AMD Athlon64 X2 6400+ blir "Black Edition"

Permalänk

Jag har aldrig varit orolig för värmeutveckling gällande AMD.
Mycket beor på vad man anv för kylning.
Att köpa en budget fläkt och fläns för 99kr så kommer man garanterat ha värme.

På min AMD 3000 ( 939, fsb 220) så kör jag med Coolermaster Hyper 6 kylning. Med passiv fläkt. Den håller sig galant under 45grader. Fläkter ska gå igång vid 48, och max vid 50.
Och jag anv ett towerchassi med 7 hårddiskar i som utvecklar värme.

Min andra dator körs med x2 4000 med orginal fläkt, ca 42grader.

Nåväl.

Bacl Editon verkar grym, men priset är inget för mig.
Men vill man ha det senaste så varför inte satsa på denna läckerbit!

Permalänk
Medlem

Tja eftersom processorn inte verkar vara svart så borde den väl egentligen heta Black-Box Edition?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Hur kan dom döpa den till black? det är ju rasistiskt.
Jag kommer ihåg glassen Nogger Black, den fick dom lov att ta bort p.g.a att vissa personer kände sig kränkta

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ens den där Athlon XP som THG testade med thermal throttling funktion eller sånt? Ni skrev ju om moderkortet. Men det var ju så jäkla länge sen, borde varit palominokärnan typ.

Som sagt återspeglar inte verkligheten idag.

Alla som gnäller om att den är dyr osv. Ni förstår väl att AMD försöker skapa lite extra premiumkänsla kring processorn med "black editioN" för att kanske kunna kränga någon mer. De vet själva att den inte är pris/prestanda vettig, men det måste vara något dyrt "top-of-the-line" och de kan ju inte gärna höja 6000+ i pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det här tycker jag är lite komiskt, har själv också sett den filmen. Men vi testade det här under ett LAN då polarens processorfläkt dog (skulle ändå köpa nya delar). Den klarade sig perfekt, laggade inte och skötte sig bra. Spelen som vi spelade var WC3, UT2K4, COD2 och Doom 3. Detta gjorde vi i 2 dagar tills hans far kom förbi och erbjöd sig att köpa nya delar.

Säger bara tro inte på allt du ser.

Du skrev processorfläkten? Ja många processorer kan klara sig bra utan fläkt (beror på vilken kylfläns). Men det är när du tar bort kylflänsen som det är farligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
Hur kan dom döpa den till black? det är ju rasistiskt.
Jag kommer ihåg glassen Nogger Black, den fick dom lov att ta bort p.g.a att vissa personer kände sig kränkta

jo men nu heter den ju "AMD Black Edition" inte "AMD Nigger Edition" eller liknade så det är ännu lite mer övertolkning helt på din sida, vilket betyder..?

men ska man verkligen va sån hade jag hellre sett "AMD Bling Edition" med guldplätering. hade kanske gjort nått mer påtagligt för funktionen också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det här tycker jag är lite komiskt, har själv också sett den filmen. Men vi testade det här under ett LAN då polarens processorfläkt dog (skulle ändå köpa nya delar). Den klarade sig perfekt, laggade inte och skötte sig bra. Spelen som vi spelade var WC3, UT2K4, COD2 och Doom 3. Detta gjorde vi i 2 dagar tills hans far kom förbi och erbjöd sig att köpa nya delar.

Säger bara tro inte på allt du ser.

Herregud nej fan, jag tror inte på allt jag ser, jag har själv testat att köra utan fläkt med min Zalman 9700. inte för skojs skull utan för att den var i sönder vid leverans, kom upp i lite mer än 40grader idle (oklockad CPU)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv

Väntar på fenomen xD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du skrev processorfläkten? Ja många processorer kan klara sig bra utan fläkt (beror på vilken kylfläns). Men det är när du tar bort kylflänsen som det är farligt.

Ja precis. Trillar kylflänsen av så slår den ju sönder grafikkortet på vägen ner och fördärvar antagligen moderkoret och processorn då också.
Tur att throttling hjälper mot sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Tja, går man efter:

ftp://download.intel.com/design/processor/designex/31780402.p...

så har Intels C2D upp till 73,3 i Tmax, och om det är ett värde som gäller vid medel TDP och AMD brukar ha mellan 59-65 grader och som alla säger är ett maxvärde vid max TDP då tål onekligen Intel högre värme. Sen throttlar Intel vid hög belastning, det gör inte AMD den bara kraschar.

Läs Boris inlägg. Tmax är inte hur hög temperatur processorn klarar innan den brinner upp, utan snarare ett mått för kylflänstillverkare att ta fram kylare som bör prestera bättre än den temperaturen som sämst, under givna förhållanden.

Mao, om vi tar processorn med ditt angivna Tmax, sätter i den i en burk som uppfyller kriterierna med omgivningstemperatur etc (som när Tmax mäts), så bör kylaren kunna hålla processorn svalare än 73,3grader C.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Nästan fast ändå inte riktigt.

Intels TDP visar det högsta uppmätta värde då de kör speciell mjukvara på den. Detta värde ligger närmare de värden som dessa processorer faktiskt kommer att dra i alla system; även om det ligger över på grund av den specialutformade mjukvaran.

Och om man då ser till kontentan så blir den väldigt likt vad jag sa (notera: enkelt förklarat)?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en gång en 750 mhz athlon slot-a. Minns inte om jag vid tillfället körde överklockad eller inte (troligen), i 954 MHz.
Iaf talade på telefon någon timma och hade stängt av alla fläktar, inklusive CPU-fläktarna, med min fancontroller jag byggt. Stängde av för att det inte skulle oväsnas så mycket.
Jag hade ju en fin VOS32 kylare (bland de bästa som gjordes till slot-a).
När jag talat klart på telefon kom jag på detta och fick se temperaturen - 90 grader. Det ska kommas ihåg att slot-a athlon inte har intern temperatursensor utan det var en sådan där tunn temometer som låg fastklämd mellan kylflänsen och "kasseten", eller om det var monterad på kylflänsen. Så kärnan var nog ännu varmare.
Processorer tål höga temperaturer i nödfall, men det är ju inte bra för långvarig drift.
Efter detta så monterade jag en TILL-TILL ström"brytare" så det gick på 5 eller 12 volt men inte gick att stänga av CPU-kylningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja precis. Trillar kylflänsen av så slår den ju sönder grafikkortet på vägen ner och fördärvar antagligen moderkoret och processorn då också.
Tur att throttling hjälper mot sånt.

Man kan ju ha liggande datorlåda
Tror det är mer skydd mot att folk monterar kylaren felaktigt så den inte har kontakt med processorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hade en gång en 750 mhz athlon slot-a. Minns inte om jag vid tillfället körde överklockad eller inte (troligen), i 954 MHz.
Iaf talade på telefon någon timma och hade stängt av alla fläktar, inklusive CPU-fläktarna, med min fancontroller jag byggt. Stängde av för att det inte skulle oväsnas så mycket.
Jag hade ju en fin VOS32 kylare (bland de bästa som gjordes till slot-a).
När jag talat klart på telefon kom jag på detta och fick se temperaturen - 90 grader. Det ska kommas ihåg att slot-a athlon inte har intern temperatursensor utan det var en sådan där tunn temometer som låg fastklämd mellan kylflänsen och "kasseten", eller om det var monterad på kylflänsen. Så kärnan var nog ännu varmare.
Processorer tål höga temperaturer i nödfall, men det är ju inte bra för långvarig drift.
Efter detta så monterade jag en TILL-TILL ström"brytare" så det gick på 5 eller 12 volt men inte gick att stänga av CPU-kylningen

Ajaj, ja där ser man.

Kom att tänka på när jag inte hade en socket 7 fläns och var tvungen att formatera en hårddisk med endast en K6-2a till hands.. Tog ett glas med is och ställde på processorn och formaterade. Isen smälte fort, men då fick man bara byta. Sen kom min far och stötte i bordet, glaset välte och vatten rann ut på moderkortet. Den fungerade en liten stund innan den låste sig av överhettning. Då var det föna kortet torrt och sen börja om utan störrande moment och det gick fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ajaj, ja där ser man.

Kom att tänka på när jag inte hade en socket 7 fläns och var tvungen att formatera en hårddisk med endast en K6-2a till hands.. Tog ett glas med i och ställde på processorn och formaterade. Isen smälte fort, men då fick man bara byta. Sen kom min far och stötte i bordet, glaset välte och vatten rann ut på moderkortet. Den fungerade en liten stund innan den låste sig av överhettning. Då var det föna kortet torrt och sen börja om utan störrande moment och det gick fint.

Haha klockrent. Jag fick kyla min överklockade 486:a 50MHz (@66MHz) med kylspray för den gick "rätt" varmt och det var omöjligt att klocka ner den igen haha.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Haha klockrent. Jag fick kyla min överklockade 486:a 50MHz (@66MHz) med kylspray för den gick "rätt" varmt och det var omöjligt att klocka ner den igen haha.

Haha, omöjligt att klocka ner? Hur lyckades du med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Haha, omöjligt att klocka ner? Hur lyckades du med det?

Moderkortet hade jumprar för processorhastighet, stod först på 50MHz, sen ändrade jag till 66MHz, och den visade 66MHz vid post. Sedan ändrade jag tillbaka jumpern till 50MHz men kördes ändå i 66MHz oavsett vad jag ställde jumpern på :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux