OCZ släpper verktyg för programmering av SPD

Permalänk
Melding Plague

OCZ släpper verktyg för programmering av SPD

Tillverkaren OCZ har släppt en beta-version av ett verktyg där man kan omprogrammera SPD-data på minnen. Programmet heter SPD-Z och är det första av sitt slag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter väl ganska trevligt.. lite hardcore dock

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Eftersom man sitter på 4GB OCZ minne bör man kanske studera det hela lite nogrannare?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

När kommer det till mer än OCZ? kanske dum fråga men tänkte om det var någon som vet

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

Var inte poängen med SPD att tillverkaren skulle göra det, så man slapp ändra eller kolla upp det själv när man skulle överklocka?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Finns faktiskt ett program som gör det redan. Problemet är att det är på ryska. Kommer inte ihåg namnet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Programmet som xphaze med största sannolikhet pratar om heter Thaiphoon. Det användes friskt för att kunna använda "hight density" DDR-minnen till moderkort som vanligtvis inte "stödde" det, under en period då de såldes billigt på eBay.
Zip-filen som programmet ligger förpackat i heter thphn10.zip. Jag kan tyvärr inte hitta någon länk till den som inte är död.

EDIT:
Thaiphoon uppdateras uppenbarligen fortfarande (det låg i träda sist jag såg efter).
Nyaste versionen är '3.2.0.8 build 0625 Final', och hittas på utvecklarnas hemsida.
http://cbid.amdclub.ru/

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Detta låter onekligen intressant. Värt att kolla upp i framtiden

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle testa, så man kan fixa alla felprogrammerade SPD man lyckats få hittills :/

Edit: När det kommer en version som stödjer fler än OCZ minnen vill säga ^_^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Raffinerat!

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som förväntat har projektet Tony's signatur. Följande är ett av OCZ starka sidor:

Citat:

SPD's will be made available ...and all without breaking the warranty of your modules.

En väsentlig skillnad med SPD-Z i jämförelse med Thaiphoon är detta:

Citat:

The tool is very easy to use and will actually look at the part number on the modules and point you to SPD's available on the repository here on the OCZ forum specific to the modules part number.

Det blir ju i så fall typ samma som att ändra BIOS version; alltså inte att själv på måfå experimentera, utan att välja bland redan tillgängliga SPD versioner ifrån OCZ.

Visst kan det vara en bra möjlighet, än om entusiaster troligen ändå känner sig väl hemma med 25+ RAM inställningar i BIOS. Jag är konservativ och gör helst inga som helst sådana här operationer ifrån Windows, så en liten besvikelse för mig att ingen DOS variant finns tillgänglig.

Permalänk
Hedersmedlem

Har använt programmet i senaste minnestestet (OCZ 8500 Reaper), men fick inte skriva något om det förrän nu. Fick lite högre överklockningsresultat vid en inställning efter uppdateringen till senaste spd. Hur pass stor skillnad det kan ge varierar nog en hel del.

Var dock mycket enkelt att omprogrammera till senaste spd.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

OCZ visar vägen än en gång. Trevligt, trevligt.

Permalänk
Medlem

Och så finns ju programet SPDTool ,jag har skrivit om SPD på mina 2st Twinmos till ocz,s spd så att mitt nforce4 skulla ta 4x512 mb med minne
Nforce4 har problem med olika minnen om man ska köra 4 st

Så jag har nu 4x512 ocz stickor

Hoppas ni fattade
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=20349

http://www.techpowerup.com/spddb/