Mozilla släpper Firefox 2.0.0.5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Efter uppdateringen dyker det upp att någon "Java console" inte längre är kompatibel, och därför har avaktiverats.
Fick möjlighet att söka efter nyare, men ingen hittades.

Har ingen aning om vad detta är.
Är det något som helt plötsligt kommer sluta funka nu eller vad?
Nån som vet mer?
Har bara Mouse-gestures installerat som plugin, annars helt "original". Och så har man väl nån flash-plugin samt nån java som krävs för att så många sidor ska funka.

Det flesta funtioner fungerar men däremot hittar du inte någon "Java Console" under "Tool" rullgardinen. Se "release notes" från Mozilla:

Citat:

The Java Console extension that came with Java SE 6.0u1 (J2SE6.0.01) is incompatible with Firefox as reported in Bugzilla. Java should work as expected, but the menu item "Java Console" will not be available in the Tools menu. This issue has been fixed in Java SE 6.0u2 (J2SE6.0.02) and is available for download from the Java website.

Du behöver inte ladda ner hela Java SE ifrån Sun, ifall Java SE inte är inställt för automatisk uppdatering gör följande (om du inte valt att installera till annan path):

C:\Program Files\Java\[den version du har]\bin\jucheck.exe

jucheck.exe är processen för uppdatering och om du dubbelklickar på den sätts uppdateringen igång.

Permalänk
Medlem

Kör Fx sedan version 1.0 och är frälst sedan dess.
IE6 suger på alla plan:
* Fult gränssnitt
* Dåligt konfiguerbart gränssnitt
* Inga tabbar
* Fruktansvärt dålig säkerhet
* Kan inte rendera hemsidor korrekt
* Inga plugins

IE7 då?:
* Ännu fulare gränssnitt som jag inte lyckas hitta det jag vill i
* Ännu sämre konfigueringsmöjligheter för gränssnittet
* Renderar sidor lite bättre, men inte tillräckligt bra
* Inga plugins

Fx:
* Jag kan stuva om mitt gränssnitt fullt ut och även "skinna" om jag inte gillar någon ikon.
* Plugins/Tillägg - Hur kan man klara sig utan "Web developer toolbar", "Adblock"+"Filterset.G", "All-in-one gentures", "Down-load-them-all", "Distrust", "Download statusbar"? Utan dessa eller plugin med samma syfte, slutar jag att surfa
* Bra säkerhet - Jag har då inte stött på några säkerhetsproblem. Med IE6 fick jag virus hela tiden.
* Renderar sidor mycket bättre

Det är mina åsikter. Man kan väl inte undvika att se att jag är "frälst"?

Jag har testat Opera också, men jag gillade det inte lika bra. Visst den är snabb och renderar sidor än mer korrekt, men avsaknaden av plugins gjorde mig besviken.

EDIT:
Många säger att Fx är krävande. Jag är helt oförstående.
Jag har bara en gammal Athlon XP 1900+-maskin som jag sitter och arbetar på. Jag har dock 1GB i minne, men kör Windows Vista sen ett bra tag tillbaka.
Jag har aldrig upplevt att Fx tar onormalt mycket minne eller CPU-tid.
Ska inte processorn eller minnet användas? "That makes small puppys cry, or what?"

EDIT2:
Till er som vill ha en webbläsare som tar lite minne kan jag rekommendera Lynx

Permalänk

Ang debatten som pågår här om IE vs FX har inte de absolut viktigaste fördelarna med FX tagits upp.

Det är fritt
Det är plattformsoberoende

Att det är fritt bidrar till en enorm mångfald och ger insyn i projektet på ett sätt som propertiär programvara aldrig kan ge, för allt vad vi vet kan IE spara allt vad du surfar och skicka det till M$..
Nu säger jag ju inte att det är så, jag säger bara att man vet aldrig vad man får med propertiär mjukvara.
Framförallt så anser jag att copyright är stöld.

Till exempel så sitter jag på Gentoo, och utan att få källkoden till IE kan jag inte få det att fungera utan att köra det under wine..
Detta är diskriminerande mot mig som användare, det enda skälet varför IE inte finns till andra OS än M$ egna är att de vill stänga in folk att använda deras OS.

