Nvidia släpper sitt "Humean Head"-demo

Permalänk
Medlem

4FPS FTW!

http://hem.bredband.net/ettis/techdemo.PNG

med datorn i siggen och 1.5 i supersampling

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Minimum System Requirements: GeForce 8800 Ultra, Windows XP, ForceWare Drivers 97.44 or higher, 512MB system memory, 256MB video memory.

öh, 8800 ultra med 256 minne?

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Drog igång i 2560 x 1600 fick runt 10fps +, sjukt snyggt! för överdrivet....

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Raytrace suger.
Det blir intressant när dom först börjar använda PHOTON MAPPING i realtid!

Kolla in den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=f499Gl_Y6Es

Mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon_mapping

Det tar en jävla tid att rendera, men fan så snyggt det blir.
Den räknar på utsända "fotoner" från ljuskällan, precis som i verkligheten. Man kan få den att räkna hur precist som helst i princip, dock ställer man in att den ska sluta räkna på fotonen när den nått en viss energinivå (typ då den är så låg att den inte ger märkbart mycket ljus).

Jo det är snyggt. Fast dom använder inte Global Illum med raytraced därav ser det väldigt mörkt ut. Hade Global Illumination använts så hade det sett väldigt bra utt de med.
Jag vet inte så mycket om photons "in general" men jag använder "caustics photons" när jag vill ha en solkatt genom ett vinglas eller något transparent object, sitter förövrigt med Cinema 4D och inte 3dsMax. vart jag ville komma var att dom inte använde Global Illum tillsammans med raytraced.

Visa signatur

:Dator1-:P4 3ghz|PSU450W|512DDR |Abit X800pro|800-BUS|Skärm:HDTV

:Dator2-:AMD64-3200+(1mb cache)|CORSAIR 1024mb ram 400mhz CL2.0|Soundblaster audigy 2|ASUS 9800XT 256mb|5 chassi fläktar|Skärm:HDTV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Raytrace suger.
Det blir intressant när dom först börjar använda PHOTON MAPPING i realtid!

Photon mapping används oftast som ett förkalylerande steg innan man kör raytracing. Ingen raytracing = ingen bild. Så jag kan inte hålla med om attrRaytracing suger. Det är antalet algoritmer man använder i sin raytracer som avgör hur snygg bilden blir, och hur lång tid det tar att rendera den.

I realtid-rendering kommer man nog inte få se photon mapping de närmsta åren.

Däremot kan raytracing redan idag ge betydligt snyggare grafik än rasterisering kan som görs i OpenGL/DirectX. Och det i realtid om du har tillräckligt kraftfull dator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechGuru
Photon mapping används oftast som ett förkalylerande steg innan man kör raytracing. Ingen raytracing = ingen bild. Så jag kan inte hålla med om attrRaytracing suger. Det är antalet algoritmer man använder i sin raytracer som avgör hur snygg bilden blir, och hur lång tid det tar att rendera den.

I realtid-rendering kommer man nog inte få se photon mapping de närmsta åren.

Däremot kan raytracing redan idag ge betydligt snyggare grafik än rasterisering kan som görs i OpenGL/DirectX. Och det i realtid om du har tillräckligt kraftfull dator.

ja, OpenRT-projektet håller på med realtidsraytracing, de har prövat att lägga in det i quake 3 och gta vc etc, vilket ger fina reflektioner, men de verkar inte fått in "texelblur" (som jag brukar kalla det ) eller mer bestämt hårdvaruaccelerering ja iaf så texlarna ser i det API:et ut som små fyrkanter vilket de gjorde förr i tiden, dvs inte så bra. frameraten ligger <10 fps vilket är ospelbart idag men om ett par år lär man kunna se det i spel mer o mer. Och fotorealistisk grafik ala global illumination tar timmar att rendera om man inte har en superdator så det lär vi inte se innan nästa processorteknik kommer ut om kanske 20 år.
sen finns det ju en massa olika raytracingalgoritmer som ger olika resultat, men photon mapping ger väl mest korrekta resultat.

Permalänk

Nvidia Head

Tjena, Testade det där Head nyss, riktigt snyggt, men jag undrar hur man får fram dendär gula FPS mätare uppe i hörnet, Någon som kan förklara?