AMD Phenom modellnamn bestämda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Hur lika är server arkitekturen mot phenom arkitekturen? tänkte om man kunde någon liten hint om det är värt att vänta 5 månader på phenom eller skaffa en q6600..

Det är samma arkitektur där Opteron har med I/O bandbredd med dess fler HT länkar. Kommer troligtvis Opteron processorer till AM2 också baserade på "workstationsegment" precis som det finns Opteron idag till AM2 och 939.

Folk kommer ju se hur snart hur Opteron presterar. Jag tycker även inte att man behöver vänta. Själv köpte jag en AM2 plattform och en X2 för 600kr och klockade rejält. Räcker rätt gott tills Phenom släpps, så är det bara att byta processor sen, rätt fint...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Näe men! Jag köper AMD grejer i september, sen är det bara till att byta prollen om man ska uppgradera. Om man köper Q6600 istället så måste man byta sågott som alla komponenter i riggen när man ska uppgradera.

AMD MÅSTE vara det mest prisvärlda och har alltid varit det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Näe men! Jag köper AMD grejer i september, sen är det bara till att byta prollen om man ska uppgradera. Om man köper Q6600 istället så måste man byta sågott som alla komponenter i riggen när man ska uppgradera.

AMD MÅSTE vara det mest prisvärlda och har alltid varit det?

Dagens moderkort stödjer inte Penryn så vitt jag vet. Intel är också mycket prisvärda idag. Det beror väl på lite vilket segment man skall gå på, men X2 3600+ 65nm för under 556kr är svårslagen:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ADO360...

En rejäl klock på den, för att sen invänta Phenom tycker jag är en god idé.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Dagens moderkort stödjer inte Penryn så vitt jag vet. Intel är också mycket prisvärda idag. Det beror väl på lite vilket segment man skall gå på, men X2 3600+ 65nm för under 556kr är svårslagen:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ADO360...

En rejäl klock på den, för att sen invänta Phenom tycker jag är en god idé.

Jag ska köpa minst 6000+. Finns det någon bättre prolle än den? 6400+? den har jag inte hört mycket om, men finns den i början av september så chackar jag den, eller om det finns någon bättre.

Kollade nyss på lite Socket-F prollar, funkar dom i AM2 eller måste man ha en socket-F planka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag ska köpa minst 6000+. Finns det någon bättre prolle än den? 6400+? den har jag inte hört mycket om, men finns den i början av september så chackar jag den, eller om det finns någon bättre.

Kollade nyss på lite Socket-F prollar, funkar dom i AM2 eller måste man ha en socket-F planka?

6400+ kommer, jag pratade med AMD och exakt när den släpps ville dom inte tala om, men förmodligen lanseras den snart. En del av dom kommer ju klocka mycket högt för att vara en Athlon64... Jag har sett 3.5Ghz+ dual primestabilt på luft, så 3.6Ghz+ kommer vi nog få se, och ett nytt WR med torris/kompressor/LN2

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Sen om drygt ett år kommer AM3 och dom slutar släppa fler CPU's för AM2 haha.
Nä men det verkar som dom har "lärt" sig av Intel däl, att det går att tvärdöda en sockeltyp och ändå få folk att köpa nytt. 754'an fick väl åtminstonde ett par Semperonmodeller efter att 939'an kom?
Jävligt trist för oss konsumenter, men samtidigt förstår man ju att det krävs nytt ibland. Men känns som dom stressat fram hela AM2-grejen.
Nu kommer jag ändå hålla mig till AMD, inte av fanboy-skäl, men som sagt är pris/prestanda bättre, samt att man är så van vid AMD att man antagligen varit helt vilse om man gått in i bios-setup på ett Intelkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
6400+ kommer, jag pratade med AMD och exakt när den släpps ville dom inte tala om, men förmodligen lanseras den snart. En del av dom kommer ju klocka mycket högt för att vara en Athlon64... Jag har sett 3.5Ghz+ dual primestabilt på luft, så 3.6Ghz+ kommer vi nog få se, och ett nytt WR med torris/kompressor/LN2

Jävligt fiint! jag ska köra med luft. jag ska hagrejerna i en antec ninehundred kasse sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Nu kommer jag ändå hålla mig till AMD, inte av fanboy-skäl, men som sagt är pris/prestanda bättre, samt att man är så van vid AMD att man antagligen varit helt vilse om man gått in i bios-setup på ett Intelkort

Jag är inte heller någon riktig intel fanboy, då jag tycker att intel verkar vara väldigt omständigt och krångligt. Håller fullständigt med dig om att det känns ovant att gå in i ett intel bios-setup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jävligt fiint! jag ska köra med luft. jag ska hagrejerna i en antec ninehundred kasse sen.

