Processorkylning med elektricitet och jonvindar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det inte rätt ointressant att tala om tvåan i det här sammahanget, likväl som solen i skolexempel är ström tillfört externt renderar exemplet meningslöst, termodynamisk princip säger alltså i det fallet att processorn kan bli varm, men kan en varm processrosor alstra ström oavsett lagar som på vissa platser i univerum inte följs? och har dom processorer där? finns Gud? är talgoxar ätbara?

http://www.panspermia.org/seconlaw.htm

Du säger "semikvasifilosofi" och svamlar om hypotetiska platser där lagar ser annorlunda ut. Vad var det exakt du ville invända mot? Det enda jag sa var korfattat att "tvåan" gäller på kretsar också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Borde det inte gå att bygga en processor (eller andra kretsar) i supraledande material? (bortse från att man än så länge måste kyla ner materialen mycket för att supraledande egenskaper ska uppstå)
Då försvinner allt elektriskt motstånd och ingen värme bildas, ingen energi går till spillo! Fan vad man kan klocka dem isåfall!
Hur funkar det ihop med termodynamikens lagar?

Går det ens att skapa halvledare i supraledande material? Dom bygger ju trotts allt på att det finns en resistans i materialet.

Lite off topic kanske, men kul tanke ändå...

Ett material kan inte vara halvledande och supraledande samtidigt. Om du har ett supraledande material och ska få ström att strömma igenom utan energiförlust kan strömmen inte åstakomma någonting heller. Ska strömmen få transistorer att "röra sig" så kommer det alstra värme till att börja med. Dessutom kommer det alstras värme när transistorer är stängda och därmed ger motstånd.
Du kan nog etsa en krets i ett supraledande material. Men du kommer inte få den att göra annat än att leda ström jäkligt bra. Alltså, du kan inte få den att göra någonting överhuvudtaget, för då omvandlas energi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ett material kan inte vara halvledande och supraledande samtidigt. Om du har ett supraledande material och ska få ström att strömma igenom utan energiförlust kan strömmen inte åstakomma någonting heller. Ska strömmen få transistorer att "röra sig" så kommer det alstra värme till att börja med. Dessutom kommer det alstras värme när transistorer är stängda och därmed ger motstånd.
Du kan nog etsa en krets i ett supraledande material. Men du kommer inte få den att göra annat än att leda ström jäkligt bra. Alltså, du kan inte få den att göra någonting överhuvudtaget, för då omvandlas energi.

Enkelt resonerat men är det rätt?

När en krets i processorn byter tillstånd från 0 till 1 så måste utrymmet i kretsen fyllas med elektroner. det finns ett motstånd i kretsen att förändras, resistans, induktans mm. Detta ger "friktionsvärme" i ledarna mellan transistorerna. (Samma sak fast baklänges vid 1 till 0)

Om ledarna mellan transistorerna var konstruerade i supraledande material så hade det inte blivit någon friktionsvärme eftersom motståndet hade varit noll.

När transistor A öppnas för att släppa in alla elektronerna för att påverka transistor B så är den bottnad och man har en liten spänningsförlust i den. Denna förlust alstrar värme. Ju fler elektroner som ska igenom ju fler "brinner upp" i transistorn.

Om man kan korta ner avståndet mellan transistorerna A och B så behövs det färre elektroner att fylla mellanrummet och det går fortare att fylla det och det alstras mindre värme.

Varför kan man inte tillverka supraledande transistorer för digitalteknik? De ska ju inte ha några som helst "halvledande" egenskaper, de ska ju bara vara antingen vidöppna eller tvärstängda?

Det är möjligt att just styrningen inte kan vara supraledande, men det är inte där den största värmen uppstår. Jämför med ett relä. En liten ström genom spolen tillåter en gigantisk ström passera kontaktorn.

Hade man fått kontaktorn förlustfri hade man sparat in mycket. speciellt i en processor där det finns miljontals av dem.

Det är bara vad jag tycker, sedan får farbröderna i vit rock fixa det.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Enkelt resonerat men är det rätt?

När en krets i processorn byter tillstånd från 0 till 1 så måste utrymmet i kretsen fyllas med elektroner. det finns ett motstånd i kretsen att förändras, resistans, induktans mm. Detta ger "friktionsvärme" i ledarna mellan transistorerna. (Samma sak fast baklänges vid 1 till 0)

Om ledarna mellan transistorerna var konstruerade i supraledande material så hade det inte blivit någon friktionsvärme eftersom motståndet hade varit noll.

När transistor A öppnas för att släppa in alla elektronerna för att påverka transistor B så är den bottnad och man har en liten spänningsförlust i den. Denna förlust alstrar värme. Ju fler elektroner som ska igenom ju fler "brinner upp" i transistorn.

Om man kan korta ner avståndet mellan transistorerna A och B så behövs det färre elektroner att fylla mellanrummet och det går fortare att fylla det och det alstras mindre värme.

Varför kan man inte tillverka supraledande transistorer för digitalteknik? De ska ju inte ha några som helst "halvledande" egenskaper, de ska ju bara vara antingen vidöppna eller tvärstängda?

Det är möjligt att just styrningen inte kan vara supraledande, men det är inte där den största värmen uppstår. Jämför med ett relä. En liten ström genom spolen tillåter en gigantisk ström passera kontaktorn.

Hade man fått kontaktorn förlustfri hade man sparat in mycket. speciellt i en processor där det finns miljontals av dem.

Det är bara vad jag tycker, sedan får farbröderna i vit rock fixa det.

Det är lite svårt att ha ledarna supraledande med halvledande transistorer. Du måste ju etsa fram delarna ur samma material. Jag tänkte också på det men orkade inte bry mig om att nämna det då det bara skulle förvirra.
Men transistorerna måste vara halvledande. Det är ju en förutsättning för att de ömsom släpper igenom och ömsom blockerar strömflödet. Ledare (inklusvie supraledare) eller isolatorer kan inte utan vidare byta tillstånd. Kan de det så är de per definiton halvledare.
Din reläjämförelse fungerar inte heller, då de leder eller isolerar mekaniskt. Det är en ledning som fysiskt antingen är kopplad eller inte kopplad. Du kan inte bygga processorer av reläliknande teknik på atomnivå. Rörliga delar är inte direkt lätta att få så små. Gissningsvis skulle ett så litet relä dessutom dra mer ström då det måste driva mekansika rörelser snarare än ändra tillstånd hos en halvledare.
Ska du ändra tillstånd från ledande till isolerande eller tvärt om måste du ha en halvledare om du inte ändrar det elektromekaniskt som i ett relä, som man givetvis inte kan på så liten nivå.
Och man kan inte ta principen bakom hur ett relä fungerar och applicera det på en transistor i mikrochip. Du måste bygga hela transistorn i samma material, annars kan du inte tillverka dem fotolitografiskt. Ett relä måste ha ledande och icke ledande delar, om man inte bygger det av halvledare då men då är vi ju tillbaka på ruta 1.
Ditt exempel med spolen i ett material och kontaktor i supraledande material fungerar helt enkelt inte, inte på så liten nivå som det krävs. Då måste man börja bygga chippen atom för atom istället för fotolitografiskt etsa fram dem. Och det är långt bortom dagens teknik och som sagt tidigare, så blir det elektromekaniskt och därmed antagligen varmare.

Och angående korta ner ledningsbanorna. Så försöker man redan ha dem så korta som möjligt i moderna processorer, då det inte bara ger lägre strömkrav utan även högre frekvenser. Det är inte så enkelt som att bara säga åt ingengörer att korta ner ledningsbanor, för de vet redan att de ska vara så korta som möjligt, och de behöver inte svenssons som vi att berätta det för dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du säger "semikvasifilosofi" och svamlar om hypotetiska platser där lagar ser annorlunda ut. Vad var det exakt du ville invända mot? Det enda jag sa var korfattat att "tvåan" gäller på kretsar också.

bara att det är meningslöst, eller rent av felaktigt att tala om termodynamik (särskilt om man blandar in just den delen) på det vis ni var inne på när det gäller ett system som tillförs energi externt. det faller liksom antingen på sin egen irrelevans eller orimlighet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Även om de lyckas kyla av enskillda objekt effektivare så betyder det inte att värmen försvinner,,, den bara flyttas nån annanstans. Om en sådan här teknik lyckas så kanske man kan snabba på både det ena och andra tackvare att man kan få bort värmen från objeken. Men följden blir ju att omgivningen (rummet) blir mycket mer uppvärmt och altså måste kylas på något annat sett, det är ju inte överallt man kan lita på vädret till detta... Ser ni den onda cykeln?

Kanske vi får se avgasrör (att leda värmen utomhus med) till datorer i framtiden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bara att det är meningslöst, eller rent av felaktigt att tala om termodynamik (särskilt om man blandar in just den delen) på det vis ni var inne på när det gäller ett system som tillförs energi externt. det faller liksom antingen på sin egen irrelevans eller orimlighet.

Jag vet inte exakt vad du pratar om, du pratar om strömalstring i processorn och jag vet inte vad.
jag säger att tillför man energi till en processor så kommer värme skapas. Och du kan inte få en processor som fungerar utan energitillförsel. Alltså så kommer värme alltid att skapas. Något annat har inte jag sagt.

Ditt första inlägg i frågan verkar mest vara svammel om att ström skulle skapas och att det är irrelevant om man tillför ström. Det låter väldigt förvirrat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggyMo
Även om de lyckas kyla av enskillda objekt effektivare så betyder det inte att värmen försvinner,,, den bara flyttas nån annanstans. Om en sådan här teknik lyckas så kanske man kan snabba på både det ena och andra tackvare att man kan få bort värmen från objeken. Men följden blir ju att omgivningen (rummet) blir mycket mer uppvärmt och altså måste kylas på något annat sett, det är ju inte överallt man kan lita på vädret till detta... Ser ni den onda cykeln?

Kanske vi får se avgasrör (att leda värmen utomhus med) till datorer i framtiden

Äsch då, man får ha sterlinggenerator eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vet inte exakt vad du pratar om, du pratar om strömalstring i processorn och jag vet inte vad.
jag säger att tillför man energi till en processor så kommer värme skapas. Och du kan inte få en processor som fungerar utan energitillförsel. Alltså så kommer värme alltid att skapas. Något annat har inte jag sagt.

Ditt första inlägg i frågan verkar mest vara svammel om att ström skulle skapas och att det är irrelevant om man tillför ström. Det låter väldigt förvirrat.

det har jag ingen invändning mot, dock gäller det bara just CPUer av den konstruktion vi har idag.

exakt poängen, för att ge nån som helst poäng av den andra lagen i det här fallet måste man inte bara frångå hur en normal CPU fungerar, man måste även frångå andra gällanda naturlagar. då låter det förvirrat givetvis, vilket var min poäng.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det har jag ingen invändning mot, dock gäller det bara just CPUer av den konstruktion vi har idag.

Nä men om du inte har någon invändning mot det påståendet. Vilket i princip är det enda jag påstått. Vad är det jag sagt som du har invändning mot?
Du uttrycker dig extremt luddigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nä men om du inte har någon invändning mot det påståendet. Vilket i princip är det enda jag påstått. Vad är det jag sagt som du har invändning mot?
Du uttrycker dig extremt luddigt.

inblandningen av andra lagen, jag har tom varit ovanligt klar på den punkten tycker jag. notera att första inlägget inte riktas direkt mot något just du sagt innan, utan hela sammanhanget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
inblandningen av andra lagen, jag har tom varit ovanligt klar på den punkten tycker jag. notera att första inlägget inte riktas direkt mot något just du sagt innan, utan hela sammanhanget.

Okej, du menar alltså svammlet om Carnot-gränsen? Ja den förstår inte jag heller varför den blandas in i det här. Men du addresserade din quote till bland annat mig. Så då förväntade jag mig att det den skulle gälla något jag sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, du menar alltså svammlet om Carnot-gränsen?

Ja den förstår inte jag heller varför den blandas in i det här. Men du addresserade din quote till bland annat mig. Så då förväntade jag mig att det den skulle gälla något jag sagt.

njae, det var inte det jag invände mot direkt. men jag håller inte med om den heller iof, jag tror 100% konversion är möjlig, vilket i sin tur är en del av den andra lagen på sätt och vis. så bra att du tog upp det.

hehe, jag drar alla över samma kam ibland, my bad..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hehe, jag drar alla över samma kam ibland, my bad..

Jag kanske är för petig, men jag kände mig lite anklagad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bara att det är meningslöst, eller rent av felaktigt att tala om termodynamik (särskilt om man blandar in just den delen) på det vis ni var inne på när det gäller ett system som tillförs energi externt. det faller liksom antingen på sin egen irrelevans eller orimlighet.

Vad menar du med det? Gäller inte andra lagen då man tillför extern energi till ett system? Jag fårstår inte vad du hade för invändningar?

Barba non facit philosophum - "Skägget gör inte filosofen"

Vi kanske har haft fel om termodynamikens andra huvudsats, men säg vad du menar i klartext istället för att tala i tungor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Vad menar du med det? Gäller inte andra lagen då man tillför extern energi till ett system? Jag fårstår inte vad du hade för invändningar?

Barba non facit philosophum - "Skägget gör inte filosofen"

Vi kanske har haft fel om termodynamikens andra huvudsats, men säg vad du menar i klartext istället för att tala i tungor

självklart gäller den materialet ifråga, men bara på en CPU som inte används. och var det då bara en inaktiv bit kisel och lite koppar ni dividerade om var det ju rätt irrelevant i just sammahanget CPU, eller hur?*

jag är inte filosof, men väldigt skäggig.*

bah! bis repetita non placent.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
självklart gäller den materialet ifråga, men bara på en CPU som inte används. och var det då bara en inaktiv bit kisel och lite koppar ni dividerade om var det ju rätt irrelevant i just sammahanget CPU, eller hur?*

jag är inte filosof, men väldigt skäggig.*

bah! bis repetita non placent.

Jasså, jag tror jag förstår! (hehe, ibland händer det) Så du menar att om man sätter processorn i ett större sammanhang så bidrar den faktiskt till mer ordning , exergi och med det MINDRE entropi i det större samanhanget..?

Väldigt snurrigt, helt orellevant men jäkla intressant!