Nvidia ökar marknadsandelar enligt rapport

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ökar marknadsandelar enligt rapport

Analysföretaget Jon Peddie Research har publicerat sin kvartalsrapport för andra kvartalet på grafikkortsmarknaden. Nvidia ökade sina marknadsandelar stort och det såldes fler grafikkort detta år än samma period förra året.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Intressant.
Det var inte länge ssedan Intel var klart störtst med sina integrerade lösningar, både stationärt och bärbart.
Intressant också att Nvidia för tillfället är såpass mycket större än ATI/AMD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Intressant.
Det var inte länge ssedan Intel var klart störtst med sina integrerade lösningar, både stationärt och bärbart.
Intressant också att Nvidia för tillfället är såpass mycket större än ATI/AMD.

Tror fler är "fanboys" utav Nvidia sen tror jag dom har lyckats smussla sig in hos en del företag, bara å gå till ONOFF så är det nästan bara Nvidia kort i märkesdatorerna.

Permalänk
Inaktiv

Nice att höra

Permalänk

Det är inte så konstigt att Intel är störst på den bärbara marknaden då dom har sina grafik kretsar under samma skal som styrkretsarna, så om man köper en bärbar dator med t.ex ett nV graffikkort och Intel styrkretsar så får man ett Intel graffikkort också.

Det är däremot trist att ATI/AMD inte syns till så mycket, då deras graffikkort är kraftfulalre än nV:s. anledningen till att folk inte köper ATI/AMD graffikkort är att dom alltid har färre shaders än nV. Det tror jag, vad säger ni?

Själv är jag ett ATI/AMD Fan, jag gillar deras höga kompatiblitet med framtiden och att dom struntar i Graffikkorts raid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det är inte så konstigt att Intel är störst på den bärbara marknaden då dom har sina grafik kretsar under samma skal som styrkretsarna, så om man köper en bärbar dator med t.ex ett nV graffikkort och Intel styrkretsar så får man ett Intel graffikkort också.

Det är däremot trist att ATI/AMD inte syns till så mycket, då deras graffikkort är kraftfulalre än nV:s. anledningen till att folk inte köper ATI/AMD graffikkort är att dom alltid har färre shaders än nV. Det tror jag, vad säger ni?

Själv är jag ett ATI/AMD Fan, jag gillar deras höga kompatiblitet med framtiden och att dom struntar i Graffikkorts raid.

Det att man får ett intel kort med också, stämmer tyvärr inte. Har deras nya Santa Rosa plattform i min laptop och den har inte Intel graffe. Utan om man skulle tagit en annan modell som saknar nvidia graffet så får man intel istället. ööh detta inlägg var lite råddigt... =/ men alltså man får inte både intel + nvidia grafikkort..

EDIT: Ditt uttalande om AMD graffen håller nog inte häller tyvärr då det faktiskt är nvidia som har de bättre presterande grafikkorten just nu..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nvidia - the way its meant to play

Inte så konstigt att DAAMIT har halkat efter. Alla jäkla förseningar med R600 i kombination med att den inte slog så väl har gjort sitt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Det att man får ett intel kort med också, stämmer tyvärr inte. Har deras nya Santa Rosa plattform i min laptop och den har inte Intel graffe. Utan om man skulle tagit en annan modell som saknar nvidia graffet så får man intel istället. ööh detta inlägg var lite råddigt... =/ men alltså man får inte både intel + nvidia grafikkort..

EDIT: Ditt uttalande om AMD graffen håller nog inte häller tyvärr då det faktiskt är nvidia som har de bättre presterande grafikkorten just nu..

Det är vad jag har hört. Glömde till lägga att ATI inte gör särskilt mycket graffikkort för bärbara datorer, så det är inte så konstigt, eller är det bara så att folk tycker att ATI är sämre än nV?

jag glömde dessutom till lägga något i stil med att ATI inte har dom bästa korten på marknaden just nu, men dom kommer nog snart. sen sä är det faktisgt sant att .. aa ska dra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nvidia - the way its meant to play

Inte så konstigt att DAAMIT har halkat efter. Alla jäkla förseningar med R600 i kombination med att den inte slog så väl har gjort sitt.

Agreed. Bäst för AMD/ATI att R650 äger sönder nvidia.

Fan har ATIs del sjuknigt så pass. :S En annan har knappt hängt med. Jag trodde ATI hade typ 35 eller något. Fast senaste andelsmätningen jag såg var från 04 eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Agreed. Bäst för AMD/ATI att R650 äger sönder nvidia.

Fan har ATIs del sjuknigt så pass. :S En annan har knappt hängt med. Jag trodde ATI hade typ 35 eller något. Fast senaste andelsmätningen jag såg var från 04 eller något.

En ökande andel användarbas av linux kommer också slå mot ATI, då deras drivers suger hårig kamelpung.... nej tummen ur r*va o börja jobba säger jag...

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när amd har legat på latsidan. Inget vettigt kort i hela 2xxx-serien.

Permalänk

Är inte alls förvånande.
Efter FX fiasko så har nVidia stadigt växt och växt. Under de två senaste åren har nVidia kommer med rekord kvartalvinster och försäljning har nåt nya höjder.

ATI hänger inte med nVidia. nVidia kan sälja sig, deras PR-team gör ett ordentligt bra jobb. Produkt linjen är solid och bra men också tillgänglig. De kan sälja och marknadsföra sig själva och sina produkter. Det är den största skillnaden mellan nVidia och ATI. Och det kan man se i kvartalrapporter och marknadsandelar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia ökar marknadsandelar enligt rapport

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
På marknaden för stationära datorer var Nvidia helt klart segraren och hade 43 procent av marknaden mot Intels 38,5. AMD låg på 23 procent.

43 + 38,5 + 23 = 104,5 > 100

Skrivfel eller har de räknat på något konstigt sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Nvidia ökar marknadsandelar enligt rapport

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
43 + 38,5 + 23 = 104,5 > 100

Skrivfel eller har de räknat på något konstigt sätt?

Detta är lite underligt. I Jon Peddie Research:s pressmeddelande står det följande (citerar) "On the desktop Nvidia was the clear winner, claiming 43% against Intel’s 38.5%, while AMD had a modest gain to 23%."

Detta är dock bara en "First Look" och hela rapporten kommer om ungefär en vecka, förmodligen har de bara tagit delar av denna rapport och klistrat in i pressmeddelandet, så att citatet är taget ur ett sammanhang.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det är inte så konstigt att Intel är störst på den bärbara marknaden då dom har sina grafik kretsar under samma skal som styrkretsarna, så om man köper en bärbar dator med t.ex ett nV graffikkort och Intel styrkretsar så får man ett Intel graffikkort också.

Det är däremot trist att ATI/AMD inte syns till så mycket, då deras graffikkort är kraftfulalre än nV:s. anledningen till att folk inte köper ATI/AMD graffikkort är att dom alltid har färre shaders än nV. Det tror jag, vad säger ni?

Själv är jag ett ATI/AMD Fan, jag gillar deras höga kompatiblitet med framtiden och att dom struntar i Graffikkorts raid.

Vet inte riktigt vart ifrån du har fått att ATI skulle ha hög "kompatiblitet med framtiden "

Det tog dem hur lång tid som helst innan man kunde ens spela med ett ATI på Vista där Nvidia hade fungerande drivisar redan från start, när Vista bara var i Beta stadiet... (DOCK INTE PERFEKTA)

__________________________________________
43 + 38,5 + 23 = 104,5 > 100

Skrivfel eller har de räknat på något konstigt sätt?

hehe det är en stockholmare som har räknat.. de är inte riktigt 100

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

ATI har alltid varit dåliga.

De har alltid haft strul med drivers och för dålig kylning till grafikkorten. Förresten... deras Catalyst suger så JÄVLA HÅRT! I've had more fun playing with dog turd.

De bra spelen görs i sammarbete med nVidia och när t.ex. Crysis släpps så kommer nVidias kort att prestera utmärkt, medans man får vänta ett par månader innan ATIs kort gör det.