Permalänk
Medlem

Adblock borde vara olagligt att köra. Det enda ni berättar för sajtägarna är att ni hellre betalar måndagskostnader på alla sidor ni besöker. Men en för stor anhängare med adblock kommer något kul att ske...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Att sidor tenderar att gilla IE beror till stor del på Windows Media-liknande påhitt aka. satans påfund. IE renderar webben SÄMRE än många andra läsare. Det innebär alltså att sidan oftast avviker från den tänkta designen i IE än många andra läsare.

Instämmer! Att få IE att tolka en CSS mall som man vill är ofta ett helvete. (Iaf för den oerfarne.)

Man tycker ju att Microsoft borde ligga i toppen när det gäller webläsarkvalitet, men ändå kör FF om IE på så många punkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Adblock borde vara olagligt att köra. Det enda ni berättar för sajtägarna är att ni hellre betalar måndagskostnader på alla sidor ni besöker. Men en för stor anhängare med adblock kommer något kul att ske...

Går ju utan problem att göra undantagsregler för dom sidor man vill "sponsra" genom att inte blocka reklam för just den sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Adblock borde vara olagligt att köra. Det enda ni berättar för sajtägarna är att ni hellre betalar måndagskostnader på alla sidor ni besöker. Men en för stor anhängare med adblock kommer något kul att ske...

Jo, jag själv tycker annonser är ok så länge de inte tar över/segar ner. Eftersom de flesta såna annonser är i flash så kör jag FlashBlock istället. Så jag ser alla annonser som inte är i Flash.

Sen om jag hamnar på en sida som är gjord bara i flash och ser en stor flashblock ruta, så gör jag oftast avvägningen att sidan inte var värd att kolla och stänger den. I få fall så kan jag lägga in de på whitelist i flashblock istället.

Kör FF. Jag testade IE7 ett tag, men gillade den inte alls och avinstallerade. Kör endast IE6 endast ifall jag vill köra en manuell windowsupdate vilket är otroligt sällan. Microsoft borde fixa så man kunde köra WU från FF. Varför stänga av 28% av användarna från WU bara för att vi kör FF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Tills någon reklam innehåller någon form av javascript exploit.

Men t.o.m. Apoteket kräver ju att man tillåter script. Ska man inte tillåta script kan man lika gärna låta bli att surfa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
J...flashblock...

Tack för tipset om Flashblock, nu blir det lättare att andas framför datorn. Har tvingats bojkotta vissa sidor eftersom jag inte kan läsa när det blinkar runt texten.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Musikälskare

FF för min del, har inte en tanke på att gå över till IE faktiskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orre64
Instämmer! Att få IE att tolka en CSS mall som man vill är ofta ett helvete. (Iaf för den oerfarne.)

Man tycker ju att Microsoft borde ligga i toppen när det gäller webläsarkvalitet, men ändå kör FF om IE på så många punkter.

aa kan hålla med ang. att CSS blir bökigt ibland, oftast går det att åtgärda på ett eller annat sätt.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det flesta funtioner fungerar men däremot hittar du inte någon "Java Console" under "Tool" rullgardinen. Se "release notes" från Mozilla:

Du behöver inte ladda ner hela Java SE ifrån Sun, ifall Java SE inte är inställt för automatisk uppdatering gör följande (om du inte valt att installera till annan path):

C:\Program Files\Java\[den version du har]\bin\jucheck.exe

jucheck.exe är processen för uppdatering och om du dubbelklickar på den sätts uppdateringen igång.

Inget jag i så fall någonsin använt (medvetet iallafall) så klarar mig nog utan det.
Men om det nån gång skulle behövas så är det bara att uppdatera java då tydligen, tack för det

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
förstår vad du menar och är säkert så väldigt många som faktiskt kan köra med firefox, men inte gör det, tänker.

Tycker dock det finns så många fördelar med firefox, jäntemot IE, så man mister mycket "glädje" i surfandet om man inte kör med firefox =P Sen har jag förstått att det ur säkerhets synvinkel är stor fördel att firefox är ett fristående program, som inte är på något sätt integrerat i windows, så om någon hackar ditt firefox så kan det inte på samma sätt påverka windows... Vet itne själv angående detta, men läste/hörde det någon stanns, kommer dock inte ihåg vart men iaf hehe

Sen gillar jag ad-on paketet "faster fox" som faktiskt gör skillnad. Och att plugins och ad-ons är otroligt smidigt att lägga till och ta bort som man vill, vilket jag inte upplever i IE som känns sämre på den fronten också.

