32-bitars datorer kan inte använda alla 4GB

Permalänk
Medlem

32-bitars datorer kan inte använda alla 4GB

Hittade en trevligt dokument angående 32-bitars PC system och den övre 4GB minnegränsen:

Memory Hole in Large Memory X86 Based Systems
http://techfiles.de/dmelanchthon/files/memory_hole.pdf

Om man ska tro på detta dokument, vilket jag kraftigt lutar mot, så blir många av er som har 4GB minne blåsta på närmare 1GB, lite beroende BIOS-inställningar samt hur mycket minne ni har på era grafikkort och ev. ljudkort.

Finns även en massa andra artiklar angående just Windows XP och 4GB minne, tyvärr har jag inga länkar kvar... men jag kan försäkra er om att det var rätt dystert att läsa om. Tydligen löses det hela dock inte genom att bara installera 64-bitars Windows, det behövs en del annat.

Vore trevligt om SweClockers kunde göra nån artikel om detta och förklara i mer detalj hur det hela ligger till. 4GB minne är ju inte direkt någon utopi idag.

// Markus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du är inte den först som upptäckt det.
Blir man lurad beror det på att man inte förstår hur datorer fungerar.
Jag har haft 3of4 i min signatur sen en lång tid tillbaka

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är jag inte först med att upptäcka, men det är först nu jag upptäckt det... som tur i tid innan jag köpte ny dator

Det som slog mig när jag sökte i ämnet på nätet var den brist på professionellt skrivna artiklar som förklarar hur det hela ligger till. Tex verkar många tro att detta är en begränsning i Windows (det är ju alltid så lätt att anklaga windows ) när det egentligen handlar om en begränsning i 32-bitars arkitekturen.

För mig känns denna minnesbegränsning som den absolut avgörande faktorn till att börja köra 64-bitars fullt ut. Ändå verkar det inte vara den faktor man trycker hårdast på när man marknadsför 64-bitars vilket jag finner ytterst märkligt

// Markus

Permalänk

Har själv en liten fundering angående detta.
Att man inte kan utnyttja hela 4gb är jag hajj på, men finns det riska att datorn blir slöare med 4gb minne istället för 3gb som verkar mer optimalt för 32bitsars system?
Ska nämligen oxå köpa ny burk, hade tänkt mig 4gb minne, för att förbereda mig för Vista, men om det segar ner XP kör jag nog hellre på 3gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dainbramaged
Har själv en liten fundering angående detta.
Att man inte kan utnyttja hela 4gb är jag hajj på, men finns det riska att datorn blir slöare med 4gb minne istället för 3gb som verkar mer optimalt för 32bitsars system?
Ska nämligen oxå köpa ny burk, hade tänkt mig 4gb minne, för att förbereda mig för Vista, men om det segar ner XP kör jag nog hellre på 3gb.

Tror inte det finns någon som helst risk att det skulle gå långsammare med 4 istället för 3GB. Så du kan nog köpa 4GB utan att oroa dig, är säkert mer prisvärt än 3GB.

För min del får det bli 2GB så sparar jag två minnesplatser och kan lägga till mer minne när 64-bitars börjar slå igenom ordentligt. Vem vet, då kanske man köper 4GB till och får 6GB De flesta moderkort stödjer ju upp till 8GB minne.

// Markus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoonerX
[...]Tydligen löses det hela dock inte genom att bara installera 64-bitars Windows, det behövs en del annat.
[...]

Var väl bara memory remapping, som jag tror (äger ingen 64-bitars processor/mobo) är rätt vanligt, som behövdes för att fixa det.
Så dessa minnesadresser som skymms av andra inmappade minnen och MMIO flyttas upp ovanför 4 GiB-gränsen (2^32). Nämns också i sweclockerslänken som gavs.

Dessutom är jag lite förvånad över allt snack om att bios bootar i 32-bit och därför måste lägga det under 4 GiB gränsen.
x86 (och x86-64) processorer startar väl allt i real mode, dvs 16-bitars?
http://en.wikipedia.org/wiki/Real_mode
Sen kommer startrutinerna för OS:et sätta processorn till 386 protected mode (32-bitars) eller long mode (64-bitars).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Finns många frågor inom området. Vore som sagt därför ett ypperligt område att diskutera i en artikel

Permalänk

Jag försökte installera 4GB minne till mitt Win Vista 32-bits...

Jag använde 4st identiska Corsair PC-6400 1GB stickor.
Med alla fyra i "såg" Win 3,5GB, men det blev samtidigt otroligt instabilt. Bluescreen hela tiden som klagade på nåt med minneshantering.
Har ett MSI P965 Platinum moderkort, kan det vara problemet?

Jag försökte dra ner hastigheten, eller köra med 3st, men inget funkade. Så det får bli till att köra med 2GB tills jag fått tag på ett 64-bitars Vista.

Vet inte om fler har haft liknande problem? Men en liten varning till er som tänkt köpa mer minne till ett 32-bitars OS.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Jag försökte installera 4GB minne till mitt Win Vista 32-bits...

Jag använde 4st identiska Corsair PC-6400 1GB stickor.
Med alla fyra i "såg" Win 3,5GB, men det blev samtidigt otroligt instabilt. Bluescreen hela tiden som klagade på nåt med minneshantering.
Har ett MSI P965 Platinum moderkort, kan det vara problemet?

Jag försökte dra ner hastigheten, eller köra med 3st, men inget funkade. Så det får bli till att köra med 2GB tills jag fått tag på ett 64-bitars Vista.

Vet inte om fler har haft liknande problem? Men en liten varning till er som tänkt köpa mer minne till ett 32-bitars OS.

Ett tips.

Byt ut dom minnerna innana garanti går ut bara. Det är ganska stor channs att det är fel på dom.

Har varit med om det några ggr på jobbets datorer. Att när det blir bluescreen så är det minnerna som varit trasiga.

Ofta brukar man kunna testa sina minnen med lite olika program. Gör det.

Jag har själv 4x 1Gb Corsair PC-6400 och det funkar toppen.

Visa signatur
Permalänk

Tack för tipset!

Vilket program är bra för att testa minnena?

Problemet är att det krashar nästan direkt jag kommer in i Windows...
Jag hade två minnen till at börja med, och dom vet jag att dom fungerar. Jag ska testa och sätta i bara dom två "nya", strular det då så vet jag att det är fel på minnena, har inte testat det än.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Tack för tipset!

Vilket program är bra för att testa minnena?

Problemet är att det krashar nästan direkt jag kommer in i Windows...
Jag hade två minnen till at börja med, och dom vet jag att dom fungerar. Jag ska testa och sätta i bara dom två "nya", strular det då så vet jag att det är fel på minnena, har inte testat det än.

Memtest86.
Tanka ner system rescue CD t.ex. och bränn ut. Där kan du välja att boota upp och köra memtest.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Med mitt moderkort kunde jag inte ens installera Vista med 4 gig i ram för det var någon bugg(fick bluescreen hela tiden), så man bara kunde använda max 2 gig.
Jag fick installera vista med 2 gig ladda hem en uppdatering å sen sätta in 2gig till

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

En kompletterande fråga: Hur skulle Win XP32 reagera med 4Gb RAM och att man har en Ram-Drive installerad?
Skulle man kunna nyttja 2Gb till Ram-driven samt att windows hittar och nyttjar 2Gb?
Frågan är väl i det närmaste: När laddas Ram-driven? Innan Windows?
Hade detta i teorin kunnat innebära att man kan köpa 8Gb och köra en 6Gb ram-drive och ändå ha 2Gb till Win?

Lite krångligt men så är det med viktiga frågor...

/Q

Permalänk
Hjälpsam

Sorry ramdriven laddas efter OS:et.
Du, kan du alltså inte använda mer minne.
Om moderkortet haft en sådan funktion kunde det ha funkat
En fundering jag har, är hur mycket minne XP32 kan ha, om det körs från Virtual PC, under ett 64 bitars OS.

Edit 3712MB kan jag ge som mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |