Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

En tråd som behandlar Asus nya 3e PC (Eee PC). Bidra med information och eventuella användningsområden!

Specs:

Display: 7"
Processor: Intel mobile CPU (Intel 910 chipset, 900MHz Dothan Pentium M)
Memory: 512MB RAM
OS: Linux (Asus customized flavor)
Storage: 8GB or 16GB flash hard drive
Webcam: 300K pixel video camera
Battery life: 3 hours using 4-cell battery
Weight: 2lbs (knappt 900 gram)
Dimensions: 8.9 in x 6.5 in x 0.82 in - 1.37 in (width x depth x thickness)
Ports: 3 USB ports, 1 VGA out, SD card reader, modem, Ethernet, WiFi b/g, headphone out, microphone in

Lite länkar som kan vara användbara
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=140708&highl...

http://www.pcpro.co.uk/news/114773/computex-2007-asus-stuns-c...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk

uppgifterna går isär, men tydligen ska det gå att intstallera XP och andra linux clienter. Gissade att denna fråga kanske skulle komma upp. vad tror ni om stödet för möss? det finns ju bara en knapp på touchpaden.

Permalänk
Medlem

Den ska tydligen levereras med en asus-utvecklad linuxklient och då frågar jag mig naturligt hur den hanterar bärbara hdd:ar osv. Drivrutinsdatabasen får kanske inte vara allt för stor när hd:n ligger på 8gb? En annan fråga som dök upp är hur det är med mediaspelare osv vid eventuell användning som HTPC. Den har VGA-ut vilket är en god förutsättning för inkoppling mot Plasma/LCD/Projektor (min tv har vga-ingång)...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Om de kan släppa den här så kommer jag beställa bara för att ha som surfdator. Hade tänkt beställa en från Medison men vi vet ju hur det verkar gå.

Kan få ligga i väskan när man inte orkar släpa med sig sin MB.
Billigt pris och gillar att det ska 15sekunder att starta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
/.../ vad tror ni om stödet för möss? det finns ju bara en knapp på touchpaden.

Den har ju USB-portar.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
...gillar att det ska 15sekunder att starta den.

Enligt notebookreview.com bootade den på 10s och stängde av sig på 5! Ännu snabbare än vad som sagts tidigare!

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk

jo men det ingående OS:et har ju bara stöd för en knapp. undrar om det kan komma att bli bök med special drivrutiner. Har bara använt linux på LIU och vet inte om mus tillverkarna kommer utveckla drivrutiner till detta special OS. Hur är det på linux? antar att det inte är Plug and play som på XP?

Permalänk

jupp detta är ett måste för mig denna datorn, värsta ultraportabel så det är kanon..

kollade också först på Medison, men det värkar vara för mkt bluff..

Så blir denna ist..

Den kommer la nu under 3dje kvartalet i agu - sept?

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Om det saknas definitiva showstoppers, som att det inte skullle gå att installera valfri klient eller att det inte går att boota från USB eller liknande, så är den där ingenting annat än helt tagen.

Varför släpa på en stor, tung, dyr laptop när 3e PC lär klara i princip alla mobila behov man kan tänkas ha. Särskilt med tanke på Linux rikliga programflora. USB-minnen börjar dessutom bli riktigt stora nu, 8GB och uppåt, och de tar ingen plats. Så en sån här "USB-sticka med skärm/tangentbord/Linux" ligger helt rätt i tiden.

Undrar vad MS tycker om ASUS numera när de kommer med en sån killer-produkt, utan MS inside. Jag skulle vilja se Ballmers tinningar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag ska ut och resa ett par månader till hösten, och jag orkar verkligen inte släpa omkring på min HP pavillion dv9091! Denna kom som en gåva från ovan! Perfekt för att hålla kontakten när man är på resande fot! Ett måste rentutav!

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Hedersmedlem

*trådrubrik ändrad*

Officiella namnet är: ASUS eee PC 701

Efterföljaren: ASUS eee PC 1001 med 10tums skärm skall enl uppgifter släppas 2008

Permalänk
Medlem

10" skärm låter bättre, 7" är väl nästan för litet, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Jag ska ut och resa ett par månader till hösten, och jag orkar verkligen inte släpa omkring på min HP pavillion dv9091! Denna kom som en gåva från ovan! Perfekt för att hålla kontakten när man är på resande fot! Ett måste rentutav!

Precis, jag som gärna åker på fylleresor där saker både försvinner och går sönder men ändå vill kunna kommunicera med omvärlden så är den här perfekt.

Permalänk
Medlem

Så fort Svea rike har trådlöst nätverk i stor utsträckning så är denna ett självklart köp!
(Fast iPhone känns snäppet smidigare, då har man allt i ett)
Men om den har ett bra ordbehandlingprogram kan man ju ha den i skolan.

EDIT: Och nu när samsung släppt en 1,8" SSD så kanske man kan mångdubbla utrymmet i den. (om det nu är en 1,8" i)

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

På notebookreview.com påstår de att den är ganska plastig, men på asus hemsida med bildspel briljerar de med "shock-proof", vet inte riktigt vem man ska tro på (asus sysftar rimligtvis på den flash-baserade hd:n), men ändå en lite rolig parantes...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
På notebookreview.com påstår de att den är ganska plastig, men på asus hemsida med bildspel briljerar de med "shock-proof", vet inte riktigt vem man ska tro på (asus sysftar rimligtvis på den flash-baserade hd:n), men ändå en lite rolig parantes...

Den kan väl vara shock-proof för att den är gjord av plast(?)

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer i svart också, läste att 10" skulle komma i vitt och svart men inte hört nåt sånt om 7"

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara för upplösning på en 7" skärm?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

800x480 enligt http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC

Kanske borde ändra storlek info till metric system iaf ^-^
225×165×21~35mm *edit, skrev fel mått hehe

Permalänk
Medlem

enligt samma sida verkar det vara Xandros som blir den disten som körs på datorn

http://en.wikipedia.org/wiki/Xandros

Permalänk

hur många ska ha denna skönheten då????

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

*räcker upp hand*

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kanske jag.

exxoritas--> hur gick det med din lilla umpc? Var det en samsung? från datorbutiken?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
hur många ska ha denna skönheten då????

Det svenska priset är en synnerligen viktig faktor, men visst en billig, ultramobil bärbar dator är intressant.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Verkar finnas 2 olika versioner av den här, den jag läste om hade 2GB(upp till 16GB) "disk", Via C7 CPU på 1.2GH och batteritiden var 4.5h

Fast jag gnäller inte över att det blev 8GB och Intel CPU.

Hamnar priset under 2000kr köper jag direkt, man får ju knappt en duglig PDA för det.

Användningsområden?... vem bryr sig, jag ska ha en
Nej men jag behöver något att anteckna med på jobbet och fritiden, jag och papper+penna är inte bästa polare precis.
Sen att det finns USB på den gör ju saken mycket bätre, HDD och annat roligt... dock ingen USB fläkt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kanske jag.

exxoritas--> hur gick det med din lilla umpc? Var det en samsung? från datorbutiken?

Fick fasen ingen =( dom ljög om lagerstatusen, och hittade ingen annan någon annan stan..
men är fortfarande intresserad men hittar ingen i sverige!

hur går det själv?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

exxoritas, som sagt, ska ha en. Det gör inget att det är liten skärm, för det är ingen dator man jobbar vid eller tittar på film på, man har den för att _komma_åt_ information när man är på bökiga ställen. Och för enklare anteckningar. Man skriver inte ex-jobb på en sån.

För det den är ämnad verkar den perfekt. Vill dock gärna ha så stort batteri som möjligt i den.

Perfekt e-bookreader vad det verkar, en vanlig laptop är tung och klumpig och grillar knäna/magen i sängen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Med min Dell inspiron? Tja... jag ringde idag och bytade ut W-lan kortet mot ett med draft-N, och bara för det så blir det runt den 30 augusti De är ju totalt kassa

Ontopic:
Denna dator ser mycket fin ut och om det sedan fungerar med XP så slår jag till, om den kostar under 2 laxar

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

ja det e därför jag skaffar en..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Verkar finnas 2 olika versioner av den här, den jag läste om hade 2GB(upp till 16GB) "disk", Via C7 CPU på 1.2GH och batteritiden var 4.5h

Var nånstans hittade du denna informationen?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------