Permalänk

Dispyt på jobbet.. Hur mycket kylpasta?

Ahkej...

X-perter på hårdvara unite..

Hur mycket "kylpasta" skall man egentligen ha mellan processor och fläkt.

Jag vet det kan vara svårt att beskriva men ändå..

Jag själv hävdar att man skall ha strax under en millimeter i lager...

kollegan hävdar man skall lägga på och "skrapa rent" och att detta skall räcka... (Då i mina ögon ser det mest ut som att man skiter ner metallen... )

Skulle vilja ha lite allmäna opinions om vad det egentligen är som rockar bäst.. för mycket? För lite? vad är lagom helt enkelt?

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min mening och erfarenhet (har byggt ett hundratal burkar åt kompisar och på jobb) så har din kollega rätt. Kylpastan ska bara fylla ut ojämnheter i ytorna på fläns och CPU så man lägger på ett tunt lager på bägge och skrapar bort överflödet mha kreditkort eller annat man har till hands.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om man tar loss kylaren från en Athlon64-processor, och det är en sådan kylare som har kylpasta, ska man då lägga på mer kylpasta innan man monterar tillbaka kylaren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dmesg
Om man tar loss kylaren från en Athlon64-processor, och det är en sådan kylare som har kylpasta, ska man då lägga på mer kylpasta innan man monterar tillbaka kylaren?

Du måste göra rent kylaren och cpu'n först, dvs ta bort den gammla pastan.
Detta görs lämpligtvis med T-röd, acceton, kemisk ren sprit eller dylikt.

Sen läggre du på ny pasta. Själv brukar jag lägga en LITEN klick på mitten av cpu'n och monterar sedan kylaren

Permalänk
Medlem

I manualer och på andra ställen står det att man ska lägga en liten klick i mitten sen montera kylaren så smetas pastan ut. Funkar detta bra eller är det bättre att dra ut med kreditkort så pastan täcker hela flänsen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiTroxX
I manualer och på andra ställen står det att man ska lägga en liten klick i mitten sen montera kylaren så smetas pastan ut. Funkar detta bra eller är det bättre att dra ut med kreditkort så pastan täcker hela flänsen?

Tryck ut ett "riskorn" kylpasta i mitten på CPU/HTS och montera flänsen. Enkelt och fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Tryck ut ett "riskorn" kylpasta i mitten på CPU/HTS och montera flänsen. Enkelt och fungerar utmärkt.

Men när jag har gjort det så har jag, för att se hur mycket pastan spridit sig, lagt märke till att det nästan alltid blir som ungefär en femkrona o omkrets mitt på CPU:n, gör det inget att tex hörnen inte får kylpasta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men när jag har gjort det så har jag, för att se hur mycket pastan spridit sig, lagt märke till att det nästan alltid blir som ungefär en femkrona o omkrets mitt på CPU:n, gör det inget att tex hörnen inte får kylpasta?

Kärnan/kärnorna ligger ju centrerad(e), så det behöver inte vara kylpasta över hela heatspreadern.

Permalänk
Medlem

Jaha, där ser man, trodde att hela skulle ha kylpasta på sig. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Det där klarade upp en del. Tack för svaret kanel. Så klicken ska vara så liten som möjligt altså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Du måste göra rent kylaren och cpu'n först, dvs ta bort den gammla pastan.
Detta görs lämpligtvis med T-röd, acceton, kemisk ren sprit eller dylikt.

Sen läggre du på ny pasta. Själv brukar jag lägga en LITEN klick på mitten av cpu'n och monterar sedan kylaren

Själv har jag aldrig bytt kylpasta på det sättet och undrar litet utförligare hur det går till. Ska man alltså bara plocka bort kylaren, ta litet t-röd på en trasa och "gnugga" bort kylpastan? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Själv har jag aldrig bytt kylpasta på det sättet och undrar litet utförligare hur det går till. Ska man alltså bara plocka bort kylaren, ta litet t-röd på en trasa och "gnugga" bort kylpastan? Eller är jag helt ute och cyklar?

Helt rätt, Tvätta ren Kylare och Cpu med tex T-röd så att du inte har några spår av den gamla pastan kvar.

Permalänk

Fasen.. där ser man?.. MEn skall man då kanske ta kylpasta på Både processor och fläkt för att spackla ämn yta och "sedan" foga samman?.. det borde bäl bli bäst jämnhet då eller?

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

Jag har alltid tagit bort (eventuell) orginal pasta med t-röd, knuggat ordentligt så att gått bort, smetat ut lite pasta på CPUn och med ett gammalt bibliotekskort (man är ju inte bokmal utan datanörd, vem behöver bibliotekskort när det finns datorer ) och smetat ut pasta så jämt och tunt det bara går över HELA CPUn.

Och nu kommer folk o säger att de inte behövs "i hörnen", men det kan ju inte skada? eller hur?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Och nu kommer folk o säger att de inte behövs "i hörnen", men det kan ju inte skada? eller hur?

Nej, det gör det ju inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Jag har alltid tagit bort (eventuell) orginal pasta med t-röd, knuggat ordentligt så att gått bort, smetat ut lite pasta på CPUn och med ett gammalt bibliotekskort (man är ju inte bokmal utan datanörd, vem behöver bibliotekskort när det finns datorer ) och smetat ut pasta så jämt och tunt det bara går över HELA CPUn.

Och nu kommer folk o säger att de inte behövs "i hörnen", men det kan ju inte skada? eller hur?

Brukar variera lite hur jag gör, har kört både "riskorn i mitten" och utsmetat och märker ingen större skillnad. Har hört de som argumenterar att man kan få små luftbubblor som fångas mellan kylare och cpu om man smetar ut kylpastan först, men har som sagt inte märkt någon skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

hmm, ngn annan som vill dela med sig av sina erfaranheter? Någon som märkt någon faktiskt skillnad=?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
hmm, ngn annan som vill dela med sig av sina erfaranheter? Någon som märkt någon faktiskt skillnad=?

Skillnaden är att det blir enklare att bara trycka ut kylpasta i mitten, än att bre ut den över hela heatspreadern. Den resulterande temperaturskillnaden lär inte vara stor.

Permalänk
Avstängd

Bara för att de togs upp så vart ja nyfiken och testade på min server.
Den drivs av en Pentium4 640.
Med pasta av märket AS 5 och en CM Silencer 7 Pro kylare samt 24 grader i omgivningen.

En klick i mitten (riskorn) som kylaren jämnade ut: 38 idle och 46 load.
En klick som blev strykt med ett plastkort: 39 idle och 46 load

Detta testades under 2 dagar med ca 1 dag för varje metod.

I min mening är de helt meningslöst att sitta och smeta ut pastan. De är bara merjobb.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid lagt en smal remsa på heatspreadern och smetat ut det till det tunnast möjliga lagret. Får lite av en kicka att applicera det "perfekta lagret".
Iofs så behöver man inte vara pedant heller, för att skillnaden blir ändå minimal. Det viktigaste är ju att man får ett lager som täpper till eventuella glipor.
För tillfället så kör jag med tidigare använd pasta (as5), då jag för tillfället saknade material att rengöra. Tempen är typ samma ändå, även fast jag bytte cpu och testkörde för att sedan byta tillbaka utan att rengöra och byta pasta. Kan inte ange exakt hur tempen påverkades då jag moddade och bytte fläktar vid samma tillfälle.

Ni som "lägger en klick i mitten": Även fast kärnan (eller kärnorna) är placerad under mitten av heatspreadern så måste det ju ändå vara bättre att få pasta över hela ytan, då det annars kanske glipar ut mot kanterna. Har jag fel eller?
Som sagt, man behöver inte vara pedant, men vi snackar ju om den optimala appliceringen av kylpasta.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är inte så noga, ta en lagom klick på processorn och sätt på flänsen så är det klart. Inga processorer har blottade cores nu så det är ingen större fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
hmm, ngn annan som vill dela med sig av sina erfaranheter? Någon som märkt någon faktiskt skillnad=?

Om man lägger på för mkt kan temperaturen öka ganska mkt och då är det lätt att märka, men jag har även märkt skillnader med olika applicerings sätt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |