Användning av Windows Vista ökar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Mediacenter och dessa datorer är en övergående ploj.

Ungefär lika troligt som att internet är en fluga skulle jag säga.

Möjligt att det inte kommer vara rena datorer i burkarna men MediaCenter idén är här för att stanna, definitivt. Nåja, sålänge folk har en TV i huset i alla fall (obs. man behöver inte se på TV för det ).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hur mycket kraft tar Vista från datorn utan det grafiska?

Som föregående kan jag inte ge några direkta siffror, däremot är det väl ganska klart vad som drar extra kraft: kryptering innebär alltid dekryptering, DRM har också densamma effekt och alla s.k. hindrande mekanismer mot piratkopiering gör också sitt. Vista hade säkert varit väsentligt snabbare om MS hållit sig till att utveckla ett rent OS utan nonsens som är till för att flörta vidare med en viss del av underhållningsbranschen.

Ganska märklig situation egentligen: om nu Vista är tänkt att vara en arbetsmaskin använd av företag, varför finns det då ingen "ren" högpresterande variant av Vista? Svaret är väl i och för sig, att MS är mer intresserad av att behålla marknadsdelar. Egentligen tycker jag synd om utvecklarna på MS: världens rikaste företag skulle ju haft enorma resurser för utveckling om det kraften hade lagts mer målmedvetet på vad ett operativ system är till för; alltså inte spioneri, kontroll och slå-användaren-på-fingrarna-funktioner osv.

Som främst Linux användare kan jag nog försvara Vista vad gäller minnesanvändningen. Vad MS försökt göra är att införa något som liknar vad *nix system använder, vilka helt enkelt cashar upp mer och mer för att på så sätt snabbare dra igång processer. Däremot tycks Vista fortfarande köra vidare i de gamla ljulspåren vad gäller växlingsfilen, enär *nix system är ytterst ovilliga att använda den om inte det blir rent nödvändigt. Å andra sidan är det ändå skillnad mellan Windows och *nix system vad gäller bassystemets minnesanvändning; Windows kräver trots allt dubbelt så mycket RAM minne (detta utifrån mina egna jämförelser mellan ett stort antal av system).

Permalänk
Medlem

Frågan är snarare om företag har råd att byta till Vista för att sedan se hur datorerna måste uppgraderas, belastningen blir hårdare på maskinerna, totalt onödiga tilläg som denna DRM-hantering (behövs det verkligen på kontor?). Jag kan i mångt och mycket se hur Vista kan vara användbart för en hemmadator ala sweclockers.com konfigurerad. Men frågan är om datorn som står i verkstaden som hanterar CAD-ritningar mot CNC-fräsen verkligen mår bra av Vista.

Men som sagt, om nu Vista var riktat till företag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

1995 var folk så upphetsade att somliga som inte ens ägde en dator köpte en Win95-licens. Jag tror inte att vi får se något liknande igen.

Klart att användningen av Vista ökar. Folk har väl inte lagt av att köpa datorer det senaste halvåret. Folk som redan sitter med XP-system som funkar har ju inte så mycket till anledning att köpa någon uppgradering när ryktet säger att man får sämre prestanda.

Vista funkar säkert men är man van vid XP kan det vara frustrerande att jobba med det. Själv blev jag irriterad flera gånger när jag hjälpte mina föräldrar med deras nya VB-laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin 1995 var folk så upphetsade att somliga som inte ens ägde en dator köpte en Win95-licens.

Vem köpte licens utan att ha en dator?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Det jag använder vista till är enbart mediacenter då jag kan styra allt med rösten, slipper mus och tangentbord. Funkar jävligt bra!!

Jag körde engelska Vista Ultimate ett tag innan mina minnen gav upp (nej, inte tack vare vista ) och jag gillade med röststyrningen rätt bra fast den hade problem med att höra när jag sa n, den fattade bara inte iofs så var det ju den engelska versionen men jag är ändå rätt flytande i engelska och allting förutom just n gick bra men så fort det skulle skrivas ett n i nått dokument var det till att slänga labbarna på tangentbordet och knattra lite istället.

Måste förresten också erkänna att det kändes otroligt korkat att sitta och prata med datorn i början men efter att man vant sig lite gick det rätt bra att styra datorn bara genom att tala om för den vad den skulle göra (f*ck off = shutdown )

Kan man på något sätt ändra så att den *inte* lyssnar hela tiden utan att man typ trycker på en talknapp istället för att den antingen lyssnar hela tiden eller inte alls, lite segt att behöva sitta och säga åt den att lyssna alt. inte lyssna hela tiden.

Jag tycker att Vista får mycket välförtjänt men också mycket oförtjänt skit för diverse skitsaker, många klagar tex på att det tar mycket minne att visa alla snygga effekter osv i vista men då är det ju bara till att stänga av dom och köra det i prestandaläge, samma sak kan göras i XP om det skulle vara så.

I det stora hela tror jag nog att vista faktiskt *kommer* att bli ett väldigt bra OS, jag gillade mycket av det som fanns i vista som tex att det blivit mycket "stabilare" att döda kraschade processer, det har hänt alltför många gånger i XP att man behövt döda hela datorn bara för att aktivitetshanteraren lägger sig i bakgrunden istället för att komma fram men i vista är det ju en hel skärm som kommer fram så då tvingas den till förgrunden så att man kan döda det kraschade programmet.

Men det som gjorde att jag slängde in XP igen när det blev dags att installera om var att vista bråkade lite för mycket med många spel och program jag använder. Så vista har definitivt en del områden det skulle kunna "mogna" lite mer på men som det sagts förr: Rom byggdes inte på en dag (eller ens 6 år )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Som föregående kan jag inte ge några direkta siffror, däremot är det väl ganska klart vad som drar extra kraft: kryptering innebär alltid dekryptering, DRM har också densamma effekt och alla s.k. hindrande mekanismer mot piratkopiering gör också sitt. Vista hade säkert varit väsentligt snabbare om MS hållit sig till att utveckla ett rent OS utan nonsens som är till för att flörta vidare med en viss del av underhållningsbranschen.

Vad är krypterat?
Vad är det för speciella mekanismer mot piratkopiering?
Säkerheten i sig har säkerligen lite overhead men det rör sig inte om piratkopieringsskydd i de fallen utan det rör sig om systemets säkerhet. Något som gagnar de flesta - även om man kan ha åsikter i hur de gått till väga (personligen anser jag att de 'löst' det väldigt klumpigt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Som främst Linux användare kan jag nog försvara Vista vad gäller minnesanvändningen. Vad MS försökt göra är att införa något som liknar vad *nix system använder, vilka helt enkelt cashar upp mer och mer för att på så sätt snabbare dra igång processer. Däremot tycks Vista fortfarande köra vidare i de gamla ljulspåren vad gäller växlingsfilen, enär *nix system är ytterst ovilliga att använda den om inte det blir rent nödvändigt. Å andra sidan är det ändå skillnad mellan Windows och *nix system vad gäller bassystemets minnesanvändning; Windows kräver trots allt dubbelt så mycket RAM minne (detta utifrån mina egna jämförelser mellan ett stort antal av system).

MS lösning på minnesanvändningen är såvitt jag vet (jag kan ha fel) inte alls något likt det i *nix (visserligen beroende vilken infallsvinkel man har på det). Och det där med att cacha saker i förväg är inte direkt nytt för windows heller. Med det vill jag inte säga att funktionerna var särskilt mogna i XP men tänket är inte direkt nytt.

Gamla hjulspår mex växlingsfilen?
Intrycket jag fått är att den och virtuella minnet är helt omgjort i Vista.

Ledsen men ditt inlägg känns bara som påhittad MS bashing. Jag är medveten om att jag själv inte direkt lyser med faktagrundade påståenden och ber dig därför utveckla om jag missförstått dig eller något annat.

Windows drar dubbelt så mycket ram? - Att windows kommer med löjligt många processer m.m. som default har inte med hur mycket minne windows som system drar (beroende på hur man ser det) - hur har du räknat på det?
Sen jusst det konstaterandet i sig känns ärligt rätt värdelöst. Man måste ha i åtanke hur minnet sen används. Du är ju själv medveten om hur bl.a. Vista precachar saker i minnet - hur mycket av minnesanvändningen består av windows självt och hur mycket är disponabelt för andra saker och är precachade i förebyggande syfte?

Permalänk
Medlem

disponibelt minne är värdelöst sålänge det enbart är just det, disponibelt alltså.

(jag tror det var den enkla poängen sammanfattat iaf) sen om man håller med eller inte håller med om att det fungerar så fortfarande i hög grad har man förmodligen bara inte testat Linux eller Vista. eller ännu troligare, ingendera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad är krypterat?
Vad är det för speciella mekanismer mot piratkopiering?
Säkerheten i sig har säkerligen lite overhead men det rör sig inte om piratkopieringsskydd i de fallen utan det rör sig om systemets säkerhet. Något som gagnar de flesta - även om man kan ha åsikter i hur de gått till väga (personligen anser jag att de 'löst' det väldigt klumpigt).

echo, echo, du brukar komma i ilfart med en respons! Du får ursäkta men min kanske klumpiga ihopslagning av stycken och meningar fick dig att dra fel slutsats.

Jag menade och ville inte påstå något annat än att kryptering i det här fallet är en säkerhetsfunktion. Ifall den används drar det naturligtvis resurser som användaren kan uppleva som ett segare system. I och för sig är DRM också en form av kryptering, men det paketet skapar ju varken säkerhet eller ökad funtionalitet, och är en fråga för sig.

Piratkopiering: jag förstår inte riktigt vad som är så märkligt med detta. Systemet i Vista heter "Software Protection Platform", eller kort och gott SPP. En mer avancerad form av WGA och med fler utlösande mekanismer (bara för att du använde det ordet) ifall systemet har förändrats mer än vad som ligger innanför MS angivna ramar. SPP är mer sofistikerat än WGA och alla funktioner som dessa tjäl något lite av resurserna. En av nyheterna med SPP är att det kan försätta systemet i "reduced functionality mode", kort kallat RFM.

Citat:

MS lösning på minnesanvändningen är såvitt jag vet (jag kan ha fel) inte alls något likt det i *nix (visserligen beroende vilken infallsvinkel man har på det). Och det där med att cacha saker i förväg är inte direkt nytt för windows heller. Med det vill jag inte säga att funktionerna var särskilt mogna i XP men tänket är inte direkt nytt.

Jag skrev vad jag skrev i försvar av Vista och i generella termer och inte tekniska. Men ifall du vill får du gärna bifoga en teknisk förklaring.

Citat:

Gamla hjulspår mex växlingsfilen?
Intrycket jag fått är att den och virtuella minnet är helt omgjort i Vista.

Återigen: du får gärna komma med en teknisk beskrivning. Jag är själv intresserad eftersom mina intryck är att det känns som gamla "hjulspår", men det är möjligt att oavsett om växlingsfilen används mer än vad jag tycker verkar rimligt, att den fyller en ny funktion.

Citat:

Ledsen men ditt inlägg känns bara som påhittad MS bashing. Jag är medveten om att jag själv inte direkt lyser med faktagrundade påståenden och ber dig därför utveckla om jag missförstått dig eller något annat.

Som klargörande: jag har egentligen inget emot MS produkter, Windows och Office paketet (Excel var definitivt ett program som lyfte i jämförelse med tidigare alternativ). Windows är inte mitt första val än om mitt arbete, men jag ägnar mig aldrig åt Windows bashing; däremot MS bahing och detta handlar då uteslutande om deras affärsmetoder och inget annat.

Däremot står jag fullt och fast bakom min åsikt att Vista är en dålig produkt för företag; vissa bra funktioner har solkats ner med ett paket av helt onödiga saker som snarare är ett hinder god produktivitet. Kan jag inte ha en sådan åsikt utan att det ska räknas som "påhittad MS bashing"? Om jag ska börja installera Vista åt kunder eller åt oss själva vill jag först se en renodlad produkt. Varför elda pengar och arbetstid för att värma kråkorna?

Citat:

Windows drar dubbelt så mycket ram? - Att windows kommer med löjligt många processer m.m. som default har inte med hur mycket minne windows som system drar (beroende på hur man ser det) - hur har du räknat på det?
Sen jusst det konstaterandet i sig känns ärligt rätt värdelöst. Man måste ha i åtanke hur minnet sen används. Du är ju själv medveten om hur bl.a. Vista precachar saker i minnet - hur mycket av minnesanvändningen består av windows självt och hur mycket är disponabelt för andra saker och är precachade i förebyggande syfte?

echo, det verkar som om du alltför hastigt läst igenom vad jag skrev. Först har vi bassystemet, alltså operativsystemet och de tjänster som MS satt som bas eller default. Detta kan enkelt jämföras med vad andra operativ system kräver. När du ifrågasätter detta med orden "Windows drar dubbelt så mycket ram?", förvränger du helt innebörden i vad jag skrev. Vad Windows drar i användning är väl mer en fråga om hur mycket annan mjukvara kräver för att köras, eller? Att bassystemet i Windows kan tweakas till att dra mindre är sant, men nu är vi genast inne på vad som är överkurs för kanske 80 % eller mer av användarna.

Det sista du skrev gör mig lite less echo. Det var ju precis det jag redan försökt på ett enkelt sätt förklara, om än generaliserat. Nu får jag på hutet som om jag påstått något annat.

(Detta var skrivet ifrån Fedora 7 64bit: av 2GB interminne var 27 % använt av operativsystemet och diverse program som jag just nu kör, ytterligare 55 % var cashat, växlingsfilen har ännu aldrig använts sedan systemet togs i bruk.)

Permalänk
Medlem

Suck...
Ibland är det inte kul att vakna upp och läsa det man själv skrivigt :/

Jag borde ha gått och lagt mig istället - vilket jag bör/ska göra nu också egentligen.

Ber om ursäkt mitt tidigare inlägg. Håller nog med KimTjik mer än med mig själv om man ser till den här tråden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Suck...
Ibland är det inte kul att vakna upp och läsa det man själv skrivigt :/

Jag borde ha gått och lagt mig istället - vilket jag bör/ska göra nu också egentligen.

Ber om ursäkt mitt tidigare inlägg. Håller nog med KimTjik mer än med mig själv om man ser till den här tråden

bra att kunna erkänna sina misstag, ger bra stämning på forumet! mer sådant!