Jag är inte heller någon riktig intel fanboy, då jag tycker att intel verkar vara väldigt omständigt och krångligt. Håller fullständigt med dig om att det känns ovant att gå in i ett intel bios-setup

Satsa på en bra kylare och bra minnen så behöver du bara byta processor och grafikkort sen för att ha en ultra high-end dator sen då allt annat håller hög prestanda. Jag rekommenderar Thermalright Ultra 120 Extreme ihop med en ställbar 120mm fläkt. Kyler helt sjukligt bra...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag ska köpa minst 6000+. Finns det någon bättre prolle än den? 6400+? den har jag inte hört mycket om, men finns den i början av september så chackar jag den, eller om det finns någon bättre.

Kollade nyss på lite Socket-F prollar, funkar dom i AM2 eller måste man ha en socket-F planka?

Talar du om Opteron 2xxx- eller 8xxx-serien för Socket-F? Där måste du ha ett vanligt socket-F moderkort och registrerade minnen.
Om du tänker på Athlon 64 FX-7x (70, 72, 74) så kräver de ett speciellt socket-F moderkort med vanliga minnen. Jag tror det enda existerande är ASUS LN64-SLI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Sen om drygt ett år kommer AM3 och dom slutar släppa fler CPU's för AM2 haha.
Nä men det verkar som dom har "lärt" sig av Intel däl, att det går att tvärdöda en sockeltyp och ändå få folk att köpa nytt. 754'an fick väl åtminstonde ett par Semperonmodeller efter att 939'an kom?
Jävligt trist för oss konsumenter, men samtidigt förstår man ju att det krävs nytt ibland. Men känns som dom stressat fram hela AM2-grejen.
Nu kommer jag ändå hålla mig till AMD, inte av fanboy-skäl, men som sagt är pris/prestanda bättre, samt att man är så van vid AMD att man antagligen varit helt vilse om man gått in i bios-setup på ett Intelkort

AMD har sagt att AM3-processorer ska fungera på AM2-moderkort... (fast inte tvärt om).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Satsa på en bra kylare och bra minnen så behöver du bara byta processor och grafikkort sen för att ha en ultra high-end dator sen då allt annat håller hög prestanda. Jag rekommenderar Thermalright Ultra 120 Extreme ihop med en ställbar 120mm fläkt. Kyler helt sjukligt bra...

ska nog köpa den, men om du har kollat hur antec ninehundred serut så behövs det säkert ingen 120mm fläkt på flänsen, får väl se hur tempraturen är sen.

vore väldigt fint om AM3 prollar kommer att funka på AM2 plankor.

Aqualize: jag tänkte på socket-F opteroner om man kunde ha dom till AM2 med det verkar inte som att man kan det.

aja fan ska dra nu

Permalänk
Medlem

Ett ord: mums!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

Förlåt om jag är dum..
Men är GP-7100 bättre än GP-6800?
GP-6800 har både snabbare klockhastighet och snabbare busshastighet än GP-7100.
om GP-7100 är bättre än 6800 så har man AMD's snabbaste processor en lång tid framåt
eftersom dem bara släpper svagare processorer efter årsskiftet.

Det där med att ju färre mhz desto bättre köper jag inte riktigt.. kommer vi då sitta med 2 mhz starka processorer om 6 år..? ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förlåt om jag är dum..
Men är GP-7100 bättre än GP-6800?
GP-6800 har både snabbare klockhastighet och snabbare busshastighet än GP-7100.
om GP-7100 är bättre än 6800 så har man AMD's snabbaste processor en lång tid framåt
eftersom dem bara släpper svagare processorer efter årsskiftet.

Det där med att ju färre mhz desto bättre köper jag inte riktigt.. kommer vi då sitta med 2 mhz starka processorer om 6 år..? ^^

GP-7100 blir en fyrkärnig och GP-6800 tvåkärnig. Vilken som är bäst beror på uppgiften. Om ett program kan fördela arbetet jämt på 4 kärnor så kommer en fyrkärnig processor på 2 GHz vara bättre än en tvåkärnig på 3 GHz. Om det bara klarar att belasta en eller två kärnor så vinner den tvåkärniga på 3 GHz.

Nej vi kommer inte sitta på 2 MHz...
Men det är problem med att öka frekvensen. Svårt att få dem att arbeta stabilt på högre del.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG