Arctic Silver 5 eller Coollaboratory Liquid Pro?

Permalänk
Avstängd

Arctic Silver 5 eller Coollaboratory Liquid Pro?

Hej, vad jag har hört så använder typ alla Arctic Silver 5.
Men enligt detta testet: http://www.overclock3d.net/reviews.php?type=3&id=87&page=5&de... Så är Coollaboratory Liquid Pro bättre.

Vilken kyler igentligen bäst=P?

Permalänk
Medlem

Den verkar ju grym blev sugen, men jaa .. 129kr på DB ... kanske är värt det...den håller ju åratal juh om man inte byter hela tiden....

hmmm hmmm .. sänkte juh med 5 grader, det är ganska mycket faktiskt.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

99 kr på webhallen, perfekt. En sån får det bli vid uppdatering bortåt julen.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70002

OBS! Kan inte användas på aluminium.
Kanske värt att tänka på, i alla fall om man tänkte köra med stockkylning. Annars lär det väl knappast vara några problem.

Vid en snabb googling så hittade jag även "metal pad", låter ju riktigt kalas det där. Speciellt med tanke på att pastan verkar riktigt svår att applicera.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2150&kat_id=2155&pro...

Citat:

Heat conduction pad

The innovation in the cooling of processors with a heat conduction pad!

The Coollaboratory Liquid MetalPad ist the first heat conduction pad, which is composed of 100% metal and melts with just less heating (BurnIn-process), then it confects its superior heat transfer. It dissipates the heat fast and efficiently and needn´t hide from the best heat conduction paste. The simple, clean and fast installation turns the Liquid MetalPad into the ultimative heat conduction medium for HighEnd PCs. The Liquid MetalPad can be used with all on the cooling market commercially available materials, for instance aluminum or copper! It doesn´t age and doesn´t have to exchange regular. The Coollaboratory Liquid MetalPad is certainly RoHS conformable and absolute nontoxic.

The Coollaboratory Liquid MetalPad is delivered in a transparent blister-package and contained depending on the variant one or several Liquid MetalPads. Additionally there is a detailed printed manual included and according to the product variant a cleaning set for removal / cleaning of the contact area before and after using the Liquid MetalPad.

Coollaboratory MetalPad is tested by many famous Hardware pages, we have collected and linked all tests. Read the impressions objective tester and assure yourself of the fact of the quality and capacity of the Coollaboratory Liquid MetalPad.

Foolproof installation för alla med tummen mitt i handen när det gäller att applicera pastan korrekt.
Undrar om recensenten verkligen hade smält fast den ordentligt.
Källa: http://reviews.pcapex.com/cooling/coollaboratory_liquid_metal...

Presterar något över AS5:an alltså. Och pastan imponerar.
Källa (Franskt test): http://www.nokytech.net/liquid_metal_pad-1065-1066-d-p.html

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Jag använder MetalPads'en och dom funkar faktiskt riktigt bra. Dock måste man se till att följa råden för installation, vilket betyder att man måste få upp värmen till ca 60 grader innan metallen smälter.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Här är ett nyligen gjort (april 2007) och ganska stort test av kylpasta ("thermal paste" eller "thermal grease") med massor av kurvor och värden från olika processorer. Resultaten? AS5 kom näst sist:

1st place: Masscool Shin-Etsu x23
2nd place: AS Ceramique
3rd place: Frozen CPU copper
4th place: Coolab. Liquid Pro
5th place: Zalman ZM-STG1
6th place: AS 5
7th place: Intel Stock TIM

Saxat från http://www.eggxpert.com/forums/thread/16920.aspx

--

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Här är ett nyligen gjort (april 2007) och ganska stort test av kylpasta ("thermal paste" eller "thermal grease") med massor av kurvor och värden från olika processorer. Resultaten? AS5 kom näst sist:

1st place: Masscool Shin-Etsu x23
2nd place: AS Ceramique
3rd place: Frozen CPU copper
4th place: Coolab. Liquid Pro
5th place: Zalman ZM-STG1
6th place: AS 5
7th place: Intel Stock TIM

Saxat från http://www.eggxpert.com/forums/thread/16920.aspx

--

Hah! Tänk så många gånger jag fått skit för att ha rekommenderat Ceramique istället för AS5.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tror nog att många AS5 "fanboys" eller vad man ska kalla dom kommer klaga ihjäl sig på det där testet

CLP har ju förresten funnits ute hur länge som helst, trodde faktiskt fler kände till den.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Jag hade faktiskt ingen aning om att budgetvarianten av AS var så pass mycket bättre än 5:an. Liten miss från Arctic där kanske?

CLP erbjuder en sån liten förbättring till den så ASC får det bli vid nästa tillfälle.

Man kan ju hoppas att de flesta har fått upp ögonen för den nu då, och inte fortsätter sälja AS5 (jag gjorde det faktiskt så sent som igår, så jag ska nog inte säga nåt)

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Gör lite sökningar på google så ser ni att AS5 spöar ASC i de flesta tester.

Så vet inte vad man ska tro.

Permalänk
Medlem

med lappning och coolab liquid pro, sänktes min cputemp med 6 grader... så nån 1-2 grader kan jag nog ge till pastan... att tänka på är dock att man kan få problem med att få bort det från kylare, jag måste typ lappa min kylare för att få bort det...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=135359

där har ni ... colab är det bästa bland 36st testade

och kemiskt ren bensin löser upp det mesta? funkade det inte?
och tro mig, att du lappar gör mindre än du tror för det mesta....
man ska ha ganska otur om IHS är så skev att det gör nåt direkt..
jag lappade min cpu.. och den blev så plan o blank att jag tänkte, vafasen? att lägga pasta där emellan gör ju bara att det blir nåt ivägen, monterade på blocket... hoppsan kerstin gick från 25 till över 35c BARA I IDLE! utan pasta, så av o på med en liten sträng AS5 och vips så försvann det igen :)....trodde verkligen inte att pasta gjorde såhär mycket nu blire bara till att skaffa coolab och få ner dom där 5 graderna

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Riktigt surt att pastan inte rekommenderas att köras med en aluminium kylare

Det intressanta är att Zalmans kylpasta kom före AS5 och det som är värt att nämna är att Zalmans kylpasta ligger i en lite flaska och penslas på precis som nagellack (pensel som sitter fast under locket). Då kan man få ut en fin jämnt yta enkelt.

Annars kör jag alltid "fingret i påsen" tricket och smeter ut det. Funkar alltid Kom på nu att jag börjar få slut på AS5 :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Detta var minst sagt intressant...Vilket jag måste titta lite närmare på.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Hej!

Men det kan ju inte vara så direkt jättestor skillnad?

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=COLLIQ...

Men annars, är det denna kylpastan ni pratar om?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

yep thats the one

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa Arctic Ceramique eller ska man köra på det som följer med ifall man köper en Thermalright Ultra 120 Extreme?

Permalänk

allt beror på vad du kyler med.. kör du kompressor/ln2/torris så är AS ceramique att rekommendera.

annars har jag ingen aning.

hejsvejs

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
allt beror på vad du kyler med.. kör du kompressor/ln2/torris så är AS ceramique att rekommendera.

annars har jag ingen aning.

hejsvejs

Om det var mig du svarade till så kan du väl iaf citera mitt inlägg eller åtminstonde skriva mitt namn i ditt inlägg.
Om det var riktat till mig så skrev jag vilken kylare.

Permalänk

jag svarade generellt..
as ceramicque är det som jag vet fungerar bäst ihop med många minusgrader.. det är inte bara frågan om vad som kyler bäst.. det beror även på temperatur vi pratar om.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

gtek har fått in IC Diamond 7 Carat Kylpasta.
Diamantpasta
Undrade när de skulle börja säljas faktiskt

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=3063&session=5e085...

Fast om man ska härleda något från dess recensioner så verkar den vara likbördig med ASC, möjligt lite sämre. Men tänket med diamant är iaf rätt.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Då är allstå Coollaboratory Liquid Pro den bästa kostar 99kr på webhallen
men vill man komma undan billigare så är Arctic Cooling MX-1 nästan lika bra men kostar bara 49kr på webhallen.

Eller har ni fler tester med ännu bättre kylpasta ??

Ska köra Thermalright ultra 120 extreme på en Q6600..

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt från Artic silver 5 till Coollaboratory Liquid Pro och idle tempen gick faktiskt ner några grader medans load tempen har gått upp ca 5grader.

Det skulle ta ca 48 timmar för pastan att sätta sej så jag hoppas att även load tempen går ner lite.

Annars ska jag rengöra och testa en gång till och funkar inte det blir det gamla goda Artic silver 5 igen...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Varför inte prova Arctic Cooling MX-1 om det inte blir bättre istället för att gå tillbaka till acs5 ?

Läste vidare i test tråden och hittade en bättre som heter akasa 5022, men sen står det även om nya Arctic Cooling MX-2 !!!!
men hittar tyvärr ingen som säljer Arctic Cooling MX-2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Varför inte prova Arctic Cooling MX-1 om det inte blir bättre istället för att gå tillbaka till acs5 ?

Läste vidare i test tråden och hittade en bättre som heter akasa 5022, men sen står det även om nya Arctic Cooling MX-2 !!!!
men hittar tyvärr ingen som säljer Arctic Cooling MX-2

För att jag inte orkar beställa ny kylpasta hela tiden...
Men visst nästa gång jag ska beställa någonting så blir det säkert en ny tub kylpasta igen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag har nu bytt från Artic silver 5 till Coollaboratory Liquid Pro och idle tempen gick faktiskt ner några grader medans load tempen har gått upp ca 5grader.

Det skulle ta ca 48 timmar för pastan att sätta sej så jag hoppas att även load tempen går ner lite.

Annars ska jag rengöra och testa en gång till och funkar inte det blir det gamla goda Artic silver 5 igen...

Jag tänkte höra om tempen har hunnit sjunka något, är mer intresserad av resultatet när lekmän pillar själva än "officiella" tester.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Jag tänkte höra om tempen har hunnit sjunka något, är mer intresserad av resultatet när lekmän pillar själva än "officiella" tester.

Tempraturen i rummet har sjunkit ganska rejält här just nu och även idle tempen men full load tempen ligger fortfarande högre än med Artic silver 5.
Men men pastan har fortfarande tre timmar till på sej innan 48timmar har gått...

Har ingenting ändrats drastiskt ska jag rengöra och pröva en gång till på söndag med ett nytt lager pasta.

Men jag återkommer under kvällen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Gillat ditt system i sign Bara fina krejer
så det ska va!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Tackar Infa!

Fortfarande för höga tempraturer i load är jag rädd för så jag ska rengöra och lägga på ny Coollaboratory Liquid Pro på söndag...

Fortsättning följer...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

tråkigt :/ kör en remount, kanske bara kom fel? händer så ibland tyvärr ,man behöver så mycket mindre än man trror med det där, skumt faktiskt , körde på det på graffet, såg knappt droppen som jag la på core'n där och det såg ut o svämma över när ja smetade ut det.

Ska fixa det på cpun imorrn, hoppas på det bästa

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Ingen som provat akasa 5022 ??