Tagan släpper nätaggregat på 1300 watt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Att kritisera allt som stör naturen borde sitta inne långt i vårat dna sålänge vi alla lever hoppas jag.. Det om något är verkligen värt att kritisera här i världen enligt mig.. Det enda på denna värld som verkligen berör oss alla..

Lekte lite med extreme outervisions effekträknare (http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) och enligt den går det visst ganska lätt att komma över 1300W om man kör exempelvis XQ6850 klockad, gf8800ultra i SLI, 3 SATA-diskar, 2 DDR3 ramstickor, ledfläktar, baykontrollers, pcikort, cold catodes, usb/firewire-enheter och massa annat trams som många har i sina burkar. Den överdriver förvisso en del men ändå.. det ger en ett hum.. Det är ju ganska tydligt att det är grafikkorten som slukar.. men även CPU'n tydligen, om man klockar den till 4ghz med 1.5V Kanske ganska överdrivet hög spänning jag vet inte, har aldrig haft en C2E

Jo, sidan måste vara sponsrad av nätaggs försäljare. Mitt system använder enligt sidan 534W vilket är löjligt.
Körde datorn med ett 350W FSP innan jag uppgraderade. Visst, det var nog i det lägsta laget.
Men att det fungerarade visar bara hur överdrivet ett 1300w skulle vara för gemene man.

Permalänk
Avstängd

Visst men vi pratar nätagg, inte bilar eller vad man nu vill. Det givna felet är ju inte om du skulle råka nyttja ett 1300w nätagg när du dammsuger, micrar eller spel utan, som alla här nästan indirekt har kommit fram till, utan att har du en dator som faktiskt kan dra 1300w. Som många hävdar så kan en normal dator inte dra mer än 400w ca som mest. I det här fallet så pratar vi enbart om headroom. I grund och botten kan man köpa dubbla sådana och hosta in dem i ett CM Stacker och sedan köra världens mest strömsnåla dator med dem. Den drar inte mer ström för det.

Oavsett en ytterst marginell lägre effektivitet så är det synd att se att folk här tror att en sådan här produkt skulle bidra till mer miljöförstöring än ett nätagg på 400w.

Permalänk
Medlem

Att tramsa om att en dator på 1000W skulle bidra mycket till elförbrukning/miljöförstöring är löjligt.
En vanlig spis ligger på 5000-6000W på fyra plattor...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Oavsett en ytterst marginell lägre effektivitet så är det synd att se att folk här tror att en sådan här produkt skulle bidra till mer miljöförstöring än ett nätagg på 400w.

Kör man på 30-40% av maxeffekten så trodde i alla fall jag att effektiviteten var rätt kass för de flesta nätagg. Jag kan tänka mig att det är ännu värre på sådana som är gjorda för att kunna leverera hög maxeffekt.

Tillverkningen lär vara tyngre för miljön för detta nätagg än ett 400W nätagg.

Men visst har du en poäng. Men det klagas väl minst lika mycket på att detta nätagg är onödigt jusst pga. att folk inte kommer utnyttja mer än vad ett 400W nätagg klarar av i de flesta fallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Att tramsa om att en dator på 1000W skulle bidra mycket till elförbrukning/miljöförstöring är löjligt.
En vanlig spis ligger på 5000-6000W på fyra plattor...

Hur många har på 4 stycken plattor på högsta effekt dygnet runt?
Du kanske använder motsvarande 1 kilowatt i en timme om dagen i snitt (antagligen mindre). Vilket motsvarar 3 timmar för en dator som drar lite drygt 300W på nätsidan (antagligen rätt normalt).

Om vi antar att detta nätagg ska sitta i entusiastburkar/servrar är den nog på kanske 10 timmar om dagen eller antagligen mer. Om den sen drar 1000W så blir spisanvändningen försumbar i jämförelse

Sen är det en skillnad på behov. Du behöver mycket kraft i en spis för att du ska kunna laga mat på den vettigt. En dator behöver inte dra 1000 W.

Permalänk
Medlem

500W eller 1000W i en dator jämfört med allt som är på (element, spis, kylskåp etc) är försumbart i jämförelse.

Förstår inte uppståndelsen kring 1300W agg till att börja med.
Det har funnits 1600W agg ett bra tag.
http://www.3dgameman.com/content/view/9626/103/

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kör man på 30-40% av maxeffekten så trodde i alla fall jag att effektiviteten var rätt kass för de flesta nätagg. Jag kan tänka mig att det är ännu värre på sådana som är gjorda för att kunna leverera hög maxeffekt.

Effektiviteten på mitt Enermax Galaxy DXX 1KW börjar vid 77% har jag för mig och går sen upp en bit över 80% i tyngre laster så att ett kraftigare nätagg automatiskt drar mer ström vid samma W som ett mindre agg det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, men sen handlar det ju om kvalitet med, ett mindre agg av lite sämre kvalitet skulle nog kunna dra mer ström än mitt agg vid samma W.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Det har funnits 1600W agg ett bra tag.
http://www.3dgameman.com/content/view/9626/103/

Rodney Reynolds FTW!!

