Nvidia visar upp rekordkvartal

Permalänk

Allting handlar ju om att göra så stor vinst som möjligt.
De kan ha ett kort som är 10 gånger snabbare än 8800ultra. Tror ni de skulle släppa det?
När de vet att de kan släppa 20 olika kort som är billigare att tillverka emellan och tjäna jävla massa pengar på det.

Det borde komma en datortillverkare som inte försöker gå i vinst, utan bara utveckla och betala sina anställda. Ett så kallat cooperativ eller vad det heter. Finns exempel på sådana bolag i andra brancher. Bildat av folket, för folket. All vinst går till kunderna. I form av sänkta priser kanske?

På den gamla goda tiden fick man grymt kort (för dagen) för 1000 spänn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Allting handlar ju om att göra så stor vinst som möjligt.
De kan ha ett kort som är 10 gånger snabbare än 8800ultra. Tror ni de skulle släppa det?
När de vet att de kan släppa 20 olika kort som är billigare att tillverka emellan och tjäna jävla massa pengar på det.

Det borde komma en datortillverkare som inte försöker gå i vinst, utan bara utveckla och betala sina anställda. Ett så kallat cooperativ eller vad det heter. Finns exempel på sådana bolag i andra brancher. Bildat av folket, för folket. All vinst går till kunderna. I form av sänkta priser kanske?

På den gamla goda tiden fick man grymt kort (för dagen) för 1000 spänn.

Den typen av företag funkar utmärkt i vissa situationer. Till exempel kan man driva en gruva på det sättet, eller en såg.

Men det funkar inte när det kommer till datorhårdvara. Skälet är att den typen av företag inte funkar alls när det kommer till att ta risker, och risker är allt inom datorbranchen. Ett grafikkort kostar inte mycket att tillverka, men utvecklingen kostar massor, och innan man börjar utvecklingen så går det inte att veta om det kommer ge ett kort med bra prestanda.

Om ett kooperativ äger en gruva så behöver man i princip inte göra ett dugg annat än att se till att utrustningen fungerar. Men ett kooperativ kommer aldrig lyckas göra prospektering, det är det som är problemet. Ett kooperativ anstränger sig bara för att gynna de lokala arbetarna, när marknaden vänder, när gruvan sinar, då läggs det helt enkelt ner istället för att ändra inriktning eller läge.

Men sen din åsikt att priserna är för höga: Varför måste du ha det bästa kortet som finns? För 10 år sedan fick man säkert riktigt bra grejer för 1000 kr, men idag får du ju ett ännu bätte kort för 1000. Varför är det ett problem för dig att du kan få ett ytterligare lite bättre kort för 3000 kr? Det finns ett behov på marknaden att få lite bättre kort för mycket mer pengar. På vilket sätt hindrar det dig från att köpa de lite billigare korten?

Och tror du att detta skulle lösas av kooperativ? Skulle de ingenjörer som gör utvecklingen vilja jobba gratis då?

Permalänk
Medlem

Grattis till Nvidia.. Jag är en äkta fanboy när det handlar om GPU och det är Nvidia som jag väljer och har gjort sedan de släppte Riva128zx AGP=) det var tider de (3D accelerator och allting på ett kort och slippa Voodooooooo)hehe

Hoppas ändå att ATi ska ta igen sig så det blir lite fajt om prestanda och priser.. skulle gärna vilja ha ner priset lite på 8800GTX så man kan köpa ett till=).. lite overkill kanske men det hade varit galet

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
mmmmhh och så kommer det nya drivisar med ännubättre prestanda snart!

Har hört det där ganska länge nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Känns som att Nvidia har tagit över sedan pci-e blev standard. 9800pro piskade ju allt på sin tid.

Det är ju sant faktiskt. Dom tar % efter procent och det handlar inte om att ATi korten presterar sämre för det har dom inte gjort dom senaste generationerna innan G80 utan det är tackvare deras sena lanseringar det handlar om tror jag. Otroligt dåligt av ATi. Men jag börjar bli siggig på Nvidia för deras usla drivrutiner på senare dar. Dom brukar alltid fungera smärtfritt men ej numera. Men coh andra sidan så fungerar dom bättre än Atis så man kanske ska vara glad ändå?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Re: Re: Re: Nvidia visar upp rekordkvartal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Hade du läst nyheten ordentligt så hade du även sett att nettoinkomsten var drygt 170 miljoner dollar för detta kvartal, mer än dubbelt upp för motsvarande tid förra året. Detta tyder på kostnaderna i stort har minskat sedan förra året lite grand.

Är inte riktigt säker men översättningen av net income är väl nettovinst inte nettoinkomst? Nettoinkomst änvänder man väl främst för privatpersoner/anställda, det man får över från lön efter avdrag av skatt och soc? Om man använder nettoinkomst i det här sammanhanget borde det vara intäkter minus skatt. Men det är nog vinsten man pratar om

Så jag tror artikelförfattaren översatt det lite fel, net income borde vara nettovinst inte nettoinkomst.

Ngn mer bevandrad bland dessa definitioner här på forumet som kan klargöra läget?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Son där Vinst och de kan inte fixa vettigare Drivrutiner till sina Grafikkorten.Beta hela Tiden,Folk skulle gnälla mycket mera,och för allen inte köpa mera son där shit.Också jag tjänna mig lurat av de.Mvh..........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Ibland häpnar man nästan över hur mycket värde folk kan lägga i framtida drivare som lösning på halvtafflig hårdvara. Snart lär jag helt objektivt kunna svara på hur 2900XT presterar, men jag kan ju redan idag säga att vad jag har sett på burkar som jag byggt åt andra inte har imponerat. Varken i XP eller Vista. AMD/ATi presterar idag inte särskilt bra i spel, och inga drivare i världen lär kunna hjälpa dem upp till en tätposition. AMD själva är medvetna om det, men det verkar ha undgått fansen helt och hållet.
Däremot måste jag säga att mina erfarenheter av 8800-seriens prestanda i XP har varit odelat positivt, och Vista har fungerat klart OK sedan i april eller så. Inte en enda gång har jag ångrat köpen av mitt första GTX-kort. Det andra kortet var mest ett impulsköp, och gav kanske inte så mycket som man hade kunnat hoppas på. SLI har alltid haft sina för och nackdelar. Kudos till Nvidia för deras 8800-serie. Personligen anser jag att det är bästa kortet sedan 9700Pro.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag köper varannat ja hittils så har jag haft ati - nvidia och nu ati igen med ett 9600xt till min old agp

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Kudos till Nvidia för deras 8800-serie. Personligen anser jag att det är bästa kortet sedan 9700Pro.

Håller med. Jävlar vad man spelade med 9700PRO:D Så lycklig jag var när jag köpte det. Fast hm, jag tror den bästa tiden var nog Geforce 256 och sedan 9700PRO och nu 8800GTX.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Jag köper varannat ja hittils så har jag haft ati - nvidia och nu ati igen med ett 9600xt till min old agp

Hehe när du har ett 6600GT så finns det nanografikprocessorer. Hehe sorry men jag kunde inte låta bli.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Allting handlar ju om att göra så stor vinst som möjligt.
De kan ha ett kort som är 10 gånger snabbare än 8800ultra. Tror ni de skulle släppa det?
När de vet att de kan släppa 20 olika kort som är billigare att tillverka emellan och tjäna jävla massa pengar på det.

Funkar inte riktigt så ...
Allt handlar om att göra så mycket vinst som möjligt ja. Hade Nvidia idag haft ett så mycket bättre kort så skulle de enligt företagsstrategins alla regler lanserat det för att underminera ATIs position ytterligare. Detta leder till att man tar oerhörda marknadsandelar och sårar ATIs rykte väsentligt vilket skulle försätta ATI i en mycket svår position som kan ta tid att komma upp ur.

Din logik fungerar när båda bolagen kan lansera nya produkter jämsides men bör inte anammas när man har ett övertag. Då ska man till och med överväga sälja vissa produkter till tillverkningskostnad för att försätta konkurrerande bolag i svåra situationer.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

nVidia - the way its meant to play

Tacka fan för att de har ett bnra kvartal/halvår när konkurrenteren hela tiden kommer med förseningar och sen släpper halvtaskiga kort som inte presterar vad de har utlovat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
mmmmhh och så kommer det nya drivisar med ännubättre prestanda snart!

Hur längesedan hörde man inte det första gången och inga markanta förbättringar än..

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Hur längesedan hörde man inte det första gången och inga markanta förbättringar än..

Och hur mycket rumpa skulle inte ATI:s "nya" kort sparka... Ja vi ser ju resultatet Det skulle vara intressant att se ATI/AMD:s motsvarande siffror för samma kvartal/halvår.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Spekulativt: nästa kvartal kommer det gå bra för AMD Ati istället. Jag har planerat att köpa 2 st HD2xxx och det är säkert många fler som tänker samma tanke. Blir så då moderkortet stödjer Crossfire och för att de nya HD-korten ser riktigt prisvärda ut.

Permalänk

Det hade varit kul att få veta hur det har gått för ATI under motsvarande period, ingen som har koll på detta kanske?

Visa signatur

-_-

Permalänk

Någon förvånad?! Inte jag.
nVidia har en solid produkt-linje, och de har en väldigt skicklig PR och försäljnings team som är framför allt strategisk. Denna mix är parfekt för stora vinster och för att konkurera ut sin motståndare.

Jag kan lova att detta är inte nVidias sista kvartalrekord. nVidia har GPU markaden i sin ficka sedan början av året. ATI får skärpa sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Spekulativt: nästa kvartal kommer det gå bra för AMD Ati istället. Jag har planerat att köpa 2 st HD2xxx och det är säkert många fler som tänker samma tanke. Blir så då moderkortet stödjer Crossfire och för att de nya HD-korten ser riktigt prisvärda ut.

Kommer inte gå bra för ATI. Detta är en X1800XT om igen. Nästa kvartal kommer ATI ha en marginel vinst. Det ända som ATI kanske får en märkbar plus på markadsandelar. Men det tvivlar jag personligen på.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kommer inte gå bra för ATI. Detta är en X1800XT om igen. Nästa kvartal kommer ATI ha en marginel vinst. Det ända som ATI kanske får en märkbar plus på markadsandelar. Men det tvivlar jag personligen på.

Håller med, det krävs mer än ett år för en aktör att ta igen sina marginaler när det har gått så dåligt för dom. ATi ligger bra efter tyvärr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.