Permalänk
Medlem

Omformatering

Vad kostar en windows xp home edition skiva ? Och kan jag låna en kompis Service pack 2 skiva om jag ska formatera om han har sjävl använt den på sin gamla och nya dator och det gick så borde det gå för mig eller ? På service pack 2 skivan kan det vara Windows Xp på inte säker men

Permalänk

En OEM-variant av Win XP HOme kan man hitta för en tusenlapp. OEM innebär att du endast får installera operativsystemet på den specifika datorn. Service Pack 2 är inkluderat i det(även om du kan få tag på en separat cd-skiva(med lite tur).

Alltså Windows XP är själva operativsystemet. Service pack 1 är en klump av uppdateringar till detta operativsystem. Service pack 2 är den senaste uppdateringspaketet(även om den snart är 3 år gammal!)

Du kan formatera hårddisken med hjälp av en Windows XP-skiva(oavsett om Service pack är inbyggt eller inte). Däremot kan du inet formatera hårddisken med enbart service pack-cd:n.

Jag kanske var lite oklar men det var också din fråga:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

okej han har använt den nån gång och det gått alltså den där skivan men är formatering svårt eller :P?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcarN
okej han har använt den nån gång och det gått alltså den där skivan men är formatering svårt eller :P?

tja, jag är långt ifrån någon formateringsexpert men om jag har klarat av det så skall alla kunna göra det:) Man gör det via windows XP-skivan. Exakt hur man gör det kommer jag aldrig ihåg men jag har lyckats framgångsrikt formatera om hårddisken ett tiotal ggr.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]