MSI testar Yorkfield och Wolfdale

Permalänk
Melding Plague

MSI testar Yorkfield och Wolfdale

Tre intressanta processorer har dykt upp på tillverkaren MSI:s "under testnings"-lista. Vi har dels två stycken tvåkärniga Intel Wolfdale-processorer samt en Intel Yorkfield-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men......... Då är ju inte Yorkfield heller en, enligt vissa ivrare här på forumet, "äkta" fyrkärnig processor. Nedrans så hemskt

Permalänk
Avstängd

Penryn blir nog trevlig.

Nice med 45nm.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Det känns som att snacket om "äkta" fyrkärniga processorer är ren och skär dynga. Det var liknande snack om "äkta" dualcpu-funktionaliteter när dualcore kom och de blev ju satta i sänk ganska snabbt. Men men, det kanske ligger mer till grund för detta snack. Dock så tvivlar jag på det.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

spelar roll, för min del får det lika gärna vara en HT-lösning på en kärna om den uppvisar multikärnebeteende.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

De finns säkert en anledning till att Intel inte har gjort någon äkta 4 kärnig processor än och ja skulle tro att man kanske inte vinner så mycke mer på att ha en ren 4:a mot en dual 2:a. FÅr väl se om AMD:s K10 med 4 kärnor är ren eller bara 2 st dua.l

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De finns säkert en anledning till att Intel inte har gjort någon äkta 4 kärnig processor än ...

Den ÄR äkta. Där finns fyra kärnor och då är den fyrkärnig.

Permalänk
Medlem

Nästa År bli detta lite vassare-solänge ska jag vänta med 4 Kärna alla Fall.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Om det är en enda eller två kiselbitar under heatspreadern har ingen betydelse. Intels lösning är lika äkta som AMD 'native quad'.
Att säga att intel inte har äkta quad till skillnad från AMD beror på en dålig översättning från engelska.

Den enda falska lösningen är intels hyperthreading.

AMD har dessutom sagt att om de vetat vilka problem det ger med en enda stor kiselbit så skulle de sannolikt valt en lösning liknande intel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om det är en enda eller två kiselbitar under heatspreadern har ingen betydelse. Intels lösning är lika äkta som AMD 'native quad'.
Att säga att intel inte har äkta quad till skillnad från AMD beror på en dålig översättning från engelska.

Den enda falska lösningen är intels hyperthreading.

AMD har dessutom sagt att om de vetat vilka problem det ger med en enda stor kiselbit så skulle de sannolikt valt en lösning liknande intel.

Precis och då hade Barcelona troligen funnits i handeln idag om AMD gjort som Intel.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte hur folk kan sitta och säga att det Intels metod är lika bra som AMDs ur prestandasynpunkt?!

Det finns både för och nackdelar med de olika lösningarna!

Intels quadcore består av 2st dualcores på samma platta.
Fördel: Billigare att tillverka då man helt enkelt koncentrerar sig på en kärna till hela sortimentet och monterar ihop 2st till en quadcore cpuer.
Nackdelar:
All kommunikation mellan de 2 dualcorekärnorna går genom FSBn vilket är en stor flaskhals när man verkligen behöver 4 (flerkärniga) processorer.

AMDs quadcore består 4 kärnor i en som samma "kärna" som inkluderar minneskontrollern.
Fördel: Alla kärnorna kommunicerar direkt med varandra och minneskontrollern utan att behöva gå via FSBn.
Nackdel: Dyrare att tillverka samt att man måste ha en separat tillverkning för dual resp quadcore tillverkningen.

När man verkligen behöver all kraft så är AMDs alternativ bättre!
Intel följer den gamla principen att ändra en sak i taget medan amd slår på stort och förändrar flera.

Intels 1+1 var inte lika effektiv som amds 2x1 när man multitaskade. Iom beräkningskapaciteten ökat kommer även skillnaderna öka (om man jämför dual mot quad) så ur den aspekten skiljer det i prestanda.

Dagens stora fråga är hur billigt kan amd komma undan med sina tillverkningskostnader och nyttjar den stora massan all beräkningskraft?

Permalänk

det där var nog den bästa förklaringen jag har hört på jag vet inte hur länge Supernova. alla kategorier. även om bara prolle kategorin räknas nu. lätt och förhoppningsvis sant.

men vad blir den totala skillnaden mellan AMD's "äkta" fyrkärniga prollar jämfört med de "falska"? blir intels 3Ghz motsvarande en AMD 1.5Ghz i ren prestanda eller nåt liknande.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

intels lösning är sjukt mkt billigare att producera, samtidigt som det oundvikligen finns nackdelar med eftersom kärnan hade kunnat varit mer optimerad som en "äkta" fyrakärnig. Hur mkt bättre en 4x1 än 2x2 skulle kunna prestera är enbart hypotetiskt, men den skulle onekligen inte prestera sämre, dock kan man fråga sig om det är kostnads effektivt.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Eftersom poängen som jag ville ha fram verkar ha frångått några av de senare postarna här så vänder jag på det.

När ska Amd kommer med några äkta nordbryggor? De som finns nu saknar ju minneskontroller och är därmed inte äkta såsom exempelvis intels är.

Jag pratar inte om hur prestanda påverkas eftersom vi inte vet det ännu då Amds sätt att tillverka processorn har förhindrat att de sålt en enda till slutkund.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Eftersom poängen som jag ville ha fram verkar ha frångått några av de senare postarna här så vänder jag på det.

När ska Amd kommer med några äkta nordbryggor? De som finns nu saknar ju minneskontroller och är därmed inte äkta såsom exempelvis intels är.

Jag pratar inte om hur prestanda påverkas eftersom vi inte vet det ännu då Amds sätt att tillverka processorn har förhindrat att de sålt en enda till slutkund.

Varför klaga på att den inte finns i nordbryggan när dom sätter den i prollen? Som ett svältdrabbat barn som får mat i en månad ist för en dag, sedan klagar du.. skulle han gjort det tro?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Även om AMDs metod blir dyrare i början finns det emellertid en fördel för oss konsumenter.
När man väl kommit igång med tillverkningen av quadcores så tjänar man pengar på det då man slipper ett extra steg (även om detta steg inte är jättestort), förutsatt att vi vill köpa processorerna dvs.

Ang nordbryggorna så är det inte riktigt samma sak.

Nordbryggan sköter saker som minneskontrollern, AGP, PCI-express och trafiken mellan dessa och cpun.

Då nästan all minnesaddressering går via cpun så blir det en ganska stor fördröjning för signalerna att färdas från processorn ner till nordbryggan, vidare till minnet och tillbaka.
Genom att integrera minneskontrollern i cpu så minskar latenserna avsevärt vilket är väldigt viktigt idag med tanke på hur mycket som krävs av dagens minnen, så fördelarna är väldigt stora (vilket man ser i minnesbandbredd och latens)
Nackdelen är att det krävs en ny kärna för att tex uppgradera minneskontrollern från exempelvis ddr2 till ddr3.

AMD är helt enkelt tvungna att komma med stora innovativa förbättringar (chansa lite) för att kunna dra kunder från Intel. Intel är så pass mycket större och har så pass sort kapital att man kan "safa" lite mera.
Det är ju inte bara vi hårdvaruentusiaster som köper datorer, OEM är betydligt större.

Ex:
AMDs cpu X presterar exakt lika bra som Intels Y. Då Intel är ett större varumärke, har MYCKET större tillverkning av moderkort/chipset (och på så sätt kan leverera kompletta system) kommer den stora massan att köpa Intels produkter (vilket man iof gör även om amd presterar bättre) så måste AMD komma med något stort, så är det bara.

Uppköpet av ATI var ett sätt för AMD att kunna konkurrera med intel då AMD nu även kan erbjuda ett komplett system (CPU, chipset, integrerat grafikkort osv).

Så att klaga på AMDs val är lite taskigt för dom gör det dom måste.

Vi kan inte annat än att hoppas på att amds cpu blir jättebra, inte för att vi är fanboys utan för att vi vill se en bra konkurrens på marknaden då detta gynnar oss.

Permalänk
Avstängd

Jag ger snart upp. Min poäng går inte fram hur extremt jag än formulerar mig.

Jag försöker igen på ett ännu tydligare och möjligen nedlåtande sätt.

Det jag opponerade mig mot var hur somliga kallar Amds lösning för en äkta fyrkärnig och då indirekt kallar Intels för falsk. Jag pratade inte om prestanda eller vilken lösning som är snabbare/bättre än någon annan, enbart huruvida äkta fyrkärnig är ett vettigt uttryck eller ej. Analogin med nordbryggan var en illustration som visade att man inte kan omdefiniera saker och ting bara för att det passar en själv. Jag införde på samma sätt sann och falsk på nordbryggan som vissa gör på processorer i förhoppningen att poängen skulle gå fram.

Det gjorde den inte. Inget nytt fenomen på detta forumet.

Alla lösningar är äkta där fyra kärnor existerar i samma fysiska processor, implementationen varierar.

Permalänk
Medlem

Men om man får bättre prestanda genom att ta alla 4 kärnor på samma kiselplatta istället för att ta 2st 2-kärnor, varför gör inte Intel det? Dem har ju redan billiga processorer, varför gör dem inte ännu bättre, även om det saknas pengar? Dem lär ju slå ut AMD ifall dem gör det. (iaf för ett längre tag)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
jag förstår inte hur folk kan sitta och säga att det Intels metod är lika bra som AMDs ur prestandasynpunkt?!

Det finns både för och nackdelar med de olika lösningarna!

Intels quadcore består av 2st dualcores på samma platta.
Fördel: Billigare att tillverka då man helt enkelt koncentrerar sig på en kärna till hela sortimentet och monterar ihop 2st till en quadcore cpuer.
Nackdelar:
All kommunikation mellan de 2 dualcorekärnorna går genom FSBn vilket är en stor flaskhals när man verkligen behöver 4 (flerkärniga) processorer.

AMDs quadcore består 4 kärnor i en som samma "kärna" som inkluderar minneskontrollern.
Fördel: Alla kärnorna kommunicerar direkt med varandra och minneskontrollern utan att behöva gå via FSBn.
Nackdel: Dyrare att tillverka samt att man måste ha en separat tillverkning för dual resp quadcore tillverkningen.

När man verkligen behöver all kraft så är AMDs alternativ bättre!
Intel följer den gamla principen att ändra en sak i taget medan amd slår på stort och förändrar flera.

Intels 1+1 var inte lika effektiv som amds 2x1 när man multitaskade. Iom beräkningskapaciteten ökat kommer även skillnaderna öka (om man jämför dual mot quad) så ur den aspekten skiljer det i prestanda.

Dagens stora fråga är hur billigt kan amd komma undan med sina tillverkningskostnader och nyttjar den stora massan all beräkningskraft?

Jämför inte med intels 1+1, Pentium D, den är svältfödd på bandbredd redan som single core
Core2 lider inte av brist på bandbredd, inte ens som quad vilket kan syns på att den skalar utmärkt, och på den minimala prestandaskillnaden mellan 1066 fsb och 1333 fsb. http://images.anandtech.com/graphs/core%202%20extreme%20qx685...
Intels lösning som i teorin är sämre ger inga negativa effekter, bara positiva i form av lägre utvecklings- och produktions-kostnader, vilket återspeglas i priset på Q6600.

Eftersom AMD inte har någon FSB så kan inte kommunikation mellan 2 separata dualcores ske över fsb. En extra hypertransportbuss i vardera dualcore så kan de kommunicera direkt med varandra, precis som processorerna på ett 2 cpu moderkort. Opteron 2xxx har redan dubbla hypertransportbussar i coren.
I teorin borde det gå att kombinera en opteron 2xxx core samt en X2 core för att få en quad-lösning.
[minne]----[X2]=ht=[opteron]=ht=[chipset]
Minnet kopplat till X2-an för standard DDR2.
X2-ans enda HT-buss kopplat till opteron.
Opteronens andra HT-buss kopplat till chipset.
Om AMD lanserat en quad för AM2-sockeln förra året istället för Quad FX så tror jag att de skulle behållt många kunder som nu gått över till intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Eftersom poängen som jag ville ha fram verkar ha frångått några av de senare postarna här så vänder jag på det.

När ska Amd kommer med några äkta nordbryggor? De som finns nu saknar ju minneskontroller och är därmed inte äkta såsom exempelvis intels är.

Jag pratar inte om hur prestanda påverkas eftersom vi inte vet det ännu då Amds sätt att tillverka processorn har förhindrat att de sålt en enda till slutkund.

Dumma frågor får dumma svar
AMD 751
AMD 761
AMD 762
Dock nerlagda sen sen lång tid.

Citat:

Alla lösningar är äkta där fyra kärnor existerar i samma fysiska processor, implementationen varierar.

Då är vi överens

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Att säga att amd skulle behöva köra på en native quad bara för att att man saknar begreppet FSB är ju heltknasigt rent ut sagt.

FSB sköter kommunikationen mellan Processor och nordbrygga (mestadels minne).

AMDs hypertransport är väldigt behändig om vi ser till opterons då man helt enkelt kan dedikera en hel buss till en typ av traffik.
Opterons har rent tekniskt tre st HT-bussar.

Jag tror inte att folk riktigt förstår varför man gått över till HT-bussen.
HT-bussen är betydligt mera allsidig än andra bussar (som tex FSB fungerar idag).

HT bussen kan till viss del jämföras med PCI-Express (i den mening att en buss stödjer flera olika enheter.
HT är en buss som alla enheter (som stödjer HT) kan kopplas till. Bussens bredd/hastighet ändras efter ändamålet.
Dvs man nyttjar HT bussen för att koppla ihop processorer, koppla ihop chipset osv osv. Nvidia använder tex en HT buss för att koppla samma nord och sydbryggan.
Det är jättebra att man får in en standard här! Det underlättar för utvecklingen och kostnaderna minskar. Både VIA och intel har egna bussar mellan tex nord och sydbrygga.

Det skall tilläggas att HT bussen använd i många olika lösningar inte bara AMDs cpuer.

dundermuppen för att försöka svara på din fråga:
Anledningen till att Intels alternativ sägs vara "mindre äkta" jämfört med AMDs är att AMD lyser alla 4 kärnorna i samma förpackning (samma kärna). Intel lyser två i samma förpackning och sen monterar två av dessa förpackningar på en kiselplatta.
[+] = AMD (alla kärnor kan kommunicera direkt med varandra innom själva kärnan)
[-]+[-] = Intel (processorerna kommunicerar med varandra två och två. Vill kärna #1 prata med #3 får den gå via FSBn som det brukar råda ganska full aktivitet på).
Prova att skiva typ "Intel quadcore" på google och kolla bilderna så ser du.
Sen att båda processorerna är fyrkärninga är helt korrekt, "native" används för att poängtera skillnaderna.

När jag pratade om jämförelsen mellan AMDs och Intels dualcore så menar jag inte att man jämförde dem mot varandra (det fanns folk som fetklockade också så busshastighet fanns det att tillgå )

Det ÄR effektivare (ur prestandasynpunkt) att köra på en "äkta" dual/quad än att montera ihop flera mindre. Hade det inte varit det så hade inte Intel valt att satsa på "äkta" dualcores iom conroen.
Men som jag sagt tidigare intel kör den väl-beprövade "ändra en sak i taget"-principen medan AMD är tvungna att satsa ordentligt och gör allt på en gång.

Lyckas man med en storsatsning så finns det stora vinster att hämta, misslyckas man så går det riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Som ett svältdrabbat barn som får mat i en månad ist för en dag, sedan klagar du.. skulle han gjort det tro?

va?.....

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

SAYYYYyyyy whhhaattT???

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Är långt ifrån en expert. AMDs tillverkning borde innebära att en hel del processorer får kasseras eller får en lägre klockfrekvens? Integrera minneskontrollern var det AMDs trick för att vara på toppen ett tag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
[B]Intressant diskussion. Är långt ifrån en expert. AMDs tillverkning borde innebära att en hel del processorer får kasseras eller får en lägre klockfrekvens?

Japp, det är väldigt vanligt vid tillverkning av kretsar. I början av transistoråldern så var det i vissa fall över 90% av kretsarna som fick kasseras för de var felaktiga på något sätt. Det förekommer givetvis än idag även om felprocenten är lägre.

Citat:

Integrera minneskontrollern var det AMDs trick för att vara på toppen ett tag? [/B]

Japp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
spelar roll, för min del får det lika gärna vara en HT-lösning på en kärna om den uppvisar multikärnebeteende.

HT, är en teknik för emulering av 2 kärnor där man åstadkommer en högre nyttjande grad av kärnans resurser. Det ger aldrig samma prestanda som 2 äkta kärnor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De finns säkert en anledning till att Intel inte har gjort någon äkta 4 kärnig processor än och ja skulle tro att man kanske inte vinner så mycke mer på att ha en ren 4:a mot en dual 2:a. FÅr väl se om AMD:s K10 med 4 kärnor är ren eller bara 2 st dua.l

Ekonomi. Det är mycket billigare att göra 2 miljoner dual core chip, som man klistrar ihopa med varandra två och två, än att göra 1 miljon quad core chip.