Även utan faster fox så är Firefox snabbare än Internet Explorer.
Ser faktiskt ingen anledning att köra IE när Fx är snabbare (öppnar sidor snabbare), har stöd för fler webstandarder och att det är säkrare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Jag tycker att IE är lite "oslipat" sen tycker jag också att firefox är lite mer "lenare" på något sätt.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Våga vägra Explorer

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

märks inga förändring eller förbättring, det bara uppdaterad automatisk, som vanligt.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Microsoft härmar Firefox kolla bara på IE 7 Explorer.
Ex Flikar det har Firefox alltid haft det kom med IE 7 på Explorer.
Sen tycker jag IE har Sämre struktur.
På firefox kan man även byta skinn väldigt lätt.
har inte sätt om det går på Ie Men tror inte att det går att göra det.

Så För mig gäller Firefox.

Och har inga problem med Automatiska uppdateringar.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Avstängd

Mozilla Firefox äger, det är den lätt bästa web browsern.

Sprid Firefox! http://www.spreadfirefox.com/

Alla datorerna hemma har Mozilla Firefox.
Jag har även installerat Mozilla Firefox på många av datorerna på jobbet.
Och har installerat Firefox hemma hos pappa också.
Kör det i skolan också.

När jag är på nån dator, som jag inte har rättigheter att installera något på, så kör jag Portable Firefox, perfekt att lägga på nätverksenheten i jobbet/skolan, eller ladda in på USB-minnet som man alltid bär med sig.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Heh, intressant, samtidigt som man läser nyheterna och klickar på "hjälp" för att uppdatera, så ser man "Hämtar Firefox 2.0.0.5" ^^
Autouppdatering ftw.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
3 critial, 2 high, 1 moderate, 2 low Vulnerability blev patchade i 2.0.0.5.
Låter inte som en säker webbläsare... Borde det inte komma en patch för det tidigare?

Var IE6 bättre då?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Adblock borde vara olagligt att köra. Det enda ni berättar för sajtägarna är att ni hellre betalar måndagskostnader på alla sidor ni besöker. Men en för stor anhängare med adblock kommer något kul att ske...

Vi som kan och vet lite om datorer/mjukvaror använder möjligtvis Adblockplus och liknande program för att slippa reklam. Den stora skaran gör det dock inte så jag tror därför inte på någon direkt förändring. Dock så bör ju dom som skapar reklam ta sig en funderare över varför folk väljer bort reklamen. För min egen del så orkar jag helt enkelt inte med allt jävla blinkande när jag försöker läsa mig till information. Det har gått så långt att jag helt enkelt gett f-n i att installera flash-skräpet till FF som jag använder till 99%. Skulle en sida kräva flash-skräpet och jag måste besöka den så får jag starta IE. En vanlig enkel banner som inte blinkar eller rör på sig har jag dock inga problem med, tyvärr så ser man knappt den varianten längre.

Duedate

Permalänk
Inaktiv

kolla på firefoxmyths.com så får ni se vad som stämmer! stämmer ganska bra faktiskt, gick över till opera efter att ha sett den sidan, och även om opera har sina skavanker så tycker jag att det är bättre än firefox.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
kolla på firefoxmyths.com så får ni se vad som stämmer! stämmer ganska bra faktiskt, gick över till opera efter att ha sett den sidan, och även om opera har sina skavanker så tycker jag att det är bättre än firefox.

Jag vill på inga sätt tvinga på någon mina uppfattningar, för det är ett fritt val, dock kan jag inte annat än döma ut www.firefoxmyths.com som rent dravel. Om du läser igenom och kollar hans s.k. källor blir det rent absurt emellanåt. Vissa av punkterna är dessutom barnsliga, som den om Firefox är en religion eller inte. För att ge ett direkt exempel på hur denne Andrew K. använder sig av källor:

- en av punkterna gäller huruvida Firefox är snabbare och till detta ger han en länk som går direkt till en jämförande tabell troligen med hopp om att ingen ska läsa resten av artikeln där följande står:

Citat:

So overall, Opera seems to be the fastest browser for Windows. Firefox is not faster than Internet Explorer, except for scripting, but for standards support, security and features, it is a better choice.

Ja det var väl det han försökte bevisa: Firefox är ett bättre val, eller har jag missuppfattat något här?

- ibland hänvisar han till en som man tror extern källa när i själva verket källan är en artikel han själv skrivit... eh, det var ju en otroligt tillförlitlig källa?

Citat:

Reality - Internet Explorer 6 has been more secure than Firefox 1.x in 2006. - http://www.populartechnology.net/2006/09/internet-explorer-6x...

Oh yes, that's what I call reality! Me myself and I can never be wrong!

Förresten kolla lite runt på "populartechnology" och ni ser andra exempel på utsökt balanserad journalistik av Andrew K. Inte oväntat så hatar han open-source och därför naturligtvis Linux. Ytterligare ett litet smakprov av den nyanserade Andrew K:

Citat:

Windows XP is more secure than Linux and sexier

Det som gör XP "sexier" är att han funnit ett wall-paper för XP med en asiatisk flicka framåtbörjd iklädd trosor och en alldeles för liten T-shirt... japp det kan du aldrig lyckas med i Linux ;)!

Jag hackar inte på något sätt på dig Nuuker, för det är inte ditt fel att Andrew K. saknar etik. Om man granskar hela hemsidan börjar jag i alla fall osökt undra: var jobbar han någonstans?

Andrew K's sista punsh är att i god smak avsluta med att ge definitionen på "fan-boys". OK, så jag är väl bara en enkel fan-boy som är trött på journalistiskt skräp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
Microsoft härmar Firefox kolla bara på IE 7 Explorer.
Ex Flikar det har Firefox alltid haft det kom med IE 7 på Explorer.
Sen tycker jag IE har Sämre struktur.
På firefox kan man även byta skinn väldigt lätt.
har inte sätt om det går på Ie Men tror inte att det går att göra det.

Så För mig gäller Firefox.

Och har inga problem med Automatiska uppdateringar.

Inte "härmar firefox", Opera var först med flikar, (rätta mig om jag minns fel. Det var iaf inte firefox som var först.
Det var juh så att dom (Microsoft och Mozilla) vart anmälda för att dom implementerat fliksystemet. Ska försöka hitta den artikeln, återkommer.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Re: IE är bättre, enligt mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
Annars är IE mycket mer kompatibelt med hemsidor efterssom www är byggt för IE (som standard). Men alla har sin egen favorit, själv tyckte jag att Opera va så okompatibelt med allt.

Nej, det där är ett tankefel. WWW är inte byggt för IE. IE-applikationer som körs över HTTP är byggda för IE. WWW är byggt mot standarder!

Alltså: En site som bara fungerar med IE är ingen _äkta_ websida då den inte följer fastslagna standarder.

Det är inte webläsaren som ska vara kompatibel med websidor, det är websidorna och webläsarna som ska vara kompatibla med standarder. Det vet alla _riktiga_ webutvecklare. De som gör IE-specifika sidor är inte webutvecklare utan applikationsutvecklare.

Permalänk
Medlem

Har använt Firefox i flera år nu. Kommer nog aldrig mer använda IE, om det nu inte finns något sätt att kunna köra Firefox.
Får aldrig några virus eller popups. Och jag använder ingen brandvägg eller antivirus.

Gjorde för skoj skull ett test på w3.org.

www.mozilla.org vs www.microsoft.org.

Resultat

Mozilla 0 fel
Microsoft 28 fel

... Firefox funkar i Winblows, Linux, OSX m.fl.

Visa signatur

Death is just a heartbeat away.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Var IE6 bättre då?

Jag uppgradera aldrig mitt IE6 när jag använde det. Men jag minns att det ofta kom patchar som fixade till problem. Jag tror inte att Microsoft "väntade" med en patch och fixade flera på en gång om det var "critical". 3st är mycket.
Jag kan iofs ha fel.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Sopar mattan med IE6 och t.om IE7 när de kommer till hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Det som gör XP "sexier" är att han funnit ett wall-paper för XP med en asiatisk flicka framåtbörjd iklädd trosor och en alldeles för liten T-shirt... japp det kan du aldrig lyckas med i Linux ;)!

smaklöst Playboyifierad är hon också givetvis, klart man föredrar Windows med den preferensen.

(fast jag tycker mest det ser ut som hon skäller ut Windows med det där karakteristiska fingerpekandet, naughty naughty!)

sen har iof sidan i rättvisans namn fler skribenter, där iaf en av de andra har en aningen nyktrare syn på saken.

/ en klockren problembeskrivning av IE och Windows http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6035455.stm

och nu vill jag inte höra några noob!-invändningar från nån, det är ofta just på det viset testen utförs som noobs beter sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint