Asus lanserar bärbara datorn A8SR

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar bärbara datorn A8SR

Asus har idag lanserat den bärbara datorn A8SR. Den bygger på Intels styrkrets PM965 och har en 14-tums bredbildsmonitor samt ett integrerat Radeon HD 2400-grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur ATIs HD2400 står sig emot nVidias GO 8600M GT?

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen hdmi. Suck. Hur svårt kan det vara? Men säkerligen hittar man ett gammalt modem där inne någonstans. Sitter det en politiker på utvecklingsavdelningen? Inget specifikt mot Asus, det verkar som om de flesta utvecklingsavdelningar..inte utvecklas tillräckligt fort.

Edit:

Sen borde de kunnat gjort skärmen mer slimmad.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan alla bärbara datorer som släpps idag är typ... Vart loggan sitter på skärmens ovansida.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till en sån liten skönhet

Permalänk
Medlem

Ja tack! Riktigt härlig laptop. Snygg, liten & lätt, kraftfull. Vad mer kan man önska sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Ja tack! Riktigt härlig laptop. Snygg, liten & lätt, kraftfull. Vad mer kan man önska sig?

Tysthet och bra pris. Kraftfull och lätt brukar betyda 10 000 rpms fläkt.

Permalänk
Medlem

ATI kortet är ungefär i samma klass som G0 8400GT men det är överlägset i hd-film uppspelning och i vissa spel. Det är HD 2600XT som är i klass med Go 8600GT.
O.b.s. dessa fakta är baserade på stationära.

Asus är så f*n heller först ut med att använda HD 2000 serien
http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?sp=page3&dau22.o...
Denna dator går snart att köpa och har redan ett pris!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Skillnaden mellan alla bärbara datorer som släpps idag är typ... Vart loggan sitter på skärmens ovansida.

Verkligen inte.

Skulle aldrig i hela mitt liv byta min läckra MBP mot den där groteskt fula och plastiga burken.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Fortfarande ingen hdmi. Suck. Hur svårt kan det vara?

Går det inte att använda sig av en DVI->HDMI-konverter då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennarduzzi
Går det inte att använda sig av en DVI->HDMI-konverter då?

Vad har de med hans suck att göra? Den saknar ju HDMI.
DVI->HDMI är inte HDMI som du vet, du får inte ut ljud såvida det inte är äkta HDMI.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Inaktiv

nej grafikkortet är dåligt, 14" kommer göra datorn rejält varm också.

Permalänk
Medlem

Hmm varmare än en 15" eller 17"?;)
Tycker den ser rätt intressant ut, frågan är bara vad den kommer hamna på för pris.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Har inte 2k-serien ljud via DVI->HDMI på nåt sätt?

Isåfall så är väl denna ganska perfekt? En så svag och strömsnål processor som möjligt och detta är laptopen jag väntat på i alla dessa år.
Om nu HD2400 (laptop-version?) har den här super-filmuppspelningen och inte drar så mycket ström?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har inte 2k-serien ljud via DVI->HDMI på nåt sätt?

Isåfall så är väl denna ganska perfekt? En så svag och strömsnål processor som möjligt och detta är laptopen jag väntat på i alla dessa år.
Om nu HD2400 (laptop-version?) har den här super-filmuppspelningen och inte drar så mycket ström?

Det har funnits rejält mkt strömsnålare processorer ett bra tag

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så speciellt med just denna dator? Med tanke på att det finns så många olika modeller på marknaden och ni väljer att göra en nyhet av just denna? :S

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0nn
Vad är det som är så speciellt med just denna dator? Med tanke på att det finns så många olika modeller på marknaden och ni väljer att göra en nyhet av just denna? :S

Bland de första med HD2000 grafik kanske.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha HDMI på en bärbar?

Jag väljer då bra hellre DVI så kan man använda analoga skärmar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lennarduzzi
Går det inte att använda sig av en DVI->HDMI-konverter då?

Eftersom jag ändå ska köra ljudet genom förstärkaren så funkar det med en konverter under förutsättning att det blir problemfritt med upplösningen. Enligt philipsens manual är det hdmi som gäller för hd-material och koppling till dataskärm etc. Men det gör ingen skillnad eller?

Men skärmens upplösning är väl inte 1440 x 900 antar jag?
Står inget om digitalt ljud heller.

Så alltid är det något som fattas. Suck igen?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför vill man ha HDMI på en bärbar?

Jag väljer då bra hellre DVI så kan man använda analoga skärmar också.

Jag har Hdmi/Vga/tv-ut på min bärbara. Är/funkar perfekt.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Jag har Hdmi/Vga/tv-ut på min bärbara. Är/funkar perfekt.

Visst, men en VGA kontakt och en HDMI kontakt tar större plats än en DVI kontakt och man kan väl nästan förutsätta att DVI är vanligast?
Det krävs ju en adapter för att koppla in en DVI skärm då.

Känns vettigare att kräva en adapter för HDMI som är betydligt ovanligare - anser jag.

Men egentligen spelar det nog ingen större roll för de flesta om man nu råkar ha HDMI+VGA på sin bärbara - bara det att det är rätt ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Eftersom jag ändå ska köra ljudet genom förstärkaren så funkar det med en konverter under förutsättning att det blir problemfritt med upplösningen. Enligt philipsens manual är det hdmi som gäller för hd-material och koppling till dataskärm etc. Men det gör ingen skillnad eller?

Men skärmens upplösning är väl inte 1440 x 900 antar jag?
Står inget om digitalt ljud heller.

Så alltid är det något som fattas. Suck igen?

Förstår inte riktigt.

DVI och HDMI är (bortsett från ljudet) exakt samma sak. Kör själv t.ex. en DVI->HDMI adapter från min HTPC till HDTVn som "enbart klarar av HDMI och kan inte kopplas in med en dator".

Anledningen till att Sony (i mitt fall) skriver att man inte kan koppla in en dator är för att den enbart klarar av HD-upplösningar på HDMI ingångarna. Det fixas genom att ställa in grafikkortet på att skicka 1080p t.ex.
Vissa bärbara grafikkort kanske inte fixar 1080p men det tycker jag alla borde idag.

1440x900 är antagligen bara upplösningen på datorns skärm (vanlig 14" widescreen upplösning) och har antagligen inget med DVI utgången att göra.

Digitalt ljud börjar bli vanligare men du får nog vänta tills den officiella sidan kommer upp åtminstone. Eller så kan man ju alltid köpa ett externt ljudkort med digitallutgång, kanske inte så smidigt att bära med sig jämt men om du bara tänkt koppla in den i förstärkaren/HDTVn osv. hemma så kan det ju ligga kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
ATI kortet är ungefär i samma klass som G0 8400GT men det är överlägset i hd-film uppspelning och i vissa spel. Det är HD 2600XT som är i klass med Go 8600GT.
O.b.s. dessa fakta är baserade på stationära.

Asus är så f*n heller först ut med att använda HD 2000 serien
http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?sp=page3&dau22.o...
Denna dator går snart att köpa och har redan ett pris!

Eller hur, vad sägs om LGs R200. Väger nästan halvkilot mindre och finns redan att köpa.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Inte samma grafikkort, så det är ju viss skillnad. Stöder bland annat inte dx10. Hur det är med hd-uppselning vet jag inte. Är ett upphottat x1300!

edit: Finns info på atis hemsida nu och det verkar som det där chippet som avkodar hd inte sitter på hd2300. Efter vad jag kan tolka iaf..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tysthet och bra pris. Kraftfull och lätt brukar betyda 10 000 rpms fläkt.

Bra pris? vad kostar den då?

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.