ATI får hålla sig till Pong ^^

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

wildcover:

Hoppas det är som du tror att det blir men det är farligt att skriva att dom har högre eller bättre kompatiblitet med framtiden än vad Nvidia skulle ha för det har du ingen aning om. Jag är tyvärr rädd för att du har fel. Det är inte bra för oss konsumenter för fem öre. Men vi får väl se hur det blir med R700 och om ryktet med multipla kärnor under kiselplattan stämmer och vad dom gör för nytta i praktiken. Deras HD2900XT 1GB kommer inte att rädda dom alls på något sätt.

Nvidia är betydligt mycket större än Ati har och nästan alltid vart så. Precis som Datanusse skriver så var Nvidias extremt stora misstag FX serien och dom har lärt sig efter det. Det är bara ATi som ska se till att skriva bra drivrutiner till både win och framförallt Linux och sluta upp med sina förseningar. Ati har inte hållt deadline på väldigt länge. Dom har vart mycket försenade tyvärr.

ATi gör bra grafikkort som är väldigt avancerade och som har härliga features men tyvärr så känns det lite grann som att grafikkorten dom utvecklar håller högre standard än vad dom som skriver drivrutiner klarar av.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Det jag sa om att ati har bättre framtidkompatiblitet. det blev lite fel när jag sa så för att jag menade att, va fan.. dethär hör ju inte enns till tråden...:/ men iallafall jag menar att AMD har bättre framtidskompatiblitet än intel, då man måste köpa ett nytt moderkort om man vill kunna användaden den nyaste intelprocessorn. Jag tänkte att ati/amd är samma företaaaa måste dar igen sitetr alltid på ett bibliotek när jag svarar på dennnnnnnnnnnnnnn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det jag sa om att ati har bättre framtidkompatiblitet. det blev lite fel när jag sa så för att jag menade att, va fan.. dethär hör ju inte enns till tråden...:/ men iallafall jag menar att AMD har bättre framtidskompatiblitet än intel, då man måste köpa ett nytt moderkort om man vill kunna användaden den nyaste intelprocessorn. Jag tänkte att ati/amd är samma företaaaa måste dar igen sitetr alltid på ett bibliotek när jag svarar på dennnnnnnnnnnnnnn

Det du säger håller inte tycker jag.
Den socket som AMD har lyckat med framtidskompatiblitet var Socket A. Denna tid är över och idag är AMD inte bättre än Intel när det kommer till framtidskompatiblitet. Samma sak gäller ATI. Deras kort är inte mer framtidskompatiblitet/framtidsäkrare än nVidia. FanATIcs påstår detta, men det är bara massa BS.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Nu har jag bra med tid på mig :P.

Mina sista ord:

nV fixar ju alldrig så att någon drivis funkar hetl perfekt, dom fixxar buggar men sen "lägger dom dit" andra. Så håller dom på sådär hela tiden.
Visst alltså, om man bara lirar dagens spel så är det inga problem men om man lirar lite äldre "okända" spel, ja då skiter det sig på något sätt.
Jag har då alldrig varit med om detta problem när det gäller ATI, eller har jag bara haft otur med nV?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Nu har jag bra med tid på mig .

Mina sista ord:

nV fixar ju alldrig så att någon drivis funkar hetl perfekt, dom fixxar buggar men sen "lägger dom dit" andra. Så håller dom på sådär hela tiden.
Visst alltså, om man bara lirar dagens spel så är det inga problem men om man lirar lite äldre "okända" spel, ja då skiter det sig på något sätt.
Jag har då alldrig varit med om detta problem när det gäller ATI, eller har jag bara haft otur med nV?

Gör ATI det?! Verkligen inte. De släpper ut nya dravers varje 3-5veckor för att fixa alla bugar. Och det har börja hända att ATI släppte ut Beta version av kommande driver för att fixa de riktigt nödvändiga bugar på en gång. Visst är det bra, men samtidigt vissar det hur ATI gör med sina driver. Error-and-fix.

Du har nog haft otur.
I princip alla mina grafikkort jag har ägt/äger är nVidia kort, och några fåtal ATI kort. Och dessa fåtal ATI kort gav mig mer problem än de majoriteten nV kort jag har. Detta privat. Och på jobbet har jag aldrig haft problem med nV kort, men med ATI ja ett par gånger.

my two cents

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."