Creative svarar angående Alchemy

Permalänk
Medlem

Se ni också Creative vill bara har mera Pengar av Kundarna och inte ta sin Ansvar vad den Mjuktvara beträff.Jag har Ljud inbyggd i Mainboard som räcka för Datorn.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur mycket jobb dom fått lägga till för att vanliga drivrutiner inte fungerar med Vista så förstår jag, BAD M$

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Ok detta har hänt:

1.Creative skapar soundblaster, blir mest sålda kortet.
2. Det blir en tuff fight på ljudkorts marknaden men Creative går segrande ur striden
3. Creative skapar bättre och bättre kort, nu kommer hårvarustöd för 3D ljud.
4. Spelen får stöd för 3D ljud.
5. Microsoft gör DirectX.
6. Microsoft fixar Direct3D, ett API för 3D ljud.
7. Creativs drivrutiner suger fortfarande (eller allt mer).
8. Det börjar säljas moderkort med inbyggt ljudkort.
9. Folk glömmer att köpa bra ljudkort.
10. Ljudet suger, i datorn pga dåliga ljudkretsar. Men funkar ok.
11. Spelen börjar fixa med 3D ljud skälva pga att det är en splittrad marknad.
12. Vista lanseras med ny Audio stack för ljud.

Syfte med ljudet i Visat är att MS ska ha kontrollen över ljudet. Dvs inga direkt-hårdvara anrop här inte, sådant är farligt. Då man kan man ju skapa grejor som piratkopierar saker, osv. Tänk, rippning osv.

13. Creative skapar en översättnings programvara som använder OpenAL för att snacka med hårdvaran. Och kör med gamla drivrutins systemet.
14. Nya ljudkort använder dom Nya API erna i Vista.

För övrigt nej, Harware Abstraction Layer är inte borta i Vista.
Det är bara en annan ver. med nya APIer,

Permalänk
Medlem

Finns andra ljudkort som duger hur bra som helst som t.ex Terratec som låter mycket bra för sitt pris då jag köpte ett sådant för ett visst antal år sedan så strunta i Creative för struntar dom i sina kunder så tycker jag vi struntar i dom eller?

Permalänk
Medlem

Jag anser personligen att Jan Hvidberg inte verkar sådär jättesmart och att om han jobbade för mig skulle han förflyttas efter ett sådant idiotiskt uttalande.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Creatvie har blivit rätt korkade sedan de släppte x-fi-korten. De totalvägrar att släppa specs. till kortet till ALSA så det blir inga drivrutiner till det kortet i linux. De har ju släppt specs. till tidigare modeller utan att diskutera. Fick de en ny VD i samband med att x-fi släpptes som inte kan driva ett företag?

Jag funderar på att köpa ett M-audio... kan det vara ett bra kort? Tyvärr verkar det inte ha HW-mixning som mitt nuvarande soundblaster live 5.1 digital har.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Ljudkortsmarknaden är inte så utbredd, därför är det lätt för Creative att ha kontrollen. Det är svårt att hitta andra än hårdvaruentusiaster som kör med annat än inbyggt ljud.
Det är bara att hoppas att någon kör över dem.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Som t.ex. ?

Enda jag vet är att ett ljudkort från Creative inte hör hemma i en dator vars syfte är att användas i musikproduktion. Men när det gäller spel. Så finns väl inget annat ljudkort som är bättre?

Auzen X-Meridian har jag hört skall vara mycket bättre ljudkvalitetsmässigt. Har ett sådant själv, är kanonnöjd, men har inte gjort någon jämförelse så jag kan inte uttala mig om saken. Dock fungerar det faktiskt om något bättre i Vista än Xp, så de verkar ju tänka framåt till skillnad från Creative. Dock skall det sägas att X-Meridian suger mer kraft från datorn än vad kreativs kort gör.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att stoppa sådana här dumheter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Detta är samma företag som patenterade att sortera musik i ett hierarkiskt meny-system och sedan stämde Apple för de hade de i iPod.
http://vendors.bluwiki.org/#Creative_Technology

Citat:

Ursprungligen inskrivet av High1ander
Creative e ett foretag och det finns inget intresse for dem att se till att folk INTE uppgraderar.

Jo, men då kan de väl skriva in i firmwaren på kortet att de ska sluta fungera efter tusende-gången systemet bootar upp.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Tur att man han fixa Alchemy när det fortfarande var gratis.

Det är fortfarande gratis till kortet i din sig.

nusse, är du en äkta gamer har du inget val. Du MÅSTE köra Vista. Finns redan spel som bara släpps till Vista, typ Halo 2.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Finns bara ett sätt att stoppa sådana här dumheter.

... I MUNNEN!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Inget Creativ ljudkort för mig i framtiden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ett nytt kort kostar allt från 400-XXXX kronor.
VISST kan man önska att gammla kort skall funka, men de har nog lite rätt när dem säger att du betalar mycket pengar för vista, ram och allt annat. Vad är då att lägga ut 400 på ett nytt kort??

Jag menar alla vill tjäna på nya "vista" värst är väl om MS för att man inte ens kan köra NYA spel... WTF.

Sedan är frågan om det verkligen kostar så mycket att utveckla drivrutinerna, vill ju knappast jag och flera andra som har kompatibla kort, betala för detta. Och andra sidan, kostar det verkligen så mycket eller är det bara en ursäkt?

Men som sagt, har man betalat så mycket pengar för en Live drive med alla ut och ingångar, kan jag hålla med att man vill att det skall funka lite längre än till OS bytet, har man dock de enklare modellerna, ja.. då kan man ju byta ut det för några hundralappar.. eller?

Tyvärr så sker detta överallt, "gammla" grejor.. jovisst man fattar vinken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Ljudkortsmarknaden är inte så utbredd, därför är det lätt för Creative att ha kontrollen. Det är svårt att hitta andra än hårdvaruentusiaster som kör med annat än inbyggt ljud.
Det är bara att hoppas att någon kör över dem.

Dom hade kontrollen långt innan inbyggt ljud blev legio på moderkort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Tyvärr så sker detta överallt, "gammla" grejor.. jovisst man fattar vinken.

Ja tyvärr, för som det är nu fyller vi vårt jordklot med skräp... och "fungerande skräp".

Permalänk
Medlem

Undviker både Nvidia och creative när jag skall uppgrader burken när man får deklarations stålarna.
Enough is enough.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

alltså kan man räkna kallt med att om man köper ett xi-fi nu så kommer det inte funka utan betalning tills nästa uppdatering av os ? en jävla tur att det går så långt mellan microsofts uppdateringar

Då kan man också tänka sig att man inte ska köpa ett kort från creative om några år när det väl börjar bli tal om ett nytt os

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns andra ljudkort som duger hur bra som helst som t.ex Terratec som låter mycket bra för sitt pris då jag köpte ett sådant för ett visst antal år sedan så strunta i Creative för struntar dom i sina kunder så tycker jag vi struntar i dom eller?

inte att förglömma onkyos ljudkort för de som är lite prylgalna (och gillar extremt bra ljud), eller m-audio för ungefär samma målgrupp.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

Finns tyvärr inga bättre kort än x-fi i dagsläget... Och folk gnäller otroligt mycket, finns en bra och enkel lösning till era problem.. Fortsätt använda XP, finns inget bra i vista.

Så lätt var det

Permalänk
Medlem

Gräva sin egen grav

Snacka om att gräva sin egen grav.

Istället för att ta lärdom av att konsumenten blir mer och mer informerad och kräsen, så tar det flera steg tillbaka och försöker tjäna pengar på något som borde vara gratis.

De flesta tillverkare av datorkomponenter som kräver drivrutiner brukar rekomendera ugradering så fort de släpper en ny drivrutin för att säkerställa att deras produkt är så kompatibel och funktionell som möjligt med andra komponenter (inklusive ett nytt OS).

Aja, nu kanske folk väljer bort Creative, eller Vista, eller både och (håller tummarna )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Ok detta har hänt:

1.Creative skapar soundblaster, blir mest sålda kortet.
2. Det blir en tuff fight på ljudkorts marknaden men Creative går segrande ur striden
3. Creative skapar bättre och bättre kort, nu kommer hårvarustöd för 3D ljud.
4. Spelen får stöd för 3D ljud.
5. Microsoft gör DirectX.
6. Microsoft fixar Direct3D, ett API för 3D ljud.
7. Creativs drivrutiner suger fortfarande (eller allt mer).
8. Det börjar säljas moderkort med inbyggt ljudkort.
9. Folk glömmer att köpa bra ljudkort.
10. Ljudet suger, i datorn pga dåliga ljudkretsar. Men funkar ok.
11. Spelen börjar fixa med 3D ljud skälva pga att det är en splittrad marknad.
12. Vista lanseras med ny Audio stack för ljud.

Syfte med ljudet i Visat är att MS ska ha kontrollen över ljudet. Dvs inga direkt-hårdvara anrop här inte, sådant är farligt. Då man kan man ju skapa grejor som piratkopierar saker, osv. Tänk, rippning osv.

13. Creative skapar en översättnings programvara som använder OpenAL för att snacka med hårdvaran. Och kör med gamla drivrutins systemet.
14. Nya ljudkort använder dom Nya API erna i Vista.

För övrigt nej, Harware Abstraction Layer är inte borta i Vista.
Det är bara en annan ver. med nya APIer,

Skönt att se att det finns folk som fattar hur det ligger till.

"tummen up"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Olämpligt inlägg med hänvisning till §7 raderat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
alltså kan man räkna kallt med att om man köper ett xi-fi nu så kommer det inte funka utan betalning tills nästa uppdatering av os ? en jävla tur att det går så långt mellan microsofts uppdateringar

Då kan man också tänka sig att man inte ska köpa ett kort från creative om några år när det väl börjar bli tal om ett nytt os

Det fungerar alldeles utmärkt under Vista för mig, den senaste release var stabil. Men sedan är det fortfarande frågan om man ska byta till Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns andra ljudkort som duger hur bra som helst som t.ex Terratec som låter mycket bra för sitt pris...

Terratec är dessutom ett riktigt bra val för de som väljer att köra *nix system, eftersom Terratec ger Linux passivt stöd (något som fler borde göra: om de inte själva har kapacitet eller kunnande, ge då dem som kan tillräckligt med data för att få jobbet gjort).

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inte så mycket val om man vill ha avancerat ljud i spel. Auzentechs X-fi kort e dock intressantast. A3D försvann för längesen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Tyvärr finns det inte så mycket val om man vill ha avancerat ljud i spel. Auzentechs X-fi kort e dock intressantast. A3D försvann för längesen

Gäller inte bara spel, får hörbart bättre kvalité på ljudet med enbart mp3´or på ett X-Fi-ljudkort an vad jag fick med det integrerade. Kanske inte så konstigt när man tänker efter, runt samma belopp för enbart ljud jämfört med ett moderkort med ljudet och en del annat integrerat

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk

Hej, jag har Windows Vista och tycker det har funkar väldigt bra sen jag köpte det. Har byggt ihop datorn själv förövrigt.

Jag sitter på ett Gigabyte-moderkort med bra ljud i (allt är relativt). Men är lite nyfiken på hur ett bra men inte för dyrt ljudkort skulle förbättra upplevelsen + prestandan?
Jag har en stark dator i övrigt. Dual Core, 8800GTX, 4GB RAM etc.

Nu undrar jag vad man behöver och vad som är onödigt och inte värt att satsa på? Ska jag strunta i att köpa nåt ljudkort alls då det redan flyter på bra med det interna systemet?
Jag ska bara ha den till att spela spel på!

Har kollat lite på dessa:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66910
http://www.webhallen.com/prod.php?id=63541
http://www.webhallen.com/prod.php?id=63539

Tacksam för alla kunniga svar