Ny grafikdrivrutin till G965 ger mycket bättre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Ny grafikdrivrutin till G965 ger mycket bättre prestanda

Intel har släppt en drivrutin till deras styrkrets G965 som har integrerad grafik. Drivrutinen, som hittills finns för Windows XP, stödjer vertex shaders i hårdvaran istället för att köras på processorn. Detta ger mycket bättre prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför först nu? Har Intel tillverkat en grafikkrets som stödjer vertex shaders och sen glömt bort det när de skulle skriva drivrutinen...

Bra att de har släppt den nu iaf.

Permalänk
Medlem

Dom har mer än rätt att skryta tycker jag.

Det är ju helt perfekt för tex, en billig dator med integrerad grafik.
Som man ändå kan spela lite Battlefield på om kompisen kommer över.
Perfekt för våta dagar.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Någon som benchat?

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk

Far Cry på integrerat, det låter verkligen som ett skämt.

- Det är det troligen också...
Vi får nog inte få se några 100FPS här inte...

- Jag har i och för sig testat att bencha lite med ett integrerat ATI-kort, typ X200-series

Med spelet Halo klarar man 60 FPS med 800x600, 1024x768 var inte spelbart...

Permalänk
Medlem

Surt att jag har 915GM.. =(

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en källa, eller länk till Intels blogg.

Ont: Riktigt bra, nu kan det börja passa sig att bygga riktigt billiga datorer som även passar sej om man eventuellt blir lite spelsugen.
T.o.m. mitt 9800XT som sitter i nu känns overkill för mej!
Sparar man nån hundring - viktigt när de gäller lågbudget och belastar nätagget mindre.

edit: Guvvan, menar självklart att det borde finnas i nyheten.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Skulle gärna vilja ha en källa, eller länk till Intels blogg.

Ont: Riktigt bra, nu kan det börja passa sig att bygga riktigt billiga datorer som även passar sej om man eventuellt blir lite spelsugen.
T.o.m. mitt 9800XT som sitter i nu känns overkill för mej!
Sparar man nån hundring - viktigt när de gäller lågbudget och belastar nätagget mindre.

http://blogs.intel.com/technology/2007/08/gaming_on_integrate...

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.117036

Permalänk
Medlem

Detta är inte samma krets som deras X3100 va?
Skulle vara ett välkommet plus i de bärbara isf
Den i bärbara heter visst GM965, men frågan är vad som skiljer.

Edit 1
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA
Verkar ju enligt den som om X3100 har hårdvara vertex shaders iaf...

Edit 2
http://blogs.intel.com/technology/2007/08/gaming_on_integrate...
The driver will also support the mobile chipset and upcoming Intel G35 chipset.

Verkar ju så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Varför först nu? Har Intel tillverkat en grafikkrets som stödjer vertex shaders och sen glömt bort det när de skulle skriva drivrutinen...

Bra att de har släppt den nu iaf.

Jao precis, det ger ju lite blandade intryck, om nu kretsen från början fysiskt haft stöd för vertex shaders så har det ju tagit ofantligt lång tid för Intel att fixa drivrutinerna. Om det å andra sidan innebär att kretsen inte stödde det i hårdvara, men de har gjort en drivrutin som kanske gör om det till pixelberäkningar eller emulerar nåt annat som kretsen kan klara så är det väl riktigt bra!

Men blir väl att dra hem det till den bärbara, så kaske civIV kan flyta bättre!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

"this newsflash is worthless without benchmarks"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
"this newsflash is worthless without benchmarks"...

På vilket sätt blir det oanvändbart utan mätningar menaru? E ju intressant nyhet på alla sätt, även utan fpsuck

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Något som är skräpigt som blir lite mindre skräpigt är fortfarande skräpigt..En sak som är säkert är att när de stora uttalar sig skall man dra öronen åt sig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

På Intels video som jaqob länkade till har de en FPS mätare längst uppe i höger. Jag tycker att jag kan tyda i BF2 att det skiftar mellan 15-25FPS när han spriger runt och skjuter och 5-9FPS när bomben sprängs, vilket inte jag tycker är acceptabel FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Något som är skräpigt som blir lite mindre skräpigt är fortfarande skräpigt..En sak som är säkert är att när de stora uttalar sig skall man dra öronen åt sig.

True. Men intels grafikkort är inte skräpiga.
De är, anser jag, de allra bästa grafikkorten man kan få tag på i en laptop.

Och för kontorsdatorer är de också riktigt bra. Att någon som prioriterat mobilitet och batteritid i sin laptop till högsta pris även får möjlighet att spela på den ser jag inte som något negativt.

Permalänk
Medlem

Tror inte det här slår tex. X1250

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tror inte det här slår tex. X1250

Nej precis, inte en chans. Men läs ovanstående inlägg så ser du mina åsikter också.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det är ju inte meningen att det ska vara ett spelgraffe egentligen. Men det är ju mycket strömsnålare än vad ett från ati/nvidia gör och sätter in i laptops. och att de lyckas få dem att prestera bättre i spel är ju positivt för dem då. Även om det inte hänger med i de senate spelen så kan det ju vba kul att spela lite äldre spel också. WC3 är fortfarande hett:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Får man hårdvaruaccelererad hd-video på G965? Med linuxdrivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
På Intels video som jaqob länkade till har de en FPS mätare längst uppe i höger. Jag tycker att jag kan tyda i BF2 att det skiftar mellan 15-25FPS när han spriger runt och skjuter och 5-9FPS när bomben sprängs, vilket inte jag tycker är acceptabel FPS.

Går det att se vid vilken upplösning eller vid vilka inställningar i övrigt också?

Permalänk
Medlem

Så fort någon hittar något test så posta gärna länken.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Undrar om det här har någon chans mot ett nvidia 8800 ultra?

Kanske om man kör två g965 i sli..

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shnira
Undrar om det här har någon chans mot ett nvidia 8800 ultra?

Kanske om man kör två g965 i sli..

hade de kunnats köra i SLI så hade de inte varit i närheten ändå. De är inte menade att vara någraprestandamonster utan de ska främst vara strömsnåla och kunna användas till windows och mindre grafikkrävande applicationer. Sen är det ju bara en bonus att man kan spela lite lätt på dem också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Så fort någon hittar något test så posta gärna länken.

//fog

Om ingen hittar något innan dess så ska jag försöka ta mig tid att göra lite benchmarking när jag kommer hem ikväll... För detta måste jag testa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
hade de kunnats köra i SLI så hade de inte varit i närheten ändå. De är inte menade att vara någraprestandamonster utan de ska främst vara strömsnåla och kunna användas till windows och mindre grafikkrävande applicationer. Sen är det ju bara en bonus att man kan spela lite lätt på dem också.

Du jag tror att Shnira använde lite ironi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju inte meningen att det ska vara ett spelgraffe egentligen. Men det är ju mycket strömsnålare än vad ett från ati/nvidia gör och sätter in i laptops. och att de lyckas få dem att prestera bättre i spel är ju positivt för dem då. Även om det inte hänger med i de senate spelen så kan det ju vba kul att spela lite äldre spel också. WC3 är fortfarande hett:)

På zeptos 14" så är batteritiden följande:
2 timmar och 10 minuter med nvidia 8600m gt
3 timmar och 30 minuter med intel x3100

Så lite över 50% längre batteritid, och ändå klarar det av allt JAG spelar, jag vill ha intel x3100.. batteritid ftw!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Du jag tror att Shnira använde lite ironi.

Tack för att du förstår min torra humor

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shnira
Tack för att du förstår min torra humor

mjo det är ju dock lite svårt att fatta hur mycket vissa vet fast de är medlemmar här. Tyckte väl dock att det verkade som om att du kanske fattade men va inte säker.^^ Du har ju trots allt bara varit medlem ett år.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så ett år senare kommer de "riktiga" drivisarna, snabbt jobbat intel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Så ett år senare kommer de "riktiga" drivisarna, snabbt jobbat intel!

De kanske ville apa efter nVidia

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|