Tilera TILE64 - en ny processor med 64 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Tilera TILE64 - en ny processor med 64 kärnor

Det nya företaget Tilera har i dagarna introducerat en ny processor för inbyggda system. Processorn heter TILE64 och har 64 stycken kärnor som vardera har en egen cache.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nice , Nåt för en rikitg multi-taskare det dära

Permalänk
Avstängd

4Mb L2. 1Mb L1. Och sedan kärnor och controllers som antagligen tar upp ännu mer plats än så, två aluer per kärna liksom. Och allt på ett 90nm chip. Det blir väldigt dyrt att tillverka och svårt att få yields på. Låter som en dyr investering. Och vad spelar det för roll att det klarar spela upp film när den är alldeles för dyr för sådana maskiner? Kanske att den har något användningsområde i någon server någonstans. Men ingen vill väl köpa sånna chip från det företaget till att bygga servrar. Företaget är för litet och har ingen plattform att bygga på. Bygger man servrar vill man ha ett trovärdigt och stabilt företag som står på stadiga ben och har en ordentlig plattform.

Det känns som ytterligare ett företag som kommer och slår lite på trumman och gör väsen för att sedan aldrig komma ut på marknaden. Företaget köps två år senare upp av något annat för att de ska komma över en bunt fina patent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Nice , Nåt för en rikitg multi-taskare det dära

Haha ja, verkligen. Glo på 64 filmer i HD samtidigt, tack så mycket.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Såna nyheter kommer upp ständigt. Företag X introducerar 128 st kärnor osv... vad hände t.ex. med Dragon?

Ofta att denna processor kommer att kunna tävla mot Intel och AMD...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Haha ja, verkligen. Glo på 64 filmer i HD samtidigt, tack så mycket.

Inte alls. Det krävs ett helt kluster med sånna där för att göra det möjligt. Kärnorna är för dåliga, ensamma klarar de inte någonting. Det är tillsammans de klarar HD-uppspelning. Och ska du då få 64 filmer samtidigt. Ja då behöver du ganska många chip.

Permalänk

Ingen tack för att jag tipsade er?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte alls. Det krävs ett helt kluster med sånna där för att göra det möjligt. Kärnorna är för dåliga, ensamma klarar de inte någonting. Det är tillsammans de klarar HD-uppspelning. Och ska du då få 64 filmer samtidigt. Ja då behöver du ganska många chip.

Det var för det första, för det andra..Varför skulle man vilja kolla på 64 filmer samtidigt?

Permalänk
Medlem

BIO, 64 salonger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ingen tack för att jag tipsade er?

Det ska du inte vänta dig från redaktionen... 5-7 nyheter som publicerades efter att man har skickat in om det... tror man fick tack en gång

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Det var för det första, för det andra..Varför skulle man vilja kolla på 64 filmer samtidigt?

Omnipotens är ett plus isåfall.

Permalänk

men det är väll ingen x86 eller x64 processor ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
men det är väll ingen x86 eller x64 processor ?

risc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
men det är väll ingen x86 eller x64 processor ?

Nepp. Men det är många processorer som inte är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
risc

Internt kan en processor vara RISC och fortfarande köra X86 kod. Det beror på Decoders. Sedan är ju inte RISC ett instruktionsset. Det är bara en arkitekturtyp. Finns ju många okompatibla typer av RISC.

Permalänk
Medlem

Om Vmwares ide om hur framtida operativsystem ska se ut, blir verklighet så skulle ju processorer som denna bli aktuella... eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det ska du inte vänta dig från redaktionen... 5-7 nyheter som publicerades efter att man har skickat in om det... tror man fick tack en gång

Hm okej. Jag ser överallt tack för tipset meningar och jag personligen tycker det är roligt att läsa och väldigt trevligt. Det skapar en trevlig atmosfär men är det så som du skriver så, aja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
risc

VLIW, faktiskt.

edit: Det verkar vara någon slags hybrid mellan RISC och VLIW. Mer info här: http://www.itjungle.com/tlb/tlb082107-story02.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte alls. Det krävs ett helt kluster med sånna där för att göra det möjligt. Kärnorna är för dåliga, ensamma klarar de inte någonting. Det är tillsammans de klarar HD-uppspelning. Och ska du då få 64 filmer samtidigt. Ja då behöver du ganska många chip.

Allstå om du inte förstod det försökte jag vara ironisk. Men det lyckades tydligen inte.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Allstå om du inte förstod det försökte jag vara ironisk. Men det lyckades tydligen inte.

Nja, det är så svårt att avgöra när det finns så mycket idioter som så gärna säger sånt där och faktiskt menar det. Jag har liksom vant mig vid att folk är så dumma som de verkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, det är så svårt att avgöra när det finns så mycket idioter som så gärna säger sånt där och faktiskt menar det. Jag har liksom vant mig vid att folk är så dumma som de verkar.

Haha, jo jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |