Permalänk
Medlem

Pysande moderkort

Skaffade mig en (begagnad) Mini-ITX burk och har märkt att moderkortet pyser (svagt)

Låter precis som om det släpps ut luft någonstans (i jämn takt).

Jag har inte lyckats lokalisera ljudet mer än att det kommer från moderkortet och att det inte (såvitt jag vet) kommer från nätagget.

Vad för komponenter kan skapa ett sådant ljud? Är det skadligt? Går det att fixa?

EDIT:
Jag tar nog tillbaka det där om att det inte är nätagget (DC-DC nätagget). Mycket möjligt att det är det och att ljudet studsar på på ram-minnena. Är för kompakt för att man ska kunna urskilja exakt var ljudet kommer ifrån, men skulle få mer plats om jag använder ett externt nätagg - tar för givet att ITX moderkorterna har samma ATX strömspecifikation?

Isåfall är det ju bara att koppla in ett vanligt nätagg och se om ljudet försvinner.

EDIT2:
Jo det var nätagget ändå. Tror jag skaffar en ny DC-DC del.

Permalänk
Medlem

Låter som en spricka i kraftfältet runt warp-härden!

</joke>

Det är inte bara elektriskt orsakade vibrationer i någon krets då? Jag fick t.ex. tickande ljud någonstans på moderkortet då jag rörde usb-musen.

Om du hittade komponenten som orsakade ljudet och den inte behöver så jättemycket kylning, kanske du kan ändra akustiken på med lite superlim eller något...

Om det verkligen är något som pyser, borde det vara en kondensator, men då borde det märkas på andra sätt ganska snart oxå... (läckage, lukt eller instabilitet)

...men du får inte hålla mig ansvarig... jag bara spånar.

Visa signatur

- J -