Hundratals gigabyte i nya hårddiskar från Toshiba

Permalänk
Melding Plague

Hundratals gigabyte i nya hårddiskar från Toshiba

I takt med att allt fler användare behöver lagra stora mängder data lanseras nya hårddiskmodeller för att tillgodose det aldrig sinande behovet av lagringsutrymme. Japanska Toshiba är först ut med 2,5 tummare som har plats för hela 320 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med större och snabbare. Hoppas de kommer med snabbare och större uhm SSD(hette det så?)diskar för det är ju det man vill ha i sin bärbara.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad man ska med 320 GB direkt i sin gamla laptop.
Visst, mycket får plats.. och till ett normalt pris per GB så är det inte fel, tvärtom.
Bara tänker mig att man hellre skulle offra tre fjärdedelar av det där monsterutrymmet för en kvick, strömsnål, kall och ljudlös SSD.
Men vissa har ju sina laptops till mer än bara skriva sina memoarer på, glömde.. :roll:

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. En 2,5" kan man alltid klämm in i chassit någonstans. Tex med Sunbeams PCI Whereever Rack.

Men. Antar att vi pratar multifyrsiffrigt belopp i prispeng...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Alakai: Håller med (även om det förstås finns folk med nytta för det, folk som kör sin bärbara som desktop replacement t.ex.).

Det första jag tänkte på när jag såg nyheten var slimmade HTPC/server-lösningar

Synd att allt roligt ska kosta bara :\

Permalänk
Medlem

SSD for the win.
Drar mindre ström, genererar mindre värme, snabbare, ljudlösa...

Att fortfarande tillverka och utveckla traditionella hårddiskar är som att utveckla superbensin för nya motorer när (obs: NÄR) det går att köra en bil på vatten.

Eller är jag ute och cyklar...?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Dyra å dyra... 1000kr för 100gb 7200rpm disken är inte illa. Den är ju toksnabb!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
... Eller är jag ute och cyklar...?

Cykla är bäst!

Men det finns ju de som kör sportbil och kräver sin oktan 10000. För att inte tala om F1 och Nascar å allt vad sånt heter..
Vissa vill ha mer och mer och snabbare, inte bara mini och resursbesparande.
Superbensin kommer att tillverkas tills det där eviga förslaget om att miljöanpassa F1 kommer till skott.
Det gäller att både du och jag och och alla andra ser till att visa genom konsumentkraft att det är SSD vi vill ha, men jag ska börja med mig själv såklart.

Och 300 GB, det lutar åt multiboot, det bästa av alla världar :9

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Alla 2,5"-diskar används inte i laptops, kom ihåg det. Ganska underbart att ha 320GB i fickan i form av en extern hdd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag förstår inte vad man ska med 320 GB direkt i sin gamla laptop.
Visst, mycket får plats.. och till ett normalt pris per GB så är det inte fel, tvärtom.
Bara tänker mig att man hellre skulle offra tre fjärdedelar av det där monsterutrymmet för en kvick, strömsnål, kall och ljudlös SSD.
Men vissa har ju sina laptops till mer än bara skriva sina memoarer på, glömde.. :roll:

Har du några länkar till 80 GB (dvs en fjärdedel av "monsterutrymmet") SSD-diskar som inte kostar som Belgiens BNP?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

I takt med att allt fler användare behöver lagra stora mängder data lanseras nya hårddiskmodeller för att tillgodose det aldrig sinande behovet av lagringsutrymme.

Jag har en 500 gb disk, tycker det är mycket. Skulle säkert klara mig ganska bra på bara 250 gb också.
Finns ju diskar på hela en terabyte (1000 gigabyte).

Jag skulle hellre vilja se solid-state diskar. Är inte så intresserad av storlek, mer intresserad på ljudnivå och datasäkerhet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Har du några länkar till 80 GB (dvs en fjärdedel av "monsterutrymmet") SSD-diskar som inte kostar som Belgiens BNP?

Rättelse:
Bara tänker mig att man hellre skulle offra många fjärdedelar av det där mosterutrymmet för en kvick, strömsnål, kall och ljudlös SSD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Alla 2,5"-diskar används inte i laptops, kom ihåg det. Ganska underbart att ha 320GB i fickan i form av en extern hdd.

Ah, tänkte inte på. Men varför inte en större ficka bara, kan bli billigare
Nä, skojsa. Men bära med sig HDD i fickan låter riskabelt för ens data.. Tänk om man är ute och cyklar, vad kan inte hända då?
Bärbar SSD, då kommer jag möjligtvis känna mig lugn :9

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag har en 500 gb disk, tycker det är mycket.

500 är asmycket, idag, till det vi använder datorerna till.
Själv sitter jag på 100 GB, får plats med allt jag behöver och myyyycket till, så jag försöker hitta en massa skit att fylla utrymmet med
Men så lagrar vi heller inte alla våra _säkerhets_kopierade skivor och filmer direkt på HDDn heller. Och vi spelar inte alla spel vi någonsin hört talas om, samtidigt. Och såå bra är vi inte på photoshop ännu, så att vi måste använda oss av bilder som tar fyra minuter att spara ner på hårddisken pga storleken för att känna oss tillfreds med kvalitén.
För mormor och nästan hela släkten skulle jag istället rekommendera ett fåtal GB på SSD, samma pris ("snart"), samma färg. Men hardcoregamerbrorsan i andra trotsåldern kommer grina illa.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

När tror ni att 320 GB modellen dyker upp i affärerna?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7