Om man sen ovanpå det förutsätter att man har en viss % kärnor som inte fungerar, blir skillnaden större.
Exempel:

5% döda cores, ger 100 000 av 2 miljoner. Förlusten blir dock det dubbla, eftersom de kommer 2 och 2, alltså 200 000. Om man nu levde i en perfekt värld, skulle fel % vara densamma för quads, men eftersom de består av fler "delar" stiger felfrekvensen, och antalet icke fungerande kärnor blir fler.
Eftersom samma siffror för quaden hade gett 1 miljon, med 5% trasiga, alltså 50 000, med en waste på 3, vilket slutar på 200 000, ser man ganska snabbt att det lönar sig att tillverka dual cores både då de är billigare att tillverka kr/core, och då man har mindre waste/wafer.

(Nu är det inte riktigt så här enkelt, vilket syns på dagens försäljning. Trasiga cores måste inte vara stendöda, oftast är de i stället fullt fungerande, men på lägre frekvens än målfrekvensen. AMD har svårt för att få rätt på sin produktion i nuläget. De säljer därför chip som är "trasiga" och alltså inte klarar den målfrekvens de skulle vilja hålla, som lägre klockade enheter. Detta delvis för att ha en produkt att sälja, men även för att minska förlusten som annars är 100%'ig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den enda falska lösningen är intels hyperthreading.

Falsk? Bara om den lanserats som dual core. HT gör precis vad den utlovas göra. Alltså per definition allt annat än falsk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
jag förstår inte hur folk kan sitta och säga att det Intels metod är lika bra som AMDs ur prestandasynpunkt?!

Det finns både för och nackdelar med de olika lösningarna!

självklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
När man verkligen behöver all kraft så är AMDs alternativ bättre!
Intel följer den gamla principen att ändra en sak i taget medan amd slår på stort och förändrar flera.

När man verkligen behöver kraft, verkar Intels alternativ vara bättre, eftersom det går att producera till kostnadseffektiva priser, och därför faktiskt går att handla. Enligt alla tester och jämförelser som har gjorts, baserade på de knappa uppgifter AMD tappat greppet om, är Intels lösning i nuläget inte bara först på plan, utan även snabbare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Dagens stora fråga är hur billigt kan amd komma undan med sina tillverkningskostnader och nyttjar den stora massan all beräkningskraft?

Är inte dagens stora fråga huruvida AMD kan patcha sin icke fungerande version, och få fram en konkurrenskraftig produkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
men vad blir den totala skillnaden mellan AMD's "äkta" fyrkärniga prollar jämfört med de "falska"? blir intels 3Ghz motsvarande en AMD 1.5Ghz i ren prestanda eller nåt liknande.

Enligt de tester AMD själva gjort, baserade på långsammare kärnor, och därefter har man extrapolerat ut vad man anser trovärdiga värden för en produkt man inte har, och inte kan sälja än (Observera, det är AMD själva som gjort detta arbetet) så är deras cpu trots att den är "äkta quad core" fortfarande långsammare än Intels motsvarighet, en cpu, som Intel faktiskt har i produktion. Med andra ord blir Intels 3.33Ghz en 3.5Ghz cpu i jämförelse, om man vill se det så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men om man får bättre prestanda genom att ta alla 4 kärnor på samma kiselplatta istället för att ta 2st 2-kärnor, varför gör inte Intel det? Dem har ju redan billiga processorer, varför gör dem inte ännu bättre, även om det saknas pengar? Dem lär ju slå ut AMD ifall dem gör det. (iaf för ett längre tag)

Intel har redan den bättre produkten, om inteAMD tvingar dem, kommer de inte göra några större förändringar som ökar tillverkningskostnaden, utan att de kan ta mer betalt. Alltså, som jag skrev längre upp i inlägget, ren ekonomi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Intressant diskussion. Är långt ifrån en expert. AMDs tillverkning borde innebära att en hel del processorer får kasseras eller får en lägre klockfrekvens? Integrera minneskontrollern var det AMDs trick för att vara på toppen ett tag?

Fel % ökar, som jag skriver längre upp, så långt är det rätt, men att integrera minneskontrollern är inte en ren gimick. Intel har egna planer för att göra detsamma på Server plattformen. Exakt var de ligger i tiden minns jag inte, men det får anses vara ett erkännande från Intels sida om att det är en godtagbar teknik, som AMD varit först med att implementera.
(Ren objektivt, ökar även den integrerade minneskontrollern komplexiteten på en cpu kärna, och därmed går antalet defekta kärnor upp.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.