Samsung släpper världens första Displayport-skärm 2008

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper världens första Displayport-skärm 2008

Flera tillverkare är i full fart att utveckla ersättaren till DVI-kontakten. De flesta har hört talas om HDMI men några mindre kända konkurrenter är Unified Display Interface och Displayport. Nu har Samsung gått ut med att de kommer att lansera världens första Displayport-skärm under andra kvartalet nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

err.. vad är det för monsteruppkösning på den om inte en DVI klarar det?

och denna standard är för kass mekaniskt att ha på datorer, hoppas det inte blir nått av det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hm va har den för gamut då?

ProRGB?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Orka med DisplayPort och HDCP. Usch för DRM.

Jag vill att jag ska ha kontroll över skärmen, inte Hollywood.

De borde satsa på att göra LED skärmar istället...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Orka med DisplayPort och HDCP. Usch för DRM.

Jag vill att jag ska ha kontroll över skärmen, inte Hollywood.

De borde satsa på att göra LED skärmar istället...

Låter ju som du verkligen förstår vad HDCP-stöd innebär.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vadå han har väll rätt? Hdcp är en form av kopieringsskydd.

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe 2.0 Rev 1005 | AMD 2800+@2204 Mhz idel 45 full load 55 | Slk 947U | Sapphire 9800 Pro Stock speed | 2x512 Mb PC3500 TwinMos Speed Premium BH5 | WD raptor 74.3 Gb | Maxtor 120 Gb | Seagate 200 Gb | Samsung 710t |

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDCP
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Det är noga med bokstäverna

EDIT: Även värt att nämna är att att det inte behöver vara HDCP till HDMI till datorskärmar.
För som mycket annat gällande dessa skydd så går det genom mjukvara, vilket kan nås och fingras på om man bara känner sig bråkig nog att pröva.
Frågan är hur pass vart det är att fingra på det, respektiva låta bli.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med DisplayPort över HDMI? Hittar ingen vettig jämförelse eller liknande.. :S

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

Citat:

DisplayPort supports full bandwidth transmission over 3 meter (10ft) cable, and a minimum of 1080p resolution at 24bpp, 50/60Hz over a 15 meter cable.

Det var trevligt i alla fall

Stödjer 16 bitar per kanal, mot dagens 8 bitar. Visserligen finns det väl 10 bitars LCD skärmar (dyyrt). Så färgrymden blir ju något större

Permalänk
Medlem

Min fråga; Ser man ens skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Min fråga; Ser man ens skillnad?

Proffsskärmarna ska tydligen ge en ordentligt bättre bild, sen kanske man inte ska be de extra bitarna all ära.

Sen kommer det ju nyare tekniker som HDR (lite osäker på förkortningen) skärmar osv. som man säkert ser skillnad på det för jag tror inte att ett högre färgdjup kommer ge så stor nytta för vanliga konsument-LCD skärmar.