Permalänk
Medlem

Köpt ny dator, behöver goda råd!

Hej!
Är nybliven medlem här på sweclockers och behöver lite tips och råd från proffsen).

Fick min nya dator levererad från Netgiganten.se häromdagen och har precis lagt in XP proffesional 64bit samt VIsta buisness 64 bit. Datorn är som följer:

Processor Q6600 quad

Minne: Corsair Dual Channel 4x1024 MB 800MHz CL5

Hårddisk: Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II 7200rpm/16mb

Grafikkort: EVGA GeForce® 8800GTX KO ACS3 768MB DVI-I HDCP PCI-E

Moderkort: Asus P5B Intel® P965/ICH8 Chipset, 4 x 240-pin DIMM, 6 x Serial ATA 3.0Gb/s, Realtek® PCI-E Gigabit LAN, ADI® 8-kanals High Definition Audio, 10 x USB 2.0

CD/DVD: Samsung DVD+-RW DL 18X

Chassi: Xion Onyx Miditower ATX 520W

Datorn rockar, men är ändå lite sugen på att överklocka processorn och skulle därför behöva lite tips och råd angående detta. Har förstått att det är mycket beroende på moderkortet och kylning. Jag är nästintill helt grön på detta område och frågar därför er om lite hjälp: Hur mycket är vettigt att klocka med denna konfiguration? behövs mer kylning? HUR är bästa sättet att klocka egentligen? har testat det medföljande programmet Asus Ai suite, men tycket att det verkar lite halvkasst. temperaturen på processorn är ganska låg- Körde 3dMark 06 och temperaturen var inte mer än ca 34 grader.... Hur som helst, alla tips och råd angående min dator är välkommna!
Mvh
Skaata

P.S. betalade 15800:- för detta paket (färdigbyggt). leveranstiden var på 3 dagar. Var det ett bra pris?

Permalänk

Har ungefär samma specs (8800GTS ist för GTX) och det kostade mig ~10000kr.

Permalänk
Medlem

Oj, Klart stor prisskillnad då. Fast jag kollade runt en del, och hittade faktiskt ingen billigare färdigbyggd för det priset. Hur som helst; köpt är köpt och datorn funkar ju bra)

Permalänk
Medlem

Tja
(Är också ny på forumet och på att överklocka)

Det var ingen dålig dator det där!!!
Själv har jag en intel p4 och intel moderkort. Har inte försökt att klocka den, men jag har köpt en ny kylare till processorn en Noctua NH-U12F, funkar jätte bra (tyst). Men om man ska klocka måste man vell ha bättre kylning till andra komponenter också eller?

Finns det nån nybörjar guide nån stans på forumet?

I alla fall. Nu har jag köpt en egen lägenhet och ska ha en dator där också, hadde tänkt att köpa:

Asus Commando, P965, Socket-775, 4xPCI, ATX, 2xGbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16

e660

2x Corsair TWIN 6400 DDR2

+ en hådisk så klart funkar din WD disk bra Skaata?

Detta hade jag tänkt att överklocka så undrade också om nån kan säga om det är bra prylar till klockning?

Finns det några klock experter där ute?

Permalänk
Medlem

Tjena bastq;
Jo jag tycker att hårddisken verkar funka bra. Jag antar att det finns både bättre och snabbare, men är inte så insatt).
Undrar precis som du om det finns någon nybörjarguide till klockning, samt om det finns någon med erfarenheter från liknande system som mitt, som lyckats överklocka med framgång.
tacksam för svar
Skaata

Permalänk
Medlem

Skaata @ Du kunnde ha väntat tills Intel sänker priserna på specciellt Core 2 Quad 6600 och tjänat nån tusenlapp men köpt är köpt.
Har iallafall för mig att det finns någon Guide på klockning här i forumet.

Permalänk
Medlem

Ja jag hitta en ganska bra: Forumindex > Hårdvara > Kylning och överklockning > Ny överklocknings-faq (under konstruktion)

Har som tur är inte köpt grejerna ännu sitter och väntar på sänkningarna.

Permalänk
Medlem

Angående det kommande sänkta priset på Q6600....så såg jag det samma dag datorn anlände:-( Livet är hårt ibland, men sånt händer. Tack för överklockningslänktipset, ska kolla där! Sen undrar jag en annan sak...kanske en lite dum fråga, men: En Q6600 kör på 2.4 ghz. Varför så långsamt; Jag menar, innan var mhz = fet prestanda. Vad, om man bortser från de fyra kärnorna, motsvarar en sån processor. Typ AMDs processorer, som är klockade till exempelvis 2.2 Ghz men motsvarar 3800 mhz.
Ursäkta om jag uttrycker mig krångligt, men vad jag egentligen menar är, hur kan den vara så kraftfull om den bara kör på 2.4 ghz?
Jag checkade naturligtvis benchmarks på tomshardware innan jag köpte, men jag skulle vilja ha en teknisk förklaring till prestandan

Permalänk
Medlem

core 2 är effectivare clock per clock kort och enkelt besvarat

och ditt moderkort passar bra till clockning och även cpun

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Här har du en "klocka conroe noob guide". Borde funka

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skaata
Sen undrar jag en annan sak...kanske en lite dum fråga, men: En Q6600 kör på 2.4 ghz. Varför så långsamt; Jag menar, innan var mhz = fet prestanda. Vad, om man bortser från de fyra kärnorna, motsvarar en sån processor. Typ AMDs processorer, som är klockade till exempelvis 2.2 Ghz men motsvarar 3800 mhz.
Ursäkta om jag uttrycker mig krångligt, men vad jag egentligen menar är, hur kan den vara så kraftfull om den bara kör på 2.4 ghz?
Jag checkade naturligtvis benchmarks på tomshardware innan jag köpte, men jag skulle vilja ha en teknisk förklaring till prestandan

http://www.youtube.com/watch?v=r5XJFjPYPVw

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Trevligt forum, trevligt bemötande. Nu ska jag läsa klockguider)
Mvh
Skaata

Permalänk
Medlem

Lite OT, men hur gjorde du för att installera XP och Vista på samma dator/hdd?

Permalänk
Medlem

Det ena efter det andra? , det kommer upp en meny i booten där du kan välja vilket OS du vill köra.

visserligen har jag inte provat just dessa 2 som dualboot? men vad skiljer dessa från tex 98 o XP o NT o 98 osv?

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Enkel matematisk formel: AMD-64 plus 60% prestanda per klock mot P4.

C2D plus 20% prestanda per klock mot AMD-64.

Detta stämmer ganska bra som ett tvärsnitt över alla datorn kan. Enskilda program kan givetvis avvika åtskilligt från mallen.

Permalänk
Medlem

Det var lite struligt att installera både xp64 och vista 64. Jag hade naturligtvis skapat partitioner vid installationen, men gjorde misstaget att börja med att installera Vista, jag lyckades nämligen inte att få XP installationen att förstå att jag skulle ha dual boot. XP verkade inte ens fatta att ett annat operativsystem var installerat på datorn.
Jag började om, installerade xp på datorn och körde sen vista installationen i XP. Voila´, vista fattade grejen och efter installationen fick jag upp en bootmeny vid start av datorn där jag kunde välja OS.

Inte så krångligt när man väl vet hur man ska göra)

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för tipset! Så två partitioner är ett krav för dual boot?

Permalänk
Avstängd

ja, man brukar ju börja med äldsta os först, sen kan man läsa hos microsoft vilka operativ system man ska lägga efter varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Tack. Skriver långsamt så det tog 9 år att svara.