Silverstone lanserar Temjin TJ10

Permalänk
Melding Plague

Silverstone lanserar Temjin TJ10

Tillverkaren Silverstone har idag lanserat chassit Temjin TJ10 i Europa. Det baserar sig på det äldre TJ09 och är byggt i tjock aluminium. Kylningsförmågan har också uppgraderats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TJ09 är snyggare enligt mig...

Permalänk
Avstängd

Det var ganska snyggt tycker jag.

Lite dyrt pris dock.

Kan fortfarande inte vänja mig vid tanken att ha nätaggregatet längst ner...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Snyggt
Första nya chassit på länge som jag skulle kunna tänka mig att köpa (utan fönster!).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Kan fortfarande inte vänja mig vid tanken att ha nätaggregatet längst ner...

Samma här

Permalänk
Medlem

Mycket fin låda, fin som i utseendefin. Kanske kan swec få till det med en recension på lådan mån tro? Lite dyrt dock, men smakar det så kostar det.

Permalänk
Inaktiv

Fronten skulle haft renare linjer. Vill även se kylningsanordningen på sidopanelen.

Verkar trots allt som en helt ok uppdatering. Inte i ljudväg, dock. *Väntar på en Sweclockers-recension*.

Permalänk
Medlem

För dyrt, men såg ovanligt fint ut.

Permalänk
Medlem

Mmm, vore bra med en recension på detta så man ser hur det står sig mot exempelvis Cooler Master Cosmos.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag föll för det chassit, speciellt hur det såg ut innuti
Sålänge man får veta hur långa kablar man behöver så ser jag inget problem med att nätagget sitter nederst.

*Längtar efter en recension*

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

2300kr är inte så farligt, med tanke på att tj09 kostade sisådär 3000kr ett tag (har jag för mej iaf). CM Cosmos går dessutom på ungefär lika mycket. Själv är jag väldigt nöjd med mitt Antec Solo, men det är alltid skoj att se nya konstruktioner, speciellt om de är så välbyggda som denna verkar vara.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det är bra med chassin som sätter agget underst. Det är lättare att stoppa undan sladdar, och det ser bättre ut.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Det är bra med chassin som sätter agget underst. Det är lättare att stoppa undan sladdar, och det ser bättre ut.

Är det?
Nästan alla enheter har ju närmare till toppen än botten (förutom hårddiskarna, men där har du fördelen att du kan dra sladden bakom moderkortsplåten).

Fördelen är kanske att alla sladdar som inte används ligger kvar på golvet istället för att dingla framför mobot (även om jag brukar lägga dem bakom moderkortsplåten). Men för den som gör en medveten kabeldragning spelar det väl ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är det?
Fördelen är kanske att alla sladdar som inte används ligger kvar på golvet istället för att dingla framför mobot.

ja det är det jag menade. Jag gör inga kabeldragningar, utan jag stoppar bara in alla icke använda kablar i 5,25"-facken. Lättare att stoppa undan de om agget är på golvet imo.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Hedersmedlem

Min TJ09 är mycket trevlig men då den är lite stor är den inte direkt snygg från sidan men framifrån är TJ09 bra mycket snyggare än TJ10. Sidplåtarna är så stora att dom känns lite billiga då dom skallrar men lite ljuddämpande mattor skall nog fixa till det. Annars är lådan helt klart den bästa som jag träffat på. Hårddiskarna sitter helt för sig själva så dom påverkar inte tempen i lådan men då hårddiskarna sitter direkt bakom galler låter min Raptor en hel del när den läser men mina andra diskar låter ganska lite. Skall ni köra ett SLI eller Crossfire system är lådan för er då grafikkorten har sin egna fläkt.

En negativ sak som jag inte råkat ut för på bra länge är att jag skurit mig två gånger på den...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En negativ sak som jag inte råkat ut för på bra länge är att jag skurit mig två gånger på den...

Det finns inget bättre än att man skär sig på chassit som man bygger in nya datordelar i. Tror inte det har funnits ett enda chassi som har haft mina blodfläckar inuti. Det ger någon sorts blodsband med datorn tror jag

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det finns inget bättre än att man skär sig på chassit som man bygger in nya datordelar i. Tror inte det har funnits ett enda chassi som har haft mina blodfläckar inuti. Det ger någon sorts blodsband med datorn tror jag

Den är blodtörstig då man skär sig på fronten när man går förbi.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Såg riktigt bra ut. Kanske inte lika stiligt som det jag har men troligen meckarvänligt. Jag prövar gärna att ha nätagget i botten då det säga ge tystare dator. Lite väl saftigt pris. Sådan låda ska inte gå på mer än 1800:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Såg riktigt bra ut. Kanske inte lika stiligt som det jag har men troligen meckarvänligt. Jag prövar gärna att ha nätagget i botten då det säga ge tystare dator. Lite väl saftigt pris. Sådan låda ska inte gå på mer än 1800:-

Kan tänka mig att ljudnivån beror på nätagget och chassitemperaturen i övrigt. Fläkten får ju (om fläkten är på undersidan av agget) i princip raka "ljudvägar" ut ur chassit om det är i botten. Å andra sidan kyls det förstås med rumstempererad luft vilket kan leda till att fläkten körs långsammare.

Sen när nätagget inte hjälper till med att skyffla luft ur datorn behöver man kanske en till fläkt.

Gissar jag, men mycket möjligt att det är försumbart, vad gäller tysta nätagg är det ju främst "vindflåset" som hörs (pga. turbulensen i nätagget).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Fronten skulle haft renare linjer. Vill även se kylningsanordningen på sidopanelen.

Verkar trots allt som en helt ok uppdatering. Inte i ljudväg, dock. *Väntar på en Sweclockers-recension*.

Uhm, renare? Enfärgat, raka linjer, vad är renare är så? Svarta kvadratiska start o resettknappar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
TJ09 är snyggare enligt mig...

Stämmer bra, sen känns fronten igen sen tidigare äldre versioner..

Gott om plats för långa grafikkort samt stort utrymme i botten för stora nätdelar.

Sen kyls nätdelen av inkommande kall luft i botten vilket bådar för en tyst och stabil drift.

Det enda jag inte tycker om TJ-09an är när man ska byta fläkten i fronten då det krävs magnetisk skruvmejsel för att fånga upp skruvarna runt fläkten långt inuti fläktkåpan. Lika stort bekymmer när dom ska på igen.

Ser ut o vara samma design även på denna nyare variant..

Permalänk
Medlem

sitter det något damm filter under agget på sånna här lådor?
Måste det nästan göra eller?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Uhm, renare? Enfärgat, raka linjer, vad är renare är så? Svarta kvadratiska start o resettknappar?

Knapparna är helt ok. Men de två linjerna som går uppifrån och ner tycker jag personligen stör intrycket.

Permalänk
Medlem

Jag tipsade om TJ10 redan i förra Silverstonelådenyheten:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=755...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hårddiskarna sitter helt för sig själva så dom påverkar inte tempen i lådan men då hårddiskarna sitter direkt bakom galler låter min Raptor en hel del när den läser men mina andra diskar låter ganska lite.

Mmm, detta är största problemet med TJ09 och TJ10 IMO. Det som typ låter mest i hela burken är ju hårddiskarna, och då öppnar de upp världens jättehål framför dem? Lite bakvänt.
Möjligen att insugshålen framför grafikkorten även är lite trånga om jag ska vara petig.. Annars gillar jag de här lådorna - stilrena

Jag föredrar nog oxå TJ09:an frontdesign dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det finns inget bättre än att man skär sig på chassit som man bygger in nya datordelar i. Tror inte det har funnits ett enda chassi som har haft mina blodfläckar inuti. Det ger någon sorts blodsband med datorn tror jag

haha.

och det är ju en sån manlig skada att ha också. "ser du det här pöjkvasker, granatsplitter från Falkland -80" -- "fjantiga gubbe, kolla in dom här ärren, från installationen av moderkort -06"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Medic!!!

Men det är lite dåligt att man kan skära sig så lätt på en låda som faktiskt kostar massor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Men det är lite dåligt att man kan skära sig så lätt på en låda som faktiskt kostar massor.

äh, jag lyckas tom skära mig på mitt tydligen rätt skärsäkra Lian-Li, slö aluminium liksom.

fast åas har jag skurit mig på papper, löv, marsvin och en massa andra mindre uppenbart farliga saker också. känslig hud kanske.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Äh, spelar ingen roll hur chassit är, man ska vara glad om man har några fingrar kvar efter att man tagit bort och monterat moderkortsbracken...

Med det som uppvärmning kan det aldrig gå utför i ett datorbygge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
moderkortsbracken...

också ett jävla otyg som borde afskaffas snarligen.

begriper fortfarande inte varför man inte antingen inför en kontaktstandard som sitter permanent i chassit istället, eller skruvar fast det där usla #¤%"%&# metallblecket i kontakterna direkt?!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Min TJ09 är mycket trevlig men då den är lite stor är den inte direkt snygg från sidan men framifrån är TJ09 bra mycket snyggare än TJ10. Sidplåtarna är så stora att dom känns lite billiga då dom skallrar men lite ljuddämpande mattor skall nog fixa till det. Annars är lådan helt klart den bästa som jag träffat på. Hårddiskarna sitter helt för sig själva så dom påverkar inte tempen i lådan men då hårddiskarna sitter direkt bakom galler låter min Raptor en hel del när den läser men mina andra diskar låter ganska lite. Skall ni köra ett SLI eller Crossfire system är lådan för er då grafikkorten har sin egna fläkt.

Håller med dig tyckte Tj09 var så snygg å hade potential på insidan så blev den när jag valde förut...

Men den skramlar en del som sagt men det mesta verkar vara hårddiskarna som överförde mycket vibrationer speciellt med en raptor disk i, men det var innan jag fixade hårddiskarna med lite resårband

Tog bara bort lådorna man har diskarna i å spände dit resårband å la dit hårddiskarna, så nu hör man bara deras vanliga ljud när de jobbar å inga vibrationer, så nu är de i prencip ljudlösa.

(la ditt fläkten mellan diskarna efterbilden å allt funkar bra)

Så behöver inga ljudmattor längre.

Men såg på bilden till TJ10 att de har ändrat så att man lätt kan byta ut fläkten som ligger mitt i lådan för grafikkortet/en, vilket är en omöjlighet i TJ09 vilket jag märkte när jag försökte byta den till en "ljudlös"

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där var riktigt bra! annars hade jag tänkt lägga dämpmattor bakom grillarna på båda sidor. Bra du säger att det inte går att byta den fläken hur som helst men man kanske kan sätta en utanför hållare på insidan lådan. Min raptor disk låter som en tekanna som står och småkokar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM