Gigabyte Odin recenserad

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Odin recenserad

Många tillverkare har det senaste året lanserat egna nätaggregatsserier. Tillverkaren Gigabyte är inget undantag och lanserade i Asien för en tid sedan sin Odin-serie nätaggregat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på den höga kvaliteten i Gigabytes moderkort lär det vara ganska smaskiga nätaggregat De är utomordentligt duktiga på att använda bra komponenter såsom kondensatorer m.m.

Permalänk
Avstängd

"The idea of providing software to control and monitor the power supply is very good and the results are generally worthwhile. "

Använda mjukvara för att kunna monitora nätaggregatet? Visst.
Dunna kontrollera nätaggregatet via mjukvara? Det kan bli läskigt om man får virus...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
"The idea of providing software to control and monitor the power supply is very good and the results are generally worthwhile. "

Använda mjukvara för att kunna monitora nätaggregatet? Visst.
Dunna kontrollera nätaggregatet via mjukvara? Det kan bli läskigt om man får virus...

Du lär ju inte kunna stänga av fläkten, eller på annat sätt skada nätaggregatet. Isåfall skulle ju varannan användare ta sönder sina nätaggregat.
Det lär snarare handla om att kanske ändra fläkthastigheten +-10 % eller liknande.

Och vem sitter och gör ett virus som förstör nätaggregat som bara någon promilles promille använder?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Du lär ju inte kunna stänga av fläkten, eller på annat sätt skada nätaggregatet. Isåfall skulle ju varannan användare ta sönder sina nätaggregat.
Det lär snarare handla om att kanske ändra fläkthastigheten +-10 % eller liknande.

Och vem sitter och gör ett virus som förstör nätaggregat som bara någon promilles promille använder?

Tänk om mjukvaran kunde kontrollera strömmarna, och någon lyckades göra ett virus till det.

grilla en 20 tusen kronors dator liksom :S

skulle nog vara värt för en liten virusmakare då skulle jag tro

fast jag tror inte mjukvaran kunde kontrollera nått sånt.

var det bara jag som la märkte till att den inte hade någon switch för 100/240 v ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Du lär ju inte kunna stänga av fläkten, eller på annat sätt skada nätaggregatet. Isåfall skulle ju varannan användare ta sönder sina nätaggregat.
Det lär snarare handla om att kanske ändra fläkthastigheten +-10 % eller liknande.

Och vem sitter och gör ett virus som förstör nätaggregat som bara någon promilles promille använder?

Någon promille nu ja, men jag tänkte, att kanske på sikt, så börjar fler med det här, sen har alla mjukvara-styrt nätagg, och så släpper nån ett virus, som ändrar spänningarna och toastar moderkortet, hårddisken, etc.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
var det bara jag som la märkte till att den inte hade någon switch för 100/240 v ?

Skulle det vara något konstigt eller ovanligt ??

Hört talas om Active PFC nån gång ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Kopparflänsar? Nej.

"The three heatsinks are anodized aluminum that only appears to be copper. "

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

På tal om virus och rostade komponenter..

Undrar om det ens vore möjligt att förstöra nått på det sättet, som jag skulle tror så skulle nätagget slå av innan dess att spänningarna hamnar så snett, för att inte tala om att moderkortet förmodligen skulle göra samma sak, (kan tänka mig ASUS PC Probe, lär tjuta och blinka som en jäkla brandbil ^^)

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Med tanke på den höga kvaliteten i Gigabytes moderkort lär det vara ganska smaskiga nätaggregat De är utomordentligt duktiga på att använda bra komponenter såsom kondensatorer m.m.

Du har uppenbarligen inte läst reviewn
"Starting with the 3.3V rails we encounter slight problems. At lower loads there's nothing to concern us, but as the load rises the 3.3V rail drops tremendously and barely manages to stay within specification. As we will describe later on we have measured the same low voltages with the P-Tuner software which confirms our readings, and we will see this pattern on all of the other rails. It's not only at higher temperatures that this power supply delivers lower voltages; we found even at room temperature where the internal components should stay cooler that we still get large voltage drops."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Skulle det vara något konstigt eller ovanligt ??

Hört talas om Active PFC nån gång ??

PFC har inget at göra med att nätdelen accepterar 100-240V matningsspänning. PFC är faskorrigering så att strömmen ska ligga i fas med spänningen som dras från nätet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
PFC har inget at göra med att nätdelen accepterar 100-240V matningsspänning. PFC är faskorrigering så att strömmen ska ligga i fas med spänningen som dras från nätet.

Jo, men till saken hör ju också att iaf jag *aldrig* sett en PSU med APFC som har "strömväljare"

Lite letande på wiki frambringade detta:

Citat:

Ursprungligen skrivet av engelska Wikipedia
Due to their very wide input voltage range, many power supplies with active PFC can automatically adjust to operate on AC power from about 100 V (Japan) to 240 V (UK). That feature is particularly welcome in power supplies for laptops and cell phones.

Wiki-länk

Så kom inte och säg att jag var helt ute och cyklade, det har iaf ett klart samband med aktiv PFC.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Japanska kondensatorer? Inte fastfas kondensatorer utan japanska kondensatorer? Kom igen nu...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Japanska kondensatorer? Inte fastfas kondensatorer utan japanska kondensatorer? Kom igen nu...

En annan tanke som slår mig är att om Japanska kondingar tydligen står för våldsam kvalitet lär det bli allt mer utbrett att bruka dessa i kommersiellt/PR syfte. Vilket med största säkerhet kommer resultera i att nån B-fabrik som ligger i Japan kommer börja tillverka kondingar för -Ohhhh, de är Japanska och teh shiit. Ställer mig alltså skeptisk till själva märkningen... Man borde slå mynt på Made in China istället, betydligt större marknad

Permalänk
Medlem

På tal om att styra hårdvaran.. de allra flesta moderkorten idag kan ju klockas on the fly i windows.. vore det inte möjligt att göra ett virus som, om man har otur lyckas förstöra någonting genom att klocka upp datorn?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI