Id Software visar upp Tech 5

Permalänk
Melding Plague

Id Software visar upp Tech 5

Speltutvecklaren Id Software har alltid gått sin egen väg och banat väg för diverse andra spel när man licensierat ut sina spelmotorer till andra tillverkare. Under Quakecon har de visat upp sin senaste spelmotor Tech5 samt det kommande spelet Rage.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästan säker på att det kommer funka till Linux. och fin grafik var det ju också!

Permalänk
Medlem

ID är alltid bra på att göra motorer, skönt att de inte använder DX iaf så det funkar smidigt på mac

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

ID software har alltid gjort bra spel, så jag skulle inte bli förvånad om detta kommer bli ett mycket omtalat spel.
Såg ut som lite gameplay, och av det man såg så var det väldigt bra grafik. Kanske mäter sig med crysis, eller mer?

Permalänk
Medlem

ID och Blizzard kan man räkna med.

Permalänk

ID is teh shit! d bra d bra! skit i DX! OpenGL is also teh shit!

Permalänk

Jag gillar att de släpper till många plattformar, väldigt fint av id. Men det vore fint om de kunde bli av med "plastigheten" på grafiken som de alltid har :P.

Permalänk
Medlem

Länge leve ID, Carmack är helt enkelt gud fader själv.

Sketna jävla DX10 kan sparka sig själv i pungen. OpenGL is teh shit.

Permalänk
Medlem

de såg riktigt bra ut hoppas det inte blir för krävande bara

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kona90
de såg riktigt bra ut hoppas det inte blir för krävande bara

Ett vänligt litet tips: LÄS!

Carmack är Gud och en riktigt bra förebild. Killen som vågar gå sina egna vägar då han Vet att han är bra (bäst) på det han gör, och han gör det alltid ordentligt och extremt väl.

ID har väl alltid stått för att ha gjort Bra, snygga spel som inte kräver tokmycket av datorn. Ruskigt bra motorer med andra ord. Inget onödigt slösande med resurser där inte.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ett vänligt litet tips: LÄS!

Carmack är Gud och en riktigt bra förebild. Killen som vågar gå sina egna vägar då han Vet att han är bra (bäst) på det han gör, och han gör det alltid ordentligt och extremt väl.

ID har väl alltid stått för att ha gjort Bra, snygga spel som inte kräver tokmycket av datorn. Ruskigt bra motorer med andra ord. Inget onödigt slösande med resurser där inte.

Jag komemr ihåg när jag var på LAN café med en polare. Då testade han doom3 med alla bästa graffik inställningar. Det var någon dator med ett ati radeon 9800 pro? det laggade lite lite grann, och spelet var helt sproilans nytt då.

Glömde bara skriva till en sak...
ID IS TEH SHIT ONCE AGAIN

Permalänk
Medlem

Coola snubbar!
Mer OpenGL åt folket!

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk

Inte DX10? We love you ID!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag komemr ihåg när jag var på LAN café med en polare. Då testade han doom3 med alla bästa graffik inställningar. Det var någon dator med ett ati radeon 9800 pro? det laggade lite lite grann, och spelet var helt sproilans nytt då.

Glömde bara skriva till en sak...
ID IS TEH SHIT ONCE AGAIN

Tycker också det är viktigt med innovativa spel/motor-utvecklare som inte kör på samma visa hela tiden utan börjar från grunden mellan varje spel (eller varje generation i alla fall). Men att id inte gör krävande spel vet jag inte om jag vill hålla med om, inte i fallet doom3 i alla fall.

Jag minns att det var riktigt tungt att köra på min gamla dator samt att motorn var så utvecklad att det inte gick att köra stora öppna banor för att det skulle kräva för mycket resurser. De säger det ju själv i tech5-demot, att doom-motorn var alltför krävande i små detaljer.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

ID har alltid haft bra prestanda i sina spel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Skönt att iD valde OpenGL istället för DirectX.

Gillar starkt iD Software, de gör alltid häftiga och teknologiskt avancerade spel.
Jag kommer ihåg första gången jag såg "Quake", jag vart helt blown-away, tappade hakan där.

John Carmack är ett riktigt snille. Programmeringsguru som nu håller på med aerospace också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

På tal om id software vart tog quakewars vägen, såg något om nån beta.

Men kommer det att komma ut eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Tycker också det är viktigt med innovativa spel/motor-utvecklare som inte kör på samma visa hela tiden utan börjar från grunden mellan varje spel (eller varje generation i alla fall). Men att id inte gör krävande spel vet jag inte om jag vill hålla med om, inte i fallet doom3 i alla fall.

Jag minns att det var riktigt tungt att köra på min gamla dator samt att motorn var så utvecklad att det inte gick att köra stora öppna banor för att det skulle kräva för mycket resurser. De säger det ju själv i tech5-demot, att doom-motorn var alltför krävande i små detaljer.

Det är lite lustigt att det uppfattas som något väldigt bra om en mjukvaru-utvecklare börjar från grunden.. Det visar ju egentligen mest på att deras gamla system var dåligt uppbygt om dom inte kan använad och bygga vidare på det istället.

Permalänk
Inaktiv

gammal nyhet. detta visades ju upp i början av juli på apple-mässan.
hänger nog lite mer på tim sweeney som också är ett geni. tycker UE3 motorn rockar fett även om det är mycket bra med OpenGL.

Permalänk
Medlem

Har satt upp en mirror på IGNs trailers, så man slipper den sega sidan.

[23MB] rage_teaser_quakecon2007_wmvhighwide.wmv Bahnhof SUNET
[599MB] tech5demo1_quakecon2007_wmvhd.wmv Bahnhof SUNET
[620MB] tech5demo2_quakecon2007_wmvhd.wmv Bahnhof SUNET

Edit: Ändrade hela mitt inlägg och la in länkarna ovan.
Edit2: Allt färdigt!
Edit3: En till mirror upplagd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det är lite lustigt att det uppfattas som något väldigt bra om en mjukvaru-utvecklare börjar från grunden.. Det visar ju egentligen mest på att deras gamla system var dåligt uppbygt om dom inte kan använad och bygga vidare på det istället.

Så Quakemotorn var inte bra? Vill minnas att den först gjordes till Quake2, som i sin tur gick över till HL1, och även Quake3, och vilken motor bygger source-motorn på om inte Quakemotorn?

Jag skulle vilja säga att ID gör produkter som håller fantastiskt länge faktiskt.

Och jag skulle nog tro att denna motorn bygger på ganska många koncept från Quake och Doom-motorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Så Quakemotorn var inte bra? Vill minnas att den först gjordes till Quake2, som i sin tur gick över till HL1, och även Quake3, och vilken motor bygger source-motorn på om inte Quakemotorn?

Jag skulle vilja säga att ID gör produkter som håller fantastiskt länge faktiskt.

Och jag skulle nog tro att denna motorn bygger på ganska många koncept från Quake och Doom-motorn.

Om du menar motorn Source från Valve är den inte byggd på någon annan motor. Valve har dock gjort en tidigare motor döpt "Gold-Source" vilket var en modiferad Quake1 motor.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Så Quakemotorn var inte bra? Vill minnas att den först gjordes till Quake2, som i sin tur gick över till HL1, och även Quake3, och vilken motor bygger source-motorn på om inte Quakemotorn?

Jag skulle vilja säga att ID gör produkter som håller fantastiskt länge faktiskt.

Och jag skulle nog tro att denna motorn bygger på ganska många koncept från Quake och Doom-motorn.

Det skrev jag inget om. Men jag kan formulera om mig så kanske mitt budskap går bättre fram:
Ju mer man kan behålla från tidigare projekt, må så vara spelmotor som operativsystem, deso bättre eftersom man då bygger vidare på sådant man vet fungerar och är stabilt och slipper uppfinna hjulet på nytt. Det är lustigt att det ofta uppfattas mycket bättre att ändå börja om från grunden när man ska göra en ny version av sin spelmotor eller operativsystem.

Du skriver ju själv att du tror att deras nya motor bygger på gamla saker, dvs sådant dom vet fungerar bra. Det är givetvis oftast en fördel och inte en nackdel, och det är det jag försökte få fram.

Permalänk
Inaktiv

läs om det här, såg sjukt snyggt ut ju! från vad jag kan bedöma av trailern så är det bland annat HDR, Depth of field, väldigt hög upplösning på texturerna (20 gb på en hel nivå), motion blur, soft shadows (med shadowmaps dock) i id tech 5 motorn. det ser ut att vara ett bra fysiksystem också.

EDIT: från wikipedia: The engine is based on the Doom 3 engine, but reuses much of the technology from the Quake Wars engine, including MegaTexture technology, parallax mapping, bloom, motion blur, soft particles, soft shadows and pixel shader effects.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
gammal nyhet. detta visades ju upp i början av juli på apple-mässan.
hänger nog lite mer på tim sweeney som också är ett geni. tycker UE3 motorn rockar fett även om det är mycket bra med OpenGL.

Tror inte att du läste allt nu?

"Id Software tillkännagav Tech 5-motorn den 11 juni och demostrerade då delar av motorn på en Mac under Mac OS X. Detta dels för att visa att kommande spel skulle dyka upp till Mac OS X, men också för att visa att motorn Tech5 kommer att fungera under många plattformar.

Nu på Quakecon visade Id Software upp ett demo på Tech5-motorn paralellt på monitorer som var kopplade till en Mac, PC, Xbox 360 samt Playstation"

Denna gång visade de upp demot paralellt på 5 olika system. Inte bara ETT (Mac) som vid försdta visningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Har satt upp en mirror på IGNs trailers, så man slipper den sega sidan.

rage_teaser_quakecon2007_wmvhighwide.wmv [23MB]
tech5demo1_quakecon2007_wmvhd.wmv [599MB]
tech5demo2_quakecon2007_wmvhd.wmv [620MB]

Edit: Ändrade hela mitt inlägg och la in länkarna ovan.
Edit2: Allt färdigt!

Sjukt bra fart där!
Redaktionen kanske kan ändra i artikeln och länka till din mirror också.

Stort tack till dig iaf, ph0x!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Sjukt bra fart där!
Redaktionen kanske kan ändra i artikeln och länka till din mirror också.

Stort tack till dig iaf, ph0x!

Tacka kommunen, en av få vettiga saker de gjort
100/100 för 199:-/mån (eg, 100/10, men har man kontakter så )

Jag ser inga problem med att min spegling blir länkad direkt i artikeln, jag kan lägga upp dem på en annan burk också om så önskas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Många här som inte gillar dx10, säkert pga Vista eller rent av att det är MS. Själv gillar jag inte directx för att det saknar total närvarokänsla i spelen. I många dx-spel känns det som att allt är byggt i pappkartong och fysiken är ofta dålig och då tänker jag på då man fäller en spelare.. man känner lixom inte att man skjuter på någon. Gubbarna bara faller platt efter ett tag. I quake och Wolfenstein känner jag verkligen fysiken i allt. Jämför granater tex.. I Wolfenstein-ET känner man verkligen tyngden/fysiken då man kastar men i alla dx-spel flyger skiten ut aldeles för långt och utan tyngd. Allt är bara dåligt men det kanske har med spelutvecklarna och inte directx att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Har satt upp en mirror på IGNs trailers, så man slipper den sega sidan.

rage_teaser_quakecon2007_wmvhighwide.wmv [23MB]
tech5demo1_quakecon2007_wmvhd.wmv [599MB]
tech5demo2_quakecon2007_wmvhd.wmv [620MB]

Edit: Ändrade hela mitt inlägg och la in länkarna ovan.
Edit2: Allt färdigt!

Fräsigt! och vilken snabb server du har ^^

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Många här som inte gillar dx10, säkert pga Vista eller rent av att det är MS. Själv gillar jag inte directx för att det saknar total närvarokänsla i spelen. I många dx-spel känns det som att allt är byggt i pappkartong och fysiken är ofta dålig och då tänker jag på då man fäller en spelare.. man känner lixom inte att man skjuter på någon. Gubbarna bara faller platt efter ett tag. I quake och Wolfenstein känner jag verkligen fysiken i allt. Jämför granater tex.. I Wolfenstein-ET känner man verkligen tyngden/fysiken då man kastar men i alla dx-spel flyger skiten ut aldeles för långt och utan tyngd. Allt är bara dåligt men det kanske har med spelutvecklarna och inte directx att göra.

Hur "närvarokänslan" är beror helt på vad för tekniker man använder och hur man väljer att implementera dem, har inget med vad för grafik API man använder. Både OpenGL och Direct3D körs på samma hårdvara, så är helt upp till utvecklaren vad för grafikeffekter man implementerar.
Och vad har fysiken i ett spel med DirectX att göra? Fysik hanteras inte av ett grafik API.
Source motorn med överlägset bäst fysik kör ju med Direct3D (DirectX), medan Doom3 baserade spel med mindre bra fysik kör med OpenGL (och DirectX för t.ex. DirectInput), men det beror helt på att Id kör med en sämre fysikmotor, och inte deras val av grafik API.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddecraft
Jag gillar att de släpper till många plattformar, väldigt fint av id. Men det vore fint om de kunde bli av med "plastigheten" på grafiken som de alltid har :P.

det håller jag fan med om. Jag gillar deras spel men hatar plastigheten.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv