AMD:s processorplaner 2009

Permalänk
Melding Plague

AMD:s processorplaner 2009

På AMD Analyst Day presenterade AMD sina framtidsplaner. År 2009 planerar AMD att lansera två nya processorkärnor; Bulldozer och Bobcat. Bobcat är en strömsnål processor för mobil hårdvara och Bulldozer är en ny kärna för servrar och arbetsstationer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16 kärnor nice. undra om det är på 22nm ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
16 kärnor nice. undra om det är på 22nm ?

är detta svar på din fråga?

Citat:

AMD Sandtiger är en ny Opteron-serverprocessor med 8 till 16 Bulldozerkärnor. Det är en 45nm-processor....

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Det låter mycket fint i mina öron.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

3Ghz K10

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
3Ghz K10

*drool*

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

hehe kuliga namn, bulldozer och bobcat

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
3Ghz K10

mmm mumma. Vill ha detta.

Permalänk

bobcat o bulldozer hmm, tropiska djur namnen har vel tagit slut så dom börjar me grävmaskiner o liknande istället

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

Nice!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

öh, undrar om det inte blir problem av att kallanått Bobcat, det är ju uppenbarligen varumärket det anspelar på och inte djuret iom att även Bulldozer ingår i serien..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Trevligt med HyperTransport 3.

Bobcat verkar intressant, väldigt bra att AMD satsar på strömsnålt. Kommer den att konkurrera med Intel XScale, eller med VIA processorer?
Vore trevligt att ha i en Linux router/brandvägg.

Trevligt att Sandtiger kan ha 16 cores.

Falcon, av DirectX? Men jag vill ju ha OpenGL!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
3Ghz K10

Jag säger inte att han har rätt, men det känns troligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fusion är ett väldigt intressant projekt men jag antar att den är siktad mot laptops i början, undrar bara hur det är tänkt att få GPUn och minnesmodulerna att fungera smärtfritt och snabbt, minnesmodulerna på grafikkorten är ju alltid super klockade om man jämför med dem vanliga man använder på själva moderkortet. Kanske blir det 4 st minnesmoduler på moderkortet uppdelat i 2 kategorier istället, 2st vanliga som fungerar som det gör nu och 2st som är dedikerade till GPUn med högre klockhastigheter och säkerligen mycket dyrare(!) men sedan borde ju latencyn mellan GPUn och minnesmodulerna bli högre när man designar det såhär(?) Ska bli mycket intressant!

Det blir en bulldozer för mig iallafall, ska bli kul att skyffla bort grannens garage och kanske någon del av deras 100 åriga rosenbuskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Fusion är ett väldigt intressant projekt men jag antar att den är siktad mot laptops i början, undrar bara hur det är tänkt att få GPUn och minnesmodulerna att fungera smärtfritt och snabbt, minnesmodulerna på grafikkorten är ju alltid super klockade om man jämför med dem vanliga man använder på själva moderkortet.

Antagligen siktar man på det segmentet som i nuläget har gfx integrerat i chipset, och prestandan där har aldrig varit hög.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.