Alienware med solid state-lagring

Permalänk
Melding Plague

Alienware med solid state-lagring

Alienware har börjat ge sina kunder möjlighet att köpa bärbara datorer med solid state-hårddiskar. Det är tre av Alienwares laptopmodeller som kan konfigureras med hårddiskarna. RAID-möjligheter erbjuds även.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är fint att SSD-diskarna blir större, men priserna måste gå ner en aning innan jag blir intresserad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

SSD lär ju göra underverk för batteritider på ultraportabla. Dock lite för dyrt just nu.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Är de inte sjukt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk också om vi ser till overall? Nästan samma hastigheter i skriv/läs fast mycket snabbare accesstid?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

tycker att 32 gig är lite lite för en systemhårddisk, 64 går väldigt bra. Men priserna är ju på tok för höga för en vanlig dödlig
Och just det, någon som hört om de har blivit bättre med max antal skrivningar till dessa ännu? Det var ju det stora problemet innan

Permalänk
Avstängd

Trevligt med SSD.

Synd bara att det är så dyrt.

Vi behöver en massa företag från Kina, Taiwan och Singapore som massproducerar billiga SSD diskar och mycket konkurrens.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Vi behöver en massa företag från Kina, Taiwan och Singapore som massproducerar billiga SSD diskar och mycket konkurrens.

Dom flesta som tillverkar SSD diskar idag är väll därifrån?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
SSD lär ju göra underverk för batteritider på ultraportabla. Dock lite för dyrt just nu.

Beror lite på hur datorn i sig är speccad, och hur man definierar underverk
SSD diskar drar i princip 0 watt i idle, en 7200 rpm disk runt 1 watt.
En SSD drar ca 1 watt under arbete en 7200 rpm disk drar runt 2 watt.

Dvs. en förbättring i överlag på 1 watt löst räknat. Det ger nog en ökning av batteritiden i bra fall på runt 10% (har då räknat att en ultraportabel drar ~10W).
Dvs. en ökning på ~24 min om datorn hade en batteritid på 4 timmar med en vanlig disk.

Helt klart en välkommen ökning men underverk vet jag inte om jag skulle klassa det som. Däremot om man lägger till avsaknaden av ljud och accestiderna så blir det ju ännu bättre. Bara priset sjunker en aning så slår jag till.
Nuvarande disken får man köpa en extern kabinett till och ha som externdisk.

Permalänk
Inaktiv

skulle iofs aldrig köpa alienware. fula stora och overpriced åbäken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Beror lite på hur datorn i sig är speccad, och hur man definierar underverk
SSD diskar drar i princip 0 watt i idle, en 7200 rpm disk runt 1 watt.
En SSD drar ca 1 watt under arbete en 7200 rpm disk drar runt 2 watt.

Och vilken 7200rpm HD drar 2W under belastning ??? Länk tack.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och vilken 7200rpm HD drar 2W under belastning ??? Länk tack.

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/936114287...$file/T7K100_sp1.3.pdf

Watts (RMS typical)
Performance Idle average3 - 1.8
Active Idle average - 1.1
Low Power Idle average - 0.85
Read average 4 - 2.0
Write average - 2.0
Seek average 5 - 2.3
Standby - 0.20
Sleep - 0.1
Startup (max. peak) 6 - 5.5
Average from power on to ready - 3.8

Footnotes:
1 The maximum fixed disk ripple is measured at the 5 volt input of the drive.
2 The disk drive shall not incur damage for an over voltage condition of +25% (maximum duration of
20 ms) on the 5 volt nominal supply.
3 The idle current is specified at an inner track.
4 The read/write current is specified based on three operations of 63 sector read/write per 100 ms.
5 The seek average current is specified based on three operations per 100 ms.
6 The worst case operating current includes motor surge

Vet inte vad de olika idle-lägena menar och beroende på vilken som är "rätt" så kan jag ha räknat fel på det - gällande jusst den här disken då.
1 watt idle respektive 2 watt vid load är siffror jag fått från en swec.nyhet men minns inte vilken hårddisk det rörde sig om (mer än att det var en 7200 rpm 2.5" disk).
Det intressanta är att de nyaste 7200 rpm diskarna ofta drar lika om inte mindre ström än vanliga 5400 rpm diskar. Sen har jag inte kollat hurvida de nyaste 5400 rpm diskarnas förbrukning även den minskat - men intressant då strömförbrukningen/värmeutvecklingen ofta varigt en hårt argument mot 7200 rpm diskar i bärbara.
När man idag i vissa fall kan tjäna värme och batteritid genom att byta upp sig