Nytt P35-moderkort från MSI

Permalänk
Medlem

Köpte två par nya strumpor idag, det ena paret var baby-blå och det andra var tjejigt rosa.

Killarna på MSI som designade kortet kanske tänkte på sina blåa och rosa strumpor när dom skulle välja färg på minnessocklarna ?

Tror jag ska köpa det där kortet, både gulliga färger och en liten berg-och-dalbana på samma bräda = givet val för nästkommande datorbygge.

(för dom som inte redan fattat det så har jag inte köpt några strumpor idag och jag gillar inte MSI )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Inte sedan socket 939 tiden har MSI gjort bra överklockningsbara entusiast moderkort. Oh how the mighty have fallen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

berg- och dalbanan är som tur är borta på det uppkommande X38-kortet, men rosa slottar finns det ... stöd för både DDR2 och DDR3 verkar däremot fin-fint. Det ger lite handlingsfrihet i valet av minne.

edit. GAAAH! "Circu-pipe Liquid" under design står det, så det blir kanske en lika ful/ännu fulare kylare. Den ser ut som ett missbildat sugrör, det enda som kan väga upp den saken skulle vara om den ger låga temps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Äger själv ett MSI 35 Platinum med dessa 'missbildade sugrör' till kylning, som jag kan meddela fungerar ypperligt bra.

Tycker personligen det är en kul grej bara, och det är väl inte precis så att man skulle se berg-och-dalbanan om man tittade rakt in i datorlådan?

Visst, mitt moderkort använder sig inte utav de rosa DDR3-DIMM'en, men att trycka ner MSI's kreationer i skiten tycker jag är lite väl att ta i. Dessutom, att baka in en krets från Creative är väl bara till det bättre, då de vanliga inbyggda ljud-kretsarna inte direkt skryter med sin kvalitét.

Entusiast-moderkort eller inte, välj sjäv.

Och som grädden på moset, har jag skickat efter ett MSI P6N Diamond för vidare byggen. Sug på den, MSI-haters. >:3

Permalänk
Medlem

Rätt, på dem bara Nä, jag är ingen MSI-hater, tvärtom. Därför jag reagerar. Som jag sa, kyler sugrören bra skulle jag definitivt stå ut med dem. Jag gillar ändå inte plexiglas.

Angående Creative-kretsen så är det ju ett nedbantat "Extreme Audio" egentligen dvs utan DSP = i stort sett samma som onboard-ljud. Det är nog bättre än de äldre onboard-ALC650/850, men en modernare Realtek som ALC888 lär nog vara minst lika bra, så det är bara en marketing-ploj tyvärr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Bergochdalbanehatpipsen är designad enbart för ögonen. Mosfetarna mot i/o-portarna har ordentlig kylning, medans de ovanför cpu-sockeln helt saknar kylning, och kylflänsen mellan minne och cpu kyler en liten yta av moderkortet. Med andra ord en total avsaknad av strategi för vilka komponenter som skall kylas.

Oj oj oj. Jag antar att du designar mönsterkort till vardags eftersom du verkar ha en sådan expertis på komponentnivå och hur man ska dra kylning på ytmonterade komponenter? Du vet att det finns olika specade MOSFET-komponenter? Alla behöver inte kylning. Handlar det sedan om komponenter på signalnivå som inte drar någon ström att tala på.. ja då behövs inte heller en rigorös kylning.

Berg-och dalbanan som du menar är enbart där som ögongodis har en funktion. Dels sitter det flänsar på rören, dels sticker de upp för att låta mer luft passera och öka kylförmågan. Så att det bara är ögongodis... nja... jag vet inte det jag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Rätt, på dem bara Nä, jag är ingen MSI-hater, tvärtom. Därför jag reagerar. Som jag sa, kyler sugrören bra skulle jag definitivt stå ut med dem. Jag gillar ändå inte plexiglas.

Angående Creative-kretsen så är det ju ett nedbantat "Extreme Audio" egentligen dvs utan DSP = i stort sett samma som onboard-ljud. Det är nog bättre än de äldre onboard-ALC650/850, men en modernare Realtek som ALC888 lär nog vara minst lika bra, så det är bara en marketing-ploj tyvärr.

Sant, sant.

Antar att jag efter många års användande av Creative's produkter lett till att jag förlitar mig lite för mycket på dem. ^^

Ska väl dock tilläggas att min personlig erfarenhet utav onboard-ljud inte är den bästa. Jag hoppas på att inte bli besviken på mitt kommande moderkort. :3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Creative kan inte ens göra drivrutiner.

Tyvärr så sant som det var sagt. Sitter med X-Fi och ljudet laggar med Vista.
Har aldrig varit med om laggande ljud någonsin innan, inte ens med 386:an.

Sorry för OT

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Tyvärr så sant som det var sagt. Sitter med X-Fi och ljudet laggar med Vista.
Har aldrig varit med om laggande ljud någonsin innan, inte ens med 386:an.

Sorry för OT

Släng in en XP-drivrutin för Vista så blir allt frid och fröjd. :3

Permalänk
Medlem
Citat:

Släng in en XP-drivrutin för Vista så blir allt frid och fröjd. :3

Troligen fungerar det inte vidare bra. Det gick på Vista-betorna, tom mycket bra. Men från RTM och framåt verkar inte Vista köpa mycket av andra drivrutiner än de rätta öht. Särskilt inte ljuddrivrutiner, även om de skulle gå att installera brukar de bugga ur ordentligt. Det beror på att Vista har en helt annan ljudstack än XP och dessutom inte tillåter vad som helst i ljudväg(DRM).

Vista-drivrutinerna är nog så bra som det går att få för tillfället under Vista, dessbättre fungerar Vistas X-Fi-drivrutiner klockrent med mitt Audigy(!!!) under Vista. Så det verkar vara tur att jag inte har X-Fi
(ett rätt bra bevis på att det inte skiljer _så_ mycket mellan X-Fi och Audigy i grundfunktionerna, när X-Fi drivarna fungerar - man måste trixa litet med installationsfilerna, men fungerar gör det).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Troligen fungerar det inte vidare bra. Det gick på Vista-betorna, tom mycket bra. Men från RTM och framåt verkar inte Vista köpa mycket av andra drivrutiner än de rätta öht. Särskilt inte ljuddrivrutiner, även om de skulle gå att installera brukar de bugga ur ordentligt. Det beror på att Vista har en helt annan ljudstack än XP och dessutom inte tillåter vad som helst i ljudväg(DRM).

Vista-drivrutinerna är nog så bra som det går att få för tillfället under Vista, dessbättre fungerar Vistas X-Fi-drivrutiner klockrent med mitt Audigy(!!!) under Vista. Så det verkar vara tur att jag inte har X-Fi
(ett rätt bra bevis på att det inte skiljer _så_ mycket mellan X-Fi och Audigy i grundfunktionerna, när X-Fi drivarna fungerar - man måste trixa litet med installationsfilerna, men fungerar gör det).

Har själv ett X-Fi ExtremeMusic, där Vista-drivrutinen inte orkade med trycket. Efter att ha slängt nämd drivrutin och installerat senaste drivrutinen för XP fungerade ljudet perfekt. Dvs., inget lagg, inget missljud. :3

Fungerade för mig. But who knows, maybe I was lucky.

Permalänk
Medlem

tack både the squonk och raekan för OT-svar

skall testa med att försöka få in XP-drivisar lite senare, kan ju inte gå mer än åt skogen. sitter med både XP och Vista på burken, och har XP igång just nu. går det åt fanders så är det ju bara att lägga tillbaka dom laggande drivisarna igen

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad det inte nåt av MSI's moderkort som började brinna när man försökte överklocka en Quad-core? Eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Vad det inte nåt av MSI's moderkort som började brinna när man försökte överklocka en Quad-core? Eller minns jag fel?

Hehe jo det var det, 2 st tom. vill jag minnas

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|