OCZ lanserar quad-minneskits för Vista

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar quad-minneskits för Vista

Tillverkaren OCZ har idag släppt två stycken minneskits för Windows Vista-användare som dels behöver överklockningsbara minnen, men också en stor mängd minne. Mer specifikt handlar det om två nya minneskits med fyra minnen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

det blir väl högre prestanda att köra 2*2048 mb?

Permalänk
Avstängd

nej det blir det inte,2048mb minnen klockar skit =(

Permalänk
Medlem

men dual channel då :'( ?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Vad är problemet med att köpa separata två kit, med 2x1024 i varje?
Jobbigt med en extra förpackning eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
men dual channel då :'( ?

Fungerar fint. Två minneskanaler med två minnen i varje. Enda gångerna du inte kan utnyttja dual channel är när du kör 1st eller 3st minnen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vad är problemet med att köpa separata två kit, med 2x1024 i varje?
Jobbigt med en extra förpackning eller?

Troligtvis blir det billigare än 2 st 2x1024 paket.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Och så står man där utan minne om en sticka är trasig.
Därför föredrar jag 2 st kit med 2x1024MB kit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alltid moderkorten faktiskt klarar 4 moduler utan att man måste klocka ner dom men den tiden är förhoppningsvis över.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Och så står man där utan minne om en sticka är trasig.
Därför föredrar jag 2 st kit med 2x1024MB kit.

Nej då får man köra med mindre minne tills OCZ bytt ut den trasiga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nej då får man köra med mindre minne tills OCZ bytt ut den trasiga.

Om en minnes sticka är trasig måste man skicka tillbaka alla fyra, tror det är det han menar.

Permalänk
Medlem

eller så stoppar man i 2st 2*2048GB kit och kör 8GB nu när minnen är så snor billigt.
Personligen så tycker jag det känns dumt att stoppa i minnen i alla bankerna då mat måste "skrota" något när man sedan vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
eller så stoppar man i 2st 2*2048GB kit och kör 8GB nu när minnen är så snor billigt.
Personligen så tycker jag det känns dumt att stoppa i minnen i alla bankerna då mat måste "skrota" något när man sedan vill uppgradera.

Köper du 2*2GB DDR2 nu så kommer du ändå få skrota moderkortet, minnet, processorn, grafikkortet etc nästa gång du ska uppgradera

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det blir väl högre prestanda att köra 2*2048 mb?

Borde det inte bli mycket bättre prestanda med 4*1024MB? Utan överklockning alltså.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Avstängd

Tycker att kitt om 2 stickor är bra. Vill man ha fler, så kan man köpa två stycken sådana kitt.
Lite onödigt med kitt om 4 stickor kanske.

Sen kanske de inte bör färga kylflänsarna i färger, de gör dem inte bättre, och ingen bryr sig, kostar bara pengar, och använder kemikalier och resurser.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
eller så stoppar man i 2st 2*2048GB kit och kör 8GB nu när minnen är så snor billigt.
Personligen så tycker jag det känns dumt att stoppa i minnen i alla bankerna då mat måste "skrota" något när man sedan vill uppgradera.

Då får man köra Vista eller dylikt för Xp har bara stöd för 4 Gig. Problemet är dcok att har man ett 8800GTX 768Mb så utnyttjas endast 3328Mb av de fysiska minnena har jag fått lära mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Då får man köra Vista eller dylikt för Xp har bara stöd för 4 Gig. Problemet är dcok att har man ett 8800GTX 768Mb så utnyttjas endast 3328Mb av de fysiska minnena har jag fått lära mig.

Källa?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Källa?

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEm...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Då får man köra Vista eller dylikt för Xp har bara stöd för 4 Gig. Problemet är dcok att har man ett 8800GTX 768Mb så utnyttjas endast 3328Mb av de fysiska minnena har jag fått lära mig.

Då har du lärt dig fel.

Alla komponenter du har i en dator utnyttjar en del av det minne ut har installerat. Så mängd minne du har installerat är inte mängd minne du har tillgängligt, då som sagt, antalet komponenter du har i datorn allokerar en viss mängd minne för att överhuvudtaget fungera.

Sen så har vista och enbart stöd för 4GB minne.

Dom windows versioner för konsumenter som stödjer mer än 4GB minne är Windows XP x64 och Windows Vista X64, dvs 64 bitars versionerna av dom operativsystemen.

Med andra ord, kör du ett 32 bitars system kommer du inte kunna utnyttja mer än 4GB minne..

Ett undantag är vissa versioner av windows 2003 server som använder en del av intels 36 bitars addresserings teknik.

Hoppas detta redde upp en del missförstånd.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det fel att win 32 stödjer 4GB..

32 vs 64 bit:
Windows har en minnesbegränsning på ca 3GB minne på 32-bit versionen. Har du 4GB så används den resteraden 1 GB till IO som grafikkort, hårddisk etc. Det har inte med Windows att göra utan det är ett x86 hårdvaruproblem för 32 bitar. Dessutom, ska en och samma applikation använda mer än 2 GB minne så måste man använda 64 bit. Ska man satsa på ett 32-bit system så räcker det därför med att köpa 3GB minne. 2 x 1 GB och 2 x 512 MB DIMMs. Mer info om dessa begränsningar finner du i denna artikel på MS Support http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

Permalänk
Medlem

Saxat ifrån http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

For Windows Vista to use all 4 GB of memory on a computer that has 4 GB of memory installed, the computer must meet the following requirements: • The chipset must support at least 8 GB of address space. Chipsets that have this capability include the following: • Intel 975X
• Intel P965
• Intel 955X on Socket 775
• Chipsets that support AMD processors that use socket F, socket 940, socket 939, or socket AM2. These chipsets include any AMD socket and CPU combination in which the memory controller resides in the CPU.

• The CPU must support the x64 instruction set. The AMD64 CPU and the Intel EM64T CPU support this instruction set.
• The BIOS must support the memory remapping feature. The memory remapping feature allows for the segment of system memory that was previously overwritten by the Peripheral Component Interconnect (PCI) configuration space to be remapped above the 4 GB address line. This feature must be enabled in the BIOS configuration utility on the computer. View your computer product documentation for instructions that explain how to enable this feature. Many consumer-oriented computers may not support the memory remapping feature. No standard terminology is used in documentation or in BIOS configuration utilities for this feature. Therefore, you may have to read the descriptions of the various BIOS configuration settings that are available to determine whether any of the settings enable the memory remapping feature.
• An x64 (64-bit) version of Windows Vista must be used.

Contact the computer vendor to determine whether your computer meets these requirements.

Note When the physical RAM that is installed on a computer equals the address space that is supported by the chipset, the total system memory that is available to the operating system is always less than the physical RAM that is installed. For example, consider a computer that has an Intel 975X chipset that supports 8 GB of address space. If you install 8 GB of RAM, the system memory that is available to the operating system will be reduced by the PCI configuration requirements. In this scenario, PCI configuration requirements reduce the memory that is available to the operating system by an amount that is between approximately 200 MB and approximately 1 GB. The reduction depends on the configuration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Köper du 2*2GB DDR2 nu så kommer du ändå få skrota moderkortet, minnet, processorn, grafikkortet etc nästa gång du ska uppgradera

Varför skulle man göra det? Köper man 4x1024 får man ju skrota samtliga minnen om man vill ha 8 GB senare.
Varför skulle man behöva skrota mb, cpu, gpu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crion
Saxat ifrån http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

For Windows Vista to use all 4 GB of memory on a computer that has 4 GB of memory installed, the computer must meet the following requirements: • The chipset must support at least 8 GB of address space. Chipsets that have this capability include the following: • Intel 975X
• Intel P965
• Intel 955X on Socket 775
• Chipsets that support AMD processors that use socket F, socket 940, socket 939, or socket AM2. These chipsets include any AMD socket and CPU combination in which the memory controller resides in the CPU.

• The CPU must support the x64 instruction set. The AMD64 CPU and the Intel EM64T CPU support this instruction set.
• The BIOS must support the memory remapping feature. The memory remapping feature allows for the segment of system memory that was previously overwritten by the Peripheral Component Interconnect (PCI) configuration space to be remapped above the 4 GB address line. This feature must be enabled in the BIOS configuration utility on the computer. View your computer product documentation for instructions that explain how to enable this feature. Many consumer-oriented computers may not support the memory remapping feature. No standard terminology is used in documentation or in BIOS configuration utilities for this feature. Therefore, you may have to read the descriptions of the various BIOS configuration settings that are available to determine whether any of the settings enable the memory remapping feature.
• An x64 (64-bit) version of Windows Vista must be used.

Contact the computer vendor to determine whether your computer meets these requirements.

Note When the physical RAM that is installed on a computer equals the address space that is supported by the chipset, the total system memory that is available to the operating system is always less than the physical RAM that is installed. For example, consider a computer that has an Intel 975X chipset that supports 8 GB of address space. If you install 8 GB of RAM, the system memory that is available to the operating system will be reduced by the PCI configuration requirements. In this scenario, PCI configuration requirements reduce the memory that is available to the operating system by an amount that is between approximately 200 MB and approximately 1 GB. The reduction depends on the configuration.

så p35 stödjer inte detta... dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför skulle man göra det? Köper man 4x1024 får man ju skrota samtliga minnen om man vill ha 8 GB senare.
Varför skulle man behöva skrota mb, cpu, gpu?

De flesta köper alltid sin dator med tanken om att något ska vara "framtidssäkert", och det slutar alltid med att man efter ca 1-2 år får byta precis allt. Ibland kan nån liten 60gb-hårddisk få vara kvar eller så, eller 250gb nu, eller kanske 500gb till nästa gång..

Ska man byta processor (iaf när det gäller intel) måste man ju ändå alltid byta moderkort. Har de inte bytt socket, så har de bytt chipset, och har de inte gjort det, då krävs det ändå "rev 2" av precis samma moderkort som man ändå ska.

Inget är framtidssäkert när det gäller datorer ändå, så det är skitsamma vad man gör.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.