Seagate slutar med IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
(För att fatta mig kort) SAS är en typ av hårddisk som är ännu snabbar än 10000 RPM-hårdiskarna med en rotationshastighet på 15000 RPM. Den här till exempel har en genomsnittlig söktid på 3,5 ms och kostar inte mindre än 9750 kr.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330820

vad gäller din andra fråga så finns det väl någon typ av IDE kontrollerkort?

SAS står för Serial Attached SCSI och är inte en typ av hårddisk utan en buss - som t.ex. Serial ATA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Attached_SCSI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
För övrigt finns det bara plats för två PATA enheter på mitt nya moderkort.. dvs dvd-brännaren och en hårddisk.. nu har jag två hårddiskar till övers som jag inte är helt på det klara vad jag ska göra med! Finns det nån billig extern hejsimojsan att stoppa dem i o koppla in dem i firewire eller USB?

Man kan skaffa externa kabinetter som använder sig av FireWire och/eller USB men det kostar nog mer än vad diskarna är värda gissar jag.

Du kan annars köpa ett kontrollerkort som detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=110633

Som ger dig möjlighet att koppla in 4 st. PATA diskar till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
(För att fatta mig kort) SAS är en typ av hårddisk som är ännu snabbar än 10000 RPM-hårdiskarna med en rotationshastighet på 15000 RPM. Den här till exempel har en genomsnittlig söktid på 3,5 ms och kostar inte mindre än 9750 kr.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330820

vad gäller din andra fråga så finns det väl någon typ av IDE kontrollerkort?

sas har inget med rotationen på diskarna att göra ... sas är ett seriellt SCSI interface.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Tja, jag har bara SATA i burken och jag brukar ligga strax efter när det gäller hårdvara. Och budget-medveten. Så enligt mitt exempel behövs inte PATA.

Mycket skönare med de smala kablarna, men _usch_ vad hemska kontaktdonen är. De inger inget förtroende alls. Glapping here i come.

Klart det glappar, du har ju en msi bräda (j/k)

Men seriöst nu jag har ett abit (nv8) moderkort i min gamla dator och dom grå SATA-kablarna som kom med det kortet var ju inte av bästa kvalitet men jag har aldrig haft problem med att dom inte sitter som superlimmade *men* när jag köpte moderkortet till nya burken (ett asus crosshair) så fäljde det med röda satakablar istället och dessa verkade mycket bättre, både mer robusta, lite segare typ, och dom sitter som om dom vore ditlimmade ibland, har ett h-vete med att få ur dom ur hårddiskarna

Så prova andra nyare (bättre) kablar så kanske problemet försvinner

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

"Skönt!", tänkte jag när jag såg rubriken. Och kul att Seagate är först, av den enkla anledningen att de är en av de stora, vilket banar för att snart vågar WD, Hitachi och Samsung hänga på.

Jag ser gärna att PATA försvinner och SATA blir vår standard (om det inte redan är det?). Jag är gärna inne och rotar bland hårda saker och drar om, då vill jag att det ska gå snabbt, smidigt och bra, med bra resultat. PATA får mina fingrar att skrika av ansträngning, SATA tar mig åtta sekunder att dra.

Dock fortfarande, som nämnts, jag vill se en annan anslutning, en annan kontakt, de som finns nu kan påminna mig om sköra plastleksaker som är som gjorda för att gå sönder för minsta böj eller drag.

Och så vill jag ha fler färger!
Börjar tröttna på vanliga röda och grå.
Jag vill ha gröna, lime, gula, rosa, svarta, blåa, marin, kamoflage, magenda, transparanta, ultravioletta och regnbåge, vita, bruna, prickiga och tvärrandiga i obskyra omöjliga färger.
Vill jag bygga en helt grön dator så ska banne mig även SATA-kablarna vara gröna de också! Och spreja ska man inte behöva göra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag vill ha gröna, lime, gula, rosa, svarta, blåa, marin, kamoflage, magenda, transparanta, ultravioletta och regnbåge, vita, bruna, prickiga och tvärrandiga i obskyra omöjliga färger.

Vad är magenda för nån färg ? har aldrig hört talas om den faktiskt, är det kanske magenta's elaka tvillingfärg ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Testpilot

Varför är alla så glada att IDE försvinner? är väl inget som stör nån, vill man inte ha det är det ju bara att strunta i att köpa det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Varför är alla så glada att IDE försvinner? är väl inget som stör nån, vill man inte ha det är det ju bara att strunta i att köpa det.

Håller faktiskt med, om mina diskar i min gamla win98 burk rasslar ihop i en fin liten hög av metalldamm vill jag gärna att det finns nya ide-diskar att ersätta dom med.

Och ja, jag har en dator med win98 på ( 0.0 ZOMG WTF?!?!!?!) helt sanslöst va ?

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Alla som har problem med S-ATA kablar som glappar. Det finns bot:

Klicka här

Kontakten längst till vänster går in i hårddisken. Den har en liten "spärr" eller vad man skall kalla det, så att den inte hoppar ut.
De S-ATA kablar som följer med moderkort som standard är skräp oftast.

Tråkigt att PATA kommer dö ut. Standarden har levt så länge just för att det var en bra standard. Skulle S-ATA verkligen varit så mycket bättre, skulle PATA dö ut fortare.

Men tiden är mogen. R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Alla som har problem med S-ATA kablar som glappar. Det finns bot:

Klicka här

Kontakten längst till vänster går in i hårddisken. Den har en liten "spärr" eller vad man skall kalla det, så att den inte hoppar ut.
De S-ATA kablar som följer med moderkort som standard är skräp oftast.

Det kräver att hårddisken har motsvarande spärr. Går väl inte att få tag på diskar utan det nuförtiden i och för sig antar jag.

Sen så finns det inget motsvarande för strömkontakten som även den kan strula ordentligt. Detsamma gäller egentligen molex. De y-kablar och förlängningskablar man kan köpa suger ordentligt. De på nätaggen har aldrig strulat för mig men de räcker helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det kräver att hårddisken har motsvarande spärr. Går väl inte att få tag på diskar utan det nuförtiden i och för sig antar jag.

Sen så finns det inget motsvarande för strömkontakten som även den kan strula ordentligt. Detsamma gäller egentligen molex. De y-kablar och förlängningskablar man kan köpa suger ordentligt. De på nätaggen har aldrig strulat för mig men de räcker helt enkelt inte.

Lite ot: jag hatar nya molex-kontakter, är det bara jag eller rör sig pinnarna mer i molex nuförtiden ??

Jag har aldrig haft problem med molex innan men vid detta nya datorbygget så har jag haft en jefla massa strul pga molex-kontakter där pinnarna liksom inte sitter fixerade utan dom typ vickar fram och tillbaka, ibland e det ett rent helvete att fixa något så enkelt som att smälla ihop två molex.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

PATA får mina fingrar att skrika av ansträngning, SATA tar mig åtta sekunder att dra.

För att inte tala om dom där förbaskade j*vla molex-kontakerna. Nä jag är otroligt glad över att min favorithårddisktillverkare visar vägen!

Permalänk

Ja, låt bakåtsträvarna som vill ha uttag för PATA och floppy på sina moderkort köpa kontrollerkort istället.

Tyvärr tror jag inte att moderkortstillverkarna kommer att haka på.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine