorar ju inget fysiskt heller om folk smet förbi spärren och åkte karussellerna gratis, men dem skulle förlora pengar.

Människor förstå att i dagens samhälle så skapas tjänster som inte är fysiska och dessa kostar pengar, ska man ha det ska man betala. Annars kan man låta bli och tjuva. Tycker man det är dyrt, eller är man kommunist eller något annat kan man låta bli att utnyttja dessa och hålla sig till vad man tycker är prisvärt.

Jo, att åka karusell kostar energi, dvs nått som kostar, så GL förlorar visst pengar på det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

hm då borde vi u kunna kräva det samma av internet leverantören Telia !!!!!!!!!!!!!!

ingen barnporr genom telias nät låter kanon bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Dom får ändra sin affärsmodell ja för vi lever inte i 1900-talet utan i 2000-talet men musikindustrin lever fortfarande i det förgångna och dom lär dö ut som dom dinosaurier dom är för musik och även programvara går att distribuera direkt idag så förläggare det är inget framtidsyrke direkt utan musik som programvara går och bör distribueras ifrån källan och inte den långa vägen via förläggare-tryckeri-grossister-butiker där varje hand ska ha en del av kakan som trissar upp priset utan att det gör varan ett dugg bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Är priset på en nivå som innebär att folk inte köper den så laddar de ner den från nån obskyr sajt.
Hade skivbolagen erbjudit ett förstklassiskt alternativ, med fantastisk kodning, snabb nedladdning och lägre priser, så hade de nog blivit förvånade över hur många som hade utnyttjat erbjudandet.

För att få ner priserna hade de kunnat utnyttja den nya tekniken med att göra reklam via nätet (och därmed sluppit ha tusentals anställda som enbart är anställda för att ringa runt och besöka radiostationer för att pusha sina plattor)

Hela skivbranschen måste ändras från grunden, men ingen vill erkänna det. (samma fenomen som när landstingen vill spara pengar och det slutar med att det knappt finns nån som vårdar men hela den administrativa sidan är intakt, eftersom ingen vill rationalisera bort sig själv)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Så du menar att det är acceptabelt att ladda ner musik för att priset är högt? Man ska donera pengar istället om man gillar musiken?

Häftigt med långa svar, men jag såg inte svaret på min fråga.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd

Hahahaha... , någon eller några har visst retat upp sej en smula..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Bryr mig inte ett skit om dom lägger ner Pirater Bay, jag är aldrig där i alla fall

They came first for the Communists,
and I didn't speak up because I wasn't a Communist.

Then they came for the Jews,
and I didn't speak up because I wasn't a Jew.

Then they came for the trade unionists,
and I didn't speak up because I wasn't a trade unionist.

Then they came for the Catholics,
and I didn't speak up because I was a Protestant.

Then they came for me,
and by that time no one was left to speak up.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Häftigt med långa svar, men jag såg inte svaret på min fråga.

Läs igen för jag svarade ja dom får ändra affärsmodell!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Läs igen för jag svarade ja dom får ändra affärsmodell!

Det förstod jag, men är det rätt att ladda ner pga det?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Det förstod jag, men är det rätt att ladda ner pga det?

Ja tycker jag för även affärsmän får anpassa sig till verkligheten eller dö ut som dinosaurier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Är priset på en nivå som innebär att folk inte köper den så laddar de ner den från nån obskyr sajt.
Hade skivbolagen erbjudit ett förstklassiskt alternativ, med fantastisk kodning, snabb nedladdning och lägre priser, så hade de nog blivit förvånade över hur många som hade utnyttjat erbjudandet.

För att få ner priserna hade de kunnat utnyttja den nya tekniken med att göra reklam via nätet (och därmed sluppit ha tusentals anställda som enbart är anställda för att ringa runt och besöka radiostationer för att pusha sina plattor)

Hela skivbranschen måste ändras från grunden, men ingen vill erkänna det. (samma fenomen som när landstingen vill spara pengar och det slutar med att det knappt finns nån som vårdar men hela den administrativa sidan är intakt, eftersom ingen vill rationalisera bort sig själv)

De måste erbjuda nåt som gör det värt att köpa produkten... och de måste fortsätta erbjuda unika lösningar när gratisvarianterna kopierat deras funktioner.

Problemet är att många av dessa drakar helt tappat sin kreativitet i hur man får folk att pröjsa för nåt som finns gratis.

Kan inte annat än instämma!!
Så satans rätt.....jag har dock slutat tanka för jag jobbar så mycket och är med mina barn resten av tiden så jag hinner inte med varken film/musik/spelande....
Men detta är ändå dagens sanning.....skippa alla mellanhänder....lr iaf alla dom "påstådda" sådana för det finns det gott om i branschen med vet jag.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Häftigt med långa svar, men jag såg inte svaret på min fråga.

Måste helt enkelt citera en text i en sång:

"Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik"

Grundidén för att göra musik måste ju vara att man vill dela med sig av sin glädje med sin musik?!

Idag känns det som att glädjen i musiken är utbytt mot girighet där artisten, bolaget och branschen ska suga ut så mycket det bara går för sitt musikstycke.

Det är den girigheten som genomsyrar hela musikbranschen idag och som många konsumenter har genomskådat... och som även gäller filmbranschen där gaget för alla stjärnskådisar är den stora delen av hela filmbudgeten.

Det kanske är dags för artister, vare sig det gäller film eller musik, att inse att det yrke de valt kanske inte inbringar summor som motsvarar 10 årslöner för några veckors jobb per år?!

Och nu kommer de små artister som kämpar för överlevnad att protestera... till dem har jag bara en sak att säga:

Tough luck...ha musiken som en hobby då!! .. och skaffa ett jobb du kan leva på istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ja tycker jag för även affärsmän får anpassa sig till verkligheten eller dö ut som dinosaurier.

Ok, då är vi tillbaka till mina bilar. Jag vill ha en Koenigsegg för 1 kr, företag har inte den affärsmodellen så därför borde det enligt dig vara helt korrekt att sno en?
Självklart förlorar företaget en fysik bil, musikbolag förlorar inget fysiskt.
Problemet ligger i att folk laddar ner ISTÄLLET för att köpa så musikbolaget förlorar en inkomst. Pengar i båda fallen.

Musikbolaget kanske har höga priser och konstig världsbild. Men sätter dom priset på x-kr så är det x-kr. Antingen väljer man att köpa eller inte?

-

Jag kan inte förstå varför musik-/filmbolag med flera miljoner kronor bakom sig, mycket person och marknadsundersökningar försöker att stoppa fildeling om det enligt många här inte finns något intresse att köpa musik/film för dagens priser.
Jag gissar att deras undersökningar visar att folk fildelar istället för att betala för det, Därför ska dom stoppa fildeling och få mer inkomster.
Tror ni verkligen att bolagen satsar flera miljoner på att stoppa det och sedan komma till en tid när ingen köper något så att bolagen konkar?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Måste helt enkelt citera en text i en sång:

"Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik"

Grundidén för att göra musik måste ju vara att man vill dela med sig av sin glädje med sin musik?!

Idag känns det som att glädjen i musiken är utbytt mot girighet där artisten, bolaget och branschen ska suga ut så mycket det bara går för sitt musikstycke.

Det är den girigheten som genomsyrar hela musikbranschen idag och som många konsumenter har genomskådat... och som även gäller filmbranschen där gaget för alla stjärnskådisar är den stora delen av hela filmbudgeten.

Det kanske är dags för artister, vare sig det gäller film eller musik, att inse att det yrke de valt kanske inte inbringar summor som motsvarar 10 årslöner för några veckors jobb per år?!

Och nu kommer de små artister som kämpar för överlevnad att protestera... till dem har jag bara en sak att säga:

Tough luck...ha musiken som en hobby då!! .. och skaffa ett jobb du kan leva på istället!

synd att hela argumentet skadas av att det är just den där själlösa och giriga utsugarmusiken som laddas ner mest då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
synd att hela argumentet skadas av att det är just den där själlösa och giriga utsugarmusiken som laddas ner mest då..

Jag nämnde aldrig att folk har usel musiksmak

Permalänk
Medlem

Och Fluffster du BLIR påverkad av det. Ta ersättningen för CD-kopiering exempelvis. Även om du aldrig kopierar musik-CD utan bara använder tomma CD-skivor för att bränna din egen musik på så måste du ändå betala avgiften. Är det rätt?

Om du sen vill lägga ut din egenkomponerade musik på exempelvis the pirate bay (för att du vill nå en stor publik) skulle du då bli glad om polisen hittade på att de hade barnporr på tpb utan bevis och la till tpb på den svarta listan som majoriteten av de skandinaviska ISPs följer?

OSKYLDIGA drabbas. De skyldiga hittar bättre sätt...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Tråkigt om de skulle få för sig att blockera tex bittorrent osv. Vissa (bla jag) använder bittorrent till lagliga nedladdningar...
Som vanligt blir det väl att de ändrar något så att alla som försöker följa lagar osv får ta stryk medan folk som inte bryr sig hittar andra vägar med en axelryckning.

Själv laddar jag ner flera GB i månaden lagligt. Många system för patchning etc. som använder någon implementering av bt-protokollet idag. Och vad händer med alla planer på filmer/tv-avsnitt som man ska kunna köpa och ladda ner med bt-protokollet t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
...
Men om vi tar och pratar det praktiska i det hela..
...
Jag vet om universitet etc. har lyckats blockera protokollet så visst går det enkelt.

Visst, men universitetens blockering av protokollet ses inte som något hot mot fildelningen i sig. Finns säkert många fildelare som innerst inne ser en viss rimlighet i universitetens beslut (kanske motvilligt). Iaf leder en sådan liten blockering inte till att bt-protokollet modifieras i första taget. Men om det blockerades på hela internet skulle intresset för ett modifierat protokoll (lr annan lösning) vara MYCKET stort. Då skulle "lösningen" nog dyka upp ganska omgående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nanno
Hotar dom företagen med böter om dom inte gör det så fort dom säger åt dom att göra det? :S Låter väldigt knasigt tycker jag...

Ingen skulle nog komma på iden att böta kommuner för att dom inte kan förhindra att brottslingar kan mötas på helt vanliga torg. Ett torg kan ju trots allt ses som en mötesplats för utbyte av information, ett "medium". Det påminner mig om censuren av TPB. Mycket orättvist! Dom arbetar faktiskt aktivt för att det inte ska finnas någon barnporr där, den är inte välkommen på något sätt. Återigen, kanske vi ska stänga alla torg också, för vem vet hur många äckliga pedofiler som kan mötas där?! Helt utan censur! Herregud, stäng torgen direkt!
Man kan inte göra så med ett informationsmedium. Det är helt rätt att jobba mot barnporr, men man kan inte stänga en enorm allmän mötesplats för att några ruttna ägg möts där. Leta efter sätt att skydda mediet mot missbruk, inte att stänga och sopa under mattan. I längden löser det ingenting att stänga en, två, eller två tusen sidor. Sök en riktig lösning istället! En som är oberoende av hur många "torg" det finns i världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
"...
Har man inte några lik i garderoben eller något att dölja så är väl tillvägagångssätten för stopp av illegal fildelning inget att bry sig om, eller? Varför försvara kriminalitet med tänder och klor? Ska inte brottslingar stoppas?
...

Jamen det är ju det vi (eller iaf jag) är mycket skeptisk till att dom KAN göra, ÄNDÅ smäller dom alla lagliga användare (och företag vill jag tillägga) på fingrarna i sina desperata försök! Vi känner att våran lagliga användning är hotad! Inte fan kan man slänga folk i finkan för att dom "ser kriminella ut".
Eller: i Irak finns det många terrorister, bomba skiten! Bry er inte om dom oskyldiga. Varför? För att försvara det egna landet? För att försvara >företagens rättigheter< ! Fördomar styr utvecklingen! Man kan inte slå ner folk på gatan och kalla det för "självförsvar" eller "försvar av mina rättigheter", "jag kände mig (min verksamhet) hotad" ...så jag slår ner på alla?

Betrakta bt-protokollet som en rebellstad, med rebeller i... bl.a rebeller i. Ska man bomba den staden? Är alla i staden verkligen rebeller? Civila offer? Tänk dig att du är officer (isp'n i detta fallet) och dina överordnade (staten - domstolen) beordrar dig att besegra alla rebeller. Så långt är allt bra. Men vad består din arsenal av? Napalm? Kärnvapen? Förutsatt att du har moral i kroppen befinner du dig i ett dilemma. Ska du behöva "bygga" ditt eget vapen mitt i striden? Ett som bara drabbar dom skyldiga? Är det ditt ansvar?? Och om du misslyckas med att stoppa rebellerna så kommer du straffas... tills du inte finns mer i detta fallet, tills du upphör (eller lyckas överklaga beslutet).
Så... ska vi nuka' skiten då lr? Skit i dom "oskyldiga" (fördomar), "fildelare" - bah! Lågt stående varelser. Kriminella hela bunten. Det är ingen som bryr sig om dom, dom har inte lika högt mänskligt värde som oss "andra" (företag). En hög med kreatur som dog bara. Ett rimligt pris för denna seger i kampen för att försvara >våra rättigheter<.

Om nu mediabranschen är så intresserad av att stoppa fildelningen borde det vara dom som bekostar utvecklingen av bra "vapen", vapen som går att använda med urskiljning! Sedan skulle man kunna införa en lag som säger att isp'erna måste köpa och använda sådana "vapen". Är det inte så en marknad fungerar? Stora bolagen vill ha en produkt, dom är beredda att betala för den -> någon annan (eller dom själva) utvecklar produkten och säljer den till kund. Sedan kan staten tvinga isp'n att använda filtret, eller? Vad har isp'n för skydd? Kan man tvinga folk att använda kondom om gummit i kondomen är cancerframkallande? Det ska vara fritt fram för isp'n att stämma "Bolagen" för att deras skydd skadar laglig verksamhet, OM det skulle göra det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
...
Sista frågan är dock hur man kränker personlig integritet för någon som inte har ett dugg att dölja? Menar dock inte att myndigheter ska läsa folks e-post osv, men att övervaka om det fildelas illegalt måste väl vara ok?

Håller med om en del av det du skrivit (delar av det jag inte citerat), men ditt sista stycke fångar min uppmärksamhet. Är du verkligen konsekvent i dina åsikter:
Varför vill du inte att man ska läsa folks e-post? (Ett e-brevs innehåll kan vara både olaglig och lagligt.) Varför är detta en självklarhet? Är det en självklarhet? Kanske, kanske inte. Men att kolla vad du laddar ner/upp på internet, det är ok? (Man kan fildela både illegalt och legalt.) Är det också självklart att det är ok? Kan inte den informationen också klassas som personlig? Var drar man gränsen för vad som är integritetskränkande eller inte?

Ditt email KAN vara fullt av barnporr. Jag KAN ladda upp en linux-distribution. (Anledningen till att DU skickar email och JAG fildelar, är att jag fått uppfattningen att det är vad vi båda respektive är mest bekanta med. Anledningen till att emailet är "smutsigt" och fildelningen "ren" är att jag vill gå emot fördomarna och belysa verkligheten. Jag försöker INTE säga att du är pedofil.)

Jag tror du tycker såhär:
Att ett email kan innehålla integritetskränkande information ses som ganska självklart, det är lätt att förstå att så kan vara fallet. Behöver du verkligen "dölja" att du laddar upp en laglig linux-distro då? Är det "hemligt" och integritetskränkande?
Kanske, kanske inte! Vidga dina vyer! Jag kanske INTE bryr mig om att folk kan läsa mitt email. Kanske...

Folk tycker olika, rätten att göra det tillhör också den personliga integriteten. Dessutom, som i mitt eget fall, tycker jag inte heller att jag behöver hålla det "hemligt" att jag laddar upp en linux-distro. Men vem säger att jag inte laddar upp filmen från mitt bröllop, bara så att mina närmaste bekanta kan komma åt den givetvis, men hur vet isp'n det?
"Nej, det här e bara en privat uppladdning till några bekanta, den här användaren behöver vi inte kolla närmare på." Hur vet dom det? "Det här emailet innehåller säkert bara lite oskyldigt gnäll om att chefen på avdelningen är en surpuppa, skickat till en arbetskamrat. Vi behöver inte läsa innehållet." Visst, det vet man ju i förväg?! Eller så är det barnporr!

Filen jag laddar upp kan ju på något sätt representera en kontroversiell åsikt. Jag kanske inte vill att alla ska vet var jag står i frågan, ändå vill jag göra min röst hörd. Som att rösta på ett politiskt parti: det är ditt eget val om du vill säga "Jag röstade på sossarna!", men det är din rättighet att inte göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
...
Sedan får givetvis inte "bolagen" använda sig av olagliga metoder själva. Dock med min obegåvning angånde teknik, så antar jag att det är ganksa lätt att skilja på e-post eller surftrafik mot torrentaktivitet för en ev. "övervakare".
...

Återigen sådana fördommar jag hatar! "torrentaktivitet"=olagligheter. Usch! Visst kan man skilja ut den trafiken ganska bra i dagsläget. Men varför i hela friden tror du att all "torrentaktivitet" är illegal! Jag antar fördomsfritt att det måste vara dina kunskaper i ämnet som lett dig in på denna misstolkning! Det är ju just den legala "torrentaktivitet"-en jag försöker försvara med mitt inlägg! Och många andra med mig i tidigare inlägg. Tydligen har du gjort denna koppling mellan det vi skriver, och "torrentaktivitet"

Många nya (och gamla) företag undersöker och utvecklar idag möjligheten att distribuera sitt material via "torrentaktivitet", som är det samma som att använda bt-protokollet. Det investeras massa pengar i utvecklingen. Vad kommer att hända med dessa företag om bt-protokollet plötsligt blir spärrat?! Det är faktiskt inga garage-nördars nystartade företag vi snackar om (inte för att deras rättigheter är mindre än dom stora företagens egentligen) utan miljonbelopp, i dollar, investerat av diverse företag. T.ex. undersöker man möjligheten att TV-program / TV-sändningar i framtiden ska ske med bt-protokollet. Men redan idag används som sagt bt-protokollet till många lagliga saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om detta blir verklighet är det ett slag under bältet på många mindre open-source projekt typ *nix distron, vilka inte har resurser att hålla igång kraftfullare servrar för andra protokoll. Ovanligt trångsynt och obildat beslut. Med vilken rätt kan organisationer som typ IFPI inskränka möjligheterna för open-source?

Tänk om Vägverket fick samma ultimatum: "ifall ni inte kan garantera att era vägar är fria ifrån illegala transporter tvingas ni böta si och så många kronor per dag". Trafik är trafik oavsett om det sker på hjul, i luften, analogt eller digitalt.

Däremot lyckas jag inte hitta information om vilken instans i Belgiens rättsväsende det handlar. Om det är en lägre torde den inte hålla eftersom lagen är tekniskt omöjlig inom gränserna för medborgarnas legala rättigheter.

Mycket bra skrivet!
Visst har man ett tullverk! Visst har man polis på vägarna! Visst gör man alkoholkontroller! Visst sätter man upp fartkameror... och se bara vilket gnäll det blev om den saken, bara för att man KAN registrera hastigheten på ALLA i och med att man fotograferar nummerplåten.
Visst blev det så att kamerorna inte skulle registrera annat än dom som överskrider farten. Visst fortsatte folk och gnälla ändå. Man är rädd för att kamerorna KAN användas på fel sätt, man är rädd för att man en dag tummar/lättar på reglerna och börjar registrera alla. Man är rädd för allt som kan innebära ett steg mot Storebror-samhället. Men min verkliga poäng var den att man jobbar aktivt för att fånga brottslingarna, på ett vettigt sett, med rätt "vapen" (polis, tullstationer, osv), "vapen" som kan användas med urskiljning.

Man stänger inte vägen för alla.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Ok, då är vi tillbaka till mina bilar. Jag vill ha en Koenigsegg för 1 kr, företag har inte den affärsmodellen så därför borde det enligt dig vara helt korrekt att sno en?
Självklart förlorar företaget en fysik bil, musikbolag förlorar inget fysiskt.
Problemet ligger i att folk laddar ner ISTÄLLET för att köpa så musikbolaget förlorar en inkomst. Pengar i båda fallen.

Musikbolaget kanske har höga priser och konstig världsbild. Men sätter dom priset på x-kr så är det x-kr. Antingen väljer man att köpa eller inte?

-

Jag kan inte förstå varför musik-/filmbolag med flera miljoner kronor bakom sig, mycket person och marknadsundersökningar försöker att stoppa fildeling om det enligt många här inte finns något intresse att köpa musik/film för dagens priser.
Jag gissar att deras undersökningar visar att folk fildelar istället för att betala för det, Därför ska dom stoppa fildeling och få mer inkomster.
Tror ni verkligen att bolagen satsar flera miljoner på att stoppa det och sedan komma till en tid när ingen köper något så att bolagen konkar?

Musikerna behöver inte skivbolagen för musikerna kan idag lägga upp sin musik på nätet för nerladdning och sedan leva på konserterna vilket dom flesta musiker gör redan idag för inte får dom mycket om ens något i kronor räknat från skivbolagens skivförsäljning så vem behöver vem här?

Jaja du har din åsikt och kommer inte att ändra den men vi syns om 10 år när dom flesta musiker har den affärsmodell som jag nämner. Men sno du en bil så KOPIERAR jag en skiva eller laddar ner en KOPIA istället för ORIGINALET försvinner inte men det verkar du ha svårt för att förstå eller kanske inte vill?

Skulle kunna argumentera mer men då du inte vill eller kan ta in konstruktiv kritik mot ditt anförande och tydligen har personliga intressen i att musikmaffian finns kvar så lägger jag ner vidare kommunikationsförsök med dig då vi bara för en dialog med varandra och inte en konstruktiv kommunikation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpom86
Massa text

Propps till dig. Du tänker som en människa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Musikerna behöver inte skivbolagen för musikerna kan idag lägga upp sin musik på nätet för nerladdning och sedan leva på konserterna vilket dom flesta musiker gör redan idag för inte får dom mycket om ens något i kronor räknat från skivbolagens skivförsäljning så vem behöver vem här?

Jaja du har din åsikt och kommer inte att ändra den men vi syns om 10 år när dom flesta musiker har den affärsmodell som jag nämner. Men sno du en bil så KOPIERAR jag en skiva eller laddar ner en KOPIA istället för ORIGINALET försvinner inte men det verkar du ha svårt för att förstå eller kanske inte vill?

Skulle kunna argumentera mer men då du inte vill eller kan ta in konstruktiv kritik mot ditt anförande och tydligen har personliga intressen i att musikmaffian finns kvar så lägger jag ner vidare kommunikationsförsök med dig då vi bara för en dialog med varandra och inte en konstruktiv kommunikation.

Du har helt rätt också. Artisterna behöver inte skivbolagen..efter ett tag. Det är skivbolagen som blir beroende av artisterna later on. Att jag själv som är artist inte tänkte på att skriva det tidigare? Skivbolag har dock en stor del av artistens kariär i början. Om du får ett skivkontrakt hos EMI eller Sony Bmg så går det betydligt snabbare att bli känd och tv-känd och allmänt känd världen över med deras "hjälp" och investering, än vad det tar för en artist att klura ut biffen själv. Det kan vi aldrig springa ifrån. Men det är bara en tidsfråga om att skivbolag är beroende av duktiga artister för att överleva. Det är väl det som är lite knepigt här. Inga skivbolag mindre artister och mindre konsärer och mindre Live Aid som resulterar till mindre pengar till folk som behöver det. Men visst kan man ordna allt bara man vill. Titta på Moder Teresa som jag stolt kan säga är från mitt land eller jag från hennes? Hon hade hur som helst nada pengar och är en av legenderna. Som sagt, Moder Teresa.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Musikerna behöver inte skivbolagen för musikerna kan idag lägga upp sin musik på nätet för nerladdning och sedan leva på konserterna vilket dom flesta musiker gör redan idag för inte får dom mycket om ens något i kronor räknat från skivbolagens skivförsäljning så vem behöver vem här?

Jaja du har din åsikt och kommer inte att ändra den men vi syns om 10 år när dom flesta musiker har den affärsmodell som jag nämner. Men sno du en bil så KOPIERAR jag en skiva eller laddar ner en KOPIA istället för ORIGINALET försvinner inte men det verkar du ha svårt för att förstå eller kanske inte vill?

Skulle kunna argumentera mer men då du inte vill eller kan ta in konstruktiv kritik mot ditt anförande och tydligen har personliga intressen i att musikmaffian finns kvar så lägger jag ner vidare kommunikationsförsök med dig då vi bara för en dialog med varandra och inte en konstruktiv kommunikation.

"Musikerna behöver inte skivbolagen för musikerna kan idag lägga upp sin musik på nätet för nerladdning och sedan leva på konserterna"

Självklart. Jag håller med dig till 110%, det har jag gjort från början. Men vissa väljer att publicera sin musik genom skivbolag och väljer den vägen. Ok?

"Men sno du en bil så KOPIERAR jag en skiva eller laddar ner en KOPIA istället för ORIGINALET försvinner inte men det verkar du ha svårt för att förstå eller kanske inte vill?"

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag ska i varje fall vara så snäll att jag kopierar det jag skrev innan. Här får du:

"Självklart förlorar företaget en fysik bil, musikbolag förlorar inget fysiskt.
Problemet ligger i att folk laddar ner ISTÄLLET för att köpa så musikbolaget förlorar en inkomst. Pengar i båda fallen."

Jag är på gott humör så jag plockar ut nyckelorden åt dig: fysik bil, inget fysiskt, istället för att köpa, förlora en inkomst, pengar.

Förstår du mig nu?

"Skulle kunna argumentera mer men då du inte vill eller kan ta in konstruktiv kritik mot ditt anförande."

Det samma

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

DyDoDe, jag förstår vad du vill ha sagt oxå. Någonstans långt bak i tråden var det någon som skrev ungefär:
~ovettiga priser, en cdskiva kostar inte mycket i materialkostnad, en bil däremot kostar mycket att tillverka. Av cd-skivan kan man göra hur många kopior som helst, för nästan inga pengar, så är inte fallet med bilen, där kostar det massor för varje kopia/exemplar~
Så, felet i argumentet ovan är väll att när bilindustrin tillverkar en bil och säljer den så täcker inkomsterna alla utgifter för tillverkningen av den bilen... efter ett tag. Till och med i detta fallet slår man ju ut kostnaden för utveckling av nya motorer, uppgradering av fabriker, kostnaden för framtagandet av ny design etc. på många bilar. Och tror man att man kommer få sålt många exemplar så kan man slå ut denna kostnad på fler bilar så att det blir billigare för kunden.
Skillnaden mot när man tillverkar cd-skivor är att skivorna inte kostar ett skvatt att tillverka, utan priset bestäms nästan helt av hur mycket man väljer att slå ut sina "utvecklings-kostnader" (dom som krävs för att ta fram produkten) - på hur många exemplar man väljer att göra det. Givetvis vill man tjäna pengar oxå, men det är ganska givet, min poäng är följande:

Folk tycks bara se kostnaden för fysiska materialet, folk tycker att när fösta knippet bilar är betalda så har biltillverkaren gått med vinst och kan söka nästa kund (inte sant). Folk tror helt enkelt att bilen kostar mycket för att det fysiska materialet (+arbetskraften och maskinerna) kostar mycket. Därför är det ok att bilen kostar.
Men om vi nu ändå antar att det är sant att man kan tillverka en bil, sälja den till ett normalt bil-pris och gå med vinst för varje sådant exemplar, vad skulle hända om man gjorde samma sak med cd-skivorna: gå med omedelbar vinst för varje sålt exemplar, dvs vi tillverkar en cd med massa låtar på, säljer den, och går med vinst direkt... Då skulle den första skivan man sålde kosta SJUKT mycket. Du vill ju gå med vinst >för varje sålt exemplar<.
Alltså går det inte riktigt att jämföra [missuppfattning angående tillverkning/försäljning av bilar] med tillverkning av cd-skivor.
Därför tycker jag det skulle vara rimligt om skivorna kostade mycket i början, men sedan ganska snabbt sjunker i pris allteftersom man får sålt fler exemplar/annan musik kommer ut och konkurrerar om populariteten. Lite som försäljningen av grafikkort Vad tror du materialkostnaderna är på ett grafikkort i den bättre klassen, inte 3500kr styck iaf. Nå, 5-10 månader senare kostar samma kort kanske ~2200kr, och fortfarande är det inte bara materialkostnaden för kortet man betalar. ytterligare 5-10 månader och, om kortet fortfarande säljs, kanske det kostar ~1600kr.

Självklart vill jag inte att cd-skivor ska kosta så mycket,,, jag menar bara att priset ska sjunka ganska mycket med tiden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Tror Piratpartiet är närmre styret för varje dag som går.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

humm, jag är emot ilagal fildelning, men hur ser man skillnad på om jag laddar net något lagligt eller inte? om jag laddar ner ett album från jamendo.com så använder jag bittorrent, men det är förde lagligt, jag förstår inte hur dom kan se skillnad på om det jag laddar ner är lagligt eller ej..

dessutom så kan jag citera FSR:

They got dollar signs in their fuckin' eyes,
With heads in-between politicians' thighs,
Fat checks endorsed by senators that lie,
Pullin' fake dollar losses straight outta the sky,
And I don't trust trusted computing,
They don't want it around to stop looting,
The internet is the only place you're still free,
If you disagree, just you wait and see,
You wanna lock down the web and throw away the key?
Well, you better not touch my fuckin' technology,
So back the fuck off or you're fuckin' dead,
Yellin' 1337 on a motherfuckin' fed.

[edit][/edit]

jag hoppas värkligen inte att piratpartiet kommer med i regeringen, pga deras syn på copyright... det kan bli skev vridet, tänk på all frimjukvara som kan bli lootad av MS om det händer...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag hoppas värkligen inte att piratpartiet kommer med i regeringen, pga deras syn på copyright... det kan bli skev vridet, tänk på all frimjukvara som kan bli lootad av MS om det händer...

Jag tror inte fri mjukvara skulle få problem även om Microsoft skulle forka den när den blivit 5 år gammal. Med tanke på utvecklingstakten på fri mjukvara så skulle koden vara så föråldrad vid det laget att användare sannolikt hellre skulle vilja använda de modernare fria versionerna än de proprietära forkade releaserna från Microsoft.

Permalänk

någon som vet om de gick igenom?

Visa signatur

Kolla in min drickaback

Permalänk
Medlem

Baserar man sitt röstande på den här sakfrågan bara så bör man inte vara röstberättigad.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
"Självklart förlorar företaget en fysik bil, musikbolag förlorar inget fysiskt.
Problemet ligger i att folk laddar ner ISTÄLLET för att köpa så musikbolaget förlorar en inkomst. Pengar i båda fallen."

Jag är på gott humör så jag plockar ut nyckelorden åt dig: fysik bil, inget fysiskt, istället för att köpa, förlora en inkomst, pengar.

Förstår du mig nu?

"Skulle kunna argumentera mer men då du inte vill eller kan ta in konstruktiv kritik mot ditt anförande."

Det samma

Det du inte förstår är att skivbolaget i exempelt ovan endast förlorar en intäkt, artisten däremot kan fortdarande framföra sin verk och tjäna pengar. Bilföretaget däremot har haft en utgift för tillverkningen så dom förlorar kapital och en eventuell vinst.

Det är skillnaden på materiella och inmateriella saker. Har man inte detta klart för sig så har man förlorat vilken diskussion som helst på förhand.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730