Toshiba släpper usb-minne på 32 gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Toshiba släpper usb-minne på 32 gigabyte

Tillverkaren Toshiba har nyligen lanserat en ny serie usb-minnen kallade "Trans Memory U2K". De stödjer Microsofts Windows Vistas Readyboost-funktion och finns i storlekar från en gigabyte till 32 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har ju ett antal lediga USB portar så ett par sånna skulle inte skada. Dock är frågan vad priset blir...

Permalänk

Priset är en bra fråga, undra hur stora de kommer bli (32Gb)?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Avstängd

32 gb!

Nice!

Go Toshiba!

Bör det inte komma en 32 gb iPod nano?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Typiskt!
Just när man har skaffat sig en gammal, ful och tråkig 4 gb:are

Fast rätt så intressant om man har kort som bootar usb.
Tyst dator till slut kanske

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

hmm, lite overkill kankse.
priset för 32gb:aren tror jag säkert landar runt 2000:-. med tanke på att man kan få en 16gb-sticka för 1250:- idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
hmm, lite overkill kankse.
priset för 32gb:aren tror jag säkert landar runt 2000:-. med tanke på att man kan få en 16gb-sticka för 1250:- idag.

Efterssom dom lär va ensamma (?) om 32 Gb så lär den gå på lite mer skulle ja tror, snarare 3000:- eller mer.

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med riktiga USB-kontakter på moderkortet så man kan ha den där innuti datorn konstant.

Permalänk

Trevligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara fint med riktiga USB-kontakter på moderkortet så man kan ha den där innuti datorn konstant.

Om du med "konstant" menar "löda fast" så är det ju inget större problem. Annars kanske en väldigt kort sladd kan vara någonting? Jag har också planer åt det hållet och jag antar att det är fler än jag som istället för "USB-minne" tänker "systemdisk", så en lösning kommer nog så småningom.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Dessa skulle ju passa perfekt tillsammans med Asus Eee Pc 701 vilkens svagaste sida måste sägas vara bristen på lagringsutrymme.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Drar man någon direkt nytta av ReadyBoost när man redan sitter på 2GB RAM i Vista 64 bitars ? Kanske någon skillnad men hur mycket ? Om vi räknar med att jag t.ex. sätter in ett 8GB mine som har stöd för ReadyBoost.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Drar man någon direkt nytta av ReadyBoost när man redan sitter på 2GB RAM i Vista 64 bitars ? Kanske någon skillnad men hur mycket ? Om vi räknar med att jag t.ex. sätter in ett 8GB mine som har stöd för ReadyBoost.

Vad jag vet har det inte så mycket med ramminnet att göra utan det är hårddisken som "ersätts" eftersom en hårddisk läser stora filer snabbare än ett litet flash minne *men* flashminnen läser småfiler mycket snabbare och har lägre accesstider och vad är startfilerna till windows ??

Jo en hel hög med småfiler så readyboost kopierar helt enkelt vissa filer till usb-minnet och kör dom därifrån istället när minnet är inkopplat och detta ska då göra att det tar mindre tid att starta datorn.

EDIT: Att vista skulle använda usbminnet som permanent minne efter att man startat datorn tror jag inte utan det är bara när den läser startfilerna, så har jag förstått det iaf.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det egentligen ut med usbminnen och deras skriv och läs-cykler? är dom något direkt alternativ till ssd?

Vore skönt att slippa alla rörliga delar i datorn men ssd är fortfarande förhållandevis dyrt så skulle man kunna lägga in tex ubuntu på ett usbminne, ta ut alla hårddiskar och boota/använda oset vis minnet medans man sätter upp allt lagringsutrymme i källaren via nåtverksdiskar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Drar man någon direkt nytta av ReadyBoost när man redan sitter på 2GB RAM i Vista 64 bitars ? Kanske någon skillnad men hur mycket ? Om vi räknar med att jag t.ex. sätter in ett 8GB mine som har stöd för ReadyBoost.

Du kommer förmodligen inte märka någon skillnad. Störst förbättring är det när man har ont om minne.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Hur ser det egentligen ut med usbminnen och deras skriv och läs-cykler? är dom något direkt alternativ till ssd?

Vore skönt att slippa alla rörliga delar i datorn men ssd är fortfarande förhållandevis dyrt så skulle man kunna lägga in tex ubuntu på ett usbminne, ta ut alla hårddiskar och boota/använda oset vis minnet medans man sätter upp allt lagringsutrymme i källaren via nåtverksdiskar?

Det är väl samma med usbminnen som med SS-diskar (att säga SSD-diskar vore väldigt fel ) eftersom båda är flashminnen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Hur ser det egentligen ut med usbminnen och deras skriv och läs-cykler? är dom något direkt alternativ till ssd?

Vore skönt att slippa alla rörliga delar i datorn men ssd är fortfarande förhållandevis dyrt så skulle man kunna lägga in tex ubuntu på ett usbminne, ta ut alla hårddiskar och boota/använda oset vis minnet medans man sätter upp allt lagringsutrymme i källaren via nåtverksdiskar?

Du kan ju köra /bin, /boot, /etc, /root och /sbin på USB minnet.
Sen kör du /home, /tmp och /var på en vanlig hårddisk.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Tänkte precis som många andra på mp3er. Borde man inte kunna kötta upp en 32gb mp3 nu då?

Permalänk

Har inte läst artikeln. men jasså? vad kan denna sticka kosta? 250 tusen kronor? Jag har sett flash stickor på 64Gb men dom kostade typ 500 tusen kronor styck

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Du kan ju köra /bin, /boot, /etc, /root och /sbin på USB minnet.
Sen kör du /home, /tmp och /var på en vanlig hårddisk.

Okej.

Men hur är det med livslängden på en sån uppsättning och hur skulle det påverka prestandan på datorn jämfört med en vanlig 7200 sata disk?

Brukar läsa om att minneskort ofta har en föhållandevis kort livslängd om dom används så? eller har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Har inte läst artikeln. men jasså? vad kan denna sticka kosta? 250 tusen kronor? Jag har sett flash stickor på 64Gb men dom kostade typ 500 tusen kronor styck

Haha, 16gb går att få tag i för en dryg tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Har ju ett antal omskrivningar på minnen innan de pajjar även på SSD men där har man löst det så att man använder teknik som fördelar användandet på disken jämt det gör att de verkar klara sig bra länge. Troligen finns inte detta på flash minnerna tyvärr. Det borde gå att göra sig en väldigt smidig htpc snart som steamar via trådlöst från en nätverks hd.

Permalänk
Medlem

Notis:

Finns usb minnen som inte har usb kontakt som man trycker fast direkt på moderkortets usb pinnar för er som diskuterade det.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jättestort. Som vanligt i framtiden.

Permalänk

Woho flash spelare på 32 gig ;D

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Jättestort. Som vanligt i framtiden.

Hehe, en klassiker!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
32 gb!

Nice!

Go Toshiba!

Bör det inte komma en 32 gb iPod nano?

Man kan ju tycka det men Apple vill väl inte pröjsa för dyrare hårdvara när de kan fortsätta kränga sina 8GB nano till samma pris som vid release trots att komponentpriset måste ha halverats sedan dess.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Aha, 32GB på nyckelknippan, nu börjar det bli intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Notis:

Finns usb minnen som inte har usb kontakt som man trycker fast direkt på moderkortets usb pinnar för er som diskuterade det.

Tackar, nu gäller det bara hitta dom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Hur ser det egentligen ut med usbminnen och deras skriv och läs-cykler? är dom något direkt alternativ till ssd?

För min del känns det som ett alternativ för en liten maskin som ska vara helt tyst. Måhända en fattig mans lösning (inte nödvändigtvis särskrivet ) till SSD, fast med tanke på SSD-priserna så anser jag det befogat. Dessutom är mitt EPIA-kort inte särskilt snabbt i övrigt heller, så det känns som det kvittar

Lite info om ReadyBoost för er som är intresserade:
http://blogs.msdn.com/tomarcher/archive/2006/06/02/615199.aspx
Det är en av utvecklarna som blir intervjuad om diverse teknikaliteter,
bland annat livslängden på USB-minnen som man använder.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Tackar, nu gäller det bara hitta dom!

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5717
Mitt minne säger att intel har likadan lösning, men hittar ingen nyhet om det.

Där var den
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5579
Dock kallar inte den för "Value SSD"
http://www.intel.com/design/flash/nand/z-u130.htm

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara