Precis köpt nytt minne, fungerar ej med dom andra!

Permalänk
Medlem

Precis köpt nytt minne, fungerar ej med dom andra!

Tjenare, som rubriken lyder, köpte ett nytt minne idag, ett PC3200 1024mb DDR 400mhz. Jag berättade i affären (pccity) där jag köpte det att jag redan hade 2st minne PC3200 400mhz på 512mb. Han så då att om jag köpte detta minne skulle alla 3 minnena kunna jobba ihop och ge mig 2gb minne totalt.

Saken är den, det fungerar inte, när jag sätter in mitt nya 1024 minne slår det ut ett av dom andra 512 minnena, vilket gör att jag bara får 1.5gb ram istället för 2gb.

Enligt affären får jag ej byta en bruten förpackning, men eftersom han sa att det skulle gå så kanske det ändå går? Därför jag kör en koll här.

Aja, vet du/ni något så hör gärna av er!

Mvh.
Blixmo

Permalänk
Medlem

Är platserna för ramminnenna färgkodade?

Sätt 512mb arna i samma färg och 1024an i en annan fäärg om det inte är så redan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikeplektrum
Är platserna för ramminnenna färgkodade?

Sätt 512mb arna i samma färg och 1024an i en annan fäärg om det inte är så redan

Dom är blåa och svarta, 512:orna sitter i dom blåa, som dom alltid har gjort, satte 1024;an i det svarta närmast dom andra, sen provade jag ha en emellan, då hittade den bara ett 512. Tack för svaret iaf! Några fler förslag?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara indelat i två olika "kanaler". Sätt 512orna i ena kanalen och 1GB stickan i den andra.

Permalänk
Medlem

Det är gjort, går ändå inte.. Kanske borde testa sätta 1gb stickan i den första slotten, sen dom två andra sticksen i dom två sista..

-edit-

Testade att sätta 1gb stickan i dom första blåa, sen dom andra 512 stickorna i dom svarta, hjälpte ej.

I BIOS står det bara:

- Slot1: 1204mb DDR RAM
- Slot2: Not installed
- Slot3: 512mb DDR RAM
- Slot4: Not installed (här har jag den andra sticken)

Har provat lite olika ordningar också, men jag kanske borde ändra något i bios eller i datorn?

-edit-

Problemet är löst nu, efter klagomål som satan fick jag byta till två 512 minnen istället och det funkar prima. Tack för svaren!