Pci-sig tillkännagiver Pci-express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Pci-sig tillkännagiver Pci-express 3.0

I skrivande stund börjar moderkort som stödjer version 2.0 av Pci-express-standarden dyka upp. Idag har dock standardiseringsorganet Pci-sig tillkännagivit version 3.0 av standarden som skall dyka upp tidigast 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad i helvete...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jaha. Lär vara ett bra tag tills 2010.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är väl inget mysko.
egentligen skulle man redan nu kunna säga att pci-e 4.0 kommer runt 2015, inget att uppröra sig över egentligen.

Permalänk
Medlem

2010 är helt perfekt för min del. för när mitt grafikkort kommer kännas segt så kommer jag bara köpa ett till och köra SLI fram till kanske 2010

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
2010 är helt perfekt för min del. för när mitt grafikkort kommer kännas segt så kommer jag bara köpa ett till och köra SLI fram till kanske 2010

Perfekt?
Så du menar att du har förhoppningen om att kunna köpa en överprisad hypad produkt som inte ger dig något?

De här standarderna uppgraderas innan det finns behov av det så att man inte ska behöva byta moderkort/grafikkort bara för att kunna utnyttja dem.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag kommer missa PCI-E 2.0 för jag kör på ett nytt AGP-system med en 4300 C2D men å andra sidan så har jag missat DDR2 med då och nej jag kommer inte ifrån England och är stockkonservativ utan det slumpade sig så att jag genom en reklamation fick ett nytt grafikkort som var AGP och ett ATI 1950 Pro och som funkar för mig då jag inte spelar så mycket.

Blir fint det sen att sätta ihop en burk med DDR3 och ett PCI-E 3.0 grafikkort om jag fortfarande spelar något då jag har blivit lite less på så man får se då vad det blir för något i hårdvaruväg.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta känns väldigt avlägset...

Permalänk
Medlem

Hyffsat tidigt känns det som, maxar vi ens ut PCI-E 1.0 idag? En 8x port har en bandbredd på 2000MB/s med PCI-E 1.0. Bara det lär duga fram till 2010, och PCI-E 2.0 som dubblerar bandbredden är runt hörnet. Nåja behåller dom 3.0 bakåtkompatibel med tidigare standarder gör det väl dock inte särskilt mycket.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Tänkte samma sak x1zt. Låt de hålla på så länge det inte stör oss.

Permalänk
Avstängd

Bra att den blir (om den blir) bakåtkompatibel.

Ända jag inte gillar med PCI-Express att det finns 1x, 2x, 4x, 8x, 16x, jobbigt.
På PCI, ISA, AGP så var det bara en bus längd (jo, jag vet att det fanns AGP 2x,4x,8x, men de var ändå samma längd).

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Nja, grafikkort med x4-kontakt vore inte fel?

Man kan ju utnyttja sina x1-kontakter mer också. Allt som idag kräver x4 kommer att klara sig på x1.

Permalänk

Ouch, 2010, ser ut som en evighet. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nja, grafikkort med x4-kontakt vore inte fel?

Man kan ju utnyttja sina x1-kontakter mer också. Allt som idag kräver x4 kommer att klara sig på x1.

Nej, det kan man väl inte eftersom x4 kontakten är längre än en x1 kontakt?

ähh, det är väl inte långt till år 2010? det är mindre än 2½ år dit från idag.
2½ år är ingen evighet eller jo, det kanske det är.. ialafall det senaste året har ju gåt jävligt fort för mig.

Permalänk
Medlem

Börja jobba så försvinner 3år innan du hinner blinka :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Bra att den blir (om den blir) bakåtkompatibel.

Ända jag inte gillar med PCI-Express att det finns 1x, 2x, 4x, 8x, 16x, jobbigt.
På PCI, ISA, AGP så var det bara en bus längd (jo, jag vet att det fanns AGP 2x,4x,8x, men de var ändå samma längd).

PCI fanns i två storlekar också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär väl behövas en hel del revolutionerande framsteg med övrig hårdvara för att det här ens ska göra någon skillnad. Å andra sidan vad annat skulle PCI-SIG kunna göra? "Alla" använder deras standarder och i viss mån handlar det nog också om att visa upp sig, bevisa att PCI standarden är den rätta även för framtida behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Hyffsat tidigt känns det som, maxar vi ens ut PCI-E 1.0 idag? En 8x port har en bandbredd på 2000MB/s med PCI-E 1.0. Bara det lär duga fram till 2010, och PCI-E 2.0 som dubblerar bandbredden är runt hörnet. Nåja behåller dom 3.0 bakåtkompatibel med tidigare standarder gör det väl dock inte särskilt mycket.

Nu har jag inte kollat upp detta noggrannare, se det som en teori eller mina tankar:

När det gäller PCI-E bussen handlar det inte enbart om Grafikkortet och övriga komponenter som sitter i "kontakterna". Mycket internt på moderkortet går via PCI-E-bussen, det kan vara dubbla gigabitethernet, firewire, USB, extra sata-portar etc etc. Hastigheterna ökar överallt i dessa segment och eftersom det går via en gemensam buss så är nog detta steg rätt naturligt, även om det vid en första anblick kan verka konstigt.

(Det med att Nic'sen, sata, firewire etc kan ligga på PCI-E-bussen är inte min teori, det är fakta ).

// fog

EDIT: Det angående AGP-portens storlek. Den har väl alltid varit lika "lång", men de har med tiden ändrat eller lagt till en "mittenpinne" som gör att äldre grafikkort inte går att använda i nyare datorer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej, det kan man väl inte eftersom x4 kontakten är längre än en x1 kontakt?

Menade att t.ex kontrollerkort som tillverkas med PCIe3 och som kräver bandbredd motsvarande dagens x4 kan göras med x1 istället, och passar då alla PCIe-slottar man har.

Sen kommer dock detta med bakåtkompatibilitet att förstöra lite, men om alla PCIe3-slottar har en "öppen ända" så att längre kontakter passar, så kan man göra en x4-kontakt för gamla PCIe men som ändå har samma bandbredd i en PCIe3-x1 slot.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att de håller på, nya standarder ska vara ute i god tid. Se vilket jäkla strul det är med 802.11n. Alla tillverkare försöker göra saker som "bör" fungera men standardiseringen är seg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nu har jag inte kollat upp detta noggrannare, se det som en teori eller mina tankar:

När det gäller PCI-E bussen handlar det inte enbart om Grafikkortet och övriga komponenter som sitter i "kontakterna". Mycket internt på moderkortet går via PCI-E-bussen, det kan vara dubbla gigabitethernet, firewire, USB, extra sata-portar etc etc. Hastigheterna ökar överallt i dessa segment och eftersom det går via en gemensam buss så är nog detta steg rätt naturligt, även om det vid en första anblick kan verka konstigt.

(Det med att Nic'sen, sata, firewire etc kan ligga på PCI-E-bussen är inte min teori, det är fakta ).

// fog

EDIT: Det angående AGP-portens storlek. Den har väl alltid varit lika "lång", men de har med tiden ändrat eller lagt till en "mittenpinne" som gör att äldre grafikkort inte går att använda i nyare datorer.

PCI-E är inte gemensam buss som PCI. Varje lane (bana) är en egen anslutning mellan två punkter (typ nordbrygga och instickskort osv). Vill man (fast det blir ju mer komplexa kretsar) så är det bara att lägga på fler lanes från nordbryggan. Men i förlängningen är det ju bättre att öka hastigheten på varje bana.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om AMDs torrenza teknik erbjöd att GPUn pluggas in i en andra CPU sockel på moderkortet och tar del av systemminnet genom hypertransport bussen istället för pci express. Har man flera gigabyte ramminne i en till två GHz kan man nog undvara lite till grafikkortet. När det inte räcker kan man ge GPUn lite cacheminne. Jag kan komma med dessa futuristiska idéer när tråden ändå behandlar teknik som kommer om tre år.

Permalänk
Medlem

Nja, för prestandasegmentet känns det som en dålig idé av många anledningar.

Bandbredden till minnet på grafikkortet är väl storleksordningen en faktor 100-1000 ggr snabbare än den till vanliga ramminnet. Lite oklart om man skulle kunna lägga motsvarande bussar och minnes-slots på moderkortet, men då har man ju verkligen "cementerat" prestanda på ett helt annat sätt än nu.

Det sistnämnda är en annan nackdel med GPU på moderkortet. Om man spikar en sockel så låser man i viss mån möjligheterna för GPUn att växa, och med tanke på hur snabbt utvecklingen går på den marknaden kan det nog bli en begränsning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Det bästa vore om AMDs torrenza teknik erbjöd att GPUn pluggas in i en andra CPU sockel på moderkortet och tar del av systemminnet genom hypertransport bussen istället för pci express. Har man flera gigabyte ramminne i en till två GHz kan man nog undvara lite till grafikkortet. När det inte räcker kan man ge GPUn lite cacheminne. Jag kan komma med dessa futuristiska idéer när tråden ändå behandlar teknik som kommer om tre år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
PCI fanns i två storlekar också

Och vad menar du med "fanns"?????

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freka
Nja, för prestandasegmentet känns det som en dålig idé av många anledningar.

Bandbredden till minnet på grafikkortet är väl storleksordningen en faktor 100-1000 ggr snabbare än den till vanliga ramminnet.

Nåja, nu ska vi inte ta i så vi spyr. En faktor 2-10 är mer rimlig, beroende på vad man jämför med. Speciellt med DDR3-minnen så kommer man upp i rätt respektabel bandbredd (runt 17MB/s med 1066MHz), lite bättre än vad t.ex. ett 8500GT har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Bra att den blir (om den blir) bakåtkompatibel.

Ända jag inte gillar med PCI-Express att det finns 1x, 2x, 4x, 8x, 16x, jobbigt.
På PCI, ISA, AGP så var det bara en bus längd (jo, jag vet att det fanns AGP 2x,4x,8x, men de var ändå samma längd).

Hah! Trodde du!

PCI - PCI 32bit@33MHz, 32bit@66MHz, 64bit@33MHz, 64bit@66MHz
ISA - ISA 8bit, 16bit, 32bit(EISA)

Och AGP är inte en buss, det är en port.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Nåja, nu ska vi inte ta i så vi spyr. En faktor 2-10 är mer rimlig, beroende på vad man jämför med. Speciellt med DDR3-minnen så kommer man upp i rätt respektabel bandbredd (runt 17MB/s med 1066MHz), lite bättre än vad t.ex. ett 8500GT har.

Hah! Trodde du!

PCI - PCI 32bit@33MHz, 32bit@66MHz, 64bit@33MHz, 64bit@66MHz
ISA - ISA 8bit, 16bit, 32bit(EISA)

Och AGP är inte en buss, det är en port.

Han menade att hur snabba och bra PCI, ISA och AGP portana än va så var dom alltid lika långa.