Microsoft släpper uppgraderingar till Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Nu är ju en åsikt per definition subjektiv och behöver således inte valideras på ett annat sätt än att någon yttrar den.

... och ingen inklusive mig har krävt att någon validering görs. Däremot förblir de flesta kommentarerna i den här tråden inte mer än just subjektiva åsikter. Inget fel i det, men å andra sidan förvånar det mig att det inte finns så mycket mer att säga om Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint EastwoodJag skulle vilja mynta mitt egna (mer upplysta):

"allt minne köpt vilket DU inte har nytta av (tvärtom), innebär bortkastade pengar"

Upplysta?

På dig låter det som att du investerar i 256MB och drar in Windows XP, för att det ligger ungefär där i "ren" minnesanvändning. Ja, hur gör du då när du vill starta minnesintensiva applikationer såsom CAD-, media- eller bildredigeringsapplikationer? Du måste ha mer RAM-minne. Och hur du än vrider eller vänder på det kommer du då i Windows XP har "överflödigt" RAM-minne i idle.
Jag anser att det är bättre att sitta med 2GB RAM och låta ett OS uppta större delen av RAM-minnet i idle, för att helt enkelt snabba upp det allmänna dekstopanvändandet; uppstart av applikationer etc. Iom att Windows Vista nyttjar SuperFetch undviker man onödiga flaskhalsar.

Exakt varför skulle det vara dåligt vid vanligt användande; sett ur persektivet Windows XP vs. Windows Vista? Undvik miljö- och värmeaspekter.

"Windows Vista’s SuperFetch is a memory management program that actively monitors the user behavior and pre-loads frequently used programs to un-used memory. Thus when you need a program, it will be loaded very quickly than in XP based based systems.

Another specialty is that this allows other routine programs such as defragmenter and Windows defender to run when you are not actively using your computer.

Thus by utilizing most of the available memory, your system would be better responsive and faster in loading programs."
-- http://www.vistasense.org/2007/03/22/windows-vista-superfetch... (mfl.)

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

RAM är så billigt idag så jag har helt enkelt slutat rekommendera datorer (eller rekommenderat att köpa mer ram till dem) under 2 gb.

2 GB är minimum idag, oavsett OS, oavsett dator. Även bärbara.
Anser jag.

(ok, kanske inte datorer med ett specifikt syfte (typ servern i garderoben))

Köpte 2 GB ram till min bärbara (2x1024) för 900 kr inklusive frakt, hade blivigt billigare om jag inte tappat bort min studentrabatt.

Men "mycket" RAM är förstås ingen ursäkt till ett resursslösande OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Jag är inte en av de många som hackar ner på Vista, det verkar vara ett otroligt välskapt operativsystem med många nya inovativa funktioner; bl.a den nya sökfunktionen som jag hört mycket bra om.

Det är mycket jag ogillar i Vista och sökfunktionen tar nog priset!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk

Sökfunktionen och UAC är ju fruktansvärt jobbiga med Vista. Men de går ju båda att ta bort väldigt enkelt så varför klaga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Sökfunktionen och UAC är ju fruktansvärt jobbiga med Vista. Men de går ju båda att ta bort väldigt enkelt så varför klaga?

UAC lyckades jag få bort, men hur åtgärdar man sökfunktionen?

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Hur kan man klaga på sökfunktionen egentligen?

Den är kanske inte så jättesmidig att arbeta med men den är ju snabb (visst, tack vara indexerad data men det är en självklarhet 2007). Till skillnad från XPs som är urusel på precis allting. Helt värdelös är den.

Visst förstår jag om folk inte gillar sökfunktionen i Vista, men jag har svårt för att förstå hur någon kan tycka att den i XP är på något sätt bättre.

Finns en port av Update32 till windows och jag tror även den fungerar bra i Vista. Det är ett alternativ som jag i alla fall föredrar i XP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur kan man klaga på sökfunktionen egentligen?

Den är kanske inte så jättesmidig att arbeta med men den är ju snabb (visst, tack vara indexerad data men det är en självklarhet 2007). Till skillnad från XPs som är urusel på precis allting. Helt värdelös är den.

Visst förstår jag om folk inte gillar sökfunktionen i Vista, men jag har svårt för att förstå hur någon kan tycka att den i XP är på något sätt bättre.

Finns en port av Update32 till windows och jag tror även den fungerar bra i Vista. Det är ett alternativ som jag i alla fall föredrar i XP.

Anledningen att jag inte gillar sökfuntionen är att jag måste ändra på i stort sett alla inställningar för att kunna söka efter det jag vill. Sen går det inte att spara ändringarna, så jag blir tvungen att göra om ändringarna vid varje sökning. I XP kunde man iaf välja avancerad sökning och ställa in att det skulle vara standard.

Jag använder iofs inte sökfunktionen så ofta, men de få gånger jag behöver den blir jag riktigt förbannad!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint