Intel Trusted Execution Technology

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Nej, vad hemskt. Ni tvingas bli lagliga. Hur ska ni nu kunna bli ministrar?

Om det ändå handlade om att bli laglig? Det handlar om storföretag med enbart vinstintresse ska agera pappa åt dig. Du kanske behöver en förmyndare, jag vågar mig dock på att säga att majoriteten av den vuxna befolkningen behöver det inte.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Betyder detta att
1. Går denna krypterings-grej sönder så är all data på hårddisken borta?
2.a) Jag kommer inte åt filer på samma hårddisk i olika datorer?
2.b) Hur blir det med externa hårddiskar? Om dom inte krypteras, ser datorn skillnad på SATA och eSATA?

Permalänk
Medlem

Jag är lite oroad över den där PE-delen, jag vill veta vad min dator sysslar med. Till exempel vill jag veta om den skickar information om mej till tredje part. Den där PE-delen verkar ju som klippt och skuren för att kunna sitta och berätta skit om mej på internet.

Nä, nån sån dator kommer inte komma in i mitt hus på längelänge. Tur att man inte har så stort behov av spelande, sålänge inte internetsurf blir för jobbit för datorn kommer jag slippa en sån där maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hoppas att andra utvecklare får tillgång till Intels spec så att inte bara Windblows får nytta av detta nu.

om man kunde använda krypteringen för säker fjärrstyrning etc vore det ju toppen..

Om jag sett rätt så finns det redan en drivrutin för TPM i Linux-kärnan. Med fritt licensierad öppen källkod och till för användaren valfria syften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Om jag sett rätt så finns det redan en drivrutin för TPM i Linux-kärnan. Med fritt licensierad öppen källkod och till för användaren valfria syften.

Precis. TPM i sig är något bra enda felet är att det kan missbrukas som in i (av stora företag som har svenssons på sin sida).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Jag sitter fortfarande med win2k och har gjort det endå sen den kom ut. Att byta till vista och deras "Trusted" technology i utbyte mot dx10 samt aero är bara hur dumt som helst. Men åt andra sidan så är det bara jag... majoriten kommer väl att byta och inte bry sig om någonting endå tills det är försent.

edit : Sen att det inte kommer att slöa ner systemet då den krypterar allt kommer nog inte att stämma...

Ok, men du stänger ju ute dig från alla tjänster som kräver det. Det är ju det som är problemet. Inte att man inte kan köra andra system (för det kan man).

Man kan inte alltid välja andra tjänster som inte kräver detta skydd (förutspår jag).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men som jag förstod det av artikeln så ska man inet behöva hade det påkopplat?

"users can choose to work within the normal operating system environment using their existing applications, services, and devices without any changes, or they can choose to run critical processes by using NGSCB-enabled components" Så länge inte programmen kräver det så är det alltså lugnt, men det kommer väl inte ta jättelänge innan dom kräver det kanske.

Jo, det är meningen men det är bara en tidsfråga innan det är allmännt accepterat och företag bygger tjänster som kräver att du har det påslaget för att du ska kunna använda deras tjänster.
Kul att stänga av den om du då inte får göra bankärenden, se på film, köpa eller spela musik osv. Då blir man mer eller mindre tvingad att använda det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
vet någon vart man får tag på den snyggt gjorda filmen om anti-tcpa?

http://www.lafkon.net/tc/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
De inser ju verkligen att det inte går att stoppa fildelningen, 10 spänn på att det där knäcks och att en piratversion av vista som inte använder sig av "skydden" kommer ut ganska snart efter släpp.

Lycka till säger jag.
Hur lång tid tog det för WMA att bli knäckt? ...
Och det här är något värre än WMA. Xboxens kopieringsskydd är väl det närmaste vi satt tänderna i och trotts dess (allvarliga) brister så kan man idag inte knäcka det utan måste gå runt det med modchipp/bios.

Citat:

Protected Execution är en funktion för att köra ett program helt isolerat från resten av datorn. Ingen annan applikation kommer att kunna övervaka eller använda datan som programmet hanterar. En applikation som körs i Protected Execution-läge har också eget fysiskt addresserat minne och processorresurser.

Det där ser jag dock fram emot. Inte för att jag tycker det är en vettig tradeoff men jag lär ju bli påtvingad det i alla fall så bara se positivt på det de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ok, men du stänger ju ute dig från alla tjänster som kräver det. Det är ju det som är problemet.

Jag tror dock det är extremt farligt att formulera det som att man stänger ute sig själv. Det är inte man själv som stänger sig ute. Det är de som tillhandahåller tjänsterna som stänger ute vissa grupper. Effekten blir ren diskriminering.

Alla medborgare kan sannolikt inte få tillgång till system som har denna funktionalitet och de spärrar som kan krävas av innehållsdistributörer och tjänster. Som sagt så är det utan fungerande alternativ till nödvändiga tjänster, såsom t.ex. bankärenden, alltså helt fel att lägga ansvaret på användarna eftersom de i vissa fall kanske inte ens kan välja att använda en "godkänd" plattform.

Dels kan det hela bli en klassfråga beroende på kostnader, dels så går det helt enkelt emot mångas principer eller politiska ideal. En relativt tyst politisk strid pågår redan och tyvärr är det väldigt få som är insatta nog och som tar striden för folkets framtida kommunikationsfrihet på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Jag tror dock det är extremt farligt att formulera det som att man stänger ute sig själv. Det är inte man själv som stänger sig ute. Det är de som tillhandahåller tjänsterna som stänger ute vissa grupper. Effekten blir ren diskriminering.

Alla medborgare kan sannolikt inte få tillgång till system som har denna funktionalitet och de spärrar som kan krävas av innehållsdistributörer och tjänster. Som sagt så är det utan fungerande alternativ till nödvändiga tjänster, såsom t.ex. bankärenden, alltså helt fel att lägga ansvaret på användarna eftersom de i vissa fall kanske inte ens kan välja att använda en "godkänd" plattform.

Dels kan det hela bli en klassfråga beroende på kostnader, dels så går det helt enkelt emot mångas principer eller politiska ideal. En relativt tyst politisk strid pågår redan och tyvärr är det väldigt få som är insatta nog och som tar striden för folkets framtida kommunikationsfrihet på allvar.

Vad är skillnaden mot igår?

Är först nyligen som bankärenden har hyffsad kompatibilitet. Men tidigare har man oftast varigt hänvisad till en särskilt version av internet explorer och speciell mjukvara som bara fungerar på windows.

Jag vet faktiskt inte hur bra det är idag, hur lätt det är att fixa bankärenden från linux med alla banker osv. Verkar vara problem med den bank jag använder (handelsbanken) t.ex.

Det jag pratar om är dock inte något som kommer hända vid lanseringen av vista utan förstås så måste vista och framförallt all hårdvara som krävs bli mainstream. Detta tar många år.
Men innan dess ser jag inget problem med TPM - mer än att det om många år kan leda till dessa situationer.

Jag bryr mig inte ett skvatt om TPM chippet som sitter i min bärbara, det hindrar mig inte på något sätt och jag har ändå inget val att inte få med det. Det finns inget jag kan göra åt det.
TPM chippet i sig kommer aldrig bli boven utan programmen som använder det och de behöver jag aldrig köra - men den enda som förlorar på det i praktiken är jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad är skillnaden mot igår?

Är först nyligen som bankärenden har hyffsad kompatibilitet. Men tidigare har man oftast varigt hänvisad till en särskilt version av internet explorer och speciell mjukvara som bara fungerar på windows.

Jag vet faktiskt inte hur bra det är idag, hur lätt det är att fixa bankärenden från linux med alla banker osv. Verkar vara problem med den bank jag använder (handelsbanken) t.ex.

Det jag pratar om är dock inte något som kommer hända vid lanseringen av vista utan förstås så måste vista och framförallt all hårdvara som krävs bli mainstream. Detta tar många år.
Men innan dess ser jag inget problem med TPM - mer än att det om många år kan leda till dessa situationer.

Jag bryr mig inte ett skvatt om TPM chippet som sitter i min bärbara, det hindrar mig inte på något sätt och jag har ändå inget val att inte få med det. Det finns inget jag kan göra åt det.
TPM chippet i sig kommer aldrig bli boven utan programmen som använder det och de behöver jag aldrig köra - men den enda som förlorar på det i praktiken är jag.

Skillnaden är att det mesta går komma runt idag eller går att lösa helt på olika sätt.

De eventuellt olösbara problemen uppstår ifall det om några år krävs ett "godkänt" och signerat operativsystem för att överhuvudtaget kunna använda vissa samhällskritiska tjänster eller ens få kommunicera mot en server och i värsta fall ens få routas ut på internet genom en internetleverantör.

I så fall kan det vara ett dödande slag mot all form av fri och öppen mjukvara både kommersiellt och privat utvecklad. Vem ger t.ex. godkända signeringsnycklar till varenda privatperson som utvecklar program och operativsystem och vem skulle ha resurser att validera och signera varenda komponent i ett operativsystem som bygger på öppen källkod och uppdateras kontinuerligt? Det skulle antagligen inte vara gratis heller så alla komponenter utan kommersiell uppbackning skulle sannolikt slås ut.

Det är, som du påpekar, inte hårdvaran som blir problemet utan politiken, de delvis stängda implementationerna och de toppstyrda certifikatutdelarna med kommersiellt egenintresse. Risken för ännu större monopol och mindre konkurrens skulle bli överhängande.

Det kan mycket väl bli så att du tvingas köra autenticieringsprogram som använder chipet för att kunna ansluta mot internet. Jag säger inte att det blir så inom kort men det finns ändå en risk på längre sikt.

PS. Vad gäller bankärenden med Linux så är Handelsbanken en mindre katastrof men ännu inte helt omöjligt (funkar dock bäst via en äkta Windows-session i t.ex. QEMU om man kör Linux). Det går även med Wine och en Windows-version av Firefox eller Internet Explorer med varierat resultat beroende på versioner. Såvitt jag vet så går det även utan Wine med native-webläsare om man använder skrapkort utan certifikat.

Huruvida det blir möjligt att köra framtida Windows-releaser i en maskinemulator och att i den emulera ett TPM-chip som autenticierar mot en bank över en anslutning via ett emulerat nätverkskort får nog framtiden utvisa. Hittills har jag hört att t.ex. vissa Vista-versioner inte ska fungera i maskinemulatorer.

Föreningssparbanken fungerar sedan länge klanderfritt med ett flertal olika webläsare och operativsystem, inte bara Linux. Tror SEB ska fungera bra också. Om det ändras till det sämre i framtiden får vi också se. Jag kan stå ut med att inte kunna köpa film och musik men det lär bli jobbigt om man inte kan betala sina räkningar för att man kör ett 100% fritt och öppet operativsystem.

Permalänk
Medlem

Och nu har vi väl TXT snart i butikerna...*suckar*...

Hittade dessa länkar, ganska informativa...och skrämmande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_computing

http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Ja nu är dem här!!!
Nästan så man ska skippa de nya cpu med TXT och ta en utan:(
Eller bara jag som är lite nojig.

Permalänk
Inaktiv

trusted verkar vara ett skämt, kränkande mot privatpersoner. hoppas projektet går i graven! det hämmar utveckling osv allt för att bill gates ska få mer kräm i form av slantar han redan har överflödigt av. tcpa kommer aldrig in på min dator är vad som är säkert!

Permalänk
Medlem

Låter som om detta kommer bli svårt för dem, med alla krångliga lagar i olika länder kan de bli överkörda om de använder teknologin för aggresivt. Detta i sin tur kanske gör att företagen går försigtigt fram och kan kontrolleras av lagarna så att vanliga användare åtminstone kan få ett val att välja mellan att aktiva eller inte aktivera teknologin.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Låter som om detta kommer bli svårt för dem, med alla krångliga lagar i olika länder kan de bli överkörda om de använder teknologin för aggresivt. Detta i sin tur kanske gör att företagen går försigtigt fram och kan kontrolleras av lagarna så att vanliga användare åtminstone kan få ett val att välja mellan att aktiva eller inte aktivera teknologin.

Ja om dem inte kör med faciststilen att bara trycka på användarna något de inte vill ha d.v.s..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Ja om dem inte kör med faciststilen att bara trycka på användarna något de inte vill ha d.v.s..

Jo det är en sak att vara räd för, ju mer avancerat ett samhälle blir ju dummare blir människor då kunskapen stiger stanar de flesta kvar på samma nivå.

Hoppas bara att amerikanarna skärskådar detta då det strider mot det de alltid har krigat emot.

I detta fallet blir diktatorerna dem med pengar (företagen).

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb