Toshiba tillkännagiver bärbar med 1080p-stöd

Permalänk
Melding Plague

Toshiba tillkännagiver bärbar med 1080p-stöd

Tillverkaren Toshiba har idag tillkännagivit den bärbara datorn Qosmio G45-AV680 som enligt tillverkaren är den första datorn i USA med en hd-dvd-spelare samt stöd för hd-upplösningen 1080p.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken best! Minst 4 kg lr?
Vad är det med touchpaden?

Permalänk

Skulle vara en perfekt dator för M$ Word!

Permalänk
Medlem

Cool! Vad tror ni mellanskillnaden blir mot min G2S? hehe

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vilken best! Minst 4 kg lr?
Vad är det med touchpaden?

Verkar vara någon form av snabbknappar. Lustigt.

Permalänk
Avstängd

Orka bry sig om HD-DVD och 1080p.

Gör en med solid-state disk, lätt vikt, och bra batteri tid vet ja.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av uid313
Orka bry sig om HD-DVD och 1080p.

Gör en med solid-state disk, lätt vikt, och bra batteri tid vet ja.

[/QUOT

Herregud, jag blir så trött på såna som dig. Vill du ha en lätt bärbar dator med mycket batteritid så är det bara att köpa en 12" laptop. Vill man ha prestanda så får man offra vikten och batteritiden. Varje gång det kommer en nyhet om en bärbar dator med 17"+ skärm måste idioter som dig komma och gnälla över att datorerna är förstora. Det finns hundratals små,lätta datorer, köp en sån om dina krav är att surfa,word osv.

Permalänk
Medlem

Håller med dig till viss del men jag tycker inte man ska kalla folk för idioter för det.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Happen
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av uid313
Orka bry sig om HD-DVD och 1080p.

Gör en med solid-state disk, lätt vikt, och bra batteri tid vet ja.

[/QUOT

Herregud, jag blir så trött på såna som dig. Vill du ha en lätt bärbar dator med mycket batteritid så är det bara att köpa en 12" laptop. Vill man ha prestanda så får man offra vikten och batteritiden. Varje gång det kommer en nyhet om en bärbar dator med 17"+ skärm måste idioter som dig komma och gnälla över att datorerna är förstora. Det finns hundratals små,lätta datorer, köp en sån om dina krav är att surfa,word osv.

[/QUOTE]

Det är just det som är problemet.
Det finns inte så värst många 12" laptops med ledbelyst skärm, SSD hdd, utan cdrom, och lång batteritid.

Själv vill jag se en 12" laptop utan OS installerat, utan cdrom, utan pccard, utan nvidia/ati-graffe. Bara en ultrastömsnål processor, ett lättviktigt grafikkort, en liten flashhårddisk och wlan.

Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Avstängd

Designen va snygg men HD ska man se på en stor skärm/TV

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Designen va snygg men HD ska man se på en stor skärm/TV

Det är ingen som köper en laptop enbart för att se HD-material på. Vill man få möjligheten att se "äkta"(1080p) HD på sin bärbara går det utmärkt med den här dock, vilket många säkerligen kommer att se som ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Det är just det som är problemet.
Det finns inte så värst många 12" laptops med ledbelyst skärm, SSD hdd, utan cdrom, och lång batteritid.

Själv vill jag se en 12" laptop utan OS installerat, utan cdrom, utan pccard, utan nvidia/ati-graffe. Bara en ultrastömsnål processor, ett lättviktigt grafikkort, en liten flashhårddisk och wlan.

Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_Foleo typ vad du letar efter i guess

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Det är just det som är problemet.
Det finns inte så värst många 12" laptops med ledbelyst skärm, SSD hdd, utan cdrom, och lång batteritid.

Själv vill jag se en 12" laptop utan OS installerat, utan cdrom, utan pccard, utan nvidia/ati-graffe. Bara en ultrastömsnål processor, ett lättviktigt grafikkort, en liten flashhårddisk och wlan.

Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer.

Du beskrev precis en 5år gammal laptop..köp en begangnad då..
(Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

snygg är den inte och den saknar nummertangentbord...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Du beskrev precis en 5år gammal laptop..köp en begangnad då..
(Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer)

Inte riktigt. En processor på 1.2GHz idag drar betydligt mindre ström och utveklar inte ens nära på så hög effekt som en processor på 1.2GHz som är fem år gammal. En dator med en viaprocessor (t.ex), enn lätt grafikkort, en ssd-hårddisk och ingen cdrom skulle kunna bli extremt tunn för att den inte skulle behöva aktiv kylning.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Du beskrev precis en 5år gammal laptop..köp en begangnad då..
(Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer)

Men vafan, måste människor få uttrycka sig fritt?

En begagnad dator har mycket kort batteritid (då batterierna såklart är gamla), redan från början var batterierna sämre, processorn är verkligen inte så pass strömsnål som den skulle kunna vara, datorn väger mycket mer, det fanns inga SSD-diskar för konsumenter förr, skärmen är sämre och har lägre upplösning, den har troligtvis inget WLAN och om den har det så lär det vara någon väldigt gammal version...
Ja, det finns extremt många anledningar till att en gammal dator inte är bättre än en ny.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Det är just det som är problemet.
Det finns inte så värst många 12" laptops med ledbelyst skärm, SSD hdd, utan cdrom, och lång batteritid.

Själv vill jag se en 12" laptop utan OS installerat, utan cdrom, utan pccard, utan nvidia/ati-graffe. Bara en ultrastömsnål processor, ett lättviktigt grafikkort, en liten flashhårddisk och wlan.

Jag behöver max en 20 eller 30 gigs hårddisk, och en processor på 1.2GHz. Inget mer.

Om du vill ha en sån kanske det finns en efterfrågan där ute?. Affärsidé? Ingenting e omöjligt

Permalänk

Re: Toshiba tillkännagiver bärbar med 1080p-stöd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tillverkaren Toshiba har idag tillkännagivit den bärbara datorn Qosmio G45-AV680 som enligt tillverkaren är den första datorn i USA med en hd-dvd-spelare samt stöd för hd-upplösningen 1080p.

Läs nyheten

Är inte så nytt med att datorn har en HD-DVD läsare, det hade de ju på förra modellen! Det nya är att den har en HD-DVD INspelare. Översätt korrekt. det står ju HD DVD-R

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

När får vi se paneler med den kalibern till vanliga skärmar? 1920x1200 har 23" och uppåt, och denna rackaren fixar det på ynkliga 17".

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
När får vi se paneler med den kalibern till vanliga skärmar? 1920x1200 har 23" och uppåt, och denna rackaren fixar det på ynkliga 17".

Aldrig.
Det fanns 1920x1200 på 15.4" paneler på bärbara (till ett riktigt bra pris) för 4 år sedan. Det enda marknaden gått mot är skärmar med lägre upplösningar.

Tydligen är LCD marknaden för liten för att någon vågar nischa sig (på annat än budgetskärmar då) :rolleyes:... Så extremt trisst.

Håller med mr_padawan, för den sakens skull så anser jag inte att denna dator saknar existensvärde men den är ett problem, anser jag.

Och det är för att folk köper dessa större datorer pga. prestandan, de glömmer helt bort att en bärbar dator "ska" vara mobil och kollar bara på vad de får. Och då är ju 15.4"-17" datorerna överlägsna.

Problemet är bara att de flesta som i alla fall jag träffat ångrat sig. Den där prestandan som var så grymm duger inte längre för spel, och det var egentligen det enda krävande som de tänkt använda den till. Och vipps så hade de lika bra klarat sig på en dualcore på runt 1 GHz utan att märke någon skillnad, grafikkortet skulle kunna bytas ut mot en intelkort.

Och pga. storleken använder de inte datorn alls så mycket som de först tänkt eller som de egentligen skulle villja. Spelar ingen roll att det bara rör sig om ett par kilo och att man utan problem orkar släpa på den. Det fungerar inte så i praktiken.

Så visst, om dessa datorer bara köptes av folk som ville ha desktop-replacement datorer och verkligen använde datorn för vad det var så hade jag inte sett något fel med dem. De har ju ett syfte. Men som marknaden först nu börjar inse så vill inte de flesta ha 15-4"-17" datorer, egentligen (tror jag).

En ultraportabel dator används mer, blir inte omodern alls lika snabbt (och framförallt är rolig att använda även efter att den blivigt omodern) och har ofta bra batteritid. Anser jag i alla fall, men det är något man bör tänka på i alla fall när man ser de högre priserna på mindre bärbara.

Sen för att kommentera jusst den här datorn. Fullständigt ointressant att den råkar stödja 1920x1200 för HD-uppspelningens skull. Det är bra mer intressant vad skärmens övriga kvalitéer är - antagligen så är skärmen (likt *alla* bärbara) riktigt kass. En bra skärm med halva upplösningen skulle säkert ge en bättre filmupplevelse än den där.

Ja, dessa datorer har sitt syfte och vissa släpar utan problem runt på 15.4"-17" datorer men rent generellt (motsvarande försäljningen av dem) är det, mig veterligen, inte så.

Permalänk

Nu börjar det hända lite grejer. Snart dags att byta ut den stationära mot en bärbar. De kan gärna bredda den ett par centimeter och lägga till lite vikt för att få in en 8800 också

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Bara folk jag pratar med som vill ha en 17" bärbar för att "Skärmen är större så man ser mer" och helt glömmer bort upplösningen ? 14.1" och 1650x1080 skulle jag vilja ha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny 12" laptop idag - jises vad lätt och smidig, till och med jämfört med min gamla 14,1". Den kommer vara med mig väldigt ofta framöver.

Jag kan förstå att en del vill ha lite större bärbara om man inte vill ha med sig datorn överallt. Man kan t.ex. sitta vart man vill i huset(och även utomhus) och använda den. Man slipper alla kablar och man sparar plats. Man behöver inte ha en datorhörna eller en arbetsplats som täcks av datorgrejer.

Dock så kan jag inte förstå vitsen med att ha 1080p Full-HD på en laptop. Det lär ju inte vara någon större skillnad på en 1080p film och en vanlig DVD-film. Det är ju inte direkt så att man sätter sig vid datorn när man ska ha filmkväll. Man kan ju aldrig få någon riktig filmkänsla av att se en film på en 17" laptop, hur mycket man än vill.
Fast HD-DVD eller Blu-ray är ju riktigt nice för laptops!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Enda själet till att jag skulle vilja ha en bärbar är för att kunna surfa/chatta/se film på toaletten, liggar i sängen eller sitta ute nånstans. På dessa platser spelar man liksom inte.. iaf inte seriöst. Således börjar det här med "bärbara" datorer gå över styr. Helt klart. Mina vänner, det är dags att göra plakat och ta till gatorna!

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk

pekz0r - Det är en vansinnigt stor skillnad på en DVD-film och en 720p-film på min 17-tums 4:3-CRT-display.
Skillnaden på en 17-tums 16:10-skärm (som alltså är större, samt att man slipper svarta kanter) som då kör 1080p är enormt mycket större.

Skillnaden är ENORM.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!