Permalänk
Medlem

En fråga om minnen och WinXP.

Nu är det så att en polare menade på att Windows XP inte hanterar högre mängder RAM bra. Att om man har 2GB, så kommer ca 1GB användas sen endast en liten del av den andra halvan... Jag själv vet absolut inget om detta själv, så nu ville jag veta om det ligger någon sanning i detta.

Jag drygat runt lite och kommit fram till ett svar nu :3

Permalänk
Avstängd

3 gig lungt. 4 gig lungt men inte fullt 4 gig. Sen beroende på moderkort.Dual bäst i två kanaler. Ex 1024*2 och 512*2 av samma typ. El 2048*2 på D. Men ja kan ha fel, har ingen aning vad för M-kort han el hon anv ?????

Edit vad för os ??????

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

tja, jag har inte datorn än så att säga, jag ville veta innan jag köpte om det var värt att ska 2 GB eller om det var onödigt. Då skulle det iaf vara en dualcore, och antingen winxp home eller pro, vet inte riktigt vilken av dem jag ska ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
tja, jag har inte datorn än så att säga, jag ville veta innan jag köpte om det var värt att ska 2 GB eller om det var onödigt. Då skulle det iaf vara en dualcore, och antingen winxp home eller pro, vet inte riktigt vilken av dem jag ska ha.

2GB är absolut värt att satsa på, därutöver är inte nödvändigt, och efter 3-3,5GB någonstans har du inte speciellt mycket nytta av den ökade minnesmängden med ett 32-bitars operativsystem (som t.ex. WinXP home/pro 32)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok. tack

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars byta till 64-bit OS så kan du har mer minne än 3-4GB. Jag vet inte riktigt om man har så mycket nytta av så mycket minne men iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W