EDIT2: fasen vad billigt det 1600W agget var mot mitt, $299.99 mot $339.95

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett lådor med plats för dubbla agg samt med kopplingsdon så man kan parallelkoppla aggen... tror att 2st 400w fortron source agg driver det mesta i dator väg...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hade hellre sett lådor med plats för dubbla agg samt med kopplingsdon så man kan parallelkoppla aggen... tror att 2st 400w fortron source agg driver det mesta i dator väg...

Har du inte sett Antecs P190 chassi?

Visa signatur

Apple MacBook Air 13", 2.13GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM, 256 GB flashminne, NVIDIA GeForce 320M Graphics

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Att tramsa om att en dator på 1000W skulle bidra mycket till elförbrukning/miljöförstöring är löjligt.
En vanlig spis ligger på 5000-6000W på fyra plattor...

en vanlig spis står inte på och värmer hela dagarna. Det finns dessutom säkerligen bra mycket fler datorer än det finns spisar här på jorden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steenberger
Har du inte sett Antecs P190 chassi?

Det säljs utan nätagg med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Hahaha den där skulle kunna driva våran kupevärmare till bilen på maxeffekt (1200watt) Nu det är vad jag kallar FTW!!

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk

Ja har absolut inte läst hela tråden och kommer därför lägga ett inlägg som alla andras.

Ska bara börja med att säga onödigt! Väldigt onödigt.

Jag kan inte förstå varför nätaggstillverkarna släpper dessa nätaggsmonster, antagligen tror dom att folk är dumma eller att dom har gott om pengar som dom gärna vill lägga ut på nätaggregat. Jag tycker att jag ser fler och fler sånna här nätagg. Alla märken vill ha ett finger med i spelet, Tagan, OCZ, Thermaltake unt so wiete. Men varför inte sattsa på det som är viktigt? Varför envisas dom med att försöka vara störst och bäst när dom kan jobba på aggets livslängd, ljudnivå, stabila spänningar och försöka sälja dom till ett billigare pris.

Det var vad jag ville ha sagt, MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Fy fasen va dom måste skämmas på Tagan nu! Dom har släppt ett nätagg på 1300w utan att fråga dom coola grabbarna på sweC om man behöver ett sånt eller inte....

Permalänk
Medlem
Citat:

…Desutom är företagen i dag väldigt duktiga på att göra korrekta marknadsundersökningar…

Med andra ord...

1: medvetna om att små grabbar vill ha stor e-penis!

2: medvetna om att allt för många saknar kunskap!

3: Punkt 1 är helt ok så länge punkt 2 är med i bagaget, men då skulle skiten inte sälja antar jag.

Summering:

Jag ger inte mycket för deras sk marknadsundersökningar, jag ser endast tillverkare som sprider misinformation om effekt krav som inte har någon verklighets förankring, samt som visare en arrogans gentemot sin kundkrets som borde vara straffbar!

Jag börjar helt enkelt att tröttna.

Permalänk
Medlem

Hur är belastningen på miljön för tillverkning av prylar. Tar man med det i beräkningarna när man säger att sådana här prylar är miljöovänliga? Den som köpte ett endast tillräckligt nätagg till sin dator runt 2004 och ska uppgradera idag måste köpa nytt agg igen. De som köpte overkill kan fortsätta använda det gamla.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
De som köpte overkill kan fortsätta använda det gamla.

Japp, men de som köpte overkill kommer köpa nytt overkill förstås. Inte sitter man på ett gammalt nätagg i nästa skrytbygge inte.

Och vad ska de göra med den gamla datorn? Jag slänger då inte mina gamla datorer, särskilt inte de som jag precis "förbrukat" som deskto-maskin.

Permalänk
Avstängd
Citat:

2: medvetna om att allt för många saknar kunskap!

Det är precis därför företag som OnOff, Siba m.fl existerar till viss del, det är därför de som renoverar badrum åt folk kan ta över 100 000kr i betalt för fem dagars arbete osv osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Med andra ord...

1: medvetna om att små grabbar vill ha stor e-penis!

2: medvetna om att allt för många saknar kunskap!

3: Punkt 1 är helt ok så länge punkt 2 är med i bagaget, men då skulle skiten inte sälja antar jag.

/här var'e saxen/

[sarkasm]Jag har både ett 1-kilowatts nätagg från enermax och ett 8800Ultra, min e-penis e större än din[/sarkasm]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Japp, men de som köpte overkill kommer köpa nytt overkill förstås. Inte sitter man på ett gammalt nätagg i nästa skrytbygge inte.

Och vad ska de göra med den gamla datorn? Jag slänger då inte mina gamla datorer, särskilt inte de som jag precis "förbrukat" som deskto-maskin.

Jag tänker iaf använda mitt agg sålänge det lever och räcker till (vilket jag misstänker är ett bra tag till)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/