Permalänk

problem med ljud via HDMI

tänkte se om någon visste här ..
kopplar datan till tv med HDMI kabel , men får inget ljud ... någon som vet va felet kan vara ?
vore ENORMT tacksam för hjälp!

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Om du använder en DVI-HDMI-kabel får du inget ljud eftersom DVI bara ordnar bilden. Annars vet jag inte vad som är fel.

Permalänk

självklart jag kör HDMI . . . HDMI
köpte HDMI kabeln på Sony Center

EDIT: kan det vara olika HDMI versioner ?
men eftersom jag har nyare på datan så borde den hitta den gamla .. så d kan inte ha med saken att göra ..

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Avstängd

Är hdmi alltid fullkopplat? Det kan inte vara så att det skickas med någon codec i kabeln som tvn inte stödjer?

Permalänk

nae ingenting sånt .. har du hdmi o datan och hdmi i tvn så ska det ju funka ...
någon sa att HDMI bara sänder BILD och INTE ljud ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Kolla manualen till moderkortet så att HDMI på den verkligen har ljud ut också.

Permalänk
Medlem

finns ingen manual till moderkortet ...
brukar det la inte finnas när man köper laptop ...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för laptop du har? Manual och spec finns med all säkerhet på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

har en sony vaio ar41l ...

Permalänk
Hedersmedlem

Då har du manual här: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/Manuals/Notebooks/AR4/AR4_H_SE.pd...
Enligt s.91 i dokumentet så ska HDMI-porten på din dator skicka både bild och ljud. Vad är det för TV du kopplar den till? Du måste kanske ställa in på TVn att ljudet kommer via HDMI.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

konstigt som fan faktiskt
det är en LG 42PX4R eller RV tror jag dom heter ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, kolla s.179 å 180 i manualen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

EDIT: Nu får jag ljud ut högtalarna på tvn ... men inte i WMP ... och BSPlayer får jag ingen bild på ...
någon annan spelare ni kan rekomendera förutom VLC , som ma kan flytta texten oxå så att den kommer på den svarta ws remsan .. ?!

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk

Jag har ett Radeon HD grafikkort med Hdmi-ut.

För att få bild: bara att koppla hdmi hela vägen från utgången på grafikkortet till hdmi-ingången på TV:n.

För att få ljud: I windows gå in på kontrollpanelen>sound>playback devices (första fliken) och sätt "ATI Hdmi Output" som default ljuduppspelare. Vips så kommer ljudet genom hdmi-kabeln till TV:n.

Har en samsung TV och behöver inte ändra något speciellt i den.

hoppas det hjälpte någon

Permalänk
Skrivet av Guybrush_Robert:

Jag har ett Radeon HD grafikkort med Hdmi-ut.

För att få bild: bara att koppla hdmi hela vägen från utgången på grafikkortet till hdmi-ingången på TV:n.

För att få ljud: I windows gå in på kontrollpanelen>sound>playback devices (första fliken) och sätt "ATI Hdmi Output" som default ljuduppspelare. Vips så kommer ljudet genom hdmi-kabeln till TV:n.

Har en samsung TV och behöver inte ändra något speciellt i den.

hoppas det hjälpte någon

det hjälpte nog mig iaf